CV ketel vervangen voor hybride of full electric?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• voil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:24
Hoi allemaal,

Ik woon sinds een aantal maanden in een 2 onder 1 kap woning (+-120m2) uit 1959. De CV ketel komt uit 1997, doet het nog wel, maar zal komende maanden/jaar wel aan vervanging toe zijn en ben ik aan het oriënteren met installateurs, chatgpt en input van jullie wat een goede keus is. Een goede keus is wat mij betreft een lage aanschafprijs, lagere (gas)maandlasten en comfort.

Het huis heeft een oud label b, dus ik denk label c. Gevel is in 2006 nageïsoleerd. Onder de vloer ligt 20/25cm isolatie bolletjes. Oud HR glas.
CV is de hoofdverwarming.
In de woning zijn redelijk veel radiatoren (met draaiknop):
Begane grond: woonkamer 1 grote, en convectorput. gang 1 kleine, wc 1 kleine, bijkeuken 1 kleine.
1e: 3 slaapkamers redelijke radiatoren, badkamer 1 handdoek radiator die altijd open staat.
2e: zolder 1 grote radiator
Optionele verwarming: keuken elektrische vloerverwarming, woonkamer gashaard en 2 slaapkamers 2 aircos.
CV tapwater staat op 50 graden.
Thermostaat staat meestal op 19.
Op dit moment dynamisch contract van zonneplan waar ik verbruik dagelijks kan inzien.
12 zonnepanelen +-2600kwh per jaar.
In de zomermaanden lever ik 300-400kwh (40-60 euro) per maand terug.
Geen electrische auto.

Hebben jullie advies? Alvast bedankt!

Historisch gasverbruik: In de zomermaanden staat de thermostaat uit en hebben we hoofdzakelijk alleen gas verbruik voor warm(douchewater). Vanaf oktober merk ik wel behoorlijke sprong in verbruik. Zomer maanden 15-20m3 verbruik. Vanaf oktober 100m3 en als ik november extrapoleer kom ik op 140m3. Als ik dit doorreken verwacht ik op jaarbasis 900m3 uit te komen.
Afgiftesysteem:
Geen vloerverwarming.
- 10 radiatoren, en veel leidingen 60 tot 90L inhoud?
SWW:
- plek voor boiler Ja
- X liter nodig200?
- DWTW aanwezig?Nee
Warmtepompvoorkeur:
L/W of W/W, zet op volgorde: goedkoop, stil, design, zuinig, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf / het wordt uitbesteed

[Foto's/schetsen/plaatjes van mogelijk geschikte plekken voor de apparatuur]
In de bijkeuken hangt nu een grote CV ketel met boiler. Hier is door een installateur al beoordeeld dat een hybride opstelling prima past. En de buitenunit kan er (buiten) naast direct op de grond geplaatst worden.

Alle reacties

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:05
Deze week heel goed per dag bijhouden:
1/ gemiddelde temperatuur in huis
2/ gemiddelde buitentemperatuur
3/ gasverbruik
4/ zonuren per dag
Deze 4 laten je goed het benodigde vermogen inschatten van je warmtepomp

Daarnaast een lijst maken van alle radiatoren en per radiator met b.v. de hytools app berekenen wat de warmteafgifte is bij
75/65/20
55/45/20
45/35/20
En dan kijken hoeveel vermogen je kwijt kan met de radiatoren die je normaliter gebruikt en wat het wordt als je er een paar aan toevoegd.

Laten we dan zondag (dan heb je 2 koude dagen achter de rug) een eerste inschatting maken en einde week, met een volle vrij koude week weet je het vrij precies

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
Als de belangrijkste motieven economisch zijn, dan kun je het met BerekenHet.nl bekijken:
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Full electric:
- Extra investering vergeleken met scenario gasketel vervangen schat ik op 8.000 euro (prijs van een A-merk full electric warmtepomp inclusief installatie na aftrek subsidie 10.000 euro, minus 2.000 euro die niet hoeft te worden geinvesteerd in een nieuwe gasketel maakt 8.000 euro)
- sCOP warmtepomp 4,3 inclusief SWW (standaard getal van BerekenHet, is wat mij betreft realistisch)
- geen extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Het rendement van de CV ketel is gemiddeld 94% (bron)
- Huidig gasverbruik 900 m3
- Koken elektrisch
- Vastrecht gas en energieprijzen standaardgetallen van BerekenHet
-> Terugverdientijd full electric systeem t.o.v. vervangen gasketel = 8 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 1.000 euro

Dan de hybride warmtepomp
- Extra investering vergeleken met scenario alleen gasketel vervangen geschat op 4000 euro na subsidie (als je een prijsvechter kiest zoals Quatt, zou ik niet per se aanraden)
- sCOP warmtepomp 4,3
- 100 euro extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd hybride systeem t.o.v. alleen vervangen gasketel =11 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 362 euro

Verdere voordelen full electric: energielabel 1 tot 2 stappen omhoog wat gunstig is voor waarde huis. Zoveel mogelijk gebruik PV overschot.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:49
Met een 2onder1kap heb je aardig wat verliesoppervlak. Verbetering van de isolatie (minimaal HR++ glas, mogelijk aanbrengen dakisolatie), kierdichting en ventilatie zal een jaren 50 huis nog een stuk comfortabeler en energiezuiniger maken. Het is zeker heel goed mogelijk om met een jaren 50 huis volledige van het gas af te gaan, de doorslaggevende factor is de watertemperatuur die je nodig hebt om de hut te verwarmen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• blb4
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:21:
Als de belangrijkste motieven economisch zijn, dan kun je het met BerekenHet.nl bekijken:
https://www.berekenhet.nl...erdientijd-berekenen.html

