Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

ChromeOS | webserver buiten host beschikbaar krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
Hoewel initeel erg sceptisch was over ChromeOS, ben ik na ruim een jaar "om". Het is best een mooi systeem (zowel qua beheer, als gebruik). Mede omdat een linux-sub-system kunt draaien vanuit ontwikkelaarsmodus.

Hardstikke mooi, maar ...... de webserver die ik in het linux-sub-system heb draaien, krijg ik maar niet beschikbaar/toegankelijk voor andere binnen het netwerk.

"Dan google toch even" :+ klopt, maar met de gebruikte keywords kom ik maar niet tot een oplossing.

Het lijkt erop dat mijn ChromeOS de toegang tot de webserver vanuit netwerk tegen houdt. Maar waar dit aangepast moet worden, kom ik maar niet uit. Leverancier biedt geen support op het sub-system.

Iemand die hiermee ervaring heeft? en of weet waar ik verder moet zijn met de configuratie?

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Beste antwoord (via himlims_ op 21-11-2025 00:07)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen port-forwarding toestaan? Eh, https://chromeos.dev/en/web-environment/port-forwarding zegt wat anders. Werkt dit?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:59
weet niet of een chrome-os apparaat dat gebruik support. Je kan kijken of iptables je poort blokkeerd mogelijk.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

ChromeOS blokkeert, naar mijn weten, inkomend netwerkverkeer naar Crostini. Dit komt omdat ChromeOS NAT gebruikt en geen port-forwarding toestaat voor inkomende verbindingen vanaf het lokale netwerk.

Je moet het in deze hoek gaan zoeken denk ik: ssh -L 8080:localhost:8080 root@IP-van-chromebook

[ Voor 59% gewijzigd door BadpunK op 20-11-2025 13:56 ]

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
in linux subsystem heb ik alles op 'groen' staan (voor zo ver mijn linux kennis rijkt)

ik krijg de indruk dat het een 'iptables' beperking is IN chromeos.

maar met de zoektermen chromeos iptables routing block webserver host etc.
kom op de meest vage paginas uit die 0 raakvlak hebben.

ergens moet je toch wel een 'throughput' van chromos > linux-subsystem kunnen instellen?

@BadpunK ga dat avonturen, krijg er maar punthoofd van. vanuit chromos (base) kan gewoon naar localhost, maar wanneer collega mijn IP ingeeeft is het connection refused. apache luisterd er naar maar ....

[ Voor 21% gewijzigd door himlims_ op 20-11-2025 14:20 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Geen port-forwarding toestaan? Eh, https://chromeos.dev/en/web-environment/port-forwarding zegt wat anders. Werkt dit?

Commandline FTW | Tweakt met mate

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Topicstarter
yup die instructie had ik ook gevonden, maar heeft niet voor een oplossing gezorgd [..] 8)7 8)7 8)7 8)7

schijnbaar heb ik de laatste stap overgeslagen, of niet goed gelezen en maar half uitgevoerd ....

ofwel RTFM :X werkt nu als zonnetje

Pagina: 1