Vraag

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:45
Dag allen,

Na het doorlezen van een heel aantal L/L WP topic's toch maar even mijn vraag hier droppen. Voordat ik contact opneem met een installateur wil ik toch wat extra informatie inwinnen.

Nu sinds ruim een jaar eigenaar van een andere woning. Deze woning was oorspronkelijk voorzien van heteluchtverwarming. Deze hebben we laten vervallen en de begane grond is nu voorzien van vloerverwarming middels warmtepomp. Daarover geen klagen.

Ik heb nog een tijdje in dubio gezeten voor wat betreft de verwarming op de eerste verdieping. De begane grond blijkt in de praktijk goed zijn warmte vast te houden en lekt dus weinig warmte naar boven (klein trapgat helpt hier ook bij). Het gevolg hiervan is dat de temperatuur boven behoorlijk daalt, tot tegen het oncomfortabele, inmiddels zitten we op 13 graden. Het hoeft echt geen 21 graden te worden, maar iets warmer mag best.

Bijverwarming middels COP=1 zie ik niet zo zitten als permanente oplossing. Nu heb ik het idee om de bijverwarming op de verdieping met airco's te voorzien vanaf de overloop (unit 1). Een tweede unit wil ik plaatsen in de logeer- of waskamer, dit deel van de verdieping zit boven de garage en krijgt dus helemaal geen warmte van 'onder'. Daar zitten we inmiddels dus onder de 10 graden.

In bijgevoegde plattegrond staan een aantal zaken:
- Gele blok is de locatie die ik bedacht heb voor de buitenunit, mooi naast de bestaande WP op bigfoot's op de grond.
- In groen unit 1 en 2. Deze locaties zijn gekozen zodat een condensafvoer zonder pompjes te realiseren is.
- De blauwe lijn is het beoogde tracé voor de aanvoer/retour van unit 1. Over de vliering, condensafvoer ter plekke van unit beschikbaar.

Andere zaken
- Isolatie is redelijk, ~RD3,8
- Als er niet geslapen wordt staan de slaapkamerdeuren meestal open
- Open trap naar zolder, dus warmte wil (en mag) ook wat omhoog
- Aanbouw en verdieping zijn HSB, dus weinig 'massa'.
- Huis is reeds voorzien van WTW, dus dat helpt een beetje in de spreiding van de warmte.
- Aanbouw nog niet voorzien van WTW, dit volgt in de toekomst. (ik voorzie inblaas in logeerkamer en afzuiging in wasruimte). Wasruimte als in, drogen van de was.
- Actieve koeling is een mooie bijvangst, maar zomers mag het best een beetje warmer zijn. Ontvochtigen is wel weer fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sMWBAIXak_UgRzSG-_jqRr_LOY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N8f9KywKckDlhddafTa3rXW7.jpg?f=user_large

De vragen die ik daarbij heb:
1. Qua vermogen denk ik aan een buitenunit van 5Kw, met twee 3,5Kw binnenunits.
2. Krijg ik mijn waskamer een beetje warm(er) met enkel een unit in de logeerkamer? Tussendeur open uiteraard.
3. Ik neig voor de logeerkamer naar een vloerunit, of toch beter een wandmodel?
4. De afstand tussen unit 1 en de buitenunit is ruim gerekend ca 21 meter. Dit lijkt een beetje aan de grens te zitten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of ga ik spijt krijgen van mijn keuze? Want deze locatie voor de buitenunit is veruit mijn favoriet.
5. Qua merk neig ik naar Mitsubishi HE, met WiFi aansturing. Het moet een beetje fatsoenlijk kunnen moduleren en lekker stil werken.
6. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of hebben jullie andere suggesties?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

Alle reacties

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:14

Ersus

Zuid-Limburg

Verwarmen vanuit een portaaltje is echt marginaal maar niet onmogelijk als de verwachtingen maar laag genoeg zijn dan krijg je ook geen klagen achteraf. Koelen is dan wel weer redelijk prima met een 'portaal' plaatsing. Koude lucht valt en kan makkelijker de ruimtes in stromen, dat is echt het grootste nadeel van de warme lucht die boven de deur afremt en dus veel te traag de ruimte in kan waardoor het thermische effect gelijk slecht is.

