Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

CV ketel vervangen voor hybride of full electric?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:01
Hoi allemaal,

Ik woon sinds een aantal maanden in een 2 onder 1 kap woning (+-120m2) uit 1959. De CV ketel komt uit 1997, doet het nog wel, maar zal komende maanden/jaar wel aan vervanging toe zijn en ben ik aan het oriënteren met installateurs, chatgpt en input van jullie wat een goede keus is. Een goede keus is wat mij betreft een lage aanschafprijs, lagere (gas)maandlasten en comfort.

Het huis heeft een oud label b, dus ik denk label c. Gevel is in 2006 nageïsoleerd. Onder de vloer ligt 20/25cm isolatie bolletjes. Oud HR glas.
CV is de hoofdverwarming.
In de woning zijn redelijk veel radiatoren (met draaiknop):
Begane grond: woonkamer 1 grote, en convectorput. gang 1 kleine, wc 1 kleine, bijkeuken 1 kleine.
1e: 3 slaapkamers redelijke radiatoren, badkamer 1 handdoek radiator die altijd open staat.
2e: zolder 1 grote radiator
Optionele verwarming: keuken elektrische vloerverwarming, woonkamer gashaard en 2 slaapkamers 2 aircos.
CV tapwater staat op 50 graden.
Thermostaat staat meestal op 19.
Op dit moment dynamisch contract van zonneplan waar ik verbruik dagelijks kan inzien.
12 zonnepanelen +-2600kwh per jaar.
In de zomermaanden lever ik 300-400kwh (40-60 euro) per maand terug.
Geen electrische auto.

Hebben jullie advies? Alvast bedankt!

Historisch gasverbruik: In de zomermaanden staat de thermostaat uit en hebben we hoofdzakelijk alleen gas verbruik voor warm(douchewater). Vanaf oktober merk ik wel behoorlijke sprong in verbruik. Zomer maanden 15-20m3 verbruik. Vanaf oktober 100m3 en als ik november extrapoleer kom ik op 140m3. Als ik dit doorreken verwacht ik op jaarbasis 900m3 uit te komen.
Afgiftesysteem:
Geen vloerverwarming.
- 10 radiatoren, en veel leidingen 60 tot 90L inhoud?
SWW:
- plek voor boiler Ja
- X liter nodig200?
- DWTW aanwezig?Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
In de bijkeuken hangt nu een grote CV ketel met boiler. Hier is door een installateur al beoordeeld dat een hybride opstelling prima past. En de buitenunit kan er (buiten) naast direct op de grond geplaatst worden.

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:20
Deze week heel goed per dag bijhouden:
1/ gemiddelde temperatuur in huis
2/ gemiddelde buitentemperatuur
3/ gasverbruik
4/ zonuren per dag
Deze 4 laten je goed het benodigde vermogen inschatten van je warmtepomp

Daarnaast een lijst maken van alle radiatoren en per radiator met b.v. de hytools app berekenen wat de warmteafgifte is bij
75/65/20
55/45/20
45/35/20
En dan kijken hoeveel vermogen je kwijt kan met de radiatoren die je normaliter gebruikt en wat het wordt als je er een paar aan toevoegd.

Laten we dan zondag (dan heb je 2 koude dagen achter de rug) een eerste inschatting maken en einde week, met een volle vrij koude week weet je het vrij precies

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:02
Als de belangrijkste motieven economisch zijn, dan kun je het met BerekenHet.nl bekijken:
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Full electric:
- Extra investering vergeleken met scenario gasketel vervangen schat ik op 8.000 euro (prijs van een A-merk full electric warmtepomp inclusief installatie na aftrek subsidie 10.000 euro, minus 2.000 euro die niet hoeft te worden geinvesteerd in een nieuwe gasketel maakt 8.000 euro)
- sCOP warmtepomp 4,3 inclusief SWW (standaard getal van BerekenHet, is wat mij betreft realistisch)
- geen extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Het rendement van de CV ketel is gemiddeld 94% (bron)
- Huidig gasverbruik 900 m3
- Koken elektrisch
- Vastrecht gas en energieprijzen standaardgetallen van BerekenHet
-> Terugverdientijd full electric systeem t.o.v. vervangen gasketel = 8 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 1.000 euro

Dan de hybride warmtepomp
- Extra investering vergeleken met scenario alleen gasketel vervangen geschat op 4000 euro na subsidie (als je een prijsvechter kiest zoals Quatt, zou ik niet per se aanraden)
- sCOP warmtepomp 4,3
- 100 euro extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd hybride systeem t.o.v. alleen vervangen gasketel =11 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 362 euro

Verdere voordelen full electric: energielabel 1 tot 2 stappen omhoog wat gunstig is voor waarde huis. Zoveel mogelijk gebruik PV overschot.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:13
Met een 2onder1kap heb je aardig wat verliesoppervlak. Verbetering van de isolatie (minimaal HR++ glas, mogelijk aanbrengen dakisolatie), kierdichting en ventilatie zal een jaren 50 huis nog een stuk comfortabeler en energiezuiniger maken. Het is zeker heel goed mogelijk om met een jaren 50 huis volledige van het gas af te gaan, de doorslaggevende factor is de watertemperatuur die je nodig hebt om de hut te verwarmen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02:13
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:21:
Als de belangrijkste motieven economisch zijn, dan kun je het met BerekenHet.nl bekijken:
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Full electric:
- Extra investering vergeleken met scenario gasketel vervangen schat ik op 8.000 euro (prijs van een A-merk full electric warmtepomp inclusief installatie na aftrek subsidie 10.000 euro, minus 2.000 euro die niet hoeft te worden geinvesteerd in een nieuwe gasketel maakt 8.000 euro)
- sCOP warmtepomp 4,3 inclusief SWW (standaard getal van BerekenHet, is wat mij betreft realistisch)
- geen extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd full electric systeem t.o.v. vervangen gasketel = 8 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 1.000 euro

Dan de hybride warmtepomp
- Extra investering vergeleken met scenario alleen gasketel vervangen geschat op 4000 euro na subsidie (als je een prijsvechter kiest zoals Quatt, zou ik niet per se aanraden)
- sCOP warmtepomp 4,3
- 100 euro extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd hybride systeem t.o.v. alleen vervangen gasketel =11 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 362 euro

Verdere voordelen full electric: energielabel 1 tot 2 stappen omhoog wat gunstig is voor waarde huis. Zoveel mogelijk gebruik PV overschot.
Volgens mij wordt in deze berekening nog de besparing op (verplichtte) onderhoudskosten CV ketel vergeten als je voor all electric kiest, dat kan je denk ik ondervangen door deze kosten op te tellen bij de jaarlijkse kosten gasaansluiting.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23