Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

R5 3600 upgraden naar R7 5700x?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-11 17:34
Beste tweakers,

Momenteel zit ik met een gewetensvraag. Situatie is als volgt:

Heb een AM4 PC met een Ryzen 3600 (zelf samengesteld) en die zit in een Micro-ATX kast
en een Intel 1200 met een i5 11400F (prefab Acer TC 1660 PC in een grote nieuwe ATX kast gezet met een fatsoenlijke CPU koeler ipv de stock)

Nu heeft de Intel PC de krachtigste videokaart, de Nvidia gtx 1660 super (ook een prefab kaart, dus maakt aardig wat lawaai onder beetje load). De AM4 heeft een karige AMD videokaart van aardig wat jaren geleden.

Nu wil ik dus een AMD RX9070 videokaart aanschaffen en nu is het de vraag in welke PC ik die zou gaan plaatsen?

Ik ben niet een gamer die alles op Max hoeft te spelen, maar ben vooral opzoek naar de sweetspot hoe ik de meeste bang for the buck uit de kaart zou kunnen halen? Voor het geval ik toch eens een nieuwe game zou willen spelen op hoge settings. En AM4 zal ook niet het eeuwig leven hebben en de bijbehorend CPU keten. Dus het moet ook een beetje future proof zijn (in hoeverre dit nog kan op AM4).

De RX 9070 zou ik graag kopen omdat die dan ook weer future proof mocht ik toch eens de stap maken naar AM5 of AM6 tegen die tijd. Wil daar een beetje marge in bouwen

De 3D AMD processoren voor AM4 zijn nu niet meer te betalen, dus dat vind ik geen optie.

Nu heb ik de volgende scenario's voor ogen:

1. De Ryzen 3600 gebruiken in combinatie met de RX 9070? Ik dien dan wel het intel systeem in de huidige AM4 kast te zetten en omgekeerd (vind ik niet erg, hou ik wel van), want mijn vriendin hoeft niet zo'n grote kast te hebben en heb de grote van de Intel kast (en vooral de voeding uit het AM4 systeem) nodig voor de videokaart. Het AM4 moederbord heeft 4 DIMM slots ipv de 2 die het Acer Intel moederbord heeft. Upgraden van CPU kan dan altijd nog eens in de nabije toekomst, maar ik ben bang dat over een jaartje of 2 er geen AM4 cpu meer te krijgen is?

2. De Ryzen 3600 vervangen voor een Ryzen 7 5700x voor 150 euro? Om toch meer toekomst gericht te zijn en meer FPS uit de kaart te halen? Is het de 150 euro extra waard?

3. Een minder krachtige videokaart die op de 500 watt voeding kan van de intel? Maar dan ben ik weer bang dat ik over 3 jaar weer ga twijfelen om een duurdere videokaart te kopen mocht er toch iets uitkomen wat ik echt wil spelen. En het prefab moederbord voelt aardig beklemmend door de weinig mogelijkheden erop.

4. Een scenario vanuit jullie kant?

Ik ben eigenlijk dus op zoek naar een setup dat ik de komende 5 jaar met een gerust hard de nieuwste games zou kunnen spelen? Hoeft dan natuurlijk niet op max, maar op 1080p/1440p nog wel op medium

Het AMD moederbord heeft wel maar PCI express 3.0, weet niet of dat een bottleneck gaat zijn voor de RX 9070?

Ik zelf neig naar scenario 2? Maar dat is puur gevoelsmatig omdat de CPU krachtiger is en daardoor wat meer gericht is naar de toekomst?

Alle reacties

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
Wat ik van sommigen begrijp, kun je de X3d chips ook prima via AliExpress bestellen en nee niet alles is Chinese voor ons bekende kwaliteit. Dus ook origineel enzovoorts en wordt uit Europa verzonden. Maar qua welke winkel heb ik geen weet van. Zag even snel al 284 euro voor de 7800x3d. Geen idee qua prijs of het prima is zeg maar. Is hier 275 euro nieuw.
Of kijken of er eentje 2e hands te krijgen is? Die dingen gaan niet zo snel stuk in mijn ogen.

Ik zou zelf de beste componenten bij elkaar plaatsen als je geen aanpassingen gaat doen.

Zelf liep ik overigens met mijn toen AM4 bord ook er tegenaan dat die X3d processoren bezopen duur werden en de AM5 varianten net uit. Ik heb toen de GPU geupgrade naar de 7900XTX en begin het jaar daarop mijn moederbord, ram en CPU verkocht en gekozen voor de 9800X3D met alles erop en eraan.

[ Voor 7% gewijzigd door Arunia op 20-11-2025 14:48 ]

• Mooraalkikker
Arunia schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:46:
Wat ik van sommigen begrijp, kun je de X3d chips ook prima via AliExpress bestellen en nee niet alles is Chinese voor ons bekende kwaliteit. Dus ook origineel enzovoorts en wordt uit Europa verzonden. Maar qua welke winkel heb ik geen weet van. Zag even snel al 284 euro voor de 7800x3d. Geen idee qua prijs of het prima is zeg maar. Is hier 275 euro nieuw.
Of kijken of er eentje 2e hands te krijgen is? Die dingen gaan niet zo snel stuk in mijn ogen.

