Duco Luchtroosters vol hangende en en lekkende druppels

Pagina: 1
Acties:

• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-12 08:28

Ross

Live Life

Topicstarter
Deco ZR50 luchtroosters flinke condens binnen. Normaal?

In ons nieuwbouwhuis (2 jaar) hangen nu al flinke druppels water vanochtend op de luchtroosters. Het klimaat binnen is normaal en prima luchtvochtigheid. In nog koudere dagen druppelt het ook echt op de vloer en vensterbanken. Het trekt ook omhoog via die metalen plaat en bij de kitranden ontwikkelt zich schimmel. Onze aannemer vindt het normaal en doet er niks aan. Komt vage adviezen.

Ik heb duco zelf gemaild en die vragen of de afdichtingsbanden zijn aangebracht. Die vraag heb ik aan onze aannemer gevraagd en daar gaf die geen concrete antwoord op. Hij zegt dat het huis luchtdicht is getest dus moet gewoon goed zijn.

Wat is jullie ervaring met duco zr50. Heeft iedereen hier last van? Zo ja of nee weet je of bij jullie die afdichtingsbanden zijn aangebracht?

ola

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hIvpL4xG76OoaZJOX624nikd1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoFdABLRFGJlxSictLYzCx1s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJDpR4sZHGj96EoxWMG8hlAodsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2g50lByrzM4r40OqdalPDRyk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NROKAwXqt4TrgkePXK9yHFZqCA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Cv8rQNwf1W0SVhBJdL4sso9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49lmpOakGCOwwaCCCsdRF1iN1Vg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zf7LUWTSRagBMo3fMarPMgOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd8Kxeis4lwrqY7lM1fUHJJGNoE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GSyrG14iCj4KqF168CYJkYS9.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wXCUDnDxBgnK8q_72RzEDiHaJpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/179YBhSrvcdsO7ypN4v9IR39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lhIoTDALhtP2EQR210MJC-_oTdo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/f5gfzQPN00WHWC3SnzWTQXf6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__Hr-D2H2S7ATrs3S3SCOOiT244=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fGvoNerfSZuqpJmL3FA3fA01.jpg?f=fotoalbum_large

ola

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12 19:47
Heb je een laserthermometer om te meten hoe koud het metalen oppervlak van het rooster wordt? Je zou het kunnen meten wanneer hij een tijdje open, of een tijdje dicht staat. Het lijkt alsof dat rooster afkoelt waardoor het water uit de warme binnenlucht erop condenseert. Als hij koud is, en blijft zodra het rooster dicht staat zou ik zeggen dat hij niet juist thermisch ontkoppeld is.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-12 15:08
Wat gebeurt er als het rooster dicht staat? Want ik zou vermoeden dat met open rooster dat oppervlak afkoelt tot vlakbij buitentemperatuur, en als het nagenoeg vriest dan is wat condens op dat rooster best te verwachten.

Kern van het probleem is in mijn ogen de verkeerde ventilatie; had er typeD in gezeten dan was er enkel condensatie in de WTW unit, en blaas je lucht binnen van nagenoeg kamertemperatuur. Onvoorstelbaar dat dat in een nieuwbouw niet zit, maar daar doe je nu niets meer aan.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:01
vraag de aannemer om 1 van de roosters te demonteren, als de thermische onderbreking erin zit zijn de kosten voor dat uurtje werk voor jou, zit ie er niet in gaat de aannemer op zijn kosten alle roosters controleren en in orde maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Als hij dicht staat, gebeurt er niets. Blijft die droog. Ik heb in de woonkamer 2 boven 2 openslaande deuren. 1 is open en 1 is gesloten (anders voel ik m in mijn rug als ik aan tafel zit) Als die gesloten is is die droog. Ik heb een thermische camera. Zal ze een vanavond nalopen en rapporteren. Dus als ze gesloten zijn en ze droog blijven betekent dat ze thermisch goed ontkoppelt zijn? Ja het is jammer dat er geen wtw is geplaatst inderdaad, maar daar hadden wij geen keuze in helaas.

ola

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-12 17:00
Als ze dan droog blijven zijn ze inderdaad ontkoppelt. Dit is condensering van warme / vochtige binnenlucht op de koude roosters. De hoeveelheid vocht is wel erg extreem en lijkt me een indicatie van te hoog vochtpercentage in huis.

