Toon posts:

Radeon zonder fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat koelertje wat standaard op de Radeon maakt een hoog irritant geluid en gisteren was ik daar ZAT van.
Omdat mijn geluidskaart alleen maar probleemloos wil functioneren in het slot onder het AGP-slot heb ik geen ruimte om er een andere fan op te zetten.
Vervolgens heb ik 3D Mark2001 een poosje zijn demo laten lopen en ben ik gaan voelen aan de heatsink: wel warm maar niet heet. Voor de rest geen vastlopers.
Het is een OEM kaart die ik heb overklokt van 166 naar 183.
Zijn er hier meer mensen die hem inmiddels zonder actieve koeling hebben lopen en hoelang zal dit goed gaan?:?

• Le_Freak !
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:15
Ik weet precies wat je bedoelt met dat irritante geluid.

Ben benieuwd wat jouw ervaringen zullen zijn :)

Specs

• swipe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 12:08 schreef frits het volgende:
Dat koelertje wat standaard op de Radeon maakt een hoog irritant geluid en gisteren was ik daar ZAT van.
Omdat mijn geluidskaart alleen maar probleemloos wil functioneren in het slot onder het AGP-slot heb ik geen ruimte om er een andere fan op te zetten.
Vervolgens heb ik 3D Mark2001 een poosje zijn demo laten lopen en ben ik gaan voelen aan de heatsink: wel warm maar niet heet. Voor de rest geen vastlopers.
Het is een OEM kaart die ik heb overklokt van 166 naar 183.
Zijn er hier meer mensen die hem inmiddels zonder actieve koeling hebben lopen en hoelang zal dit goed gaan?:?
ik denk dat het niet zo een probleem gaat geven zonder koeling maar als ej gaat gamen voor langer dan een uur moet je toch gaan oppassen

Verwijderd

Ik heb die fan ook losgekoppeld. Gewoon op 166 overigens, en geen casefans aan.
3D Mark, UT, NFS4 .. geen crashes :)

Ik heb ook de chipsetfan van m'n mobo losgekoppeld.

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net op het forum van Rage3D dat er toch gasten zijn die hun chip hebben opgeblazen zonder fan.
Een gast zegt dat ie de eerste dag geen problemen had tijdens het gamen en dat ie de volgende dag een hoop stank in zijn kast had icm een dode Radeon.
Ik ben bang dat ik hem er vanavond weer op moet zetten.
HlpDsK, hoe lang gaat dat al goed bij jou? Heb je de fan er nog gewoon opzitten want dat komt de koeling denk ik ook niet ten goede. Als je hem toch niet aan hebt staan kun je hem er beter helemaal afhalen. Waarom heb je hem niet hoger geklokt?

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 16:45 schreef frits het volgende:

HlpDsK, hoe lang gaat dat al goed bij jou? Heb je de fan er nog gewoon opzitten want dat komt de koeling denk ik ook niet ten goede. Als je hem toch niet aan hebt staan kun je hem er beter helemaal afhalen. Waarom heb je hem niet hoger geklokt?
Draait een week nu of zo. En de fan zit er nog gewoon op. En ik vind het niet nodig om die videokaart te overklokken. Hij is op 166 Mhz gewoon retesnel al. En het is er een van eind vorig jaar, en die wil niet zo ver. Dat beetje winst zal me een worst zijn :)

Verwijderd

gewoon even bij je compu winkel een ander fan geval kopen
want je weet zeker niet hoe eritant een packard hell
kan zijn die heeft ook een shit fan
nee gewoon even een neiwue kopen
kost 15 gulden
anders wordt je genaaid

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 21:41

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Plak er gewoon een op 7v draaiend tennmax koelertje op. Zonder fan draaien gaat denk ik alleen goed als je een retegoeie airflow in je case hebt.

Specs

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Toen de Radeon pas uit was waren er ook mensen op Rage3D die vonden dat de fan puur cosmetisch was en 'm dus uitzette ... totdat er van een paar mensen die dat gedaan hadden spontaan kaarten begonnen te overlijden :D . Helemaal niet aan met zo'n crappy heatsink lijkt me dus niet echt goed voor de levensduur van je kaart.

PC Specs

• Le_Freak !
Ben ik het helemaal mee eens, maar het is misschien wel een goed idee om degene die er nu op zit (die met dat irritante geluid)te vervangen voor eentje die gewoon z'n muil houdt.

