Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Simpel huis&tuin netwerk met AP's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:14
Ik zou graag jullie advies willen, heb wel gezocht maar veel topics gaan over complexere situaties of hebben meer wensen. Ik wil echt basic en simpel, zoveel mogelijk plug en play, en weinig omkijken naar, het moet gewoon werken na de initiele opzet.

Situatie:
  • Er is niets bedraad aangesloten in huis, alles is draadloos
  • Ik heb een Odido Klik&Klaar 5G abonnement
  • Deze 5G modem heeft twee UTP poorten
Noodzaak voor verandering (zie hieronder huidige opzet in huis):
  • Beneden is helemaal geen wifi
  • In de schuur is er een wens voor wifi (momenteel nog niet aanwezig)
  • Omvormer voor de zonnepanelen is momenteel niet draadloos uit te lezen
  • Met (meerdere) videocalls tegelijk, of videocall terwijl er iemand beneden zit te streamen, vaak wat vertraging of schokkerig beeld, valt soms even weg. Niet problematisch maar als we toch bezig zijn...
Wensen voor het netwerk;
  • Overal in huis draadloos bereik
  • Eenvoudige configuratie van het netwerk
  • Budget; zo goedkoop mogelijk! E250,- tot E300,-?
  • Snelheid en latency is niet extreem belangrijk, er wordt af en toe gestreamd, nooit gegamed (snelheid uberhaupt gelimiteerd door snelheid van het 5G modem)
  • Hoef geen apart gastennetwerk, vaste IP adressen oid
Huidige opzet (van beneden naar boven)
Beneden:
  • Slaapkamer (geen wifi bereik)
  • Elektrisch verwarmingspaneel (op wifi, geen bereik dus momenteel niet op afstand te bedienen/configureren)
  • Ligt een Cat5 (vermoedelijk) kabel naartoe, niet te vervangen (in het schuimbeton gegoten)
1e verdieping:
  • Woonkamer (hier staat ook Odido 5G-modem, prima bereik, 200Mb/s draadloos op de bank)
  • Audio, televisie, laptop, smartphones, thermostaat (allen wifi)
  • Ligt een Cat6 kabel naartoe en een dubbele UTP WCD, momenteel ongebruikt
2e verdieping:
  • Thuiskantoor & slaapkamers (redelijk bereik met 5G-modem, soms dus wat traag)
  • 2 laptops, smartphones (wifi)
  • 2 verwarmingspanelen (wifi)
  • Loopt op dit moment geen UTP kabel naartoe, zou wel getrokken kunnen worden vanuit de meterkast waar ook de aansluiting binnenkomt.
Vliering:
  • Omvormer zonnepanelen (geen bereik)
  • Geen kabel aanwezig
Schuur:
  • Ligt een Cat-6a kabel naartoe
  • Momenteel nog geen aansluitingen/gebruikers, in de toekomst mogelijk een thuisbatterij of een laadpaal dus wil alvast voorbereid zijn
  • Daarnaast wens voor Wifi voor smartphones, smart verlichting en mogelijk beveiligingscamera
Mijn idee;
  • Naar de tweede verdieping een Cat6a kabel trekken, daar een AP op aansluiten zodat 2e verdieping + vliering afgedekt zijn
  • 1e verdieping is goed zo, zou evt een AP in de woonkamer kunnen aansluiten op de UTP WCD. Maar niet nodig.
  • Beneden een AP aansluiten op de kabel die daar ligt
  • In de schuur een AP aansluiten op de UTP kabel die daar ligt
Dan zou ik 3 tot 4 AP's nodig hebben om het hele huis + schuur af te dekken.

Nu mijn vraag aan jullie:
  • Klopt mijn redenatie hierboven voor deze situatie?
  • Qua AP's zat ik te denken aan een set TP-Link Deco X50. Vooral vanwege 'eenvoudigere' installatie en beheer, en mijn vrij basic wensen. Past deze bij mijn situatie volgens jullie?
  • De Odido modem heeft 2 UTP poorten, dus dan kom ik er nog 1-2 tekort voor mijn redenatie. Ik ben niet helemaal thuis in de netwerken, moet ik hier dan een switch achter hangen? Of moet ik een aparte router achter de 5G-modem hangen met minimaal 4 poorten, zodat de wifi + AP's door die router gemanaged worden en het modem passthrough doet?
  • Zo ja, hebben jullie daar aanbevelingen voor? Zo nee, hoe zou ik dit beter kunnen aanpakken?

Alle reacties

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14:02
Een 2e hands unifi cloudkey gen1 op de kop tikken. 15 tot 20 euro.

3 --> 2e hands unifi ac lr of lites of pros. ps moet je 50 a 60 euro 2e hands kunnen halen.

1 poe switch 5 poorts unmanaged. 20 euro 2e hands

die extra kabel naar 2e verdieping trekken en dit dus allemaal bekabeld aansluiten.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:01
Goed uitgangspunt om overal kabels neer te leggen en daar een aantal accesspoints neer te leggen.

Je keuze voor Deco is ook prima, het is een simpele, stabiele en goedkope oplossing.
Ubiquiti is ook leuk maar dat is meer voor de tweaker die aan de gang wil met vlans etc etc.

Als je overal kabels hebt liggen dan kun je echt al voor een paar tientjes klaar zijn.
Allergoedkoopste:
- Scoor op marktplaats een 3 pack Deco M4. Die zijn voor een euro of 50 totaal te vinden. Zijn qua hardware dual band wifi 5 apparaten waar je ongeveer 400 megabit mee kunt verwachten als ze bedraad aangesloten zijn.Marktplaats staat er vol mee omdat Ziggo ze veel weggaf.
- Heb je geen zin in marktplaats, dan heb je onderin de markt een Deco x10. Prima wifi 6 apparaten waar je bedraad ongeveer dezelfde snelheden gaat halen als een x50. Wel wat minder utp poorten erop. Voor 100 euro heb je er al 3 bij bol
- X50 is vooral leuk als je de nodes draadloos met elkaar aansluit, met een bedrade backbone ga je de winst tov een x10 niet echt merken.
- Volgend stapje in budget is wifi 7 en dan kom je op zn goedkoopst uit bij een be22 uit voor 179 euro. Is niet de volledige wifi 7 met 6ghz maar als je die wilt dan wordt het allemaal vrij duur

Qua switch zou ik de bekende switch van dn action halen. prima ding
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Mensen overschatten vaak hoeveel snelheid ze nodig hebben. Als ik mijn WAN monitor bekijk dan komt die nauwelijks boven de 30mbit uit.
Wat wel belangrijk is dat je overal een goed en zuiver wifi (vaak 5ghz) signaal hebt. Dan krijg je een snelle ervaring.
Technisch gezien is de kans groot dat je geen verschil gaat merken tussen een Deco M4, X50 of BE22.
Toch zou ik met je budget iets moders pakken ook qua ondersteuning vanuti de leverancier zoals een BE22.
Ik kan alleen niet in je portomonee kijken, zijn legio mensen die prima tevreden om een M4 of Unifi AC Lite zitten (vergelijkbare hardware/sneleden)

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2025 11:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!