Ik zie een aantal RV metingen, zijn dat gecalibreerde sensoren?

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Het zijn goed te boek staande sensoren. Switchbot meters. Je bent de eerste die zegt dat je op deze manier weet of ze goed zijn ontkoppeld. Zelfs Duco heeft dit niet zo verteld.

ola

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-12 19:47
Ross schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:32:
Als hij dicht staat, gebeurt er niets. Blijft die droog. Ik heb in de woonkamer 2 boven 2 openslaande deuren. 1 is open en 1 is gesloten (anders voel ik m in mijn rug als ik aan tafel zit) Als die gesloten is is die droog. Ik heb een thermische camera. Zal ze een vanavond nalopen en rapporteren. Dus als ze gesloten zijn en ze droog blijven betekent dat ze thermisch goed ontkoppelt zijn? Ja het is jammer dat er geen wtw is geplaatst inderdaad, maar daar hadden wij geen keuze in helaas.
Je CO2 waarden zijn netjes laag. Zou het kunnen dat je ventilatie erg hoog staat waardoor je veel luchstroom door het rooster trekt en hem daarmee afkoelt door de koude buitenlucht?

Edit:
Als ik op de website van Duco kijk zit ik dat er een soort wol in zit die de metalen behuizing isoleert van de luchtstroom: https://www.duco.eu/nl/pr...latieroosters/ducotop50zr
Afbeeldingslocatie: https://www.duco.eu/Wes/CDN/1/Products/ProductImages/2023-09-25%2008.56.43.644%20-%20DucoTop-50-thumb.jpg?width=900&height=&mode=crop
Zit die er in bij jou?

[ Voor 21% gewijzigd door Pyramiden op 21-11-2025 15:04 ]

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-12 20:31
Ross schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:52:
Je bent de eerste die zegt dat je op deze manier weet of ze goed zijn ontkoppeld. Zelfs Duco heeft dit niet zo verteld.
Als er geen (buiten)lucht doorheen gaat en je unit is binnen flink koud dan geleid het metaal, dat lijkt dus niet het geval. Dus ontkoppeld.

Maar met deze temperaturen gaat er gewoon lucht doorheen die rond het vriespunt zit dus logisch dat je binnenkant wel afkoelt. Alleen dat je dan zo'n extreme condensvorming hebt is wel wat vreemd. Kan haast alleen maar als je luchtvochtigheid binnen hoog is en het metaal erg afkoelt. Meet het zoals al eerder is gemeld.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
In deze herfstperiode is de buitenlucht gewoon koud en vochtig dat slaat als condens neer op het metaal en daar kan dan een druppeltje vanaf vallen. Het hangt ook af van de binnen temperatuur, warme lucht stijgt op dus hoe warmer hoe minder last lijkt mij, hoewel 20 graden voldoende zou moeten zijn.
Als de temperatuur 's nachts wat daalt dan zal je meer last hebben van die condens.

• No Hands
vogelmans schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:34:
In deze herfstperiode is de buitenlucht gewoon koud en vochtig dat slaat als condens neer op het metaal en daar kan dan een druppeltje vanaf vallen. Het hangt ook af van de binnen temperatuur, warme lucht stijgt op dus hoe warmer hoe minder last lijkt mij, hoewel 20 graden voldoende zou moeten zijn.
Als de temperatuur 's nachts wat daalt dan zal je meer last hebben van die condens.
een druppeltje ja maar heb je die foto gezien? daar hangt een hele regenbui aan

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-12 14:03
No Hands schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:38:
[...]

Nog eens goed gekeken, ja daar hangen inderdaad veel druppels aan! Ook een beetje een nadeel van een bijna nieuw (supergoed geïsoleerd) huis.

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:52
Bij ons nieuwbouwhuis (8,5 jaar oud inmiddels) zit er heel af een toe een vochtig laagje op het metalen kapje, maar niet om over naar huis te schrijven.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:46
No Hands schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:38:
[...]

Lijkt me vrij normaal als je met een MV unit flinke koude lucht aanzuigt van buiten. Metaal wordt koud en zodoende gaat het condenseren.

