Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kiezen van Smarthome platform

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• patrickwit93
  • Registratie: November 2025
  • Nu online
Mijn vraag
In de loop der tijd zie ik veel nieuwe smarthome omgevingen en zie ik even door de bomen het bos niet meer.
Ik wil dus de vraag stellen, welke smarthome platform raden jullie aan.

Op dit moment laat ik een huis bouwen en heb al aangegeven dat ik bij elke schakelaar ook een nul-draad wil hebben.
Relevante software en hardware die ik heb of ga gebruiken.
Op dit moment bezit ik al de volgende hardware:
-Ring deurbel
- 5x Hue lampen (locatie nog te bepalen)
- 4x Hue inbouwpost (komen in de keuken)
- 3x Hue wall switch module (locatie nog te bepalen)
- 1x Hue bridge

Wat wil ik nog hebben, Er zullen nog lampen bij moeten komen en ik wil nog wat bewegingsensoren hebben in de overloop bijvoorbeeld.

Toekomst muziek is nog het automatiseren van de garage deur

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via chatgpt wat vragen gesteld en kom beetje bij google of apple omgeving.
Mar ik vraag liever hier de ervaringen en ga graag de discussie aan.

Samenvatting:
Ik wil met jullie sparen wat de beste omgeving is om alles in op te bouwen met genoeg uitbreid mogelijkheden. Ik las al wat over matter? mogelijk dat dat de keuze in platform makkelijker maakt?
...

Alle reacties

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-11 10:59

Joe

Home Assistant.

Ik heb verscheidene platforms geproeberd en in de begintijden was de een echt beter dan de ander, maar nu steekt Home Assistant echt met kop en schoduers er bovenuit, makkelijk en extreem veel integraties, het opzetten is een fluitje van een cent(kan met hun eigen hardware, eens erver die je al hebt draaien of een raspberry pi welke je aanschaft alhoewel ik eerder een kleine PC aanraadt).
Een zigbee via USB aansluiten of je bridge als gateway laten dienen, het pakt heel veel automatisch al op en ik heb zelf nog geen limieten tegengekomen.

Enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat mijn wasmachine en droger ongeveer 2000 opties hebben en ik deze in het dashboard heb ingeladen, dit dien je 1 voor 1 te verwijderen/hiden, dat was een klusje van tien minuten wat vervelend was...

Verder draait het bij mij al jaren stabiel en ik wissel regelmatig wel eens qua sensoren, lampen, integraties, scenes etc. Heb er nu 66 devices van bluetooth, wifi en zigbee. Heel wat entities en heb zelf wat helpers gemaakt, stuk of 30 scenes en een tiental automations.

Zelf ben ik echt geen expert en er valt veel meer uit alles te halen en automatiseren, maar ik ben voroal gewoon lui, je moet voor jezelf wel een doel hebben wat je wilt bereiken en hoe.

Je garagedeur openen is leuk, maar dmv kentekenplaatherkenning+tijd+locatie van bijvoorbeeld een mobiele telefoon zou je dit echt volledig automatisch kunnen laten doen en is vrij simpel.

En over welk protocol je het nou laat gaan is je eigen keuze, ikzelf en velen andere met mij zijne en van van Zigbee, zeker nu het Zigbee 4.0 is aangekondigd, gelukkig kan veel samenwerken met elkaar zonder gedoe.
Zelf haal ik bijna alles via AliExpress, een fractie van de prijs en voor bepaalde sensoren werkt het zelfs beter dan een 30 euro-variant uit Nederland, ook hebben die verschillende manieren om iets van stroom te voorzien, de sensor in het trappengat draait prima op een batterij, was helaas net te langzaam(vertraging van 1-2 seconden, dus pas de lampen aan als je al bijna boven bent...) dus die vrevanging door een betere sensor die anders detecteert en op USB(in de muur gestoken). Je moet voor jezelf nagaan wat je wilt en hoe je het wilt, er is veel en te veel zelfs.

