Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gira schakelaar plotseling (?) defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:33
Mijn vraag
Ik was zonet een defecte plafondspot aan het verwisselen. Toen ik na de klus de schakelaar weer omzette, klonk er een harde plof en klapte de zekering in de meterkast uit. Toen ik die weer terugzette, deed alles het weer, maar de lichtschakelaar deed het niet meer: hij zat vast in de "aan" stand.

Ik heb de schakelaar gedemonteerd, maar kon niets vinden wat er mis mee was en ik kreeg de schakelaar ook niet meer in een schakelende toestand. Er lijkt iets mechanisch kapot waardoor de schakelaar niet meer bewogen kan worden.

Kan er een verband zijn tussen het vervangen van de lamp en een defect in de schakelaar? Of is dit gewoon stom toeval?

Ik ga de schakelaar vervangen, maar zou ik nog iets moeten checken om herhaling te voorkomen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een standaard Gira schakelaar.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schakelaar omgewisseld met een andere. De lampen schakelen weer prima, maar nu kan ik de andere lamp natuurlijk niet schakelen.

Misschien nog relevant: de lampen op de schakelaar zijn een viertal 230 V LED spots en die gaan me veel te vaak kapot. Ik heb er in anderhalf jaar al 6 moeten vervangen. Slechte kwaliteit of kan er iets in de bedrading zitten dat de levensduur beinvloedt?