Zijn dat eigenlijk gewoon standaard fannetjes die je bijna overal kunt krijgen ? ? (die op de radeon zitten)

Specs

Verwijderd

Topicstarter
De heatsink is geschikt voor de montage van een fan die vroeger een 486 koelde. Zo eentje had ik hier nog liggen en na montage starte ik blij mijn machine op.
In plaats van een hoog piepend geluid krijg ik nu op onregelmatige tijden een lage brom te horen van ongeveer 1 seconde :( Het lijkt wel een geirriteerde hond die het niet eens met zijn jaarlijkse enting. Als ik mocht kiezen had ik liever de vorige fan.
-> PC weer uit en fan er weer af en een beetje gaan klussen voor een constructie waarmee ik een 80mm fan aan een van schroefjes kon hangen waarmee je normaal een PCI-kaart vastzet. Deze fan aan 5 volt gehangen en PC weer aangezet:
Deze was nu lekker stil, een beetje te stil zelfs want mijn geluidskaart lag naast mijn muis op m'n buro.
Na een half uurtje vechten met dat ding heeft ie ook weer een geschikt plekkie gevonden.
Ik heb nu een half uurtje gereden met CmR2 en alles liep naar wens :)
Moraal van dit verhaal: laat je Radeon niet lopen zonder actieve koeling en ga wat klussen als je van de herrie afwil.

Verwijderd

Plak er een Zalman ZM17CU op... die is minstens net zo goed als het koelertje dat erop zit, maar dan zonder fan. Met een beetje goede airflow in je kast is hij zelfs net zo goed als een Blue Orb. En verder neemt hij maar weinig plaats in zodat je zelfs in het bovenste PCI slot nog iets kwijt kunt (niet zo goed voor de airflow natuurlijk).

• Le_Freak !
Op woensdag 19 september 2001 21:39 schreef PsyFlux het volgende:
Plak er een Zalman ZM17CU op... die is minstens net zo goed als het koelertje dat erop zit, maar dan zonder fan. Met een beetje goede airflow in je kast is hij zelfs net zo goed als een Blue Orb. En verder neemt hij maar weinig plaats in zodat je zelfs in het bovenste PCI slot nog iets kwijt kunt (niet zo goed voor de airflow natuurlijk).
Met die ZM17CU moet er ook nog een fannetje/koelertje bij, lees maar verderop.
(1 ding weghalen en twee erop zetten hmmm...kan dat niet makkelijker ?)
Kunnen we niet gewoon 1 fannetje eraf halen en een nieuwe erop zetten. :?
De logica is toch heel simpel ?
Of zijn die niet te krijgen ? (net zo'n fannetje die er al op zit maar dan 1 die niet zo'n irritant geluid maakt. :)

Specs

Verwijderd

Dat fannetje is optioneel... lees maar:
- ZM17-CU does not require a fan, thus it does not need to be powered, nor does it create noise or vibration.
Mijn ervaring is dat hij ongeveer even goed is als de standaard koelertjes die erop zitten, maar dan zonder fan gewoon door het grote koperen oppervlak. Ik denk persoonlijk dan ook dat je er een Radeon nog wel voldoende mee kunt koelen, al zit overklokken der niet meer bij. Zet je er nog een fan op zoals de FB165 dan is hij minstens even goed als de blue orb met minder lawaai. Want hier geldt weer de oude wet: hoe groter de fan, hoe minder lawaai bij hetzelfde aantal CFM. Maar als je 'm dus bijvoorbeeld bij Space Promotion besteld krijg je alleen de heatsink (en ik kan het weten, want ik heb dat ding zelf ook :P )

Verwijderd

Ik las een keer bij een ati interview dat die fan er eigenlijk gewoon voor de sier opzat.

Verwijderd

Topicstarter
Dat verhaal dat die fan er vor de sier op zit heb ik ook gelezen. Omdat de heatsink ook niet heet werd dacht ik ook dat ie wel zonder kon.
Maar volgens verschillende Radeon liefhebbers op Rage3D kan dit dus niet en zij spreken uit ervaring. :'(
Mijn huidige oplossing is stil en ik loop liever niet het risico dat ik ook een nieuwe moete halen.

ps: overklokken gaat nu beter (190 ipv 183 zonder artefacts)
ik denk dat dit komt omdat het geheugen nu ook koeler blijft

• Le_Freak !
Op donderdag 20 september 2001 11:09 schreef PsyFlux het volgende:
Dat fannetje is optioneel... lees maar:
[..]