TLDR; Home Assistant

[ Voor 21% gewijzigd door Joe op 20-11-2025 10:53 ]

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
helemaal eens met Home Assistant,

probleem van HA is echter wel dat je steeds weer (bij elke aankoop) je rot aan het zoeken bent naar een product dat 'goed' ermee werkt.

Ring bijvoorbeeld werkt vrij goed met home-asistant maar eigenlijk alleen in combinantie met een ring-abonement. wil je dat niet dan zul je op zoek moeten naar een andere oplossing, de enige 2 oplossingen die ik dan kan bedenken zijn unifi (vreselijk duur) en Reolink (ik twijfel een beetje aan de kwaliteit ervan).

Koop je vervolgens een slimme wasmachine of kookplaat of SmartOven of thuisAccu moet je iedere keer weer op zoek naar bronnen (bijvoorbeeld hier op tweakers) die laten zien dat, en soms zelfs moeten uitleggen hoe, je zo'n ding in home assistant integreert.

zo ben ik momenteel bijvoorbeeld aan het denken over een wp-boiler die overdag (als de panelen surplus hebben) het water op kan warmen waarmee ik savonds ga dochen, maar dan moet je natuurlijk wel een boiler hebben die je door Home-asistant kan laten aansturen want die weet hoeveel mijn panelen opwekken en dus wanneer ik dat ding wil laten 'branden' - voordat je door hebt of model x van merk y een slimme boiler is met een open aansturing (of lokale API) die door HA wordt ondersteunt ben je al snel een uur verder. er is nu eenmaal geen Table Of Supported Hardware (zoals je van custom roms, of openwrt gewend bent).

• patrickwit93
  • Nu online
Duidelijk verhaal,

We hebben een ring abonnement dus dat scheelt. En even kijken inderdaad qua slimme apparaten in huis voor nu heb ik wat apparaten die werken ook met samsung smartthing.

Dat van de WP ga ik ook even navragen bij de loodgieter die de WP komt plaatsen wat daar nog mogelijk mee is.

qua voorbereiding in het huis denk dat een nul-draad meetrekken voor nu een minimale verreiste is?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

patrickwit93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:14:
Duidelijk verhaal,

We hebben een ring abonnement dus dat scheelt. En even kijken inderdaad qua slimme apparaten in huis voor nu heb ik wat apparaten die werken ook met samsung smartthing.

Dat van de WP ga ik ook even navragen bij de loodgieter die de WP komt plaatsen wat daar nog mogelijk mee is.

qua voorbereiding in het huis denk dat een nul-draad meetrekken voor nu een minimale verreiste is?
Ik denk dat een belangrijke vraag is naar wat voor platform je op zoek bent. Een point and click kant en klaar platform die je makkelijk configureert en wat geen gedoe oplevert, of met superveel mogelijkheden, bijna alles is mogelijk en je kunt alles zelf maken maar met als potentieel nadeel (ik vind het een voordeel want ik hou van dingen maken) dat het (veel) meer tijd kost. Hoeveel meer hangt dan weer af van wat je wilt doen en welke apparatuur je kiest.

In de basis kun je met HA zelf in de GUI al wel wat leuke automatiseringen maken en als je apparatuur naadloos integreert door middel van al dan niet officiele integraties dan zal het niet zo heel veel extra tijd kosten. Mijn warmtepomp, om maar iets te noemen, doet dat niet met de functies die ik wil. Dat heeft me een paar uur gekost voor uitzoeken hoe en wat, M5Stack hardware kopen en voorzien van software van een community die vrij actief is. Nog weer een stap verder is dat ik met een Hue Tap Dial mooie dingen wilde doen. Dat begint al met dat je de Tap Dial niet via de Hue hub koppelt maar via je eigen Zigbee coordinator want via de Hue hub ben je beperkt tot wat Hue gemaakt heeft aan functionaliteit. Dat is een extra stukje hardware waardoor HA middels Zigbee kan communiceren. Hierbij kun je kiezen voor de standaard functionaliteit hiervoor in HA; ik vond Zigbee2MQTT interessanter en koos dat. En dan heb ik dat ook nog op een aparte VM gezet en moest ik het laten integreren. Weer een keuze tussen kost weinig of veel tijd. Daarna heb ik in Node-Red, mogelijk de populairste addon, logica gemaakt die niet in standaard HA kan. Daar zitten aardig wat uren in. Maar nu ben ik superblij met mijn knop en ook trots op wat ik heb gemaakt :Y)

