Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Universiteit Hasselt onderzoekt AI-inzet voor veilig…

Pagina: 1
Acties:

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:44
Artikel: nieuws: Universiteit Hasselt onderzoekt AI-inzet voor veilig verkeer en zinvo...
Auteur: @JaspB

Ik zat te denken, AI wordt wel heel erg globaal als aanduiding gebruikt, en dan moet ik vaak heel erg spitten of het nu om generatieve software, taalmodellen, computer vision, spraakherkenning, deep learning, etc... gaat.

Is het geen idee om daar iets genuanceerder in te schrijven, natuurlijk niet tot in detail of er bayaanse statistiek of markov beslissingsbomen bij gebruikt worden.

Nou is het bij een artikel over OpenAi wel redelijk duidelijk dat het over generatieve software gaat, maar als het over een ander bedrijf gaat met in de titel "Bedrijf Y gaat AI inzetten..." dan denken veel mensen al 'Daar gaan we weer...'

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:36

JaspB

Nieuwsredacteur
Ja, klopt. 'AI' is een parapluterm, en inmiddels een marketingterm? 🤪
In mijn vorige functie (bij b2b ict-vaktitel) wou ik al een tijdje een column/blog/voorwoord schrijven 'Gaat AI de genAI-hype overleven?'. Over de impact van generatieve AI (en de 'bijbehorende' commercie, hype en aandelenoververhitting) op het hele (wetenschappelijke) AI-veld.
Maar toen stapte ik over naar Tweakers. 🥳

Ik zal je punt van genuanceerder schrijven (en wellicht ook (weer eens) een uitlegartikel over 'AI is niet hetzelfde als AI'?) eens aankaarten bij collegaredacteuren.