Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop | ~14" | Dagelijk gebruik als desktop met monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:19
Ik ben opzoek naar een laptop die mijn huidige desktop, een NUC (NUC7i3BNB, 16 GB , 120 GB M2) waarop ik LInux Mint met XFCE draai, vervangt. Volledig overgestapt van Windows 10 naar LInux Mint ivm de geforceerde overstap naar Windows 11 en ben eigenlijk super tevreden. Ook qua window manager, ik verwacht ook dat ik deze blijf gebruiken ondanks dat een nieuwe computer gemakkelijk een wat zwaardere window manager aan kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Vooral veel tabs open (25~) in Firefox waar ik bijvoorbeeld veel werk met Nextcloud, JupyterLab, Youtube etc, Qua apps verder wat terminal sessies open maar die draai ik vooral binnen tmux op de server zelf dus dat heeft weinig effect op de lokale machine. Denk aan wat office werk. Het zwaarste wat ik draai zal dus een YT filmpje zijn terwijl ik wat anders doe. Games speel ik niet echt veel maar af en toe wat licht game werk middels Steam zou ik wel weer doen als een snellere computer het beter aan kan.

Wat is je budget?
Budget dat ik er aan wil gegeven is 500-900 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet vaak, de laptop gaat een NUC vervangen op mijn bureau die ik nu als desktop gebruik. Maar als ik onderweg ben dan wil ik de laptop wel mee kunnen nemen zonder dat er krom van loop, dus geen 17" met numpad ;-) Denk min 1 kilo tot max 1,5 kilo. Ik denk zelf aan een 13" tot 14" laptop met een minimale batterijduur van een werkdag (8 uur).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn ogen zijn zelf gevallen op Lenovo. Mede door goede reviews, het uitvinken van voorgeïnstalleerde OS bij aanschaf en bouw kwaliteit. Qua specs ben ik minimaal opzoek naar een laptop met 16 GB geheugen (2x8 of misschien 1x16 om over een jaar te upgraden naar 32 totaal), 512 GB M2. Beide zelf te upgraden. Meeste Lenovo's hebben een goede score bij iFixit (9). Minimaal 2 usb-c poorten, waarvan 1 sowieso gebruikt kan worden om op te laden (heb monitor met KVM en deze kan ook power leveren). Goede webcam, als ik op reis ben, thuis heb ik een losse webcam op de monitor. Verder werk ik het liefst met 1 scherm dus zal de laptop dicht geklapt liggen op bureau maar het scherm moet wel van goede kwaliteit zijn.

Zelf ook wel gekeken naar een Macbook Air omdat het fanless me wel bevalt, naast het esthetische, maar de repareerbaarheid en niet mogelijk tot upgraden staat me nogal tegen. Mogelijk dat er nog wel alternatieven zijn die in beide categorieën het goed doen naast Lenovo. Frame.work lijkt me ook tof maar zijn al snel duurder maar wellicht komt er nog iets eind volgende week qua aanbieding.

Mijn huidige keuze komt het dichtsbij deze in de Pricewatch:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1LaptopsLenovo ThinkPad E14 Gen 7 (AMD) (21T00023MH)€ 975,76€ 975,76
Al kloppen de specs en prijs niet volledig in de pricewatch dus hieronder de actuele keuze op Lenovo.com, incl enkele items met de alternatieve opties. Zeker niet volledig maar dekt het belangrijkste.
#CategorieProductOpties
1LaptopsThinkPad E14 Gen 7 (AMD) (21T0CTO1WWNL5)]/td]
€ 898,95
1ProcessorAMD Ryzen™ 7 250-processor (3,30 GHz tot 5,10 GHz)Andere optieAMD Ryzen™ 5 230-processor (3,50 GHz tot 4,90 GHz)
1GeheugenMemory 16 GB DDR5-5600MT/s (SODIMM) - (2 x 8 GB)
1Opslag512 GB SSD M.2 2242 PCIe Gen4 TLC Opal
1DisplayDisplay 14" WUXGA (1920 x 1200), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 100% sRGB, 300 nits, 60 Hz Andere optie14" WUXGA (1920 x 1200), IPS, ontspiegeld, geen touchscreen, 45% NTSC, 300 nits, 60 Hz
1Grafische kaartIngebouwde grafische kaart
1CameraHybride 1080p FHD IR met microfoon en privacyschuifje
1DraadloosWi-Fi 6E 2x2 AX en Bluetooth® 5.1 of hoger
1Fingerprint ReaderGeen vingerafdruklezerOverbodig
1BatterijBatterij Oplaadbare Li-ion met 4 cellen 64 WhAndere optieOplaadbare Li-ion met 3 cellen 48 Wh
Als ik iets over het hoofd gezien heb hierboven in de beschrijving van mijn eisen ed. dan hoor ik het graag.

Alle reacties

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21-11 13:53
ik zou toch relatief snel neigen naar de 2x16gb optie in de configureerbare, voor 90 euro meerprijs is dat op dit moment niet eens een gek bedrag, en dit maakt multitasken wel stukken comfortabeler.