Full electric:
- Extra investering vergeleken met scenario gasketel vervangen schat ik op 8.000 euro (prijs van een A-merk full electric warmtepomp inclusief installatie na aftrek subsidie 10.000 euro, minus 2.000 euro die niet hoeft te worden geinvesteerd in een nieuwe gasketel maakt 8.000 euro)
- sCOP warmtepomp 4,3 inclusief SWW (standaard getal van BerekenHet, is wat mij betreft realistisch)
- geen extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd full electric systeem t.o.v. vervangen gasketel = 8 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 1.000 euro

Dan de hybride warmtepomp
- Extra investering vergeleken met scenario alleen gasketel vervangen geschat op 4000 euro na subsidie (als je een prijsvechter kiest zoals Quatt, zou ik niet per se aanraden)
- sCOP warmtepomp 4,3
- 100 euro extra onverhoud vergeleken met allleen gasketel
- Hybride warmtepomp vervangt 70% van totale gasverbruik (dat bestaat uit verwarming + SWW).
- Koken elektrisch
-> Terugverdientijd hybride systeem t.o.v. alleen vervangen gasketel =11 jaar
Daarna bespaar je elk jaar 362 euro

Verdere voordelen full electric: energielabel 1 tot 2 stappen omhoog wat gunstig is voor waarde huis. Zoveel mogelijk gebruik PV overschot.
Volgens mij wordt in deze berekening nog de besparing op (verplichtte) onderhoudskosten CV ketel vergeten als je voor all electric kiest, dat kan je denk ik ondervangen door deze kosten op te tellen bij de jaarlijkse kosten gasaansluiting.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09:27
SebastiaanPs schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:21:
Full electric:
....
Met het huidige afgiftesysteem (alleen oude radiatoren) zal hij waarschijnlijk een hogere afgiftetemperatuur nodig hebben. Daarmee kan het best (zeker in de koude maanden) dat de sCOP van 4,3 niet gehaald gaat worden.

• voil
@SebastiaanPs
Allereerst bedankt.

Als ik tvt bereken komt hybride meestal gunstiger uit de bus. Volgens mij komt dat deels omdat ik niet van gas af ga, want heb net een nieuwe gaskachel in de woonkamer geïnstalleerd en deze wat gas verbruikt. Maar je met full electric de m3 wel veel reduceert maar ook veel kwh erbij krijgt, dus de besparing per maand uiteindelijk in euro's tussen hybride en full niet veel verschilt.

• SebastiaanPs
  • Nu online
voil schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:05:
@SebastiaanPs
Allereerst bedankt.

Als ik tvt bereken komt hybride meestal gunstiger uit de bus. Volgens mij komt dat deels omdat ik niet van gas af ga, want heb net een nieuwe gaskachel in de woonkamer geïnstalleerd en deze wat gas verbruikt. Maar je met full electric de m3 wel veel reduceert maar ook veel kwh erbij krijgt, dus de besparing per maand uiteindelijk in euro's tussen hybride en full niet veel verschilt.
Maakt inderdaad over 10+ jaar duizenden euro’s uit of je die gasaansluiting houdt of niet, dat heeft veel invloed. Duur kacheltje :+

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• voil
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:37:
[...]

Maakt inderdaad over 10+ jaar duizenden euro’s uit of je die gasaansluiting houdt of niet, dat heeft veel invloed. Duur kacheltje :+
Haha ja, met die keuze van de partner moet ik leren leven. Maar daarnaast wil ik wel zoveel mogelijk naar prijs aspect kijken O+

• BarryH
@SebastiaanPs
Allereerst bedankt.

Als je hybride neemt moet je ook een nieuwe gasketel, en vanaf dat moment heb je 2 apparaten die stuk kunnen en onderhouden moeten worden.
Daarnaast zal je op langere termijn van het gas afgaan (gasnet wordt heel duur of stopt), voor je gashaard kan je dan een propaanfles gebruiken
Uiteindelijk is er dan alsnog een ombouw van hybride naar full electric.
En je douchewater kan je met je warmtepomp een groot deel van het jaar op eigen PV of in de goedkope stroom uren opwarmen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• voil
BarryH schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:20:
Deze week heel goed per dag bijhouden:
1/ gemiddelde temperatuur in huis
2/ gemiddelde buitentemperatuur
3/ gasverbruik
4/ zonuren per dag
Deze 4 laten je goed het benodigde vermogen inschatten van je warmtepomp

Daarnaast een lijst maken van alle radiatoren en per radiator met b.v. de hytools app berekenen wat de warmteafgifte is bij
75/65/20
55/45/20
45/35/20
En dan kijken hoeveel vermogen je kwijt kan met de radiatoren die je normaliter gebruikt en wat het wordt als je er een paar aan toevoegd.

Laten we dan zondag (dan heb je 2 koude dagen achter de rug) een eerste inschatting maken en einde week, met een volle vrij koude week weet je het vrij precies
Gemiddelde temperatuur in huis? Lastig aan te geven. Thermostaat staat in de keuken en hebben we op 19/19.5. De losse temperatuur meter in de woonkamer komt dan rond de +-18.5 (dit is trouwens in de avond, nu is het 19.5, overdag en zon) uit. (Radiator staat nog niet helemaal op 5).
En op de 1e en 2e verdieping staan de meeste radiatoren uit, behalve de handdoek radiator in de badkamer en de laatste dagen zetten we de radiator in de kinderkamer op 1 en soms (als we er werken) staat de radiator op zolder op 1 of 2 voor enkele uurtjes aan.

Hoe zouden de radiatoren moeten staan om goed de gemiddelde temperatuur in huis te weten? Moeten ze allemaal volledig open op 5 staan?

Mbt de warmteafgifte van de radiatoren, de eerste waarden 75,55 en 45, moet ik dan de water temp van de cv aanpassen?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@voil De normtemperaturen moet je gebruiken in een berekening van de warmteafgifte - diverse rekentools op Internet te vinden voor de standaard radiator types.
Heb je oude kolomradiatoren wordt de berekening lastig(er).

Natuurlijk kan je proefondervindelijk ervaren/meten bij welke aanvoer/retour temperaturen je normgerechte kamertemperaturen kan bereiken - als je heel veel tijd en kennis hebt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:00
@SebastiaanPs
Volgens mij komt dat deels omdat ik niet van gas af ga, want heb net een nieuwe gaskachel in de woonkamer geïnstalleerd en deze wat gas verbruikt.
Klopt wel dat de aansluiting een groot deel van de all-electric business case is (plus vervallen onderhoud ketel) Wel een beetje zonde van het geld om alleen daarvoor je gasaansluiting aan te houden. Ik heb de mijne (faber matrix 1050) aangesloten op 2 propaanflessen die in de tuin staan, werkt perfect en hoewel die flessen natuurlijk duurder zijn per kg/m3 gas, ben je uiteindelijk veel goedkoper uit als dat ding niet elke dag uren aanstaat.

All-electric.

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-12 13:18
Als je nu inderdaad energielabel C hebt (zou je moeten kunnen vinden in je koopovereenkomst aangezien een energielabel verplicht is bij verkoop) zou het zinvoller zijn om eerst te investeren in isolatie, en pas daarna gaat kijken naar een warmtepomp.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 12-12 17:13
vaak kan je juist beter eerst een warmtepomp doen omdat het isde bedrag dan juist verdubbeld als je daarna gaat isoleren.

Stel je gaat voor een warmtepomp, dimensioneer hem dan voor de situatie na isolatie. Een backup element helpt je dan die ene keer dat het nodig is er doorheen. Een kleine warmtepomp is namelijk veel efficenter voor het grootste gedeelte van de tijd.

[ Voor 51% gewijzigd door H3nk1960 op 21-11-2025 12:53 ]

Bosch 2000AWF

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:41
Als je de gashaard toch wilt houden kun je ook een (multi-) splitairco overwegen. Zeker als de isolatie niet geweldig is kan een airco de ruimte toch warm krijgen en cv is niet nodig als je ook een slimme- of wp boiler erbij aanschaft.

• ralph075
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Tip: ter voorkoming van legionella besmetting dient tapwater temperatuur op minimaal 60°C te staan.

• BarryH
@johan_L Hoe onderbouw je dat bij een gasverbruik van ca. 900-1000m3 per jaar.
Spouwmuurisolatie zou kunnen, maar dat is al gedaan
Glas is al HR
Vloer is al gedaan
Dus dak resteert, maar dat gaat nooit heel hard aantikken (max 300m3 gas minder?????)

• blb4
BarryH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:15:
Glas is al HR
Vloer is al gedaan
Dus dak resteert, maar dat gaat nooit heel hard aantikken (max 300m3 gas minder?????)
@voil, 900-1000 m3 per jaar zou heel netjes zijn. Weet je het verbruik van de vorige bewoners? Ik denk namelijk dat 900-1000 m3 wat optimistisch in ingeschat; als ik bij mij de gegevens in mindergas.nl terugkijk dan had ik bij 100 m3 in oktober zo'n 1400 m3.

Daadwerkelijk HR (U 1,9) of toch Thermopane (U 2,9)? HR is maar een korte periode (~ 1995 tot ~ 2000) gangbaar geweest. Thermopane is zeker de moeite waard om te vervangen, zeker wat betreft comfortverhoging (minder kou-uitstraling). HR is twijfelgeval, grote glasoppervlaktes kan je toch bijna 2 x zo goed krijgen met HR++.

Als 't dak niet geïsoleerd is dan zou dat een no-brainer moeten zijn, omdat warmte omhoog trekt verlies je door het dak relatief veel warmte. Zeker als er ook (bijna) niets aan kierdichting is gedaan.

• voil
johan_L schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:24:
Als je nu inderdaad energielabel C hebt (zou je moeten kunnen vinden in je koopovereenkomst aangezien een energielabel verplicht is bij verkoop) zou het zinvoller zijn om eerst te investeren in isolatie, en pas daarna gaat kijken naar een warmtepomp.
Het is een oud label B, en de nieuwe norm is strenger geworden, dus ik denk dat het label C is met huidige regelgeving.
Glas is al HR
Vloer is al gedaan
johan_L schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:24:
Ja isoleren ben ik ook voor, maar wat johan_l zegt, meeste is al (redelijk) gedaan. Dak is niet gedaan zover ik weet, maar lastige met dit dak is dat het erg laag/schuin doorloopt en het aan/onder de vloer tot de slaapkamers op de 1e verdieping loopt. Dan zouden 2 kanten plafond van de zolder eraf moeten en bij 3 slaapkamers...dus dat is een aardige ingreep voor de winst die het oplevert.

[ Voor 17% gewijzigd door voil op 21-11-2025 17:22 ]

• voil
blb4 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:14:
[...]

@voil, 900-1000 m3 per jaar zou heel netjes zijn. Weet je het verbruik van de vorige bewoners? Ik denk namelijk dat 900-1000 m3 wat optimistisch in ingeschat; als ik bij mij de gegevens in mindergas.nl terugkijk dan had ik bij 100 m3 in oktober zo'n 1400 m3.

Daadwerkelijk HR (U 1,9) of toch Thermopane (U 2,9)? HR is maar een korte periode (~ 1995 tot ~ 2000) gangbaar geweest. Thermopane is zeker de moeite waard om te vervangen, zeker wat betreft comfortverhoging (minder kou-uitstraling). HR is twijfelgeval, grote glasoppervlaktes kan je toch bijna 2 x zo goed krijgen met HR++.

Als 't dak niet geïsoleerd is dan zou dat een no-brainer moeten zijn, omdat warmte omhoog trekt verlies je door het dak relatief veel warmte. Zeker als er ook (bijna) niets aan kierdichting is gedaan.
Ja 900/1000 zou conservatief kunnen zijn, volgens mij was het van de vorige bewoners 1250/1350.

Op verschillende ramen zie ik HR+ uit 2004 en HR++ uit 2004. Ik heb al eens verschillende mannetjes voor de ramen laten kijken, die zeiden omdat het toch hr+/++ is, het niet de moeite waard is om te vervangen.

Voor het dak heb ik nog niemand specifiek laten kijken, maar zei iemand die voor iets anders langskwam, dat het wel een aardige klus is.

• BarryH
@voil Bij een dak wat op de 1e verdieping doorloopt geeft isoleren veel comfort op de 1e verdieping.

Eventueel kan je kijken bij warmteplan.nl voor een deels DHZ aanpak (zelf frame maken, warmteplan komt inblazen, zelf afwerken) of kijk bij de locale energiecooperatie, wellicht hebben die adressen en richtprijzen

Bij ons (het Gooi) kost dak laten isoleren met cellulose aan de binnenzijde incl. afwerking ca. eur 170/m2 , waarbij je eur 21 tot 37 /m2 ISDE subsidie kan krijgen.
Zowel meer comfort in de winter als in de zomer.

• blb4
voil schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:56:
[...]

Ja 900/1000 zou conservatief kunnen zijn, volgens mij was het van de vorige bewoners 1250/1350.

Op verschillende ramen zie ik HR+ uit 2004 en HR++ uit 2004. Ik heb al eens verschillende mannetjes voor de ramen laten kijken, die zeiden omdat het toch hr+/++ is, het niet de moeite waard is om te vervangen.

Voor het dak heb ik nog niemand specifiek laten kijken, maar zei iemand die voor iets anders langskwam, dat het wel een aardige klus is.
Eens over dat glas, HR+ is natuurlijk niet optimaal maar vervangen is te duur voor wat ‘t oplevert. Als er ooit eens een ruit vervangen moet worden ff opletten dat er HR++ in gaat, glasboeren hebben er nog wel eens een handje van gewoon zonder vragen te vervangen met ‘t zelfde als dat er in zat.

Qua dak: ik hoop natuurlijk dat ‘t dak (dakpannen) aan de buitenkant in goede staat is, anders zou isoleren (en kierdichten) van de buitenkant gedaan kunnen worden als ‘t binnen afzienbare tijd toch vervangen zou moeten worden.

• voil
vogelmans schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:20:
Als je de gashaard toch wilt houden kun je ook een (multi-) splitairco overwegen. Zeker als de isolatie niet geweldig is kan een airco de ruimte toch warm krijgen en cv is niet nodig als je ook een slimme- of wp boiler erbij aanschaft.
Ja dit had niet eens zo gek geweest, zou misschien nog steeds wel een optie kunnen zijn..alleen zo'n ding in de huiskamer is nou niet echt mooi, maar goed. We hebben recent 2 aircos in de slaapkamers laten plaatsen, aangesloten op 1 buitenunit (mitsubishi heavy industries SCM40ZS-W 4.0 kW). De huidige 2 aircos en buitenunit hangen aan dezelfde muur als waar de unit in de woonkamer zou kunnen komen, dus dat is eenvoudig aansluiten. Alleen denk niet dat die buitenunit geschikt is een extra unit erbij.

• blb4
BarryH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:26:
@voil Bij een dak wat op de 1e verdieping doorloopt geeft isoleren veel comfort op de 1e verdieping.

Eventueel kan je kijken bij warmteplan.nl voor een deels DHZ aanpak (zelf frame maken, warmteplan komt inblazen, zelf afwerken) of kijk bij de locale energiecooperatie, wellicht hebben die adressen en richtprijzen

Bij ons (het Gooi) kost dak laten isoleren met cellulose aan de binnenzijde incl. afwerking ca. eur 170/m2 , waarbij je eur 21 tot 37 /m2 ISDE subsidie kan krijgen.
Zowel meer comfort in de winter als in de zomer.
Bio-based dakisolatie heeft idd een enorm voordeel tov glas- of steenwol e.d. omdat het warmte veel langzamer doorgeeft dus houd bovenverdieping veel koeler tijdens hete zomerdagen.

• BarryH
voil schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:32:
[...]

Ja dit had niet eens zo gek geweest, zou misschien nog steeds wel een optie kunnen zijn..alleen zo'n ding in de huiskamer is nou niet echt mooi, maar goed. We hebben recent 2 aircos in de slaapkamers laten plaatsen, aangesloten op 1 buitenunit (mitsubishi heavy industries SCM40ZS-W 4.0 kW). De huidige 2 aircos en buitenunit hangen aan dezelfde muur als waar de unit in de woonkamer zou kunnen komen, dus dat is eenvoudig aansluiten. Alleen denk niet dat die buitenunit geschikt is een extra unit erbij.
Dus boven heb je al verwarming (met de airco's). Dan zou je er voor kunnen kiezen beneden en badkamer met een LW WP te doen en boven met de aircos

• voil
BarryH schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:37:
[...]

Dus boven heb je al verwarming (met de airco's). Dan zou je er voor kunnen kiezen beneden en badkamer met een LW WP te doen en boven met de aircos
Hoe bedoel je dat precies? Een kleinere LW WP installatie nemen die voor beneden en badkamer berekend is?

• TRam
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22-11 00:11
Als je 100% elektrisch wilt gaan is de turbineketel ook nog een optie, komt volgend jaar op de markt.

Net als de cv-ketel kan de Turbineketel op hoge temperaturen verwarmen en volcontinu tapwater produceren. Zeer geschikt voor woningen met een hoog temperatuur watergedragen afgiftesysteem (radiatoren) eventueel in combinatie met vloerverwarming.

https://tarnoc.nl/

• Fritso
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
TRam schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:57:
Als je 100% elektrisch wilt gaan is de turbineketel ook nog een optie, komt volgend jaar op de markt.

Net als de cv-ketel kan de Turbineketel op hoge temperaturen verwarmen en volcontinu tapwater produceren. Zeer geschikt voor woningen met een hoog temperatuur watergedragen afgiftesysteem (radiatoren) eventueel in combinatie met vloerverwarming.

Die heeft een verwachte SCOP van 1,6 tot 1,8 en is daarmee dus duurder dan stoken op gas. Dan zou ik toch gaan voor een SCOP van >4 bij een reguliere warmtepomp.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:01
TRam schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:57:

Een SCOP van 1,6-1,8 en dan een aansluitwaarde van 3x20A.
De energiekosten met dat apparaat zijn dus 2,5 keer zo hoog als met een reguliere warmtepomp. Daarnaast wordt je min of meer gedwongen om je aansluiting te verzwaren naar 3x35A, wat ongeveer €1000,- per jaar aan extra vast recht kost. Met een reguliere all-electric warmtepomp is 3x35A niet nodig.

Nee, dat apparaat kun je dus beter niet op wachten...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• vogelmans
Nog een optie:
2e hands cv kopen (huidige is zo goed als versleten) voor een paar 100 euro en een hybride wp. Een hybride wp kan voor 90% voldoen en is veel goedkoper in aanschaf. Voordeeel is dat je de rest kunt laten zoals het nu is.

• SebastiaanPs
  • Nu online
vogelmans schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:28:
Nog een optie:
2e hands cv kopen (huidige is zo goed als versleten) voor een paar 100 euro en een hybride wp. Een hybride wp kan voor 90% voldoen en is veel goedkoper in aanschaf. Voordeeel is dat je de rest kunt laten zoals het nu is.
Met een gasverbruik van geschat 900 m3 kan een hybride warmtepomp zeker niet 90% voorzien hoor, het aandeel SWW alleen al is stukken groter.
Daarnaast heb je dan nog de onderhoudskosten, meerdere apparaten, vastrecht wat je >10 jaar lang moet betalen à duizenden euro’s.
Nee matig plan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Ivow85 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:26:
[...]

Een SCOP van 1,6-1,8 en dan een aansluitwaarde van 3x20A.
De energiekosten met dat apparaat zijn dus 2,5 keer zo hoog als met een reguliere warmtepomp. Daarnaast wordt je min of meer gedwongen om je aansluiting te verzwaren naar 3x35A, wat ongeveer €1000,- per jaar aan extra vast recht kost. Met een reguliere all-electric warmtepomp is 3x35A niet nodig.

Nee, dat apparaat kun je dus beter niet op wachten...
Dus maximaal de SCOP van een r290 machine die naar 60 graden verwarmd?

Topproduct 8)7

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ivow85
Ronald schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:38:
[...]

Dus maximaal de SCOP van een r290 machine die naar 60 graden verwarmd?

Topproduct 8)7
En dan nog 20kW kunnen leveren bij -10. Althans, beweren ze.
Het apparaat wordt aangesloten op 3x20A, dus de opname aan elektrische energie is dan maximaal 13,8kW als de zekering tot het uiterste belast wordt. Om dan 20kW output te leveren, is een COP van 1,45 nodig. Een COP van 1,45 bij een buitentemperatuur van -10 vind ik dan weer niet echt passen bij een SCOP van van 1,6-1,8.
Bij mij Daikin all-electric zakt bij zulke lage buitentemperaturen de COP relatief toch wat harder in. Met een SCOP van ruim boven de 4, mag je bij een buitentemperatuur van -10 een COP tussen de 2,5 en 3 verwachten is mijn ervaring met zowel de huidige Daikin als de Bosch-Nefit warmtepomp uit de vorige woning.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• voil
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:35:
[...]

Met een gasverbruik van geschat 900 m3 kan een hybride warmtepomp zeker niet 90% voorzien hoor, het aandeel SWW alleen al is stukken groter.
Daarnaast heb je dan nog de onderhoudskosten, meerdere apparaten, vastrecht wat je >10 jaar lang moet betalen à duizenden euro’s.
Nee matig plan.
Geen 90%, maar wel 60/70%?
Vastrecht blijf ik komende tijd nog wel houden ivm recent aangeschafte gaskachel :+

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-12 13:18
Kozijnen nog van hout of al kunststof? HR zou je afhankelijk van de leeftijd kunnen upgraden naar HR++ of triple glas, vaak nog gesubsidieerd ook. Scheelt ook in comfort door minder koudeval.
@johan_L
Dat is toch een besparing van 30%, en ook hier vaak subsidie mogelijk.

• blb4
voil schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:59:
[...]

Geen 90%, maar wel 60/70%?
Vastrecht blijf ik komende tijd nog wel houden ivm recent aangeschafte gaskachel :+
Andere optie is hybride voor verwarming en een WPB voor warm water. Als - bv na verdere isolatie - blijkt dat je WP het bijna altijd volhoud kan hij ook (met wat kunstgrepen) zonder CV backup draaien en dan alsnog die gashaard op flessen.

Wij zijn trouwens, met eerst heel lang gedachte aan gashaard (viel af want we wilde gasloos), via gedachten aan houtkachel (viel af want we wilde geen fijnstof uitstoten) uitgekomen bij een bio-ethanol haard van € 120 waarin we tijdens ons ‘stookseizoen’ gezellig 3 waxinelichtjes branden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i-XOVN4VNUwwK1jdwhejvhNUmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVVqbux7dewi9Y3BGbJLyN7G.jpg?f=fotoalbum_large

• voil
blb4 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:14:
[...]
Ik zal eens informeren bij een partij wat het kost om het dak te isoleren.
Al zal dit ongetwijfeld ook al minimaal 5000 gaan kosten. Dan vraag ik mij af of het de moeite waard is.

[ Voor 11% gewijzigd door voil op 21-11-2025 21:05 ]

• SebastiaanPs
  • Nu online
voil schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:56:
[...]

Ik denk dat je met die 900 m3 dan erg conservatief was. Stel je rekent met de 1300 m3 van de vorige bewoners, jij stookt je gashaard op een fles propaan en ik vul de som weer in op BerekenHet.nl, dan krijg ik voor full electric, vergeleken met alleen een CV ketel:
-> totale investering € 8000 (A-merk full electric warmtepomp, inclusief installatie en na aftrek subsidie en na aftrek €2k voor niet nodig zijn van nieuwe CV ketel)
-> na 6.2 jaar terug verdiend
-> daarna bespaar je elk jaar € 1.293

Verder de getallen aangehouden van mijn eerdere post: SebastiaanPs in "CV ketel vervangen voor hybride of full electric?"

Just saying ;)

En dan kan je het met lage kosten comfortabel warm stoken binnen. Plus de genoemde voordelen voor je energielabel, gebruik eigen PV overschot, duurzamer, enz.

• vogelmans
In geval van langdurige stroomuitval, wat zeker niet ondenkbaar is, zit je met een gashaard op losse gasflessen op rozen.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
vogelmans schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:24:
In geval van langdurige stroomuitval, wat zeker niet ondenkbaar is, zit je met een gashaard op losse gasflessen op rozen.
Ik overweeg om mijn remeha ketel te laten ombouwen naar propaan. Dan kan ik gas loos (zonder vastrecht etc) nog steeds voor een paar weken doorstoken op wat campinggas

• Ivow85
Beer070 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:51:
[...]

Ik overweeg om mijn remeha ketel te laten ombouwen naar propaan. Dan kan ik gas loos (zonder vastrecht etc) nog steeds voor een paar weken doorstoken op wat campinggas
Hoe groot is je voorraad campinggas? De energie inhoud van een kg propaangas is een kleine 14kWh.
De 'grote' gasflessen voor caravans gaat ongeveer 10kg propaan in. Dat is het energie equivalent van ca 14m³ gas en dat is tijdens het stookseizoen eerder een kwestie van dagen dan weken.

• SebastiaanPs
  • Nu online
Ivow85 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:02:
[...]

Hoe groot is je voorraad campinggas? De energie inhoud van een kg propaangas is een kleine 14kWh.
De 'grote' gasflessen voor caravans gaat ongeveer 10kg propaan in. Dat is het energie equivalent van ca 14m³ gas en dat is tijdens het stookseizoen eerder een kwestie van dagen dan weken.
@Beer070 heeft een groot huis hè, dan maakt ie gewoon een propaankamer :+
Geintje we drijven af, terug naar de vraag van de TS

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 15:50

mjl

Ugh

ralph075 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:21:
[...]

Tip: ter voorkoming van legionella besmetting dient tapwater temperatuur op minimaal 60°C te staan.
De ketel heeft daar een anti legionella cyclus voor, bijv. eens in de week zal bij warm water vraag het water op bijv 75 graden geleverd worden.

-------

• Beer070
  • Nu online
mjl schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 23:35:
[...]

De ketel heeft daar een anti legionella cyclus voor, bijv. eens in de week zal bij warm water vraag het water op bijv 75 graden geleverd worden.
Een stukje achtergrond is misschien interessant.
Legionella kan zich vermenigvuldigen in water van 25-42 graden. Als het water bij het waterbedrijf vandaan komt is het normaal gesproken maximaal 18 graden, dus als er een of twee legionella cellen (KVE's) aanwezig zijn dan kunnen die zich niet vermenigvuldigen in de leiding van het waterbedrijf. In optimale omstandigheden (37 graden) kan legionella zich met een factor 100 per 48 uur vermenigvuldigen. De wettelijke grens voor ziekenhuizen en hotels is 100 KVE / liter, en wat ik heb begrepen is 1 KVE/L iets wat regelmatig voorkomt. (KVE staat voor kolonie vormende eenheden).
Als jouw drinkwater dus regelmatig 48 uur stilstaat in optimale omstandigheden van 37 graden dan zou je tegen de ziekenhuis limiet aan kunnen lopen.
Boven 50 graden stopt de vermenigvuldiging, en boven de 55 graden sterft legionella.
Als je veel water gebruikt (het liefst iedere 2 dagen het hele hygiene vat) dan is de kans op legionella groei zeer veel kleiner. Als je het water in principe op 50+ graden houdt is de kans ook zeer klein.
Overigens is legionella een bacterie die uiteindelijk wordt overgebracht door verneveld water naar je longen, en dan is het alleen in uitzonderlijke gevallen dodelijk bijvoorbeeld met een lage weerstand of in combinatie met andere aandoeningen. Dus als het bijvoorbeeld in drinkwater in je maag komt kan het geen kwaad.
Hopelijk helpt dit om de risico's van legionella een beetje duiding te geven.

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-12 15:50

mjl

Ugh

Beer070 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:54:
[...]

Een stukje achtergrond is misschien interessant.
Legionella kan zich vermenigvuldigen in water van 25-42 graden. Als het water bij het waterbedrijf vandaan komt is het normaal gesproken maximaal 18 graden, dus als er een of twee legionella cellen (KVE's) aanwezig zijn dan kunnen die zich niet vermenigvuldigen in de leiding van het waterbedrijf. In optimale omstandigheden (37 graden) kan legionella zich met een factor 100 per 48 uur vermenigvuldigen. De wettelijke grens voor ziekenhuizen en hotels is 100 KVE / liter, en wat ik heb begrepen is 1 KVE/L iets wat regelmatig voorkomt. (KVE staat voor kolonie vormende eenheden).
Als jouw drinkwater dus regelmatig 48 uur stilstaat in optimale omstandigheden van 37 graden dan zou je tegen de ziekenhuis limiet aan kunnen lopen.
Boven 50 graden stopt de vermenigvuldiging, en boven de 55 graden sterft legionella.
Als je veel water gebruikt (het liefst iedere 2 dagen het hele hygiene vat) dan is de kans op legionella groei zeer veel kleiner. Als je het water in principe op 50+ graden houdt is de kans ook zeer klein.
Overigens is legionella een bacterie die uiteindelijk wordt overgebracht door verneveld water naar je longen, en dan is het alleen in uitzonderlijke gevallen dodelijk bijvoorbeeld met een lage weerstand of in combinatie met andere aandoeningen. Dus als het bijvoorbeeld in drinkwater in je maag komt kan het geen kwaad.
Hopelijk helpt dit om de risico's van legionella een beetje duiding te geven.
Klopt helemaal, in het kort is het dus een kwestie van goed spoelen, aangezien er altijd wel iemand binnen 48 uur een keer warm water pakt :) doe je dat toch wel.

Minimaal 50 graden aanhouden is dan prima, en dat heb je toch al nodig om een aangename douche temperatuur te hebben :)

Na een vakantie de boel even goed doorspoelen is altijd aan te raden, dan wel via een kraan en niet de douche :)

-------

• voil
SebastiaanPs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:03:
[...]

Ik denk dat je met die 900 m3 dan erg conservatief was. Stel je rekent met de 1300 m3 van de vorige bewoners, jij stookt je gashaard op een fles propaan en ik vul de som weer in op BerekenHet.nl, dan krijg ik voor full electric, vergeleken met alleen een CV ketel:
-> totale investering € 8000 (A-merk full electric warmtepomp, inclusief installatie en na aftrek subsidie en na aftrek €2k voor niet nodig zijn van nieuwe CV ketel)
-> na 6.2 jaar terug verdiend
-> daarna bespaar je elk jaar € 1.293

Verder de getallen aangehouden van mijn eerdere post: SebastiaanPs in "CV ketel vervangen voor hybride of full electric?"

Just saying ;)

En dan kan je het met lage kosten comfortabel warm stoken binnen. Plus de genoemde voordelen voor je energielabel, gebruik eigen PV overschot, duurzamer, enz.
Ja op dit moment blijft de gasaansluiting nog wel even, dus dat voordeel met full electric vervalt dan..maar ook met gasaansluiting zou ik voor full electric kunnen kiezen.

Maar met FE bespaar je in mijn situatie inderdaad (veel) gas, maar je krijgt ook stuk meer kWh waardoor je maandelijkse besparing toch lager uitvalt.. en of het dan de hogere investering ten opzichte van hybride waard is, zie ik nog niet helemaal.

Morgen wel een gesprek met coolblue over een sparrow. Kijken wat ze zeggen en de kosten zijn.

En ik heb eerder vanuit de gemeente utrechtse heuvelrug wel eens eerder een quick scan door iemand laten uitvoeren. Die gaf het volgende aan in zijn rapport:
Het is aan te bevelen de radiatoren in het huis te controleren of het temperatuurverschil tussen in en
uitgaand goed is, dit verschil moet circa 25 % zijn (waterzijdig inregelen). Zie op youtube uitleg hoe dit te
doen (bv uitleg van Ketel Klets, YouTube: CV radiatoren waterzijdig inregelen – Besparingen en Duurzaamheid).
Door de na isolatie van het huis is het te verwachten dat de bestaande CV ketel overgedimensioneerd is,
de verwarmingketel is meer dan 20 jaar oud en daarom aan vervanging toe. Het is aan te raden dit nog
een jaar uit te stellen en eerst de komende winter uit te vinden met welke temperatuur het huis kan
worden verwarmd. Een lage temperatuur (bij voorkeur < 40 C) maakt een warmtepomp efficienter. Hoe
laag de temperatuur kan zijn hangt af van de capaciteit van de isolatie van het huis en de capaciteit het
afgiftesysteem (idealiter is dit vloerverwarming). De capaciteit van radiatoren kan worden verhoogd door
radiatorventilatoren te plaatsen, het is mogelijk radiatoren te vervangen door radiatoren welke geschikt
zijn voor lage verwarmingswatertemperaturen.
Als de temperatuur voldoende laag kan zijn, dan kan er gekozen worden voor vervanging door een
hybride systeem (nieuwe CV ketel + warmtepomp) of een all elektric systeem (warmtepomp +
warmwatervat). De warmtepomp kan een lucht/water systeem zijn maar mogelijk is een water/water
warmtepomp met PVT zonnepanelente beter omdat dit ook geluidsoverlast voorkomt.
Het plan voor het plaatsen van een gashaard kan ik niet aanbevelen, ik verwacht dat het huis potentie
heeft om geheel gasloos te kunnen worden en dat maakt een gashaard niet logisch. Ook is te verwachten
dat de kosten voor een gasaansluiting en de kosten per m3 gas alleen maar zullen toenemen.
Bij Van Grijs naarGroen in Zeist kunnen te verschillende systemen worden bekeken en kan er uitleg
worden gekregen over de werking.

[ Voor 44% gewijzigd door voil op 23-11-2025 17:39 ]

• blb4
voil schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:55:
[...]

Ja op dit moment blijft de gasaansluiting nog wel even, dus dat voordeel met full electric vervalt dan..maar ook met gasaansluiting zou ik voor full electric kunnen kiezen.

Maar met FE bespaar je in mijn situatie inderdaad (veel) gas, maar je krijgt ook stuk meer kWh waardoor je maandelijkse besparing toch lager uitvalt.. en of het dan de hogere investering ten opzichte van hybride waard is, zie ik nog niet helemaal
Hoelang blijft aardgas nog in je buurt? Wat zijn de plannen van je gemeente als alternatief en wanneer?

• voil
blb4 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:59:
[...]

Hoelang blijft aardgas nog in je buurt? Wat zijn de plannen van je gemeente als alternatief en wanneer?
Het blijft nog algemeen en werken toe naar gasvrij in 2050. In sommige wijken willen ze dit versnelt doen, maar daar is mijn wijk er niet 1 van.

Daarnaast kunnen mijn 2600kWh zonnepanelen ook een groot deel van extra kWh van beide warmtepomp systemen opvangen, en met de full electric nog wat meer dan de hybride, wat gunstig is voor de tvt.

• m4bnl
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-12 20:34
Mijn advies is: eerst een hele winter meemaken in het huis. Om zo te ondervinden hoe groot of klein je warmteverlies is. En dan kan je goede keuzes gaan maken. Als de ketel het nog een jaar volhoudt dan zou ik dat doen.

Wij wonen nu anderhalfjaar in een tussenwoning uit 1968 met toen energielabel c. Vorige bewoonster gebruikten weinig gas maar was kennelijk erg zuinig.
Het huis koelt veel sneller af dan we hadden verwacht. Dus beter isoleren gaat de eerste stappen zijn.

• vogelmans
Ik zou beginnen met beneden het HR glas te vervangen door HR++(+) glas i.c.m. nieuwe kozijnen. Dit bespaart meteen energie, voelt comfortabeler aan want minder koudeval langs de ramen en je hoeft niet meer te (laten) schilderen.

• Beer070
  • Nu online
voil schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:55:
[...]

Maar met FE bespaar je in mijn situatie inderdaad (veel) gas, maar je krijgt ook stuk meer kWh waardoor je maandelijkse besparing toch lager uitvalt.. en of het dan de hogere investering ten opzichte van hybride waard is, zie ik nog niet helemaal.

Morgen wel een gesprek met coolblue over een sparrow. Kijken wat ze zeggen en de kosten zijn.

En ik heb eerder vanuit de gemeente utrechtse heuvelrug wel eens eerder een quick scan door iemand laten uitvoeren. Die gaf het volgende aan in zijn rapport:
Het is aan te bevelen de radiatoren in het huis te controleren of het temperatuurverschil tussen in en
uitgaand goed is, dit verschil moet circa 25 % zijn (waterzijdig inregelen). Zie op youtube uitleg hoe dit te
doen (bv uitleg van Ketel Klets, YouTube: CV radiatoren waterzijdig inregelen – Besparingen en Duurzaamheid).
Door de na isolatie van het huis is het te verwachten dat de bestaande CV ketel overgedimensioneerd is,
de verwarmingketel is meer dan 20 jaar oud en daarom aan vervanging toe. Het is aan te raden dit nog
een jaar uit te stellen en eerst de komende winter uit te vinden met welke temperatuur het huis kan
worden verwarmd. Een lage temperatuur (bij voorkeur < 40 C) maakt een warmtepomp efficienter. Hoe
laag de temperatuur kan zijn hangt af van de capaciteit van de isolatie van het huis en de capaciteit het
afgiftesysteem (idealiter is dit vloerverwarming). De capaciteit van radiatoren kan worden verhoogd door
radiatorventilatoren te plaatsen, het is mogelijk radiatoren te vervangen door radiatoren welke geschikt
zijn voor lage verwarmingswatertemperaturen.
Als de temperatuur voldoende laag kan zijn, dan kan er gekozen worden voor vervanging door een
hybride systeem (nieuwe CV ketel + warmtepomp) of een all elektric systeem (warmtepomp +
warmwatervat). De warmtepomp kan een lucht/water systeem zijn maar mogelijk is een water/water
warmtepomp met PVT zonnepanelente beter omdat dit ook geluidsoverlast voorkomt.
Het plan voor het plaatsen van een gashaard kan ik niet aanbevelen, ik verwacht dat het huis potentie
heeft om geheel gasloos te kunnen worden en dat maakt een gashaard niet logisch. Ook is te verwachten
dat de kosten voor een gasaansluiting en de kosten per m3 gas alleen maar zullen toenemen.
Bij Van Grijs naarGroen in Zeist kunnen te verschillende systemen worden bekeken en kan er uitleg
worden gekregen over de werking.
Ik krijg het gevoel dat je in een vergelijkbaar traject zit als waar wij ook in zitten. Aan de ene kant gas willen besparen omdat het steeds meer gaat kosten en and e andere kant niet goed weten waar je naartoe gaat en wat je nodig hebt vanwege mogelijke toekomstige verbeteringen.(Isolatie, vvw, sww wpb, etc). Wij hebben een maand geleden de WP geïnstalleerd.
In een hybride opstelling kom je een heel eind met een 7 of 9kw pomp, en als je niet ultiem wil hoeven optimaliseren voor efficiëntie dan maakt het qua prijs allemaal niet heel veel uit in aanschaf.
Uiteindelijk kun je je afvragen hoeveel extra aanpassen aan tijd kost en wat dat dan de pro’s en cons zijn.

Ik heb gekozen voor een veel zwaardere WP, 16kw en die jaagt er nu 30-50kwh per dag doorheen bij 0 graden. Gas is nu 0.3m3/dag van 10m3/dag vorig jaar november.
We moeten nog 28 ruiten vervangen van oud dubbel glas naar HR++, maar gezien de hoogte is dat een feestje voor later.

Wat betreft kale aanschaf: Een 9kw pomp kost na subsidie 2-3k euro. Een 16kw Panasonic tcap kostte minder dan 3k euro. Dit komt door de scheve subsidie.

COP verschilt, bij zacht weer (5-8C) doet een 7 of 9kw het beter, (COP 5-6) dan een 16kw model (COP 4-5). Dit gaat bij mij (cv water op 40C) dan over een dag gebruik van 9-12kwh ipv 8-10kwh. Bij slecht weer (0 tot -10C) zou een 9kw het bij ons niet redden, en gaat onze 16kw WP vermoedelijk naar 80+kwh/dag. Nog steeds veel voordeliger dan de 30m3 gas die we vorig jaar januari er per dag doorheen brandden.

Voor sommigen hier is de ultieme efficiency halen een wedstrijd op zich. Voor velen is gelijk of beter comfort met minder kosten de doelstelling. Ik zit in de tweede groep. Niet ultiem efficiënt, maar we doen het een stuk beter dan de buren. (En volgend jaar wel gas loos)
Pagina: 1