Wij hadden in de vorige woning in de winter soms ook een natte plek op de vloer onder de roosters. Eea afhankelijk van stand rooster.

De luchtdicht controle van de aannemer lijkt me een broodje aap. Een rooster hoor je niet dicht te zetten.

[ Voor 10% gewijzigd door Draakje5 op 22-11-2025 22:52 ]

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:02
Is het nu wel of geen passief huis vraag ik me af, want daar wordt alles volgens mij door je WTW geregeld en zou je dus geen roosters nodig hebben en kunnen ze dus gewoon dicht waarmee je je probleem dus ook meteen oplost.

• No Hands
pman63 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:58:
Is het nu wel of geen passief huis vraag ik me af, want daar wordt alles volgens mij door je WTW geregeld en zou je dus geen roosters nodig hebben en kunnen ze dus gewoon dicht waarmee je je probleem dus ook meteen oplost.
nee dit is geen passiefhuis. anders zaten er inderdaad zeker geen roosters in.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:03
Nogal wiedes dat je condens krijgt als de roosters open staan: koude lucht stroomt daar binnen, wat het rooster koud maakt, dus condenseert al het vocht uit de warmere ruimte daar.

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:04
Hier in huis zit in elke kamer zo’n ventilatierooster en die staan altijd open. Dergelijke druppelvorming zie ik hier bijna nooit, laat staan dat het binnen regent, alleen als we met veel mensen in de woonkamer zijn. Ik zie het eigenlijk altijd als een teken dat er op dat moment te weinig ventilatie is in de betreffende kamer.

[ Voor 9% gewijzigd door Eijsbeer op 23-11-2025 10:26 ]

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
De open roosters zijn ongeveer 12,4 graden. Buiten is het nu 3 graden. De gesloten roosters zijn 16+ graden.

ola

• TweakGP
Dan kan er maar 1 oorzaak zijn.... binnen veel teveel vocht. Beter ventileren, meer als alleen met de roosters.

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Als
Ik beide roosters open heb boven beide dubbele openslaande deuren hangen ze allemaal vol met druppels. Dus dat maakt niet uit. De co2 meters meten ook de luchtkwaliteit binnen en die is heel er goed en wijst op goede ventilatie. Het is geen wtw systeem. Huis is A+++. Vorige „nieuwbouw“ die wij hadden was een 17 jaar oude A. Begin steeds meer de indruk te krijgen dat het met de combinatie van extreem goede isolatie te maken heeft icm hele koude binnenlucht. Meeste A+++ huizen hebben wel een wtw systeem en hebben dit probleem niet. Maar als andere A+++ bezitters hun ervaring kunnen delen met luchtroosters zou wel fijn zijn.

ola

• TweakGP
Luchtvochtigheid en CO2 hebben niets met elkaar te maken...... om bij een nieuwbouwhuis het vocht eruit te krijgen moet je de eerste tijd gewoon extreem veel ventileren.

Het vocht komt ergens vandaan. Dit soort extremen zie je normaal alleen weleens in badkamers.

[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 23-11-2025 13:36 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je kan het netjes nalopen met een dauwpunt tabel.

Condens bij 12,4 graden komt iig overeen met een luchtvochtigheid van 60 tot 75% bij 20 graden. (als ik onderstaande tabel goed lees? Er is vast iemand die dit wel beter kan aflezen :) )
https://www.biccs.nl/wp-c...iccs_nl-dauwpunttabel.pdf

Die Wikipedia formules zijn wat te ingewikkeld om na te rekenen op mijn telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 23-11-2025 14:04 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Ross schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:30:
Als
Ik beide roosters open heb boven beide dubbele openslaande deuren hangen ze allemaal vol met druppels. Dus dat maakt niet uit. De co2 meters meten ook de luchtkwaliteit binnen en die is heel er goed en wijst op goede ventilatie. Het is geen wtw systeem. Huis is A+++. Vorige „nieuwbouw“ die wij hadden was een 17 jaar oude A. Begin steeds meer de indruk te krijgen dat het met de combinatie van extreem goede isolatie te maken heeft icm hele koude binnenlucht. Meeste A+++ huizen hebben wel een wtw systeem en hebben dit probleem niet. Maar als andere A+++ bezitters hun ervaring kunnen delen met luchtroosters zou wel fijn zijn.
Ons nieuwe huis is momenteel in aanbouw, betreft A+++ met ventilatieroosters. Helaas nog geen ervaring dus.

