3 inet ips op 1 netwerkaart, uitdelen aan clients

Pagina: 1
Acties:

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De situatie:

Ik heb van @home 3 ipadressen gekregen. Maar ik heb thuis 5 computers staan. Eerst draaide mijn linuxserver als router op 1 IP-adres (op dat moment had ik maar 1 ipadres).
Maar nu ik 3 ipadressen heb, hebben 2 Windowsclients beide een IP gekregen die rechtstreeks via internet te bereiken is. En voor de andere 2 pcs draait de linux router nog steeds. Maar om dit te bereiken, moest dus de kabel van de kabelmodem in de hub. Nu zitten zowel de locale IPadressen (192.168.1.x) op de HUB als de Internet ips (213.xxx.xxx.xxx). Opzich werkt dit wel goed, maar kennelijk heeft iemand anders dit ook gedaan, met als gevolg dat enkele ipadressen binnen het 192.168.1.x bereik,(met 255.255.255.0 als subnet) ipconflicten geven.

Nou zou ik graag willen dat de kabel van de kabelmodem weer direct in de server gaat, en van de server weer via de 2e netwerkkaart naar de hub. En dat de server ALLE 3 IP's krijgt op 1 netwerkkaart (eth0, eth0:1, eth0:2) en dat 2 ips daarvan HELEMAAL DIRECT doorgestuurd worden naar 2 windowsclients, en de rest moet allemaal draaien op eth0.
De ips van internet worden opgehaald via dhcp. En als het helemaal mooi zou zijn, zou het handig zijn als ik de dhcp van @home via eth0:1 en eth0:2 kan forwarden naar de 2 clients... wordt wel beetje ingewikkeld zo ;p Zijn ermogelijkheden of zit er niks anders op dan 2e hub te kopen (eentje voor inet ip's en eentje voor locale ip;s)

Ik draai trouwens Slackware 7.1
Iemand een idee of dit mogelijk is, en hoe?

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Wellicht niet geheel behulpzaam, maar volgens mij is de kabel van je kabelmodem in de HUB steken een slecht slecht plan. Alle dataverkeer over het LAN wordt door de kabelmodem meegeteld, en dus een onrealistische weergave van dataverkeer voor je ISP veroorzaken.

Tenminste, zo was dat vroeger bij Multiweb/Sonera... Het kan nu anders zijn.

Verwijderd

Volgens mij kun je een IP-adres aan 'virtuele' netwerkkaarten hangen, die weer verwijzen naar de incoming netwerkkaart, daarna kun je deze weer gewoon routen naar je netwerk. Maar je hoeft natuurlijk niet alle 3 de ip-adressen te gebruiken...Als 1 werkt, kun je de rest toch verwaarlozen? waarom heb je er eigenlijk 3?
ennieweej, lees de manual van ifconfig maar eens even door...
suc6

• robbertb
  • Niet online
het is in sommige gevallen erg handig om direct op internet te zitten. Een voorbeeld, met het spel Starcraft, kun je niet goed online spelen met zn 2en als je op het zelfde ip zit, met 2 verschillende ips gaat het prima. En sommige proggels zoals netmeeting werken in sommige gevallen niet goed (als de andere kant OOK een firewall heeft werkt het niet, maar dat ff terzijde.)
Ik wil dus ook nu de kabel van de kabelmodem weer uit de hub halen en in de server stoppen, daar ging de topic ook over :)
Manual van ifconfig heb ik al enigsinds doorgenomen maar heb nog niet een idee hoe ik dit moet aanpakken

Verwijderd

Wat je ook kan proberen, is om de kabel in je server te stoppen, en ipv je server op een normale hub-poort te pluggen, je server (via je 2e netwerkkaart) op de (hoe heet dat ding ook alweer?) :? euh...waarmee je meerdere hubs aan elkaar kan knopen, zodat het lijk of het 1 hub is...ennieweej, als je 'm daar in plugt, dient volgens mij je server als router en knoop je de extra 2 ip'tjes aan je andere pc'tjes...cool? B-)
laat maar f weten of dat het probleem oplost

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Op woensdag 19 september 2001 13:02 schreef e-forze het volgende:
Wat je ook kan proberen, is om de kabel in je server te stoppen, en ipv je server op een normale hub-poort te pluggen, je server (via je 2e netwerkkaart) op de (hoe heet dat ding ook alweer?) :? euh...waarmee je meerdere hubs aan elkaar kan knopen, zodat het lijk of het 1 hub is...ennieweej, als je 'm daar in plugt, dient volgens mij je server als router en knoop je de extra 2 ip'tjes aan je andere pc'tjes...cool? B-)
upload poort?

