Aanschaf thuisbatterij en laadpaal + Atlhon lease EV auto

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tjinji
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11 09:25
Korte versie: Kan ik een Sigenery laadpaal bijbehorend bij thuisbatterij zonder MID meter aanmelden bij een verreken provider voor automatisch declaratie bij Athlon?

------
Via collega gehoord dat eigen laadpaal niet mag. Lijkt me raar als je er al 1 hebt namelijk? Bedrijf werkgever loopt een beetje achter met marktwerking op automarkt. EV leaseauto mag pas de laatste 6 jaar. Ik denk dat de werkgever gewoon liever niet handmatig declareren wil voor fraude gevoeligheid?

Athlon zegt nu dat een MID meter nodig is, dan via een verrekenprovider (bijv. Shell Recharge) registeren, zodat binnen Athlon declaratie automatisch kan worden geregeld. Half jaar geleden geinformeerd, zou je als je vrij registeren laadpaal had dat wel mogen, maar lijkt nu dus bemoeilijkt.

Ik heb een Sigenery batterij en bijbehorende laadpaal bij zonnepanelen gekocht, want terugleverkosten e.d. Ik heb zonnepanelen gelijkstroom direct naar de batterij om onnodige omvorming te voorkomen. Ik wil de auto dus uit voorradige energie van mijn batterij kunnen opladen, want onderdeel van terugverdien model.

Deze laadpaal heeft geen MID meter, want de MID meter kan alleen wisselstroom vanuit groep uit huis kunnen meten las ik? Ik wacht nog op antwoord van verrekenprovider. Alleen vermoed ik dat Athlon alleen antwoord geeft wat voor hun het makkelijkst in hun straatje past. En verrekenprovider wil MID vanwegen jurisich dicht hebben dat gemeten waarden kloppen, wat ik ook wel snap. De wetgeving lijkt hier weer flink achter te lopen?

Alle reacties

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-12 22:37
Kort antwoord: Nee, voor zakelijk verrekenen is een MID certificering nodig.

Lang antwoord: in principe is het zo dat jij moet kunnen aantonen dat jouw laadpaal goed genoeg meet om fiscale verrekeningen mee te doen, MID certificering dus. dit is soms een aparte meter ingebouwd in je laadpaal (Ik heb een zaptec go 2 die dit heeft). je zou ook eventueel een MID meter los kunnen plaatsen in het kabel werk naar je laadpaal toe.

Echter wordt er weinig tot niet gecontroleerd op MID certificering, desalniettemin zou ik ALTIJD aanraden MID te doen bij financiële verrekening puur omdat de 120 a 150 euro extra dit MEGA gezeik wat je met de overheid kan hebben (Want die zou het moeten controleren) echt niet wilt. simpelweg is het het niet waard.

Ikzelf maak gebruik via Multitankcard via mijn leasemaatschappij, deze laten het toe om handmatig declaratie te accepteren, oftewel eens per maand draai ik een dump van mijn laadpaal en declareer deze via Multitankcard naar de lease maatschappij. er zijn overigens betere brokers (Heb hier niet zoveel ervaring mee) maar iedereen om mij heen die een broker heeft gebruikt E-Flux.