Windows 11 crasht na updates

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stingree69
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-12 16:30
Hallo,

Ik werk in een computerwinkel en krijg momenteel veel reparaties waar Windows 11 na updates niet meer opstart. In het herstelmenu kunnen sommige klanten kiezen voor systeemherstel. Dit werkt helaas niet altijd. Als er geen systeemherstel mogelijk is, is de enige oplossing die ik momenteel zie een complete herinstallatie. Het gekke is dat ik er weinig over kan vinden en dat bevriende computerwinkels dit probleem nog niet tegen komen. Het ligt echter niet aan onze installaties want de verschillen zijn groot. PC's vs laptops, oudere computers vs. nieuwe computers, Windows 11 24H2 vs 25H2, Windows Home vs Pro, er is geen peil op te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAHK4N3mGqR9pxiuPkR5jYcEGuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/INyxn2awrCgxyZiLGuBxOMoc.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee? Alle input wordt zeer gewaardeerd!

Groeten, René

Alle reacties

• MOO!!!!
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-12 19:45
Zijn het toevallig allen bitlocker enabled machines?

Check is op een niet werkende machine, mocht je op C: kunnen komen:
C:\windows\Logs\CBS\CBS/LOG, kijk is wat de laatst geinstalleerde patch is geweest, boot problemen sindsdien?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:40
Stingree69 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:36:
Als er geen systeemherstel mogelijk is, is de enige oplossing die ik momenteel zie een complete herinstallatie.
Ik reset/herstel dan meestal de UEFI/boot partitie.
Net zoals deze Youtuber het laat zien op 20:10:

CyberCPU Tech: Stuck in Automatic Repair? Fix It WITHOUT Formatting
Bitlocker is wel een steeds groter probleem bij computerzaakjes waar ik wel eens kom/word gevraagd.
Mensen hebben geen idee wat er is gebeurd en/of hebben/kunnen hun key niet achterhalen. :|

• Stingree69
MOO!!!! schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 20:29:
Zijn het toevallig allen bitlocker enabled machines?

Check is op een niet werkende machine, mocht je op C: kunnen komen:
C:\windows\Logs\CBS\CBS/LOG, kijk is wat de laatst geinstalleerde patch is geweest, boot problemen sindsdien?
Bedankt voor je reactie!

Geen bitlocker enabled.

Het enige wat ik zo kan vinden in de cbs.log is dat er in een paar minuten vreselijk veel gelogd wordt, en KB935509 wordt vermeld. Maar als je die opzoekt is het iets van Windows Vista 2008.

Groeten, René

• Stingree69
The_Doman schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:44:
[...]

Ik reset/herstel dan meestal de UEFI/boot partitie.
Net zoals deze Youtuber het laat zien op 20:10:

CyberCPU Tech: Stuck in Automatic Repair? Fix It WITHOUT Formatting
[YouTube: Stuck in Automatic Repair? Fix It WITHOUT Formatting]

Bitlocker is wel een steeds groter probleem bij computerzaakjes waar ik wel eens kom/word gevraagd.
Mensen hebben geen idee wat er is gebeurd en/of hebben/kunnen hun key niet achterhalen. :|
Hartelijk dank voor je reactie!
Goede tip. Helaas hadden we dit allemaal al geprobeerd. Toch, to be sure, vanmiddag nog een keer alles stap voor stap gedaan volgens de video maar zonder succes. Bitlocker is hier niet het issue.

Nadat ik hier had gepost ook nog geen nieuwe klachten weer gezien (afkloppen 8)7 ) dus hopelijk blijft het erbij. De klanten die dit probleem hadden zijn allemaal weer up and running. Dus wat dat betreft is de druk er af. Het frustreert me alleen wel een beetje dat we vooralsnog niks wijzer zijn geworden.

Groeten, René