Huidige woning betreft een huis uit 1998, label A met ventilatieroosters. Ik heb de roosters in de woonkamer en keuken (in de koudere periodes) niet altijd open (vanwege tocht/kou), maar hou de luchtvochtigheid wel in de gaten.

Als ze open staan bij koud weer dan hangen de druppels aan snel aan de roosters. In de woonkamer staat de thermostaat op 20 graden en de gehele benedenverdieping is voorzien van vloerverwarming.

Op de slaapkamers staan de roosters altijd open en heb ik de radiatoren maar iets open gezet om de grote hoeveelheid druppels te voorkomen.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 14:45
TweakGP schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:33:
Luchtvochtigheid en CO2 hebben niets met elkaar te maken...... om bij een nieuwbouwhuis het vocht eruit te krijgen moet je de eerste tijd gewoon extreem veel ventileren.

Het vocht komt ergens vandaan. Dit soort extremen zie je normaal alleen weleens in badkamers.
Er loopt met type C de hele dag koude lucht naar binnen. Ook met een relatief normaal binnenklimaat condenseert het vocht op de metalen delen die afkoelen want koude lucht kan minder vocht opnemen.

Wordt het probleem minder als je je ventilatie harder zet zodat de koude lucht minder blijft hangen?

Wat heb je voor je ramen hangen? Weerhouden dikke gordijnen bijvoorbeeld de luchtstroom?

Hoe zit het met de buren? Is dit geen structureel probleem van het woningontwerp? Praat in de wijk.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• TweakGP
Makkelijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:58:
[...]
Er loopt met type C de hele dag koude lucht naar binnen. Ook met een relatief normaal binnenklimaat condenseert het vocht op de metalen delen die afkoelen
Beetje onzin natuurlijk. Er zijn miljoenen woningen met type c ventilatie en in weinig zul je zo’n waterval vinden als hier op de foto’s.

Helaas heb ik er na jaren type d nu zelf ook één en mijn ventilatieroosters zijn gewoon droog. Dit is echt niet de standaard.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-12 14:45
TweakGP schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:37:
[...]

Beetje onzin natuurlijk. Er zijn miljoenen woningen met type c ventilatie en in weinig zul je zo’n waterval vinden als hier op de foto’s.

Helaas heb ik er na jaren type d nu zelf ook één en mijn ventilatieroosters zijn gewoon droog. Dit is echt niet de standaard.
De meeste van deze miljoenen woningen zijn niet voor de rest luchtdicht en voorzien van triple glas.. de combinatie is gewoon heel erg ongelukkig.

De hoeveelheid is wel extreem vandaar mijn gedachte aan dikke gordijnen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 25-11-2025 10:54 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• TweakGP
Makkelijk schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:51:
[...]
De meeste van deze miljoenen woningen zijn niet voor de rest luchtdicht en voorzien van triple glas.. de combinatie is gewoon heel erg ongelukkig.
Sorry maar ook dat is weer een tikje onzin.... type c ventilatie vindt je in nieuwbouwwoningen van de laatste 25-30 jaar. En die hebben gewoon goede isolatie en dubbel glas (triple glas maakt hier nul uit).

Die paar woningen waar het bij een renovatie in is toegepast zijn niet echt relevant.

Hier gaat echt gewoon wat anders fout zoals te weinig ventileren of een nieuwbouwwoning waar nog steeds veel teveel vocht in aanwezig is.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 25-11-2025 11:45 ]

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Er wordt echt voldoende geventileerd. Ook ramen worden dagelijks 2x geopend voor extra ventilatie. Ook weet ik zeker dat mijn vochtmeters correct zijn. Ik heb ook andere gehad maar we merken duidelijk zelf ook dat het droger is in de winter omdat we ook een droger huid krijgen. Het is echt niet te vochtig. Ramen zijn hr++ dubbelglas.

ola

Pagina: 1