En als je lekker wil pielen dan kun je je ook gaan verdiepen in yaml, jinja2, jsonata, javascript en/of python. Hoeft niet maar je kunt lekker diep de rabbit hole in als je dat wilt :)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 20-11-2025 14:51 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:03
patrickwit93 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:14:
Duidelijk verhaal,

Zou ook van de inbouwdozen een diepere variant laten installeren zodat er eventueel een module in kan.

• patrickwit93
  • Nu online
JT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:49:
[...]

Ik denk dat een belangrijke vraag is naar wat voor platform je op zoek bent. Een point and click kant en klaar platform die je makkelijk configureert en wat geen gedoe oplevert, of met superveel mogelijkheden, bijna alles is mogelijk en je kunt alles zelf maken maar met als potentieel nadeel (ik vind het een voordeel want ik hou van dingen maken) dat het (veel) meer tijd kost. Hoeveel meer hangt dan weer af van wat je wilt doen en welke apparatuur je kiest.

In de basis kun je met HA zelf in de GUI al wel wat leuke automatiseringen maken en als je apparatuur naadloos integreert door middel van al dan niet officiele integraties dan zal het niet zo heel veel extra tijd kosten. Mijn warmtepomp, om maar iets te noemen, doet dat niet met de functies die ik wil. Dat heeft me een paar uur gekost voor uitzoeken hoe en wat, M5Stack hardware kopen en voorzien van software van een community die vrij actief is. Nog weer een stap verder is dat ik met een Hue Tap Dial mooie dingen wilde doen. Dat begint al met dat je de Tap Dial niet via de Hue hub koppelt maar via je eigen Zigbee coordinator want via de Hue hub ben je beperkt tot wat Hue gemaakt heeft aan functionaliteit. Dat is een extra stukje hardware waardoor HA middels Zigbee kan communiceren. Hierbij kun je kiezen voor de standaard functionaliteit hiervoor in HA; ik vond Zigbee2MQTT interessanter en koos dat. En dan heb ik dat ook nog op een aparte VM gezet en moest ik het laten integreren. Weer een keuze tussen kost weinig of veel tijd. Daarna heb ik in Node-Red, mogelijk de populairste addon, logica gemaakt die niet in standaard HA kan. Daar zitten aardig wat uren in. Maar nu ben ik superblij met mijn knop en ook trots op wat ik heb gemaakt :Y)

En als je lekker wil pielen dan kun je je ook gaan verdiepen in yaml, jinja2, jsonata, javascript en/of python. Hoeft niet maar je kunt lekker diep de rabbit hole in als je dat wilt :)
Ja je kan alle kanten op, op dit moment moet het gewoon gebruiksvriendelijk zijn en redelijk vereenvoudigd. in het verleden wel eens wat met een raspberry PI gedaan maar zat veel tijd in.

Nu met kinderen en nog een huis in aanbouw is dat even te veel tijd en is een omgeving die al klaar is maar enkel installatie en configuratie nodig heeft wel een fijne denk ik zelf.

Ik zie nu veel home assistent voorbij komen ik denk dat ik google en ChatGPT me er even wat meer over laat vertellen.

• patrickwit93
  • Nu online
Toerq schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:38:
[...]

Zou ook van de inbouwdozen een diepere variant laten installeren zodat er eventueel een module in kan.
Dat is een goede, ik zal het maandag met hem over hebben, dan zou hij als het goed is een start maken.
Pagina: 1