Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Lazora
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik zoek een?
Nieuwe GPU.

Wat is je budget?
Met Black Friday hoop ik rond de 300-425 euro uit te komen, afhankelijk van de meerwaarde.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nieuwere modellen van dit jaar. Dual fan en compact (250x120x40mm ong.). 16Gb VRAM. Voorkeur voor de Gainward Nvidia mits de specs kloppen qua PCI-E x16 lanes (op Tweakers), ik vertrouw daar niet op gezien ik het verder niet kan terugvinden online. En ik denk dat x8 GPU lanes in een PCI-E 3.0 slot teleurstellend zal zijn. Iemand een idee?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb mijn AM4 MB en CPU bij producten toegevoegd. Ik heb een oude 1080p monitor maar wil openstaan voor toekomstig evt. nieuwe 1440p scherm. Voornamelijk gamen op Linux Mint.

Beste antwoord (via Lazora op 20-11-2025 22:57)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:36
@HugoBoss1985 Ah, kijk, dat was een stuk achtergrond informatie die ik miste. Daarom reageer ook nooit meer op zulke topics want als je een jaartje niet oplet mis je zulke info :)

Maar Techpowerup heeft ook een 5060 ti specifieke scaling test gedaan:
https://www.techpowerup.c...xpress-x8-scaling/31.html
ca. 4% verlies in FPS, aan @Lazora om te beoordelen of dat acceptabel is.

Flickr - Strava

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-11 11:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kunt als je op Linux gamet beter een AMD kaart nemen, hun drivers zitten in de Kernel. Nvidia drivers op Linux zijn meer gedoe en de performance is wisselend.

Kijk eens naar de RX9060XT. Met Linux kernel 6.12 en hoger is deze automatisch ondersteund.
Deze is altijd 16 lanes dus ook geen probleem op PCIe 3.0. Prestaties gelijk aan of hoger dan de 5060Ti.
Uiteraard wel 16GB nemen.

I reject your reality and substitute my own

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:31
Je moederbord heeft gewoon PCI-E x16 3.0 voor w.b.t. het primaire slot.

PCI-E 5.0 vs 3.0 gaat je met een Nvidia of AMD volgens mij maar 1-5% prestaties kosten.
Als je een x8 videokaart neemt is het nog wat meer.

https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/29.html
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/27.html

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-11-2025 12:14 ]

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01:37

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Er is geen enkele GPU die de PCI-e 5.0 16x poort nog nodig heeft behalve de RTX 5090, en ook die verliest maar 1-2 performance in een PCI-e 4.0 poort.

Dus voor jouw budget echt geen enkel probleem en een goede keuze.
Ik zou overigens wel aanraden eens op de V&A rond te kijken, een leuke RTX 3080 bijvoorbeeld moet je echt prima kunnen scoren voor dat bedrag, of zelfs nog iets hoger. In dit prijssegment levert 2e hands kopen vaak echt wat op.

youtube.com/@hisrep

• Lazora
  • Niet online
Al jullie antwoorden treffen wel iets, bedankt. Maar kan nog niet helemaal de keuze maken.

Ik zal het nog wat toelichten wat ik wil (leren) begrijpen: Mijn moederbord heeft dus een PCI-e 3.0 slot, dat is max. 8 GT/s. Dus als ik een PCI-e 5.0 GPU met 8 lanes erin prop, kan hij dan maximaal 4 GT/s doorvoeren? En zo ja, hoeveel effect heeft dat verschil t.o.v. wat die GPU zou kunnen presteren?

Optie 1: Gainward 5060 Ti 16Gb (als iemand nog kan achterhalen of die echt x16 lanes of x8 heeft, graag)
Optie 2: Powercolor 9060 XT 16Gb (heeft geen GDDR7 zoals Nvidia, als dat veel uitmaakt?)
Optie 3: Tweedehands hoger segment GPU oude generatie (heb ik nu slechte ervaring mee, en daarom moet vervangen)

• GWBoes
Waarom zou de GPU maar 8 lanes hebben/gebruiken?
De interface van de GPU heeft er gewoon 16 en de GPU en MB vechten dan onderling wel uit of hij 1,8 of 16 lanes gebruikt met 3.0, 4.0 of 5.0 snelheden.

Flickr - Strava

• HugoBoss1985
GWBoes schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:07:
Waarom zou de GPU maar 8 lanes hebben/gebruiken?
De interface van de GPU heeft er gewoon 16 en de GPU en MB vechten dan onderling wel uit of hij 1,8 of 16 lanes gebruikt met 3.0, 4.0 of 5.0 snelheden.
En @Lazora

5060ti is x8 interface; dit kun je gewoon terugvinden m.b.v. Google.

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 20-11-2025 14:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• GWBoes
@HugoBoss1985 Ah, kijk, dat was een stuk achtergrond informatie die ik miste. Daarom reageer ook nooit meer op zulke topics want als je een jaartje niet oplet mis je zulke info :)

Flickr - Strava

• HugoBoss1985
GWBoes schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:24:

Dan heb je precies de goede test gevonden, lijkt mij dat TS dan een keuze kan maken w.b.t . de 5060ti.

• Lazora
  • Niet online
Voor wat ik kon vinden/lezen zou het verschil in GDDR6 en GDDR7 voor gaming een redelijk verschil uit kunnen maken, en met 4% verschil met PCI-e versie hoef ik ook niet bang te zijn. Daarom zal ik dat als beste antwoord markeren, maar de anderen ook bedankt voor jullie bijdrage waar ik ook iets aan heb gehad.