Je krijgt de warmtestroming gewoon niet goed op gang, daardoor duurt het ontzettend lang en moet die unit in het portaal veel aan staan met de slaapkamerdeuren open. Veel van die warmte verdwijnt ook meteen naar boven toe.

De badkamer krijg je wel warm direct in de luchtstroom.

Als je volledig over de zolders kunt werken met buizen of iets, dan kun je ook aan een kanaalunit denken met in- en uitlaat naar iedere slaapkamer. Maar dat zal wel buiten budget vallen, maatwerk is duur.
Of je kijkt dat je via een bereikbare zolder wel afzonderlijke eenheden plaatst in de slaapkamers. Dat zou het optimum zijn. En als de eenheden aan een buitenmuur geplaatst kunnen worden heb je ook geen pompjes nodig. En anders kunnen die ook op een verzamel plek geplaatst worden middels aangepaste bekabeling.

Een 5kW buiteneenheid is wat weinig, juist de periode dat je vermogen nodig hebt moet de unit heel hard werken om je dat vermogen te leveren.

Ik heb wel installaties gemaakt met aardige lengtes, dat werkt wel als de compressor het aan kan.
Een Fujitsu 8kW 4 poorts met twee kleine binneneenheden met ieder ca 25m leiding waarbij de buiteneenheid 70m in totaal kon verwerken.
Een Daikin 4MXM80A installatie met nét geen 70m leiding totaal in een oudere villa.

Er is best wat mogelijk maar het is altijd passen en meten en moet op locatie bekeken worden.

214kWh LFP | 48kVA Victron Multiplus | 24.3kWp O/W | SMA Tripower x 15 | SmartSolar 450/200 | Daikin Multi+ 5MXWM68A9 met 2x Perfera FTXM42A | Fujitsu Atlantic Calypso Split V3 200L | Gasloos | 500m2 bj 1900

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:45
@Ersus Dank voor je uitgebreide reactie, zeer blij mee! Gezien je schrijft dat tje diverse systemen hebt aangelegd, ben je werkzaam in deze branche?
Over de verwachtingen, ik heb niet de verwachting dat het in alle slaapkamers 21 graden moet (kunnen) worden. Het is meer om de verdieping wat comfortabeler te maken qua temperaturen en de koudeval in de hal vanaf boven wegnemen. En dan bij voorkeur dan niet middels COP=1. Dat een deel van de warmte naar boven (zolder) waait is opzich niet erg, dat voorkomt ook hier weer de koudeval van boven.

Ik heb wel eens nagedacht over een kanaal unit, maar icm een WTW krijg ik dat niet lekker uitgedacht zonder een dubbel buizenstelsel of enorm complexe installaties, dat wordt wel wat heftig.

Fijn om te lezen dat afstand niet direct een issue lijkt te zijn. Mits je maar (ruim) onder de max systeem lengte van de buitenunit blijft. Qua vermogen moet ik me er dus nog wat beter in verdiepen. En dan vooral het modulatie bereik.

Er is weinig ruimte om units te plaatsen aan de buitenmuur van de slaapkamers (hoge ramen). Maar dat geeft niet. Het leidingwerk binnen afwerken gaat eigenlijk niet. En buitenom vindt ik persoonlijk echt geen porum.

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:04
Missen bouwbesluit vraagt dat elk verblijfsvertrek op 20 graden verwarmd moet kunnen worden. Dat is een goede inspiratie voor wat je mag verwachten van een deugdelijk verwarmingssysteem.

Via een hal red je dat niet, niet werken met gesloten deuren…

Dus pak het gewoon goed op…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.