Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hypotheekrente meenemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DanNL
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:12
Goedemorgen lieve tweakers!

Heeft iemand wellicht ervaring met met meenemen van je huidige hypotheekrente naar een hypotheek van een volgende woning? Situatie:

We hebben een lage hypotheekrente voor 30 jaar vast. In de voorwaarden staat dat we deze kunnen meenemen naar een volgende hypotheek, zolang we dit doen binnen 6 maanden na verkoop van onze woning. We willen echter eerst kopen en dan pas verkopen.

De verkopers van de volgende woning hebben een voorkeur voor een overdracht over 5 maanden. De hypotheekverstrekker heeft op hun website vermeld dat een renteaanbod 3 maanden geldig is en bij verlengen na die 3 manden de actuele hypotheekrente geldt. Zou dit betekenen dat:

- Na die 3 maanden, we bij verlengen dus niet meer onze huidige gunstige rente mee kunnen nemen?
- Of staan deze 3 maanden los van het meenemen van een hypotheekrente/verhuisregelingen e.d.?

Ik heb gebeld met de klantenservice van de hypotheekverstrekker, maar kreeg geen goed antwoord omdat mijn vraagstelling niet werd begrepen. Hopelijk weet een van onze wijze tweakers hier meer over! Alvast ontzettend bedankt!

Alle reacties

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 23:07
DanNL schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:57:
Ik heb gebeld met de klantenservice van de hypotheekverstrekker, maar kreeg geen goed antwoord omdat mijn vraagstelling niet werd begrepen. Hopelijk weet een van onze wijze tweakers hier meer over! Alvast ontzettend bedankt!
Dan met je de vraag duidelijker stellen..... het antwoord wat je hier krijgt heeft geen waarde, je hypotheekverstrekker is de enige partij die bepaalt.

Maar in algemene zin vestig je in deze situatie een nieuwe hypotheek op je nieuwe aankoop waarbij je dan gebruik maakt van de verhuisregeling. Je oude hypotheek betaal je dan af met een overbruggingsfinanciering. En die overbrugging wordt dan afgelost op het moment dat je huidige woning bij de notaris passeert.

Kortom gewoon je huidige hypotheekverstrekker of adviseur een duidelijk verhaal vertellen, het is gewoon een standaard situatie. Je maakt het allemaal zelf veel te moeilijk.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 21-11-2025 12:05 ]

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb gebeld met de klantenservice van de hypotheekverstrekker, maar kreeg geen goed antwoord omdat mijn vraagstelling niet werd begrepen.
Dan stel je de vraag via de chat of de mail. Sowieso handiger om dit zwart op wit te hebben dan telefonisch.

Zoals al gezegd, je hypotheekverstrekker moet hier uitsluitsel over geven. En dat kan ook weer per situatie/product verschillen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:30
- Na die 3 maanden, we bij verlengen dus niet meer onze huidige gunstige rente mee kunnen nemen?
- Of staan deze 3 maanden los van het meenemen van een hypotheekrente/verhuisregelingen e.d.?
Meestal is de situatie alsvolgt:
- Op het moment dat je je nieuwe huis koopt, verhuist je hypotheek mee naar je nieuwe huis
- Tussen koop nieuwe huis en verkoop oude huis heb je een overbruggingshypotheek op je oude huis tegen een (relatief) hoog tarief.

Voor dit soort dingen ontkom je niet aan een goede hypotheekadviseur, die kan ook precies vertellen wat in jouw situatie van toepassing is. De klantenservice gaat je in elk geval niet kunnen helpen.

Spel en typfouten voorbehouden

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Goedemorgen lieve tweakers!

Heeft iemand wellicht ervaring met met meenemen van je huidige hypotheekrente naar een hypotheek van een volgende woning? Situatie:

We hebben een lage hypotheekrente voor 30 jaar vast. In de voorwaarden staat dat we deze kunnen meenemen naar een volgende hypotheek, zolang we dit doen binnen 6 maanden na verkoop van onze woning. We willen echter eerst kopen en dan pas verkopen.

De verkopers van de volgende woning hebben een voorkeur voor een overdracht over 5 maanden. De hypotheekverstrekker heeft op hun website vermeld dat een renteaanbod 3 maanden geldig is en bij verlengen na die 3 manden de actuele hypotheekrente geldt. Zou dit betekenen dat:

Ik denk dat je niet bij je hypotheekverstrekker, maar bij je hypotheekadviseur moet zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
FredvZ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:20:
[...]

Meestal is de situatie alsvolgt:
- Op het moment dat je je nieuwe huis koopt, verhuist je hypotheek mee naar je nieuwe huis
- Tussen koop nieuwe huis en verkoop oude huis heb je een overbruggingshypotheek op je oude huis tegen een (relatief) hoog tarief.

Voor dit soort dingen ontkom je niet aan een goede hypotheekadviseur, die kan ook precies vertellen wat in jouw situatie van toepassing is. De klantenservice gaat je in elk geval niet kunnen helpen.
Ja dit ja, zo hebben wij dit ook gedaan. 1.3% meegenomen en de rest bijgeleend tegen het gangbare percentage, tijdelijk overbrugging.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1