Ik zou zelf de beste componenten bij elkaar plaatsen als je geen aanpassingen gaat doen.

Zelf liep ik overigens met mijn toen AM4 bord ook er tegenaan dat die X3d processoren bezopen duur werden en de AM5 varianten net uit. Ik heb toen de GPU geupgrade naar de 7900XTX en begin het jaar daarop mijn moederbord, ram en CPU verkocht en gekozen voor de 9800X3D met alles erop en eraan.
Ja begin dit jaar kon je de X3d CPU's nog kopen voor 150 euro op aliexpress, maar die gaan inderdaad nu al riching de 275 euro. Dat vind ik het persoonlijk niet waard. Is toch weer 125 euro extra. 2de hands even gekeken, maar daar zijn zij ook rond dat bedrag.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Mooraalkikker schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:40:
Beste tweakers,

Momenteel zit ik met een gewetensvraag. Situatie is als volgt:

Heb een AM4 PC met een Ryzen 3600 (zelf samengesteld) en die zit in een Micro-ATX kast
en een Intel 1200 met een i5 11400F (prefab Acer TC 1660 PC in een grote nieuwe ATX kast gezet met een fatsoenlijke CPU koeler ipv de stock)

Nu heeft de Intel PC de krachtigste videokaart, de Nvidia gtx 1660 super (ook een prefab kaart, dus maakt aardig wat lawaai onder beetje load). De AM4 heeft een karige AMD videokaart van aardig wat jaren geleden.
Van een 1660 naar een 9070 is wel echt een wereld van verschil. Niet alleen ga je in prijsklasse enorm omhoog maar ook nog meerdere generaties nieuwer. Daaruit volgt de vraag; wat wil je überhaupt gaan doen?

Het is namelijk zo dat betere videokaarten je meer fps geven, maar meer fps betekent dat je cpu harder moet werken. Indien je cpu het niet kan bijbenen dan krijg je vaak vervelende frame drops. Dat kan je dan weer (deels) oplossen door een fps cap in te stellen, maar dan had je een goedkopere gpu kunnen pakken.

Is het niet veel logischer om een wat bescheidenere stap te nemen? Bijvoorbeeld naar een 5060 (283 euro). Dan kun je prima uit de voeten met de 3600.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_KDpd0WgbSp89LyvXrsEo-1YtNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9zJ8xmzaAqDdYQ88GPoW3ivI.png?f=fotoalbum_largeDe 9070 is in de praktijk vaak wat sneller dan de 5070 maar deze cijfers geven een ruwe indicatie van de rekenkracht. Wil je het exact weten; https://www.techpowerup.c...0-steel-legend-oc/33.html. Het punt is dat je van x1,6 naar x2 kunt gaan. Is dat al het gedoe waard?

Disclaimer; heb je een 1440p of ultrawide monitor van bijvoorbeeld 3440x1440 dan wordt het weer iets genuanceerder. Alsnog wordt minimaal een Ryzen 5 5600 of beter logisch bij een RX 9070/RTX 5070 prestatie niveau.

Het alternatief wordt snel én én. In dat geval zou ik niet gaan rommelen met prefab spul en simpelweg een volledig nieuw AM5 systeem bouwen met een DYI kast met een nieuwe voeding.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 20-11-2025 15:05 . Reden: oops keek naar de prijzen van de 9070 xt ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:49

HugoBoss1985

Xenotech

Wat denk je dan van een Intel B580?
Je krijgt hier op dit moment, bij sommige webshops, een gamevoucher bij met 1 van 4 games naar keuze, bijvoorbeeld Battlefield 6.

Ik gebruik een B580 i.c.m. een derde generatie ryzen 8 core, de 3700x, en het draait prima (wel met PCI-E 4.0).

Prefab pc's zijn vaak qua voeding exact/op het randje gebalanceerd en missen meestal de kabels/connectoren om een (betere) videokaart aan te sluiten.
500 watt is qua pieken misschien krap voor een 9070, als het een wat simpelere voeding is dan zal het tegenvallen.
Let ook op dat je voldoende dedicated cables hebt met aparte stekkers dus niet met 1 kabel en 2 stekkers gaan werken.

[ Voor 106% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-11-2025 15:12 ]

• Mooraalkikker
sdk1985 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:00:
[...]

Van een 1660 naar een 9070 is wel echt een wereld van verschil. Niet alleen ga je in prijsklasse enorm omhoog maar ook nog meerdere generaties nieuwer. Daaruit volgt de vraag; wat wil je überhaupt gaan doen?

