Ik zou graag jullie advies willen, heb wel gezocht maar veel topics gaan over complexere situaties of hebben meer wensen. Ik wil echt basic en simpel, zoveel mogelijk plug en play, en weinig omkijken naar, het moet gewoon werken na de initiele opzet.
Situatie:
Beneden:
Nu mijn vraag aan jullie:
Situatie:
- Er is niets bedraad aangesloten in huis, alles is draadloos
- Ik heb een Odido Klik&Klaar 5G abonnement
- Deze 5G modem heeft twee UTP poorten
- Beneden is helemaal geen wifi
- In de schuur is er een wens voor wifi (momenteel nog niet aanwezig)
- Omvormer voor de zonnepanelen is momenteel niet draadloos uit te lezen
- Met (meerdere) videocalls tegelijk, of videocall terwijl er iemand beneden zit te streamen, vaak wat vertraging of schokkerig beeld, valt soms even weg. Niet problematisch maar als we toch bezig zijn...
- Overal in huis draadloos bereik
- Eenvoudige configuratie van het netwerk
- Budget; zo goedkoop mogelijk! E250,- tot E300,-?
- Snelheid en latency is niet extreem belangrijk, er wordt af en toe gestreamd, nooit gegamed (snelheid uberhaupt gelimiteerd door snelheid van het 5G modem)
- Hoef geen apart gastennetwerk, vaste IP adressen oid
Beneden:
- Slaapkamer (geen wifi bereik)
- Elektrisch verwarmingspaneel (op wifi, geen bereik dus momenteel niet op afstand te bedienen/configureren)
- Ligt een Cat5 (vermoedelijk) kabel naartoe, niet te vervangen (in het schuimbeton gegoten)
- Woonkamer (hier staat ook Odido 5G-modem, prima bereik, 200Mb/s draadloos op de bank)
- Audio, televisie, laptop, smartphones, thermostaat (allen wifi)
- Ligt een Cat6 kabel naartoe en een dubbele UTP WCD, momenteel ongebruikt
- Thuiskantoor & slaapkamers (redelijk bereik met 5G-modem, soms dus wat traag)
- 2 laptops, smartphones (wifi)
- 2 verwarmingspanelen (wifi)
- Loopt op dit moment geen UTP kabel naartoe, zou wel getrokken kunnen worden vanuit de meterkast waar ook de aansluiting binnenkomt.
- Omvormer zonnepanelen (geen bereik)
- Geen kabel aanwezig
- Ligt een Cat-6a kabel naartoe
- Momenteel nog geen aansluitingen/gebruikers, in de toekomst mogelijk een thuisbatterij of een laadpaal dus wil alvast voorbereid zijn
- Daarnaast wens voor Wifi voor smartphones, smart verlichting en mogelijk beveiligingscamera
- Naar de tweede verdieping een Cat6a kabel trekken, daar een AP op aansluiten zodat 2e verdieping + vliering afgedekt zijn
- 1e verdieping is goed zo, zou evt een AP in de woonkamer kunnen aansluiten op de UTP WCD. Maar niet nodig.
- Beneden een AP aansluiten op de kabel die daar ligt
- In de schuur een AP aansluiten op de UTP kabel die daar ligt
Nu mijn vraag aan jullie:
- Klopt mijn redenatie hierboven voor deze situatie?
- Qua AP's zat ik te denken aan een set TP-Link Deco X50. Vooral vanwege 'eenvoudigere' installatie en beheer, en mijn vrij basic wensen. Past deze bij mijn situatie volgens jullie?
- De Odido modem heeft 2 UTP poorten, dus dan kom ik er nog 1-2 tekort voor mijn redenatie. Ik ben niet helemaal thuis in de netwerken, moet ik hier dan een switch achter hangen? Of moet ik een aparte router achter de 5G-modem hangen met minimaal 4 poorten, zodat de wifi + AP's door die router gemanaged worden en het modem passthrough doet?
- Zo ja, hebben jullie daar aanbevelingen voor? Zo nee, hoe zou ik dit beter kunnen aanpakken?