Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werkstation voor af en toe een spel met een retrovleugje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:00

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Combinatie van meerdere zaken. Ik heb nu een oudere Lenovo gaming laptop met een Mobile 3060 die mij goed heeft geholpen de afgelopen jaren en had het idee dat ik meer op verschillende locaties ging gamen. Uiteindelijk in de praktijk blijkt dat ik vooral snel naar de Switch grijp dus als redmiddel of alternatief zou ik eerder een 2e hands Steamdeck scoren. Dus opnieuw weer een gaminglaptop is niet nodig.

Dus vooral gaming thuis aan het bureau. Zal hem 2x per jaar vermoedelijk in de auto gooien voor een Lanparty maar niets extreems. Speel nu ook al een groot deel op de PS5 maar bepaalde spellen als strategiespellen of bijvoorbeeld een Timberborn wil niet. TowerDefense zoals Element TD 2 of Legion TD zal ik ook vaker spelen. Tempest Rising heb ik ook op het verlanglijstje staan. Naast bijvoorbeeld ook een Wreckfest. Af en toe een shooter zal ook gespeeld worden.

Voor bepaalde spellen heb ik ook gewoon een PS5 aan de TV staan. Wil eventueel wel nog met Moonlight aan de slag om toch de games die ik al op steam heb niet nog een keer te hoeven kopen om toch op de TV in de huiskamer te spelen :+

Verder natuurlijk ook modereren, wat muziek afspelen en random wat browsen maar voor zo'n soort machine hoef ik niet hier te komen vragen :) Dat wil op 90% van de machines wel.

Verder zit ik heel erg met het idee te spelen om er in eerste instantie Linux op te gaan draaien. Twijfel nog over de distro. Ben altijd Debian-based gewend maar mogelijk wil ik hiervoor kijken naar Manjaro of Fedora.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had in eerste instantie 1000 euro in gedachten zonder verzendkosten puur voor de componenten in de kast. Ik heb nu een 24 inch en een 27 inch monitor en wil eigenlijk gaan naar 1x 27 inch en 1x 32 inch en beide monitoren dan op 1440P Dus daar nog een beetje extra naartoe geschoven en dan hoop ik wel dat uiteindelijk met verzendkosten en losse webshops ik rond de 1400 zou uitkomen. Het is een beetje op de gok want ik doe het vlak voor Black Friday met een reden en hoop enkele componenten op te kunnen pikken voor mooie aanbiedingen dus ben er wat flexibel in maar dit is wel mijn algemene opzet.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, Toetsenbord maar die zijn niet relevant. Ik heb nu een uitvoering: ESI Prodigy X-Fi NRG die zou ik toch wel graag weer in willen bouwen.
Daarnaast wil ik alles in een Lian-Li PC-60 Plus stoppen. De grafische kaart zou op papier moeten passen bijvoorbeeld :) Mocht het uiteindelijk toch te warm worden omdat de case niet ontworpen is voor dit soort moderne :+ componenten zit ik te denken aan een uitvoering: Lian Li & DAN Cases A3-mATX Wood Edition Black Dat zal alleen later zijn mocht mijn originele PC niet mogelijk zijn. Vandaar ook de wat meer lowprofile koeler omdat ik bang ben dat een Noctua D14 niet gaat passen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Mijn verwachting is dat ik in eerste instantie meer van de CPU ga vragen dan van de GPU dus daarom heb ik gekeken of ik daar een balans tussen kan vinden. Voor een machine waar ik vermoedelijk meer op ga werken/internetten dan gamen lijkt mij dit een redelijke balans. Het is vooral een sanity check dat ik niet

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Koeling == Noctua. Heb die in mijn vorige machine gehad en ze zijn ook op hogere snelheid nog bijzonder stil en gezien de machine op een halve meter van mijn hoofd gaat staan. Daarnaast ben ik nu Seasonic in mijn machines gewend.
Daarnaast verwacht ik met de AMD-CPU dat die niet te warm gaat worden dus ook een beetje vandaar de keuze. Ik houd bij alles rekening met de kast waar het in gaat komen :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben bang dat men wel gaat vallen over de grafische kaart :+ Maar ergens wil ik wel dit experiment aan gaan. Als het echt te slecht is dan wil ik prima wat anders overwegen maar gezien het sowieso sneller is dan de mobiel 3060 die ik nu heb en hij voldoende ram heeft voor mijn monitoren verwacht ik daar een redelijke prijs-performance uit.

Ga je overklokken?
Als ik er wat extra's uit kan halen is gratis performance nooit kwaad.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik verwacht eigenlijk dat ik te horen krijg, dikke prima! Zou er weinig aan veranderen voor wat je wilt maar dit is Tweakers dus ik zou zeggen wees lekker kritisch. Dat is wat ik verwacht :+
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 195,99€ 195,99
1MoederbordenASRock B850M-X WiFi R2.0€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenIntel Arc B580 Limited Edition€ 248,99€ 248,99
1MonitorsLG 32GS85Q-B Zwart€ 279,-€ 279,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 40,44€ 40,44
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C36BBE2AK2-32€ 209,-€ 209,-
1VoedingenSeasonic CORE GX ATX3 (2024) 750W€ 103,90€ 103,90
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.325,22

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:00
Deze videokaart zit een beetje in de buurt van een RTX 4060/RX 7600 qua prestatie, dat zou voor de games die je noemt moeten werken. Voor niet heel veel meer euros koop je een wat beter presterende RTX5060.

De oude Lian Li kast had een redelijk koelsysteem voor zijn tijd, wel zou ik nog even goed nameten of de CPU koeler past, de constructie ziet er wat ongewoon uit naar hedendaagse maatstaven.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/q99e2p54ddfpErTZABFNUn-425-80.jpg.webp
(via https://www.tomshardware..../midi-towers,1011-26.html, hij kreeg een aanbevelng in de conclusie o.a. vanwege zijn koeling)

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 20-11-2025 21:15 ]

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:41
Dit lijkt mij een wat betere balans:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 125,90€ 125,90
1MoederbordenSapphire Pulse B850M WIFI€ 127,15€ 127,15
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9060 XT 16GB€ 350,99€ 350,99
1MonitorsLG 32GS85Q-B Zwart€ 279,-€ 279,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 Mini Black€ 37,25€ 37,25
1Geheugen internCrucial Pro Overclocking CP2K16G60C36U5B€ 192,99€ 192,99
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 650W€ 81,69€ 81,69
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 123,-€ 123,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.317,97
cpu zonder interne gpu, maar nog steeds een capabele 6-core.
Compacte dual tower cpu-koeler van 135mm hoog en 6 heatpipes.
Aanzienlijk snellere videokaart met 16Gb Vram. Zie voor de vergelijking met de B580: https://tweakers.net/revi...vidias-middensegment.html
Goede ATX3.1 Gold voeding (Tier-A) met 7jaar garantie.
Iets goedkoper geheugen.
Sapphire moederbord met zwaardere stroomvoorziening en 4 memory sloten.