Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:52
Ik heb vloerverwarming waar een thermostaat aan de muur hangt. Mijn vraag is kun je ook warm water door de vloerverwarming laten lopen zonder thermostaat.

Ik verwarm mijn woonkamer nu met de airco
En mij vloerverwarming staat uit de pomp draait wel vanwege stilstaand water
Maar vloerverwarming is toch wel erg fijn
Nu zou ik graag de vloerverwarming ook aanhebben, maar een klein beetje niet veel
Gewoon dat de kou van de vloer af is
Maar de thermostaat van de vloerverwarming denk dat het heel warm is in huis is vanwege de airco die aanstaat

Ik dacht als er nou manier is door een beetje warm water door de leidingen van de vloerverwarming te kunnen laten lopen zonder thermostaat

Alle reacties

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:08
Gewoon de thermostaat bijv 2x per dag een uurtje omhoog zetten, zodat de ketel z'n warmte in de vloer kan stoppen. Als dat niet voldoende is om de kou eraf te houden verhoog je de frequentie of de duur.

• HarryVSjoris
Mmmm oké dank

Is er ook een manier om constant warm water door de leiding te laten lopen zonder thermostaat?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:25

silverball

De wagen voor moderne mensen

Welk probleem probeer je op te lossen, waarom wil je de thermostaat niet gebruiken ?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Plaats de thermostaat elders?
Zet de thermostaat wat hoger?
Zet de airco minder hard?

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:30
Ik zou kijken of er een thermostaat is waarmee je op watertemperatuur kunt sturen.

• HarryVSjoris
silverball schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:48:
Welk probleem probeer je op te lossen, waarom wil je de thermostaat niet gebruiken ?
Minder gas verbruik vloerverwarming , meer warmte airco stroom.
Maar vloerverwarming is toch wel extra luxe en lekkerder, daarom wil de vloerverwarming wel mee laten doen maar niet op %100
99ruud99 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:50:
Plaats de thermostaat elders?
Zet de thermostaat wat hoger?
Zet de airco minder hard?
Had de thermostaat al op de gang opgehangen
Het werkt maar niet ideaal
Dank
Antonl91 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:16:
Ik zou kijken of er een thermostaat is waarmee je op watertemperatuur kunt sturen.
Ben aan het rondkijken kan niet echt iets vinden wat ik zoek heb je nog een tip hoe dit er uit moet zien?
Dankjewel

Ps: ik heb een robot verdeler Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7H9bjjW8dPeeNDlh87d-ZnUNo0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6gP7b2VPGkAWHptUcI8gWD5.jpg?f=fotoalbum_large

• Antonl91
Ik heb geen idee of zoiets kant en klaar bestaat en of het wel eens gebruikt word, maar volgens mij moet je er ongeveer zijn als je het volgende doet:

Aan de rechterkant van de maximaal thermostaat zit een voetventiel met staartstuk zie link:
https://www.cvkoopjes.nl/...et-staartstuk-tempro.html

Volgens mij als je daar een thermostaat ventiel bij opzet, dan kun je daar een thermostaat knop opzetten:
https://www.cvkoopjes.nl/...raan-12-recht-tempro.html

Thermostaat knop met externe voeler:
https://www.cvkoopjes.nl/...-korte-voeler-tempro.html

En die externe voeler dan weer met een dompelbuis in de voetventiel met staartstuk:
https://www.cvkoopjes.nl/...d-dompelbuis-12-kort.html

Maar dan moet de cv nog wel aangestuurt worden (door de normale thermostaat). Zou ook kunnen kijken of je zoiets kunt (laten) installeren.

https://www.bol.com/nl/nl...-sensor/9300000010130025/

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Misschien sla ik de plank weer eens mis... maaruh even out of the box

Als je de maximaal thermostaat van de mengverdeler omlaag trekt verlaag je de maximale opname van warmte door de vloer en dus het vermogen wat de CV er in kan stoppen.
Dat verlaagt dus ook de vloertemperatuur die je bij volledig bedrijf zou bereiken... Dat kan niet anders...

Vervolgens slinger je de bestaande thermostaat goed omhoog en dan blijft de vloer aan.

Bij voldoende hoge buitentemperatuur hoeft de airco dan overigens niets meer toe te voegen...
Het blijft behelpen... tijd voor de L/W warmtepomp ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Antonl91
Ronald schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:49:

Als je de maximaal thermostaat van de mengverdeler omlaag trekt verlaag je de maximale opname van warmte door de vloer en dus het vermogen wat de CV er in kan stoppen.
Dat verlaagt dus ook de vloertemperatuur die je bij volledig bedrijf zou bereiken... Dat kan niet anders...

Vervolgens slinger je de bestaande thermostaat goed omhoog en dan blijft de vloer aan.

Bij voldoende hoge buitentemperatuur hoeft de airco dan overigens niets meer toe te voegen...
Het blijft behelpen... tijd voor de L/W warmtepomp ;-)
Laatste ben ik helemaal mee eens, inclusief het vervangen van de meng verdeler.

Maar ik zou zelf niet alleen regelen op de maximaal thermostaat, het is uiteindelijk hetzelfde maar als die faalt met een thermostaat die goed omhoog staat dan heb je mogelijk veel schade.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:41
Als je een slimme thermostaat hebt dan kun je zelf iets programmeren. Bijvoorbeeld: stel de airco in op 20 graden en de slimme thermostaat om de 2 a 3 uur (uittesten) half graadje hoger (20,5 graden).
Uiteindelijk heb je een zuiniger energieverbruik dan helemaal verwarmen op gas want de airco neemt een groot gedeelte voor zijn rekening.
De airco kan je ook zo programeren door die elke 2 a 3 uur een graadje lager te zettten dan de thermostaat van de vloerverwarming zodat die aan zal springen.

