Licentiestikker Windows kapot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-12 11:20
Ik loop tegen het volgende probleem aan: Ik heb 5 oem licenties gekocht (dvd met stikker) voor nieuw gebouwde systemen. Eén van die stikkers raakte beschadigd tijdens het loskrabben van de beschermlaag (met een bankpas) terwijl de andere vier probleemloos gingen. Nu is er een discussie ontstaan tussen de leverancier en mij of het een gebruikersfout of productfout is. Volgens de leverancier is de licentie hierdoor verloren gegaan. Nu vraag ik mij af of ik op andere wijze de productcode kan achterhalen, of een beroep op Mircrosoft kan doen d.m.v. het serienummer. Iemand hier ervaring mee ?

Alle reacties

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:57
Gewoon Microsoft contacteren, misschien dat ze iets kunnen. vermoedelijk heb je wel bewijs van aankoop nodig.

• ewal
bramassendorp schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:38:
Gewoon Microsoft contacteren, misschien dat ze iets kunnen. vermoedelijk heb je wel bewijs van aankoop nodig.
Die verwijzen me terug naar de distribiteur en die wil/kan me niet verder helpen. Dus weg licentie.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
https://learn.microsoft.c...-of-installer-key-missing

Hoeveel van de code ben je kwijt? Kan je de missende tekens raden?

Microsoft zelf gaat je niet helpen aangezien het OEM licenties zijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke Windowsversie?

De licentie is alleen geldig op het apparaat waar het in gebruik was, waar je de sticker vanaf hebt gehaald. En op dat apparaat kan je dan waarschijnlijk gewoon weer installeren. Edit: ik las niet goed, sorry @ewal

Ik verplaats je vraag even van Client software algemeen naar de Windows-buren.

[ Voor 7% gewijzigd door F_J_K op 23-11-2025 12:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• ewal
F_J_K schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:18:
Welke Windowsversie?

De licentie is alleen geldig op het apparat waar het in gebruik was, waar je de sticker vanaf hebt gehaald. En op dat apparaat kan je dan waarschijnlijk gewoon weer installeren.

Ik verplaats je vraag even van Client software algemeen naar de Windows-buren.
Dit betreft een nieuwe oem licentie (windows 11 home) voor een nieuw gebouwde pc

• Internet Janny
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:09

Internet Janny

He does it for free

Koop desnoods een nieuwe key voor 5 euro.

Zero compensation

• ewal
Internet Janny schreef op woensdag 26 november 2025 @ 14:46:
Koop desnoods een nieuwe key voor 5 euro.
Dat wou ik juist niet doen, want die goedkope licenties die je kunt activeren vreemd genoeg, die kunnen van het één op het ander moment ineens niet meer werken, lijkt mij.

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
Hum... tot nu toe heb ik Windows 11 geïnstalleerd op diverse PC's zonde überhaupt een code in te voeren. Aangegeven bij installatie dat ik die niet had. Later is deze "gewoon" digitaal geactiveerd. Het betroffen oudere systemen die bijvoorbeeld een SSD en geheugen uitbreiding kregen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:54

nelizmastr

Goed wies kapot

RonnieKo schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:42:
Hum... tot nu toe heb ik Windows 11 geïnstalleerd op diverse PC's zonde überhaupt een code in te voeren. Aangegeven bij installatie dat ik die niet had. Later is deze "gewoon" digitaal geactiveerd. Het betroffen oudere systemen die bijvoorbeeld een SSD en geheugen uitbreiding kregen.
Logisch als dit systemen waren met een UEFI key waarop Windows 8.x of nieuwer heeft gedraaid. Als er al Windows 10 op heeft gestaan sowieso, dan gaat 't automagisch.

Dat geldt niet voor zelfbouw waar nog nooit Windows op gestaan heeft. Windows 7 en 8.x keys zijn inmiddels ook niet meer te activeren voor W10 en hoger.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
nelizmastr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:49:
[...]
Logisch als dit systemen waren met een UEFI key waarop Windows 8.x of nieuwer heeft gedraaid. Als er al Windows 10 op heeft gestaan sowieso, dan gaat 't automagisch.
Nee, dat begrijp ik. :) Hier was het ook een windows 7 PC en een oude Windows Vista PC. Die nog niet voorzien waren. Gewoon lekker testen om het draaiend te krijgen. Daarmee werkte het ook.
nelizmastr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:49:
[...]
Dat geldt niet voor zelfbouw waar nog nooit Windows op gestaan heeft. Windows 7 en 8.x keys zijn inmiddels ook niet meer te activeren voor W10 en hoger.
Klopt dat weet ik. Zelfde geldt voor oude Office keys. Die zijn ook niet altijd meer te activeren.
Pagina: 1