Nu hoop ik op goede kortingen volgende week want daar hangt het ook nog vanaf hoeveel (verschil) ik ervoor over heb. En een (half) jaar weer wachten zit er waarschijnlijk ook niet meer in...

• 909delta
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01:43
Samenvatting

Je moederbord heeft een PCI‑Express 3.0 x8‑slot (max 8 GT/s per lane).
Een GPU die PCI‑E 5.0 x8 of x16 ondersteunt, “downgrade‑t” automatisch naar de hoogste snelheid die zowel kaart als slot delen – in dit geval PCI‑E 3.0 x8*.

Resultat: ≈ 7,9 GB/s totale bandbreedte (8 lanes × ≈ 985 MB/s).
Voor de meeste games en creatieve workloads is dit meer dan genoeg; het prestatieverlies is mestal < 5 % (vaak onmerkbaar). Alleen bij extreem data‑intensieve taken (grote wetenschappelijke simulaties, enorme datasets, ultra‑high‑resolution ray‑tracing) kun je een klein verschil merken.

1. Wat betekent PCI‑E 3.0 x8 in cijfers?
PCIe‑versieRaw‑snelheid per laneEffectieve data‑doorvoer per lane*
3.08 GT/s≈ 985 MB/s
4.016 GT/s≈ 1 970 MB/s
5.032 GT/s≈ 3 940 MB/s
*Na de 128b/130b (PCIe 3.0) resp. 256b/257b (PCIe 4/5) codering.

PCI E 3.0 x8 → 8 lanes × ≈ 985 MB/s ≈ 7,9 GB/s.
Een PCI E 5.0 x8‑kaart zou op een PCI E 5.0‑slot theoretisch ≈ 31,5 GB/s krijgen, maar dat haal je hier niet.
2. Hoeveel invloed heeft dat op GPU‑prestaties?
Scenario Verwacht verlies
Gaming (1080p‑4K, rasterisatie + ray‑tracing) < 3 %
Creatieve aps (video‑encoding, 3D‑render) < 4 %
Zwaar data‑intensief (wetenschap, AI‑training, enorme textures) 4‑5 % (soms iets meer)
Kortom: PCIe 3.0 x8 is in de praktijk geen bottleneck voor de kaarten die je overweegt.

3. De drie opties die je noemt
#ModelPCIe‑generatieGeheugenOpmerkingen
1Gainward RTX 4060 Ti* 16 GBPCIe 4.0 x16 (werkt ook op x8)GDDR6 (16 GB)Moderne architectuur, uitstekende energie‑eficiëntie. Op PCIe 3.0 x8 verlies < 3 %.
*2PowerColor Radeon RX 690 XT 16 GBPCIe 4.0 x16GDDR6 (16 GB)Geen GDDR7, maar GDDR6 is ruim voldoende. Verlies ≤ 4 % op x8.
*3Tweedehands high‑end GPU (bijv. RTX 3080/3090, RX 6800 XT)Varieert (PCIe 4.0/5.0)GDDR6X / GDDR6Meer ruwe rekenkracht, maar hoger stroom‑ en warmte‑budget. Ook op PCIe 3.0 x8 verlies blijft < 5 %.
*GDDR7 versus GDDR6/6X*
GDR7 (bijv. RTX 4090) levert tot ~ 1 TB/s geheugenbandbreedte, maar de 4060 Ti en 6900 XT zitten ver onder die grens. Het ontbreken van GDDR7 maakt geen merkbaar verschil in jouw situatie, omdat de PCIe‑limiet al de bottleneck is.

4. Praktisch advies

Prijs‑/prestatie‑ratio – De RTX 4060 Ti is energiezuiniger en heeft doorgaans iets betere driver‑ondersteuning voor moderne games. De RX 6900 XT biedt vergelijkbare raw‑prestaties, maar verbruikt meer stroom.
Fysieke connector – Beide kaarten gebruiken en PCIe x16‑slot*; ze werken zonder problemen op een x8‑slot.
Voeding – Controleer of je PSU voldoende 12 V‑rails heeft: de 6900 XT vraagt aanzienlijk meer wattage dan de 4060 Ti.
Toekomstbestendigheid – Als je later een nieuw moederbord met PCIe 4.0/5.0 overweegt, kun je dezelfde kaart blijven gebruiken zonder opnieuw te hoeven upgraden.

5. Conclusie
Een PCIe 5.0‑GPU in en PCIe 3.0 x8‑slot draait op PCIe 3.0 x8 (≈ 7,9 GB/s).
Het prestatieverlies door deze beperking is meestal < 5 % en vaak praktisch onzichtbaar.
Zowel de Gainward RTX 4060 Ti als de PowerColor RX 6900 XT zullen uitstekend functioneren; kies op basis van prijs, stroomverbruik en of je liever NVIDIA‑ of AMD‑ecosysteem gebruikt.
Een tweedehands high‑end kaart kan meer ruwe kracht geven, maar brengt extra risico’s (garantie, oudere koeling) en een hoger stroomverbruik met zich mee.

--

Heb je nog vragen over een specifieke kaart (bijv. exacte PCIe‑lane‑configuratie, benchmark‑cijfers, of welke voeding je nodig hebt)? Laat het weten, dan help ik je verder!

Let op: Ik ben ook maar een mens en kan fouten maken. Check mijn antwoorden altijd driedubbel.

Pagina: 1