Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pinnetje uit radiatorventiel getrokken (Danfoss RAVL)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Malfoi
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:27
Situatie
Huurappartement met blokverwarming. Radiatoren met oldschool handmatige draaiknoppen. Onverzegelde parketvloer, dus water spillen zou best dramatisch zijn.

Mijn vraag
Eén van de radiatoren werkte niet (werd niet warm). Beetje gegoogled: ventiel zit mogelijk vast. Dus ik heb de radiatorknop losgemaakt en dat pinnetje van het ventiel "los" te krijgen. Deze was ingedrukt (dus gesloten) en kwam er niet meer uit. Indrukken lukte dus niet en kreeg hem dus niet los. Daarom heb ik een tang gepakt en handmatig beweging in dat pinnetje gebracht (trekken en terugduwen). Jullie raden het al, dat ging wat de ruw en nu heb ik dat pinnetje er helemaal uitegtrokken.
Er kwam toen uiteraard een straaltje water uit, dat ik kon opvangen met een bak en handdoek. Ik heb het pinnetje meteen weer teruggedrukt maar hij gaat er niet helemaal meer in en het blijft niet zitten. Wordt er door de waterdruk weer uitedrukt, zo lijkt het.
Bovendien, als ik nu de radiatorknop er snel weer op druk en bevestig, vloeit er helemaal geen water meer de radiator in (je hoort niks), ook niet als de knop op "open" of standje 5 staat.

Verder gegoogle leert dat je dat je zo'n stopbus dan helemaal moet vervangen (kost een tientje of zo). Mijn grote vraag: kan zoiets onder waterdruk? Of staat dan de hele toko blank? Ik zie veel how-to's op internet voor het vervangen van zo'n stopbus/ventiel maar nergens of dat ook onder druk kan. Ik kan namelijk niet het water voor de hele flat laten afdraaien.

Volgens deze YouTube Short zou het moeten kunnen (paar druppels die eruit lekker zijn wel op te vangen). Maar hier lijkt de oude stopbus nog intakt (met pinnetje) dus weet niet of dat verschil maakt?
Gaat dus om zo'n stopbus:
Afbeeldingslocatie: https://media.hornbach.de/hb/packshot/as.46164210.jpg?dvid=8

in zo'n ventiel (RAVL, linksonder):
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/YIcAAOSwws5cQYd6/s-l1600.webp

[ Voor 17% gewijzigd door Malfoi op 20-11-2025 12:03 ]

www.flickr.com/malvlex

Beste antwoord (via Malfoi op 20-11-2025 12:55)

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het mooie van die RA/VL kranen is dat je die onder druk kunt vervangen.
Zie dit filmpje: YouTube: Heizungsventil Danfoss RA VL deblockieren, Stopfbuchse wechseln, all...

Er zal wel wat water uitlopen, maar je hele systeem zal niet leeglopen.

Overigens: huurappartement -> eigenaar bellen, die is verantwoordelijk hiervoor.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zie dit filmpje: YouTube: Heizungsventil Danfoss RA VL deblockieren, Stopfbuchse wechseln, all...

Overigens: huurappartement -> eigenaar bellen, die is verantwoordelijk hiervoor.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:51
Eens met blue, gezien je zelf geen loodgieter lijkt te zijn, waarom zou je zelf groot onderhoud doen?

• Malfoi
BlueKeenan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:21:

Thanks hiervoor, die had ik nog niet gevonden.
99ruud99 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:26:
Eens met blue, gezien je zelf geen loodgieter lijkt te zijn, waarom zou je zelf groot onderhoud doen?
Ja, huurappartement idd, maar kleine reparaties onder 10% van de kale huurprijs dien je zelf uit te voeren (woon in Duitsland, is hier gebruikelijk en standaard in een huurcontract).

Aangezien dit in een kleine reparatie is (althans, zo lijkt het en qua kosten ook wel te overzien) valt dus onder "moet je zelf oplossen en betalen". Maar ja, mocht het fout gaan dan wordt het weer duurder, dus zal wel even een loodgieter of zo overwegen.

www.flickr.com/malvlex

• 99ruud99
Malfoi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:58:
[...]

Thanks hiervoor, die had ik nog niet gevonden.

[...]

Ja, huurappartement idd, maar kleine reparaties onder 10% van de kale huurprijs dien je zelf uit te voeren (woon in Duitsland, is hier gebruikelijk en standaard in een huurcontract).

Aangezien dit in een kleine reparatie is (althans, zo lijkt het en qua kosten ook wel te overzien) valt dus onder "moet je zelf oplossen en betalen". Maar ja, mocht het fout gaan dan wordt het weer duurder, dus zal wel even een loodgieter of zo overwegen.
Ik weet niet wat je huur is, maar een loodgieter kost niet enkel de materiaalkosten maar ook 50 per uur en voorrij kosten.

Niet dat het onoverkomelijk is, maar je bent gauw 100 euro kwijt. Gezien je blokverwarming hebt denk ik dat het appartement niet heel duur zal zijn...

• Malfoi
99ruud99 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 13:09:
[...]

Ik weet niet wat je huur is, maar een loodgieter kost niet enkel de materiaalkosten maar ook 50 per uur en voorrij kosten.

Niet dat het onoverkomelijk is, maar je bent gauw 100 euro kwijt. Gezien je blokverwarming hebt denk ik dat het appartement niet heel duur zal zijn...
1300 kaal, dus tot 130 moet ik zelf betalen. Zeker, blijft niet bij de materiaalkosten. Maar toch, stel er gaat wat mis en er lekt veel water op die parketvloer ben ik duurder uit. Moet ik nog even overwegen.

www.flickr.com/malvlex

• 99ruud99
ik zou het aanmelden bij verhuurder, want als er iets mis gaat zit hele flat zonder verwarming. Het is niet enkel jouw parket, maar hoop gedonder.
Pagina: 1