Mijn vraag
Hallo allemaal,
Mijn fotografie hobby is tot nu toe vooral analoog geweest. Dat blijft fascinerend maar soms wil je iets wat kwaliteit levert zonder €3,- per foto te kosten. Daarom heb ik recent een Nikon Z6 aangeschaft. Hierop hoop ik naast mijn vintage Mamiya lenzen ook moderner glas te gebruiken. Daarover gaat de vraag van vandaag.
Het probleem
Wanneer ik mijn Nikon AF-S 50mm 1:1.4 G plaats en het diafragma instel valt mij op dat de bladen altijd grotendeels gesloten blijven. (Zie onderstaande foto's). Ook bij het maken van een foto met F1.2 (sluiter 2,5 sec) blijft het diafragma grotendeels gesloten. Wanneer ik diezelfde lens op een andere body (F5 / D1X) zet gaat hij wel volledig open. Ik lijk bij mijn oudere Nikon AF F4 35-80 lens hetzelfde gedrag te zien. Om die reden vermoed ik dat het probleem zit in mijn (instelling van) de Z6/FTZ.
Omdat dit platform nieuw is voor mij is gaat het waarschijnlijk om een gebruikersfout, maar met handleidingen lezen, Reddit en ChatGPT kom ik niet verder, daarom hier de vraag in de hoop dat iemand een idee heeft.
De Z6 met 'Nifty 50'
:strip_exif()/f/image/2F7Zp5cmHbspaxcZbJQ4xNVj.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de Z6
:strip_exif()/f/image/oFfzTPPdbh8xWSbsTPJMpVUE.jpg?f=fotoalbum_large)
Camera instellingen op de Z6
:strip_exif()/f/image/DmEn52cDnI1u7gHADHRZODTx.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de Nikon F5
:strip_exif()/f/image/mUBlKzhP5WUyyyOkQYw9lR6t.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de D1X
:strip_exif()/f/image/ZQOZ1c4I4zQVq5IKFki0kB1b.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
Hallo allemaal,
Mijn fotografie hobby is tot nu toe vooral analoog geweest. Dat blijft fascinerend maar soms wil je iets wat kwaliteit levert zonder €3,- per foto te kosten. Daarom heb ik recent een Nikon Z6 aangeschaft. Hierop hoop ik naast mijn vintage Mamiya lenzen ook moderner glas te gebruiken. Daarover gaat de vraag van vandaag.
Het probleem
Wanneer ik mijn Nikon AF-S 50mm 1:1.4 G plaats en het diafragma instel valt mij op dat de bladen altijd grotendeels gesloten blijven. (Zie onderstaande foto's). Ook bij het maken van een foto met F1.2 (sluiter 2,5 sec) blijft het diafragma grotendeels gesloten. Wanneer ik diezelfde lens op een andere body (F5 / D1X) zet gaat hij wel volledig open. Ik lijk bij mijn oudere Nikon AF F4 35-80 lens hetzelfde gedrag te zien. Om die reden vermoed ik dat het probleem zit in mijn (instelling van) de Z6/FTZ.
Omdat dit platform nieuw is voor mij is gaat het waarschijnlijk om een gebruikersfout, maar met handleidingen lezen, Reddit en ChatGPT kom ik niet verder, daarom hier de vraag in de hoop dat iemand een idee heeft.
De Z6 met 'Nifty 50'
:strip_exif()/f/image/2F7Zp5cmHbspaxcZbJQ4xNVj.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de Z6
:strip_exif()/f/image/oFfzTPPdbh8xWSbsTPJMpVUE.jpg?f=fotoalbum_large)
Camera instellingen op de Z6
:strip_exif()/f/image/DmEn52cDnI1u7gHADHRZODTx.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de Nikon F5
:strip_exif()/f/image/mUBlKzhP5WUyyyOkQYw9lR6t.jpg?f=fotoalbum_large)
Diafragma op de D1X
:strip_exif()/f/image/ZQOZ1c4I4zQVq5IKFki0kB1b.jpg?f=fotoalbum_large)
Relevante software en hardware die ik gebruik
- Nikon Z6
- FTZ v1
- AF-S 50mm 1:1.4 G
- Compatabiliteitscheck lens op de nikon website
- Fora doorzoeken
- Handleidingen lezen
- Andere lens proberen (Nikon 28-70)