Aanvoertemperatuur Intergas Xtreme 36 wil niet omhoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Michiel_Z
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 24-11 15:14
Hallo,
Zouden jullie mij kunnen helpen met het volgende. Wij hebben een woning gekocht met een Intergas Xtreme 36 CV-ketel gekoppeld aan een Honeywell Chronotherm thermostaat. Op de begane grond hebben we vloerverwarming op de 1e verdieping radiatoren.

Nu gaat het om het volgende:
- De maximale aanvoertemperatuur staat op de ketel ingesteld op 50 graden. Dit is prima wat mij betreft, ook om alvast uit te proberen of de woning warm blijft bij deze aanvoertemperatuur (vooruitlopend op de plaatsing van een warmtepomp);
- De werkelijke aanvoertemperatuur is echter maar 35-37 graden, hoger komt ie niet. Dit terwijl de Honeywell Chronotherm thermostaat 50 graden aanvoertemperatuur vraagt.
- Het lijkt of de ketel zelf de aanvoertemperatuur bepaalt.
- Hoe kan ik de werkelijke aanvoertemperatuur omhoog krijgen?

Overige omstandigheden:
- De aanvoertemperatuur is ook echt (gemeten) 35-37 graden;
- De gemeten temperatuur op de verdeler van de radiatoren van de 1e verdieping (=naast de ketel) is 37 graden aanvoer en 25 graden retour;
- De gemeten temperatuur op de verdeler van de vloerverwarming (hangt in de garage) is 26 graden aanvoer en 17 graden retour;
- Vanwege de relatief lage aanvoertemperatuur bij de vloerverwarmingsverdeler in de garage wil ik de aanvoertemperatuur vanaf de ketel wat hoger hebben dan de nu 35-37 graden;
- Er is een buitentemperatuursensor; echter deze wil ik graag alleen gebruiken voor het tonen van de buitentemperatuur op de Honeywell Chronotherm thermostaat en niet om de stooklijn te bepalen. Deze buitentemperatuursensor is nu wel aangesloten op de ketel, die vervolgens de temperatuur doorgeeft aan de Honeywell Chronotherm thermostaat. De buitentemperatuur is overigens nu ongeveer 2 graden;
- Verder heb ik de volgende ‘CV-optimalisatie instellingen’ gedaan: - vermogen ketel (P010) op 40% - max vermogen pomp (P031) op 70% - min vermogen pomp (P032) op 30% - nadraaitijd pomp (P034) op 5 min.

[ Voor 5% gewijzigd door Michiel_Z op 21-11-2025 14:26 ]

Beste antwoord (via Michiel_Z op 21-11-2025 15:20)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:54
Zowel de ketel als de thermostaat probeert slim te regelen ook aan de hand van het verleden.
Hij weet dat als hij de max gaat leveren hij een overshoot krijgt dus dat wordt ingecalculeerd.

Ik zou zeggen probeer het eens en kijk wat het doet.
Je kunt ook kijken wat hij doet als je de gewenste kamertemperatuur even op bijvoorbeeld 30 graden zet.

Maar in het algemeen is de ketel temperatuur afknijpen naar 50 graden geen goed idee, daarmee beperk je zijn regel mogelijkheden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

• Ben(V)
Door de maximaal temperatuur van de ketel hoger te zetten.

Jouw ketel is een modulerende ketel met een openterm regeling.
Hij bepaalt de watertemperatuur aan de hand van de delta T (verschil tussen gewenste en gemeten temperatuur) van die chronoterm, de maximaal temperatuur van de ketel en de retour temperatuur van het water.

Dus heeft hij maar een regelbereik van 20 tot 50 graden en met een niet al te hoge delta T zal hij dus op die 37 graden uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 21-11-2025 14:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Michiel_Z
@Ben(V) dank voor je snelle reactie.
De maximale temperatuur staat inderdaad ingesteld op de ketel op 50 graden. Op de Honeywell Chronotherm thermostaat kun je dat ook terugzien. Dus ondanks dat het maximum is ingesteld op 50 graden én de thermostaat ook vraagt om 50 graden, kan het zijn dat de ketel kiest voor 37 graden?
Klinkt voor mij niet logisch, ik had gedacht dat de thermostaat leidend zou zijn.

Ik heb inmiddels de aanvoertemperatuur op de ketel ingesteld op 75 graden (de thermostaat vraagt dit nu ook). De ketel blijft echter op nu 34 graden aanvoertemperatuur steken.

[ Voor 17% gewijzigd door Michiel_Z op 21-11-2025 15:11 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ben(V)
Zowel de ketel als de thermostaat probeert slim te regelen ook aan de hand van het verleden.
Hij weet dat als hij de max gaat leveren hij een overshoot krijgt dus dat wordt ingecalculeerd.

Ik zou zeggen probeer het eens en kijk wat het doet.
Je kunt ook kijken wat hij doet als je de gewenste kamertemperatuur even op bijvoorbeeld 30 graden zet.

Maar in het algemeen is de ketel temperatuur afknijpen naar 50 graden geen goed idee, daarmee beperk je zijn regel mogelijkheden.

• Michiel_Z
@Ben(V)
Is er een manier om dat slimme regelen te omzeilen? Al is het maar even tijdelijk om te ervaren wat de vloerverwarming doet als de aanvoertemperatuur daar 45 graden is.

Net inderdaad ook de gewenste kamertemperatuur naar 30 graden gezet, maar er gebeurt vooralsnog niets met de aanvoertemperatuur van de ketel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Michiel_Z Als het goed is geeft de ketel de gevraagde temperatuur aan op de display, is die ook 75?

Ik denk dat die buitenvoeler een stooklijn activeert waardoor je ketel gewoon de thermostaat negeert en zijn eigen ding doet.
Pagina: 1