• Ronald
  • Nu online
Antonl91 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:04:

Maar ik zou zelf niet alleen regelen op de maximaal thermostaat, het is uiteindelijk hetzelfde maar als die faalt met een thermostaat die goed omhoog staat dan heb je mogelijk veel schade.
De maximaalthermostaat IS altijd het laatste redmiddel tegen een CV-ketel met meer dan >45 graden aanvoer (Wat de regel is bij mengverdelers).

Dus waarom zie je het als probleem om de bescherming nog lager te zetten?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Wat je kunt doen om de temperatuur in alleen je vloer te regelen is een kleine thermostaat (W1209) in serie met je gewone thermostaat te plaatsen.
De voeler in de vloer plaatsen, dus gaatje boren in de beton ( uitkijken waar de slangen liggen). Ik heb dit al tijden zo ivm met het af en toe stoken van pelletkachel en ik wil ook niet dat de rest van het huis te veel afkoeld. De warmtepomp of cv keuteld gewoon door totdat de orginele thermostaat ingrijpt en die staat bij mij op 23 graden.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• Antonl91
Ronald schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:31:
[...]

De maximaalthermostaat IS altijd het laatste redmiddel tegen een CV-ketel met meer dan >45 graden aanvoer (Wat de regel is bij mengverdelers).

Dus waarom zie je het als probleem om de bescherming nog lager te zetten?
Het is niet het punt dat de bescherming (temperatuur) omlaag gaat want daar zie ik geen enkel probleem in, maar meer het actief regelen met een maximaal thermostaat. Als je kijkt naar andere systemen, waterkoker, frituurpan, oven etc. Ze gebruiken voor zover ik heb gezien altijd twee thermostaten, een regelthermostaat en een maximaal thermostaat voor de veiligheid.

Het blijft toch iets mechanisch en ik heb genoeg regelthermostaten kapot zien gaan en als je dan geen back-up hebt kan het veel schade toebrengen.
Cubico schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:45:
Wat je kunt doen om de temperatuur in alleen je vloer te regelen is een kleine thermostaat (W1209) in serie met je gewone thermostaat te plaatsen.
Parallel dan toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Antonl91 op 22-11-2025 17:10 ]

• Ronald
  • Nu online
@Antonl91 de zorgen die je uit zijn terecht, maar je invalideert de beveiliging van echt elke CV gestookte mengverdeler met maximaal thermostaat.

De ruimtethermostaat is nooit de beveiliging van de vloer!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:09
Hou er wel rekening dat door de ruimtethermostaat op 28C te zetten en de vloerverwarming te gaan knijpen je potentieel een enorm onzuinige situatie kan creëren. Let dus wel dagelijks op je gasverbruik is mijn advies.

Ook zie ik nergens welke ruimtethermostaat er gebruikt wordt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ronald
  • Nu online
@Jim423 ik denk dat het sowieso erg snel tegen gaat vallen. Beton is nogal goed om veel warmte uit heel lauw water slepen… en dan heb je er nog steeds een vloer mee die eerder koud dan lauw is.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Nee echt in serie, normaal regelt W1209 de vloer temp en blijft de kamer thermostaat vragend. Komt de temperatuur te hoog dan grijpt de kamer thermostaat in. Het is ff zoeken naar welke temperaturen je moet maar zeker de moeite waard. Nu heb ik bv de vloer op 24 graden staat wat resulteerd in een kamer temperatuur van ca.20,5 graden. Als nu de pelletkachchel aan gaat loopt de kamertemperatuur op echter de vloer nog niet. dit zorgt ervoor dat de rest van het huis samen met de vloer nog steeds verwarmt word door m'n warmte pomp. Komt de temperatuur boven de 23 graden word het me te gek en mag verwarmen wel ff stoppen. Praktijk is dat dat maar zelden voor komt omdat ook de pelletkachel een thermostaat heeft.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp

• Oilman
Ronald schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:49:

Dan moet de CV-ketel wel ver genoeg terug kunnen moduleren, in de meeste huizen lukt dat niet als je 24/7 warmtevraag aan het creëren bent, terwijl er ook nog airco's lopen om de boel te verwarmen. Een CV-ketel die 24/7 staat te pendelen gaat een duur grapje zijn.

• Oilman
HarryVSjoris schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:44:
Mmmm oké dank

Is er ook een manier om constant warm water door de leiding te laten lopen zonder thermostaat?
Waarom wil je constant warm water door de vloer laten lopen? Als we het over radiatoren hadden gehad, dan snap ik het, maar een vloerverwarming (geen droogbouw systeem?) is een traag systeem. Gebruik die traagheid gewoon in je voordeel. Gewoon even steken aan het eind van de middag / begin van de avond en die vloer is de rest van de avond wel op temperatuur.

Thermostaat elders ophangen lost niks op, dan kan je 't ding net zo goed op 30 graden instellen. Beide hebben hetzelfde effect, als de airco's ook blijven verwarmen dan wordt het een tropisch paradijs in de woonkamer en valt er een stevige energierekening op de mat aan het eind van het jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Oilman op 22-11-2025 18:57 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Oilman Waaraan herken je een "pendelende" ketel?
Dit is natuurlijk niet hetzelfde als een ketel die door de thermostaat aan/uit op laag vermogen wordt aangestuurd, zoals hier te zien.
Het gasverbruik en de gasrekening vielen trouwens mee.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1