Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Houtkachel in schouw waardoor kachelventilator niet werkt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:32
In mijn woonkamer zit een schouw waarin oorspronkelijk een gaskachel ingebouwd zat.
Na verwijdering van die gaskachel zijn de wanden en het plafond afgetimmerd met hitte bestendige platen (ben de naam even kwijt) en de vloer is opgevuld met cement en een dekkende stalen plaat.
Daarin is een losstaande kleine houtkachel geplaatst.
Nu wordt het daar loeiheet maar de lucht circulatie laat te wensen over. Daarom zat ik te kijken naar zo'n kachelventilator die gebruik maakt van de warmte van de bovenkant van de kachel en, cruciaal, de koele lucht van achteren en/of opzij. En dat is er dus niet in een besloten schouw, dus er komt geen temperatuurverschil boven-onder en dus gaat ie niet draaien.
Nu dacht ik dat op te lossen door die ventilator actief te bedienen met een stroomdraadje van buitenaf.
En dan heb ik twee vragen :
1. Heeft iemand een beter idee om dit op te lossen?
2. Heeft iemand een idee op welke spanning zo'n ding functioneert?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RC57Vll8GM0ajlsaziXI9opEIco=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/86rwwc2A9UgGbhv89hEAB45Q.jpg?f=user_large

One cookie a day keeps the doctor away !

Beste antwoord (via ppaulv op 21-11-2025 12:34)

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 16:53

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ah okay, ik kan me inderdaad voorstellen dat de delta aan warmteverschil in zo'n koof te klein is.

Een dergelijke ventilator werkt volgens het Peltier-Seebeck effect en zal afhankelijk van het warmteverschil grofweg tussen de 1 en 5 volt produceren. De stroom ligt waarschijnlijk ergens tussen de 100 en 500 milliampere. In de ventilator wordt die spanning verder opgewerkt naar de eindstroom die nodig is voor de ventilatormotor. Dat kan bijvoorbeeld 5 volt maar ook 12 volt zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Alle reacties

• DexterDee

DexterDee

Je hebt zogenaamde haardventilatoren, die werken op basis van de warmte die van de kachel afkomt en hebben dus géén stroom nodig. Is alleen een kwestie van een modelletje vinden die past.

Hier vind je bijvoorbeeld zo'n ventilator:
https://www.haardventilatoren.nl/kachelventilatoren/

[ Voor 20% gewijzigd door DexterDee op 21-11-2025 11:34 ]

• ppaulv
DexterDee schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:32:
Je hebt zogenaamde haardventilatoren, die werken op basis van de warmte die van de kachel afkomt en hebben dus géén stroom nodig. Is alleen een kwestie van een modelletje vinden die past.
Dat bedoelde ik aan te geven : die werken bij mij dus niet omdat er geen koele lucht van de achterkant of zijkant aangezogen kan worden.

Acties:
  • Beste antwoord

• DexterDee

DexterDee

Ah okay, ik kan me inderdaad voorstellen dat de delta aan warmteverschil in zo'n koof te klein is.

Een dergelijke ventilator werkt volgens het Peltier-Seebeck effect en zal afhankelijk van het warmteverschil grofweg tussen de 1 en 5 volt produceren. De stroom ligt waarschijnlijk ergens tussen de 100 en 500 milliampere. In de ventilator wordt die spanning verder opgewerkt naar de eindstroom die nodig is voor de ventilatormotor. Dat kan bijvoorbeeld 5 volt maar ook 12 volt zijn.

• ppaulv
experimenteren dus .... ;-)

• DexterDee

DexterDee

Yep. Als de ventilator gedemonteerd kan worden dan zou ik 'm misschien op een mobiel kookplaatje zetten of iets dergelijks en dan met de multimeter gaan meten. Het voordeel is dat de ingangsstroom variabel is, dus een simpele USB voeding van 5V/1A zou denk ik voldoende moeten zijn om 'm te voeden.

• ppaulv
@DexterDee thnx.
Ik kan op plaatjes eigenlijk nooit de achterkant zien en heb dus geen idee of er modellen bij zijn waarbij ik makkelijk bij de bedrading kan komen. Maar een simpele USB 5V voeding zou dan perfect zijn. Gelukkig heb ik nog een heel oude lab-voeding staan waarmee ik alle voltages to 25 V (dacht ik) kan produceren dus kan dan zoeken naar een effectieve maar geruisloze setting.

• ppaulv
Zit trouwens te denken .... dat Peltier-Seebeck effect, treedt dat op bij zo'n 50 graden verschil ?
Dus een voet (bovenplaat kachel) van 150 graden en lucht aan de bovenkant van 100 graden zou ook moeten werken? Want als ik wat luchtbeweging kan maken, zou dat misschien toch wel kunnen gaan werken ....

• DexterDee

DexterDee

Het gaat inderdaad om het verschil in warmte, Δ 30-50 ºC is nodig om de ventilator überhaupt te laten starten. Maar dan heeft 'ie een hele kleine flow. Met 100 - 200 ºC verschil draait 'ie optimaal.

Pagina: 1