Het is namelijk zo dat betere videokaarten je meer fps geven, maar meer fps betekent dat je cpu harder moet werken. Indien je cpu het niet kan bijbenen dan krijg je vaak vervelende frame drops. Dat kan je dan weer (deels) oplossen door een fps cap in te stellen, maar dan had je een goedkopere gpu kunnen pakken.

Is het niet veel logischer om een wat bescheidenere stap te nemen? Bijvoorbeeld naar een 5060 (283 euro). Dan kun je prima uit de voeten met de 3600.

[Afbeelding]De 9070 is in de praktijk vaak wat sneller dan de 5070 maar deze cijfers geven een ruwe indicatie van de rekenkracht. Wil je het exact weten; https://www.techpowerup.c...0-steel-legend-oc/33.html. Het punt is dat je van x1,6 naar x2 kunt gaan. Is dat al het gedoe waard?

Het alternatief wordt snel én én. In dat geval zou ik niet gaan rommelen met prefab spul en simpelweg een volledig nieuw AM5 systeem bouwen met een DYI kast met een nieuwe voeding.
Ik wil vooral voor de toekomst klaar zijn. PC gaming deed ik niet echt (heb de pre-fab PC gratis gekregen, dus ook de 1660 super) en had voor het sporadisch gamen een Xbox series x. Maar ik merk toch wel dat ik het PC gamen mis. Een PC is gewoon veelzijdiger en het lijkt erop dat de console games ook op de PC gaan uitkomen in de (nabije) toekomst.

Ik zou bijvoorbeeld in 2027 de nieuwe Elder Scroll willen spelen op mijn PC ipv Xbox series X? En dan vooral in betere kwaliteit dan mijn Xbox series X kan.

Mijn AMD systeem heb ik toen gebouwd met het idee dat ik zou gaan upgraden naar de nieuwe serie GPU's die dat jaar zouden uitkomen. Dus daar toen een goedkope videokaart ingezet om überhaupt beeld te krijgen. Van uitstel kwam afstel en zijn nu al weer 3 generaties videokaarten verder en dacht nu eens toe te gaan slaan. Maar nu dus in twijfel of mijn Ryzen 5 3600 nog gaat volstaan en het misschien niet beter is om te upgraden nu de AM4 CPUs nog op de markt zijn?

Ik ben gewoon zoekende naar een PC die als het kan even toch flink het gaspedaal kan indrukken om veeleisend games te spelen. En nu is de vraag in hoeverre de 5700x cpu dat gaspedaal extra kan gaan indrukken?

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Oke ik kan je volgen ik ben alleen bang dat de praktijk die insteek alleen werkt als je er (te) veel geld tegenaan gooit. Persoonlijk ben ik meer fan van een systeem met een sterke cpu waarbij je in een periode van 5-6 jaar de videokaart 2 of 3x gaat vervangen. Zo heb ik in mijn 2500K (4.8 Ghz) eerst een GTX 260 gebruikt en daarna vrij snel een GTX 460 aangeschaft, daarna een GTX 660 Ti en ten slotte een GTX 1070. Die 1070 ging daarna weer mee in het systeem toen ik het moederbord/cpu verving voor een 8700K. Die 660 Ti was direct sneller dan de RTX 580/480 dus uiteindelijk heb je meer prestaties via vervanging dan wanneer je voor een topmodel gaat waar je persé jaren mee vooruit wil kunnen.

Daarin ligt meteen het antwoord. Het is geen probleem om een videokaart aan te schaffen om vervolgens te concluderen dat je cpu toch de bottleneck is. Het staat je vrij daarna de cpu te vervangen. In geval van je AM4 is dat een fluitje van een cent en alsnog heb je de optie om voor AM5 te gaan.

Wil je toch liever het direct goed doen, ga dan voor een 9800X3D. Dat is wat ik dit jaar heb gedaan en ik verwacht opnieuw minimaal 5 jaar geen cpu bottleneck te ervaren (2500K was van 2010 tot 2017, de 8700K van 2017 tot 2025).

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/UacqtYWFJGCCzZSuS553nV-1200-80.png.webp

Ik zit nu nog met een RTX 4070 en dat gaat voorlopig dankzij DLSS prima op 3440x1440. Zodra dat niet het geval is komt er een andere videokaart in. Dat is 5 minuten werk en dan schuif ik de 4070 door naar mijn tweede gaming pc.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Let wel op dat NVidia en Intel wat meer driver-overhead hebben dan AMD, bij een CPU-bottleneck geeft dat een licht prestatieverlies.

Dat is niet erg als het hele platform naar AM5 wordt geupgrade, maar wel jammer in combinatie met AM4. Al verschilt het natuurlijk per game waar de bottleneck ligt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Mooraalkikker
Bedankt voor het meedenken mensen. Uiteindelijk houd ik de processor voorlopig voor wat het is.

Heb zojuist deze videokaart besteld

https://www.amazon.nl/dp/...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X

Morgen maar eens de vrijdagavond besteden aan het overzetten van onderdelen
Pagina: 1