Post NL pakket bezorgd maar toch niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pctv4you
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07-12 10:52
Via Marktplaats een moederbord gekocht. Verstuurd via Post NL. Niet aangetekend (heeft ook weinig zin, meeste bezorgers tekenen zelf en laten het ergens ongevraagd achter...).

Post NL zegt dat het pakket is geleverd. Ergens in de avond rond 22.00.

Echter is er rond dat tijdstip nooit een Post NL vervoerder in de straat geweest. Ben ook thuis geweest de hele avond en heb camera beelden die bewijzen dat er nooit iets is afgeleverd.

Persoonlijk contact gezocht. Post NL geeft aan dat de bezorger het pakket persoonlijk heeft overhandigd. Pure onzin natuurlijk.

Bordje was niet goedkoop. Baal er behoorlijk van. Uit contact met Post NL blijkt ook dat bezorgers een soort van diplomaten zijn, onschendbaar dus. Kunnen gewoon pakketten in hun broekzak laten verdwijnen. Eigenlijk een crimineel bedrijf.

Kreeg deze mail op mijn melding:

"We hebben de verantwoordelijke afdeling laten weten wat er is gebeurd. We gaan ervan uit dat het nu niet meer gebeurt."

Even met een vingertje naar de bezorger zwaaien, alsof het een klein kind is. Niet meer doen he!

Hoe nu verder is de vraag? E.e.a. loopt nog, maar heb niet het idee dat ik dat pakket ooit nog ga zien.

Kan ik aangifte doen? Lijkt me toch gewoon diefstal?

[ Voor 4% gewijzigd door pctv4you op 20-11-2025 19:04 ]

Beste antwoord (via Yorinn op 06-12-2025 12:54)

• pctv4you
Pakket is terecht. Uiteindelijk verkeerd bezorgt en een paar straten verderop afgeleverd. Duurde even voordat de bewoner het pakket persoonlijk kwam overhandigen.

Root cause: de vriendin van een bepaalde bezorger heeft meegeholpen bezorgen. Dit is meerdere malen verkeerd gegaan en heeft tevens geleid tot pakketten die niet afgetekend konden worden, omdat ze geen scanner had. Tja...

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Je moet een case / klacht aanmaken bij Post.nl.
Hier staat hoe je dat doet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• pctv4you
Dat heb ik ook gedaan. Bovenstaande is het resultaat daarvan.

Wat op die pagina staat is ook niet hoe het in werkelijkheid gaat. Ze kunnen in veel gevallen niet eens contact maken met de bezorger (in mijn geval dus ook niet, gaat dan later via het depot).

Ook via "Daan" is dat niet mogelijk. Heb zelf steeds telefonisch overleg gehad, want die Daan is niet erg behulpzaam.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:05
Heb je ook al bij de buren nagevraagd of het pakket daar is afgegeven?
En ik heb recent meegemaakt dat het pakket op bezorgd stond in de track and trace maar dat het de volgende dag pas afgeleverd werd. Foutje van de bezorger, verkeerd uitgescand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tja, het is met Postnl Send and pray.

Meer hoop kan ik je niet bieden.

• pctv4you
Yes, de hele staat al afgelopen. Bij de buren nagevraagd, achter alle struiken gekeken.

Is intussen ook al meerdere dagen geleden gebeurt, nog steeds niets ontvangen.

Bezorger geeft ook zelf aan volgens Post NL klantenservice, dat deze het persoonlijk op dat tijdstip aan mij heeft overhandigd, wat bewijsbaar niet klopt.

Daarom denk ik ook dat ik niets meer ga zien en het pakket achterover is gedrukt.

• rmk_
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21-11 10:19
pctv4you schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:58:
Verstuurd via Post NL. Niet aangetekend (heeft ook weinig zin, meeste bezorgers tekenen zelf en laten het ergens ongevraagd achter...).
In principe sta je dan nog steeds in je recht want zij moeten dan aantonen dat het inderdaad jouw handtekening is.
Hetzelfde verhaal bij een pakketje afgeleverd aan een buurman, of zelfs huisgenoot. Je hebt het niet persoonlijk ontvangen dus is het niet afgeleverd.

Dat waren de woorden van een PostNL regiomanager die ik eens sprak.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:07
Laat PostNL maar bewijzen dat ze geleverd hebben. Het woord van een bezorger lijkt me niet bepaald een bewijs.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:32
rmk_ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:46:
[...]

In principe sta je dan nog steeds in je recht want zij moeten dan aantonen dat het inderdaad jouw handtekening is.
Hetzelfde verhaal bij een pakketje afgeleverd aan een buurman, of zelfs huisgenoot. Je hebt het niet persoonlijk ontvangen dus is het niet afgeleverd.

Dat waren de woorden van een PostNL regiomanager die ik eens sprak.
Wat je hier schrijft is nu precies het verschil tussen principe en praktijk helaas :X

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:05
Je kunt boeken schrijven over PostNL. Hoe triest het ook is: Iets duurs kopen van een particulier en laten versturen via PostNL is een soort loterij.
Als je iets duurs koopt van een particulier, kan je het beter zelf ophalen en zorgen dat je kunt controleren dat het werkt.

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:49
EDIT Verkeer topic

[ Voor 98% gewijzigd door sjekneck op 21-11-2025 11:25 ]

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
sjekneck schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:02:
[...]
Wat mij betreft zou is het heel simpel. Contact opnemen met de winkel en aangeven dat je het product niet hebt ontvangen. Geef ze een week of 2 de kans om het op te lossen. Lukt dat niet dan sturen ze het of nog een keer op, of de overeenkomst ontbinden en je geld terug.
Welke winkel?

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:28
Ik heb regelmatig dat het inderdaad afgemeld wordt zonder dat het bezorgd is. Het wordt dan meestal een paar dagen later bezorgd. Ik vermoed dat de bezorger het te druk heeft en het afmeldt om wel alvast zijn geld te krijgen om het dan vervolgens op een rustiger moment te bezorgen.

Emos

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Emos schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:
Ik heb regelmatig dat het inderdaad afgemeld wordt zonder dat het bezorgd is. Het wordt dan meestal een paar dagen later bezorgt. Ik vermoed dat de bezorger het te druk heeft en het afmeldt om wel alvast zijn geld te krijgen om het dan vervolgens op een rustiger moment te bezorgen.
Dat ja, is me in het verleden regelmatig gebeurt met een specifieke bezorger, het kwam altijd een paar dagen alsnog. Met risico dat het een keer niet gebeurt, en dan te laat om te klagen.

Dit gedrag hebben we met z'n allen veroorzaakt, door steeds voor de goedkoopste te gaan. (Nu kijk ik niet de TS aan, maar ons allen incl mezelf).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12 22:45
sjekneck schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:02:
[...]

Je moet helemaal niks bij PostNL. Er is een overeenkomst met klant en de winkel. Winkel kiest ervoor om PostNL het te laten afwikkelen, dat is hun keuze en hun risico. Zij zullen dit met hen moet uitzoeken. Als klant is er geen enkele reden om een onderzoek te starten bij wie dan ook, enkel signaleren en melden bij de winkel waar een overeenkomst mee is. De klant bij de winkel is niet de opdrachtgever van PostNL. Als de webshop voet bij stuk blijft houden, dan is het aan hen om bewijs op te voeren. Zonder aangetekende verzending met ID registratie hebben ze helemaal niks.

Wat mij betreft zou is het heel simpel. Contact opnemen met de winkel en aangeven dat je het product niet hebt ontvangen. Geef ze een week of 2 de kans om het op te lossen. Lukt dat niet dan sturen ze het of nog een keer op, of de overeenkomst ontbinden en je geld terug.
Leuk allemaal. Eerste zin staat dat het een Marktplaatsding is.

Verder ben je gewoon kansloos met dat PostNL. Je betaalt verzendkosten, hun maken jouw pakket kwijt, vervolgens heb je dus betaald om opgelicht te worden :+ . Tig keer bellen en mailen en niks verder komen.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De verkoper moet een onderzoek bij PostNL starten, die heeft een overeenkomst met PostNL om zijn/haar plicht tot het leveren van jouw aankoop uit te besteden aan PostNL. Jij hebt hier helemaal niks mee te maken, niet jouw probleem.
Zolang het pakket niet bij jou is bezorgd heeft de verkoper nog niet voldaan aan de koopovereenkomst.

Je moet dus terug naar verkoper en zeggen 'hé ik heb nog geen pakket ontvangen, graag zie ik die binnen 2 weken anders wil ik mijn geld terug'. Dat is jouw recht als consument.

Dit alles tenzij het een particuliere verkoop is waar expliciet bij staat dat het verzenden op risico en kosten van de koper is. Als er niet expliciet in de advertentie stond of daarna via chat is afgesproken dat het risico voor jou was heb jij gewoon nog recht op je aankoop of je geld terug.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 21-11-2025 10:34 ]

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11:12
Gadgeteer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:32:
Laat PostNL maar bewijzen dat ze geleverd hebben. Het woord van een bezorger lijkt me niet bepaald een bewijs.
Het was geen aangetekend pakket dus postNL hoeft niets te bewijzen. Waarom de koper bij een, volgens hem niet goedkoop, product niet gekozen heeft voor een andere verzend optie is vreemd. Je kan in de problemen komen en dat is nu dus ook gebeurt. Bedrijven crimineel noemen lucht vast op maar zal niets veranderen.

De verkoper moet het aankaarten, hij heeft een 'contract' met PostNL.

[ Voor 6% gewijzigd door Mathijs Kok op 21-11-2025 10:37 ]

• pctv4you
Mathijs Kok schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:36:
[...]

Het was geen aangetekend pakket dus postNL hoeft niets te bewijzen. Waarom de koper bij een, volgens hem niet goedkoop, product niet gekozen heeft voor een andere verzend optie is vreemd. Je kan in de problemen komen en dat is nu dus ook gebeurt. Bedrijven crimineel noemen lucht vast op maar zal niets veranderen.

De verkoper moet het aankaarten, hij heeft een 'contract' met PostNL.
De verkoper is op de hoogte en heeft het ook aangegeven. Fijn dat hij meewerkt tot dusver.

Je hebt gelijk, tot nu toe ging het altijd goed. Les voor mezelf om dat de volgende keer anders te doen bij waardevolle producten.

Wat me wel dwarszit is dat dit ook bij niet waardevolle producten kan gebeuren. En dan blijven de bezorgers dus buiten schot en kunnen ze doen wat ze willen. Dat is echt niet ok mijn inziens.

Lucht idd op om een bedrijf crimineel te noemen. Moet mijn frustraties soms ook even kwijt, ondanks dat ik zeker dingen beter had kunnen doen.

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-12 22:45
Oon schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:33:
De verkoper moet een onderzoek bij PostNL starten, die heeft een overeenkomst met PostNL om zijn/haar plicht tot het leveren van jouw aankoop uit te besteden aan PostNL. Jij hebt hier helemaal niks mee te maken, niet jouw probleem.
Zolang het pakket niet bij jou is bezorgd heeft de verkoper nog niet voldaan aan de koopovereenkomst.

Je moet dus terug naar verkoper en zeggen 'hé ik heb nog geen pakket ontvangen, graag zie ik die binnen 2 weken anders wil ik mijn geld terug'. Dat is jouw recht als consument.

Dit alles tenzij het een particuliere verkoop is waar expliciet bij staat dat het verzenden op risico en kosten van de koper is. Als er niet expliciet in de advertentie stond of daarna via chat is afgesproken dat het risico voor jou was heb jij gewoon nog recht op je aankoop of je geld terug.
Altijd leuk. Koper vraagt of het opgestuurd kan worden, verkoper zegt ja. Verkoper is vervolgens de sjaak en moet terugbetalen.

Leuk die theorie maar dat gaat in de praktijk nou eenmaal niet op.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FSSF schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:
[...]

Altijd leuk. Koper vraagt of het opgestuurd kan worden, verkoper zegt ja. Verkoper is vervolgens de sjaak.

Leuk die theorie maar dat gaat in de praktijk nou eenmaal niet op.
En toch werkt het juridisch wel zo. Particuliere handel valt ook gewoon onder consumentenrecht, je hebt een overeenkomst en tenzij anders afgesproken heeft de verkoper zich daar aan te houden.
Daarom is het zowel voor de koper als de verkoper heel belangrijk om scherp te zijn op wat er is afgesproken.

Dat verkopers in de praktijk moeilijk doen is leuk, maar dan hadden ze maar niet iets moeten verkopen zonder verdere afspraken. Dat is nou net waar een platform als Marktplaats aankoopbescherming voor heeft, alleen wordt daar helaas weer heel veel misbruik van gemaakt..

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:19
Even duidelijk maken of verkoper particulier of bedrijf is. Particuliere verkoop geeft minder rechten aan de koper. Maar heb ook niet het idee dat ta het de verkoper kwalijk neemt.

Je kan vragen of verkoper ook een klacht kan indienen en een onderzoek laat starten. Dan ben je namelijk niet tegen de verkoper maar met de verkoper samen bezig.

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor mij de reden om het altijd bij een pakketpunt te laten afleveren. Dan kunnen ze ook niet zeggen dat ze aan de deur zijn geweest.

• Nielless
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:32

Nielless

Born at a very young age.

Yaksa schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:10:
Je moet een case / klacht aanmaken bij Post.nl.
Hier staat hoe je dat doet.
De verzender moet een case aanmaken bij PostNL*

XBL: DeutscheHelm // STEAM: Nielles™

• pctv4you
99ruud99 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:04:
Even duidelijk maken of verkoper particulier of bedrijf is. Particuliere verkoop geeft minder rechten aan de koper. Maar heb ook niet het idee dat ta het de verkoper kwalijk neemt.

Je kan vragen of verkoper ook een klacht kan indienen en een onderzoek laat starten. Dan ben je namelijk niet tegen de verkoper maar met de verkoper samen bezig.
De verkoper heeft ook een case aangemaakt bij Post NL. We werken dus samen.

Verkoper is een particuliere verkoper op marktplaats. Volgens marktplaats is consumentenrecht dus niet van toepassing.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:18

Qwerty-273

Meukposter

Tja, stel dat PostNL zegt het is inderdaad onze fout, we gaan de zending vergoeden op basis van de voorwaarden van de gekozen verzending optie? Weet je wat je krijgt? Een symbolische vergoeding op basis van het gewicht. En ja dat zal niet veel zijn. Zie als start artikel 29 Postwet 2009.

Vervolgens de PostNL algemene voorwaarden voor goederenvervoer:
PostNL is zowel in geval van beschadiging en verlies als in geval van vertraging van Zendingen (uitgezonderd Internationale Zendingen) slechts aansprakelijk overeenkomstig de bepalingen van de AVC
AVC verwijst naar de Algemene Vervoercondities 2002 door de Stichting Vervoeradres.
De schadevergoeding die de vervoerder wegens het niet nakomen van de op hem uit hoofde van artikel 9 lid 2 rustende verplichting is verschuldigd, is beperkt tot een bedrag van € 3,40 per kilogram; voor andere schade dan schade ten gevolge van verlies van of schade aan de zaken, zoals gevolgschade, bedrijfsstilstand of immateriële schade, is de vervoerder uit hoofde van de vervoerovereenkomst niet aansprakelijk.
Er is een reden voor extra verzekeren (en aangetekend), dan spreek je namelijk een hogere vergoeding af dan de 3,40 EUR per kg.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:13
pctv4you schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:58:

Kan ik aangifte doen? Lijkt me toch gewoon diefstal?
Aangifte doen kan waarschijnlijk wel, maar de vraag zal zijn of jij juridisch gezien de benadeelde partij bent en als er inderdaad gestolen is (wat op dit moment natuurlijk slechts een vermoeden van jou lijkt te zijn), of er van jou gestolen is of van de verzendende partij. Als jij claimt het pakket nooit gehad te hebben, is het immers de vraag of het eigenaarschap van het pakket wel overgegaan is op jou. De verzender is immers normaliter de contract partij van PostNL, en niet jij. Normaal laat je zo'n onderzoek dus ook door de verzendende partij uitvoeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennism op 21-11-2025 14:47 ]

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:34

WCA

Qwerty-273 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:54:
Tja, stel dat PostNL zegt het is inderdaad onze fout, we gaan de zending vergoeden op basis van de voorwaarden van de gekozen verzending optie? Weet je wat je krijgt? Een symbolische vergoeding op basis van het gewicht. En ja dat zal niet veel zijn. Zie als start artikel 29 Postwet 2009.

Vervolgens de PostNL algemene voorwaarden voor goederenvervoer:

[...]

AVC verwijst naar de Algemene Vervoercondities 2002 door de Stichting Vervoeradres.

[...]

Er is een reden voor extra verzekeren (en aangetekend), dan spreek je namelijk een hogere vergoeding af dan de 3,40 EUR per kg.
En dan niet om het goed te praten, maar als elke zending verzekerd moet zijn voor de waarde van de inhoud, is een pakketje van 6,95 ook echt niet meer mogelijk

Share and Enjoy!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:34

Quakie

quakelen

njitter schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:07:
Voor mij de reden om het altijd bij een pakketpunt te laten afleveren. Dan kunnen ze ook niet zeggen dat ze aan de deur zijn geweest.
Helaas ook niet waterdicht... wel eens gehad met een afleverpunt. Pakketje was afgeleverd en gereed voor afhalen. Op punt zelf lag niks. Meeste afleverpunten doen dit erbij en hebben naast postNL terminal niks anders. Ze verwijzen je gewoon door naar PostNL.

Ik teken nergens meer voor

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-12 16:58
Emos schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:
Ik heb regelmatig dat het inderdaad afgemeld wordt zonder dat het bezorgd is. Het wordt dan meestal een paar dagen later bezorgd. Ik vermoed dat de bezorger het te druk heeft en het afmeldt om wel alvast zijn geld te krijgen om het dan vervolgens op een rustiger moment te bezorgen.
Dat, maar nog vaker verkopen ZZP Postnl rijders die opdrachten weer door aan onderaannemers die zijn helemaal niet aangesloten bij PostNl en hebben dus ook geen scanner, de echte bezorger scant alles alvast in en een illegale bezorger gaat dat later leveren, je merkt het ook want die rijden in wazige busjes en hebben niet het Postnl uniform.

• pctv4you
Jiangtao.L schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:26:
[...]

Dat, maar nog vaker verkopen ZZP Postnl rijders die opdrachten weer door aan onderaannemers die zijn helemaal niet aangesloten bij PostNl en hebben dus ook geen scanner, de echte bezorger scant alles alvast in en een illegale bezorger gaat dat later leveren, je merkt het ook want die rijden in wazige busjes en hebben niet het Postnl uniform.
Wtf, nu je dit zo zegt, heb dat ook al eens gezien en toen mezelf afgevraagd, was dit nou Post NL of stiekem toch DHL, want die rijden ook vaak zonder uniform in vage busjes.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

'illegale bezorgers'?
Hoezo, wat zijn dan 'legale bezorgers'? :+

PostNL, DHL mannetjes (zelden vrouwen), of van wie dan ook, rijden al jarenlang al lang niet meer altijd met bedrijfskleding aan. Net zo min als DHL altijd met die gele busjes rijdt.
Alleen UPS rijdt, nog wel tenminste, met die donkerbruine busjes.

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Quakie schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:02:
[...]
Meeste afleverpunten doen dit erbij en hebben naast postNL terminal niks anders. Ze verwijzen je gewoon door naar PostNL.
'Meeste'?
Vrijwel alle!

Mooie Plaatjes   

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 18-12 16:58
ehtweak schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:53:
'illegale bezorgers'?
Hoezo, wat zijn dan 'legale bezorgers'? :+
PostNL noemt die “bezorgpartners”, zeg maar de zzp’ers waarmee ze “samenwerken” en dat is tussen aanhalingstekens, want het is een beetje een schijnconstructie. Ze moeten namelijk wel aan allerlei eisen voldoen: bepaalde formaten bussen, niet te oud materieel, een VOG-verklaring, verzekeringen, dat soort zaken. Maar deze diensten worden dus soms doorverkocht aan andere chauffeurs die nergens aan hoeven te voldoen. Gewoon iemand met een busje dus (of soms zelfs dat niet eens ik zie wel eens auto’s ook!).

Maar terug ontopic!

Acties:
  • Beste antwoord

• pctv4you
Pakket is terecht. Uiteindelijk verkeerd bezorgt en een paar straten verderop afgeleverd. Duurde even voordat de bewoner het pakket persoonlijk kwam overhandigen.

Root cause: de vriendin van een bepaalde bezorger heeft meegeholpen bezorgen. Dit is meerdere malen verkeerd gegaan en heeft tevens geleid tot pakketten die niet afgetekend konden worden, omdat ze geen scanner had. Tja...

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Man man. Moet ik eens proberen, mijn vrouw de helft van mijn werk laten doen...

8)7
Pagina: 1