Mijn ervaring is dat hij ongeveer even goed is als de standaard koelertjes die erop zitten, maar dan zonder fan gewoon door het grote koperen oppervlak. Ik denk persoonlijk dan ook dat je er een Radeon nog wel voldoende mee kunt koelen, al zit overklokken der niet meer bij. Zet je er nog een fan op zoals de FB165 dan is hij minstens even goed als de blue orb met minder lawaai. Want hier geldt weer de oude wet: hoe groter de fan, hoe minder lawaai bij hetzelfde aantal CFM. Maar als je 'm dus bijvoorbeeld bij Space Promotion besteld krijg je alleen de heatsink (en ik kan het weten, want ik heb dat ding zelf ook :P )
Optioneel ? ? ? ? hoe kom je daar nou bij ? lees maar eens goed :

Notes)
1)For GeForce 256 DDR, RADEON DDR, and higher classes of video cards, the ZM17-CU must be used with Zalman's FB165(www.zalman.co.kr/english/product/ cnpsvga3.htm).
2) If the heatsink(ZM17-CU) interferes with some components on the video card, do not attach.
3) The ZM17-CU attached with the adhesive cannot be removed afterwards.
4) Attach in well ventilated place.
5) If the adhesive gets on your skin, promptly clean off with water

We hebben het hier toch over DE Radeon ! ! |:(

Specs

Verwijderd

nogmaals: dat zeggen hun ook maar om aan de safe kant te zitten. Ik heb dan wel geen radeon, maar ik durf wel te stellen dattie heus wel toekan met alleen een losse ZalmanZM17CU heatsink als het standaard koelertje aan de koele kant blijft en hij het in elk geval al een tijdje uithoudt zonder fannetje en met dat standaard heatsinkje. Daarop, en op m'n eigen ervaring met de Zalman ZM17CU baseer ik dus mijn stelling. Sterker nog: ik had zelf al een radeon + zalmanZM17CU combo in gedachte voor m'n superstille systeempje.

Kheb die site echt wel van voor naar achter uitgepluisd hoor voordat ik zalmans zelf kocht. Ik sta zelfs nog erges in het forum van hun :) En verder bedoelde ik met optioneel ook meer dat je die fan los zult moeten bestellen, want hij zit niet bij de ZalmanZM17CU... ben trouwes ook nog geen leverancier in nederland tegengekomen die die fan heeft.

• Le_Freak !
Hmmmm....als zo'n heatsink echt genoeg is dan moet ik daar maar eens over nadenken, die pokkeherrie die er nu af en toe vanaf komt is ook niet echt relaxed.

Aan de andere kant draait ie wel op 180 bij mij, dus of die heatsink dat trekt vraag ik me af :?

Specs

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ik heb gisteren ook zo'n zalmann besteld voor mijn GeForce3 (die warmer wordt dan een Radeon denk ik). Ik krijg hem morgen als het goed is, dan laat ik het wel ff weten hoe ie het doet zonder die speciale zalmann fan. Misschien moet ik er wel een slotcoolertje onder zetten maar op 7V is dat nog steeds erg stil.

PC Specs

Verwijderd

Op donderdag 20 september 2001 18:50 schreef Le_Freak ! het volgende:
Hmmmm....als zo'n heatsink echt genoeg is dan moet ik daar maar eens over nadenken, die pokkeherrie die er nu af en toe vanaf komt is ook niet echt relaxed.

Aan de andere kant draait ie wel op 180 bij mij, dus of die heatsink dat trekt vraag ik me af :?
overklokken zou ik niet op rekenen... niet zonder fan tenminste. Dat is nou eenmaal het probleem van een stille computer, het is altijd een afweging tussen performance & lawaai.

Ik kan m'n athlon 1Ghz ook makkelijk op 1,2Ghz zetten, maar daarentegen heb ik 'm op 1Ghz @ 1,620 volt zodat hij niet zoveel warmte genereerd wat ik makkelijk (stil) kan afvoeren.

• Le_Freak !
Kunnen we dat fannetje wat er nu op zit niet vervangen voor een nieuwe die niet af en toe dat geluid maakt.

Met andere woorden, zijn ze niet gewoon te vervangen ?

Specs

Pagina: 1