Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• gehaktstaaf
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Dag allen,

Na het doorlezen van een heel aantal L/L WP topic's toch maar even mijn vraag hier droppen. Voordat ik contact opneem met een installateur wil ik toch wat extra informatie inwinnen.

Nu sinds ruim een jaar eigenaar van een andere woning. Deze woning was oorspronkelijk voorzien van heteluchtverwarming. Deze hebben we laten vervallen en de begane grond is nu voorzien van vloerverwarming middels warmtepomp. Daarover geen klagen.

Ik heb nog een tijdje in dubio gezeten voor wat betreft de verwarming op de eerste verdieping. De begane grond blijkt in de praktijk goed zijn warmte vast te houden en lekt dus weinig warmte naar boven (klein trapgat helpt hier ook bij). Het gevolg hiervan is dat de temperatuur boven behoorlijk daalt, tot tegen het oncomfortabele, inmiddels zitten we op 13 graden. Het hoeft echt geen 21 graden te worden, maar iets warmer mag best.

Bijverwarming middels COP=1 zie ik niet zo zitten als permanente oplossing. Nu heb ik het idee om de bijverwarming op de verdieping met airco's te voorzien vanaf de overloop (unit 1). Een tweede unit wil ik plaatsen in de logeer- of waskamer, dit deel van de verdieping zit boven de garage en krijgt dus helemaal geen warmte van 'onder'. Daar zitten we inmiddels dus onder de 10 graden.

In bijgevoegde plattegrond staan een aantal zaken:
- Gele blok is de locatie die ik bedacht heb voor de buitenunit, mooi naast de bestaande WP op bigfoot's op de grond.
- In groen unit 1 en 2. Deze locaties zijn gekozen zodat een condensafvoer zonder pompjes te realiseren is.
- De blauwe lijn is het beoogde tracé voor de aanvoer/retour van unit 1. Over de vliering, condensafvoer ter plekke van unit beschikbaar.

Andere zaken
- Isolatie is redelijk, ~RD3,8
- Als er niet geslapen wordt staan de slaapkamerdeuren meestal open
- Open trap naar zolder, dus warmte wil (en mag) ook wat omhoog
- Aanbouw en verdieping zijn HSB, dus weinig 'massa'.
- Huis is reeds voorzien van WTW, dus dat helpt een beetje in de spreiding van de warmte.
- Aanbouw nog niet voorzien van WTW, dit volgt in de toekomst. (ik voorzie inblaas in logeerkamer en afzuiging in wasruimte). Wasruimte als in, drogen van de was.
- Actieve koeling is een mooie bijvangst, maar zomers mag het best een beetje warmer zijn. Ontvochtigen is wel weer fijn!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sMWBAIXak_UgRzSG-_jqRr_LOY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N8f9KywKckDlhddafTa3rXW7.jpg?f=user_large

De vragen die ik daarbij heb:
1. Qua vermogen denk ik aan een buitenunit van 5Kw, met twee 3,5Kw binnenunits.
2. Krijg ik mijn waskamer een beetje warm(er) met enkel een unit in de logeerkamer? Tussendeur open uiteraard.
3. Ik neig voor de logeerkamer naar een vloerunit, of toch beter een wandmodel?
4. De afstand tussen unit 1 en de buitenunit is ruim gerekend ca 21 meter. Dit lijkt een beetje aan de grens te zitten. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, of ga ik spijt krijgen van mijn keuze? Want deze locatie voor de buitenunit is veruit mijn favoriet.
5. Qua merk neig ik naar Mitsubishi HE, met WiFi aansturing. Het moet een beetje fatsoenlijk kunnen moduleren en lekker stil werken.
6. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie, of hebben jullie andere suggesties?

Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW