Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• clannad
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:18
Paar maanden geleden een AM4 5800X3D overgenomen voor een mooie prijs.
Alles werkt perfect, alleen de temp van de cpu vind ik wat hoog.
Idle rond de 45/50gr, (omgevings temp 20 max), load gaat makkelijk naar 80/85gr.

Is dit een normale temp voor deze cpu?
...

Ik gebruik de laatste nieuwe Noctua nh-d15 met Arctic mx-4 paste.
Heb de koeler/cpu al een paar keer gedemonteerd en opnieuw bevestigd om een montage probleem uit te sluiten, maar temperatuur blijft altijd even hoog.
...

Wat ik in de toekomst nog ga doen: ik ga de cpu lappen. Heb mijn schuurpapier, ik verwacht een paar graden celcius minder te krijgen. Maar ben vooral verbaasd over de hoge 'basis-temperatuur'

Is dit ook jullie ervaring of heb ik een cpu die te warm draait?

Beste antwoord (via clannad op 20-11-2025 22:01)

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:32
Dit is vrij normaal qua temperatuur ja. Hoge idle temps bij Ryzen is nu eenmaal gewoon voor deze chips, en de load temperaturen ook. Zolang je de 95c niet aantikt zou ik mij niet zo veel zorgen maken. De processor is ontwikkeld om warm te kunnen draaien en zolang de processor op maximale snelheid kan draaien binnen de 95c zal deze dit ook doen.

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:24
1 Seconden Google:

Hoe heet is te heet voor de 5800X3D?

AI-overzicht:

De thermische limiet (Tjmax) voor de AMD Ryzen 7 5800X3D is 90 graden Celsius, maar de CPU is ontworpen om warmte te beheersen door automatisch de prestaties te beperken om schade te voorkomen als deze temperatuur wordt bereikt. Het is echter gebruikelijk dat de chip temperaturen tussen 75-85 graden Celsius bereikt onder zware belasting en 90 graden Celsius tijdens intensieve stresstests. Gebruikers wordt geadviseerd om tijdens het gamen te streven naar lagere temperaturen tussen de 60-70 graden Celsius voor optimale, aanhoudende prestaties. Goede koeling, een goede luchtstroom in de behuizing en het aanpassen van de energie-instellingen kunnen helpen om de CPU binnen het ideale thermische bereik te houden.

Acties:
  • Beste antwoord

• Miyazono
Dit is vrij normaal qua temperatuur ja. Hoge idle temps bij Ryzen is nu eenmaal gewoon voor deze chips, en de load temperaturen ook. Zolang je de 95c niet aantikt zou ik mij niet zo veel zorgen maken. De processor is ontwikkeld om warm te kunnen draaien en zolang de processor op maximale snelheid kan draaien binnen de 95c zal deze dit ook doen.

• clannad
Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:40:
1 Seconden Google:

Hoe heet is te heet voor de 5800X3D?

AI-overzicht:

De thermische limiet (Tjmax) voor de AMD Ryzen 7 5800X3D is 90 graden Celsius, maar de CPU is ontworpen om warmte te beheersen door automatisch de prestaties te beperken om schade te voorkomen als deze temperatuur wordt bereikt. Het is echter gebruikelijk dat de chip temperaturen tussen 75-85 graden Celsius bereikt onder zware belasting en 90 graden Celsius tijdens intensieve stresstests. Gebruikers wordt geadviseerd om tijdens het gamen te streven naar lagere temperaturen tussen de 60-70 graden Celsius voor optimale, aanhoudende prestaties. Goede koeling, een goede luchtstroom in de behuizing en het aanpassen van de energie-instellingen kunnen helpen om de CPU binnen het ideale thermische bereik te houden.
Want een gekopieerd AI antwoord is beter dan de praktische ervaringen van Tweakers die deze processor hebben?

• Hell-Slave
clannad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:10:
[...]

Want een gekopieerd AI antwoord is beter dan de praktische ervaringen van Tweakers die deze processor hebben?
Je kan ook 3 seconden Googelen en meer vinden :P :

https://www.reddit.com/r/...5800x3d_how_are_temps_im/

• Hell-Slave
Miyazono schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:50:
Ik zou bij deze cpu niet hoger gaan dan 90°C

https://www.amd.com/en/pr.../amd-ryzen-7-5800x3d.html

• clannad
Ik zou bij deze cpu niet hoger gaan dan 90°C
Wanneer de CPU echt aan het werk gaat, bv shader compilation, gaat die effectief boven 90C.
En dat is wat ik raar vind, ik heb de beste luchtkoeler die je kan kopen. Dit zijn geen temps die je zou verwachten.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:07
Dat is echt te heet, gebruik je wel de goede mounting?En heb je de mounting wel goed geinstaleerd?

[ Voor 28% gewijzigd door freaky35 op 20-11-2025 22:41 ]

• Miyazono
Ah juist, volgensmij was het bij AM5 95c :)

• Hell-Slave
Miyazono schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:36:
[...]

Ah juist, volgensmij was het bij AM5 95c :)
Is het niet meer een cpu dingetje dan socket dingetje?
Het beste is om bij je cpu naar keuze te kijken naar de specs. ;)

• clannad
freaky35 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:34:
Dat is echt te heet, gebruik je wel de goede mounting?
Mounting bracket is volledig correct, en ik heb al een paar keer mijn koeler en cpu verwijderd en opnieuw gemonteerd. Ik vermoed dat de heatsink van de cpu geen volledig contact maakt met de heatsink van mijn koeler. Daarom is mijn volgende stap de heatsink van de cpu af te schuren. Morgen ga ik aan het schuren.
Voor wie het interesseert, ik houd jullie op de hoogte.

• Hell-Slave
clannad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:33:
[...]

Wanneer de CPU echt aan het werk gaat, bv shader compilation, gaat die effectief boven 90C.
En dat is wat ik raar vind, ik heb de beste luchtkoeler die je kan kopen. Dit zijn geen temps die je zou verwachten.
Niet vergeten om de beschermfolie van de heatsink te halen?
Fans aangesloten?
Fans draaien de juiste richting op?
Te weinig tim aangebracht?
Heatsink goed gemonteerd?

• Hell-Slave
clannad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:45:
[...]

Mounting bracket is volledig correct, en ik heb al een paar keer mijn koeler en cpu verwijderd en opnieuw gemonteerd. Ik vermoed dat de heatsink van de cpu geen volledig contact maakt met de heatsink van mijn koeler. Daarom is mijn volgende stap de heatsink van de cpu af te schuren. Morgen ga ik aan het schuren.
Voor wie het interesseert, ik houd jullie op de hoogte.
Is de heatspeader op de cpu hol of bol?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
clannad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:19:
Wat ik in de toekomst nog ga doen: ik ga de cpu lappen. Heb mijn schuurpapier, ik verwacht een paar graden celcius minder te krijgen. Maar ben vooral verbaasd over de hoge 'basis-temperatuur'

Is dit ook jullie ervaring of heb ik een cpu die te warm draait?
Met deze specifieke cpu heb ik verder geen ervaring en durf niet direct te zeggen wat normale temps voor deze cpu zijn.

Een cpu gaan lappen raad ik je echt af want zo simpel is het niet, even schuren met wat schuurpapier en dit best een zeer nauwkeurig werkje is. Als je dit los uit de hand gaat doen kan je het risico lopen dat je ietwat schuin gaat schuren waardoor je dus nog mindere resultaten krijgt. Ook als de zeg maar IHS te dun word kan ook weer negatieve gevolgen voor de temps hebben.

Eerder denk ik dat je eens kan gaan kijken naar de manier en hoeveelheid koelpasta die je gebruikt, je weet te veel pasta werkt ook averrechts en kan als isolator gaan werken. Een dun laagje is meer als voldoende en ik zelf altijd gewoon in het midden een rijstkorrel pasta doe en deze dan met b.v. een latex of nitril handschoen verdeel met de vinger. Zodanig dat je zeg maar een flinterdun laagje op de hele IHS hebt en er zelf altijd nog de beste resultaten mee behaald heb.

Ook kan je nog eens met de fans gaan experimenteren en sowieso altijd dan push/pull maar ook eens kijken hoe het met de rest van de airflow in de kast is. Zet b.v. het rpm van de cpu fans eens wat hoger en kijk wat het resultaat is en dit vaak echt wel een aantal grades schelen kan. Of zit b.v. de videokaart kort bij de cpu koeler, ook dit kan behoorlijk effect hebben, allemaal dingen waarmee je kan experimenteren maar zeker niet met gaan lappen.

• clannad
- Beschermfolie is eraf gehaald
- Fans zijn aangesloten
- Inderdaad correcte richting, Op de Noctua Fans staan pijltjes om de richting aan te geven, wat een luxe.
- Heatsink is goed gemonteerd.

Of de Heatspreader Bol of Hol staat, zal ik morgen ontdekken..
Indien bol -> schuurpapier
Indien hol -> schuurpapier

• clannad
Roel1966 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:54:
[...]

Met deze specifieke cpu heb ik verder geen ervaring en durf niet direct te zeggen wat normale temps voor deze cpu zijn.

Een cpu gaan lappen raad ik je echt af want zo simpel is het niet, even schuren met wat schuurpapier en dit best een zeer nauwkeurig werkje is. Als je dit los uit de hand gaat doen kan je het risico lopen dat je ietwat schuin gaat schuren waardoor je dus nog mindere resultaten krijgt. Ook als de zeg maar IHS te dun word kan ook weer negatieve gevolgen voor de temps hebben.

Eerder denk ik dat je eens kan gaan kijken naar de manier en hoeveelheid koelpasta die je gebruikt, je weet te veel pasta werkt ook averrechts en kan als isolator gaan werken. Een dun laagje is meer als voldoende en ik zelf altijd gewoon in het midden een rijstkorrel pasta doe en deze dan met b.v. een latex of nitril handschoen verdeel met de vinger. Zodanig dat je zeg maar een flinterdun laagje op de hele IHS hebt en er zelf altijd nog de beste resultaten mee behaald heb.

Ook kan je nog eens met de fans gaan experimenteren en sowieso altijd dan push/pull maar ook eens kijken hoe het met de rest van de airflow in de kast is. Zet b.v. het rpm van de cpu fans eens wat hoger en kijk wat het resultaat is en dit vaak echt wel een aantal grades schelen kan. Of zit b.v. de videokaart kort bij de cpu koeler, ook dit kan behoorlijk effect hebben, allemaal dingen waarmee je kan experimenteren maar zeker niet met gaan lappen.
Dankjewel voor je input, dat is ook een interessante piste.

• Hell-Slave
clannad schreef op donderdag 20 november 2025 @ 22:57:
- Beschermfolie is eraf gehaald
- Fans zijn aangesloten
- Inderdaad correcte richting, Op de Noctua Fans staan pijltjes om de richting aan te geven, wat een luxe.
- Heatsink is goed gemonteerd.

Of de Heatspreader Bol of Hol staat, zal ik morgen ontdekken..
Indien bol -> schuurpapier
Indien hol -> schuurpapier
Niet te veel schuren het verlaagt je contactdruk van je heatsink.
Good luck. ;)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:44

Thomg

Aww yiss

Doe gewoon een benchmark. Als je onder een langdurende torture load gewoon scoort wat de 5800X3D hoort te scoren mag je het lekker negeren.

Pre 9000 doodstaren op temperaturen van X3D chips is (mits je geverifieerd hebt dat de processor wel maximaal performed) een waste of your time.

• Hell-Slave
Thomg schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:00:
Doe gewoon een benchmark. Als je onder een langdurende torture load gewoon scoort wat de 5800X3D hoort te scoren mag je het lekker negeren.

Pre 9000 doodstaren op temperaturen van X3D chips is (mits je geverifieerd hebt dat de processor wel maximaal performed) een waste of your time.
Als ie makkelijk boven de 90 komt gaat ie throttlen en dat is iets wat je niet wilt en dan kan je wel je kop in het zand steken maar het blijft zonde van de performance loss.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:05:
[...]

Als ie makkelijk boven de 90 komt gaat ie throttlen en dat is iets wat je niet wilt en dan kan je wel je kop in het zand steken maar het blijft zonde van de performance loss.
Zat met een 7950X3D met CCD1 uitgeschakeld (dus 7800X3D) ook vaak tegen de 95°C aan maar haalde gewoon 100% van de performance.

Tenzij de CPU meteen "slam" tegen de 95°C aan doet en daar niet echt vanaf beweegt is het een whatever.

• Hell-Slave
Thomg schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:09:
[...]

Zat met een 7950X3D met CCD1 uitgeschakeld (dus 7800X3D) ook vaak tegen de 95°C aan maar haalde gewoon 100% van de performance.

Tenzij de CPU meteen "slam" tegen de 95°C aan doet en daar niet echt vanaf beweegt is het een whatever.
Met wat heb je die gekoeld? een natte boterham? :+

• clannad
Thomg schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:09:
[...]

Toch vind ik een 5800X3D tegen 90 gr. te hoog. Ik zal paar testen doen en temp noteren, nadien lappen en dan nog eens temps testen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Hell-Slave schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:13:
[...]

Met wat heb je die gekoeld? een natte boterham? :+
Shit hoe wist je dat

• Hell-Slave
Ervaring. :9

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:19
X3d cpu's worden warmer omdat op de cpu core het laagje extra geheugen ligt, de hoge temp onder volle belasting is normaal.
Mijn 5800x3d clockt tijdens het spelen gewoon normaal naar zijn max zonder boven de 60 a 70 graden te komen, maar als ik langdurig een video codeer stijgt de temp naar 90 graden en max freq. naar +/-4300MHz.

Dit is wel met zeer oude koeler maar wel een hele mooie, zalman cnps9500. :D

• Hell-Slave
@clannad
Staat auto overclock aan in je bios want die zal de cpu zoveel pushen om zo dicht mogelijk tegen de 90 aan te komen.

• Hell-Slave
JappieR schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:19:
Dit is wel met zeer oude koeler maar wel een hele mooie, zalman cnps9500. :D
Nice, ik heb nog ergens z'n oudere broer cnps9900 liggen, gouden tijd. 8)

• Miyazono
Geen 5800X3D maar ik heb zelf een 5700X3D met 360 AIO en onder langdurige load zit deze ook makkelijk richting de 80c. Dus ik kan mij voorstellen dat de 5800X3D zelfs met goede koeler ook gewoon flink warm kan worden. Maar zolang je onder langdurige load niet boven de 90 gaat zitten en je de volle snelheid hebt zou ik mij dus niet te veel zorgen maken.
Pagina: 1