Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Samvis
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07:58
Hoi allemaal,

Momenteel draai ik mijn racesims op een I5 13600k met 32Gb Ram en een 4080super.
Ik merk dat m'n FPS regelmatig eerder richting de 100 gaan dan richting de 165.
Hierin ben ik zoekende om wat hardware te vervangen om de frames per second wat stabieler te krijgen en eventueel terug wat omhoog te krijgen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ga de PC uitsluitend gebruiken voor Sim Racing en Excel.
Alle titels worden gespeeld op triple 1440P en bij voorkeur op de zo hoogst mogelijke refresh rate.
Hardwarematig heb ik voor simracen veel USB poorten nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen idee, laten we zeggen max 1000 euro maar minder is beter.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
GPU ASUS TUF 4080Super
RAM Kingston DDR5 Fury Beast 2x16GB 6000
PSU Bequiet 850watt
CASE Corsair 3000D
CPU COOLER Bequiet DARK ROCK 4, als deze past en voldoende koelt uiteraard

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU, MOBO
Misschien RAM en misschien een CPU koeler

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
MSI, ASUS bekend mee
GYGABYTE, geen fan van
Andere merken, daar sta ik voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Weinig of geen RGB, less is more.
Ik dacht aan de x3d CPU van AMD

Ga je overklokken?
Momenteel een lichte overclock op mijn I5 13600k en een lichte onderclock op mijn 4080Super.

Wat verwacht je van ons?[i]
Real life ervaring, bij voorkeur van andere simracers.
voorstellen configuraties die de 13600k overstijgen aan een gemiddelde (lees niet premium) prijs.

Dank bij voorbaat

Alle reacties

• UnderAVoidSky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:24
Voor iRacing en consoorten is CPU vaak de bottleneck. Beste CPU hiervoor op dit moment is 9800X3D (+-450€), Mobo kan je gewoon een van de beter verkochte modellen kiezen (B650 of B850; +- 200€).

RAM is DDR5 dus moet je niet vervangen, sowieso staat RAM momenteel belachelijk duur dus is het daar niet echt de momment voor.
CPU koeler kan je met de rest van het budget evt. naar een AIO gaan. Pak daar een 360mm versie. (+-200€ )

Voor alle toebehoren kan je best een Powered USB hub aansluiten (genre Delock SuperSpeed, afhankelijk van het aantal poorten 50-100€).

Dan zitten we onder de €1000 voor een leuke upgrade.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.