• robbertb
  • Niet online
Op woensdag 19 september 2001 13:02 schreef e-forze het volgende:
dit lost mn probleem dus NIET op, ik wil geen 2e HUB of iets dergelijks, mn vraag was of het software matig op te lossen was.. dat ik dus de kabel van de modem inderdaad weer in de server stop, maar meerdere inet ips uitdeelt op de hub

Verwijderd

dit is dus eigenlijk gewoon klote dat je zo 3 IP adressen krijgt...je zou eigenlijk zelf een subnetje moeten krijgen zodat je dus zelf kan routen...nu moet je op iedere bak een firewall ed installeren :(

Je hebt nu dus 2 hubs nodig of meer netwerkkaarten in die NAT bak om het een beetje veilig te doen...

Verwijderd

Op woensdag 19 september 2001 12:04 schreef robbertb het volgende:
De situatie:

Ik heb van @home 3 ipadressen gekregen. Maar ik heb thuis 5 computers staan. Eerst draaide mijn linuxserver als router op 1 IP-adres (op dat moment had ik maar 1 ipadres).
Maar nu ik 3 ipadressen heb, hebben 2 Windowsclients beide een IP gekregen die rechtstreeks via internet te bereiken is. En voor de andere 2 pcs draait de linux router nog steeds.
Zal wel iets te doen zijn met DMZ of portforwarding opties in een firewall script.
Maar om dit te bereiken, moest dus de kabel van de kabelmodem in de hub. Nu zitten zowel de locale IPadressen (192.168.1.x) op de HUB als de Internet ips (213.xxx.xxx.xxx). Opzich werkt dit wel goed, maar kennelijk heeft iemand anders dit ook gedaan, met als gevolg dat enkele ipadressen binnen het 192.168.1.x bereik,(met 255.255.255.0 als subnet) ipconflicten geven.
192.168.x.x adressen horen niet op Internet, is een private range.
Nou zou ik graag willen dat de kabel van de kabelmodem weer direct in de server gaat, en van de server weer via de 2e netwerkkaart naar de hub. En dat de server ALLE 3 IP's krijgt op 1 netwerkkaart (eth0, eth0:1, eth0:2) en dat 2 ips daarvan HELEMAAL DIRECT doorgestuurd worden naar 2 windowsclients, en de rest moet allemaal draaien op eth0.
De ips van internet worden opgehaald via dhcp. En als het helemaal mooi zou zijn, zou het handig zijn als ik de dhcp van @home via eth0:1 en eth0:2 kan forwarden naar de 2 clients... wordt wel beetje ingewikkeld zo ;p
Voor zover ik weet ondersteunt dhcp geen aliases en dus zul je die ips anders moeten instellen dan op de server via dhcp.
Zijn ermogelijkheden of zit er niks anders op dan 2e hub te kopen (eentje voor inet ip's en eentje voor locale ip;s)

Ik draai trouwens Slackware 7.1
Iemand een idee of dit mogelijk is, en hoe?
Volgens mij moet je met een goed firewall script een eind kunnen komen (gShield bijv). Ik weet dat de op iptables gebaseerde versie erg veel mogelijkheden heeft voor portforwarding en ook DMZ en routables ondersteund. Misschien is het mogelijk je 2 op direct op Internet aangesloten clients zelf door de firewall/router een ipnummer te laten ophalen dan wel vast in te stellen en je firewall/router te vertellen dat ie nog 2 routables heeft.
http://muse.linuxmafia.org voor gShield v2.7
Pagina: 1