Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Warmtepompdroger: keuze issues

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-11 21:00
Beste mensen,

Ik heb een nieuwbouw woning en een separate wasruimte. Zodoende ook ruimte voor een wasdroger. Heb ook evt. een Condensdrogeraansluiting.

Nou zit ik te kijken naar de usual suspects zoals Bosch en Miele, maar ik weet niet wat ik zou moeten nemen. Ik weet dat warmtepompdrogers energie efficienter zijn, maar zijn ze ook echt beter in wat ze moeten doen, namelijk: drogen?

Lees vaak dat het drogen zo lang duurt of dat het er vochtig uitkomt enzovoort, dus dat baart me zorgen.

Ik kijk op dit moment naar de volgende twee:

BOSCH WQB246CLNL (https://www.mediamarkt.nl...tepompdroger-1885795.html)

of de Miele EcoSpeed:
https://www.mediamarkt.nl...tepompdroger-1877654.html

In principe had ik de condensdroger uitgesloten, maar zit nu een beetje te twijfelen.

Alle hulp wordt gewaardeerd!

Alle reacties

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:58
Heb een Bosch warmtepompdroger. Drogen kan wel even duren (echt goed droog is hij wel een uur of 4 bezig), maar het komt er wel droog uit.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:44
Warmtepompdrogers drogen bij lagere temperatuur dan condensdrogers. Dat heeft voor- en nadelen.

Voordelen:
  • Er kunnen meer soorten stof in de droger
  • Het energieverbruik is (flink) lager
  • Er is minder temperatuurschade aan de was
Nadelen:
  • Het drogen duurt langer
  • Daardoor treedt meer mechanische slijtage op aan de was
Ik heb een Asko warmtepompdroger en die doet er niet superlang over, maar wel langer dan een vergelijkbare condensdroger. Het blijft een afweging. Als je meerdere wasjes achter elkaar wilt doen die allemaal in de droger moeten, dan loop je al gauw tegen deze beperking aan.

Ik heb nog niet gemerkt dat de was niet droog wordt. De luxere modellen hebben een sensor die de vochtigheid meet, dat scheelt ook een flinke bak energie omdat de droger dus nooit voor niks draait, dus ik zou altijd voor zo'n model gaan.

Een ander voordeel van de warmtepompdroger is dat hij ook weinig warmte (en vocht) verliest aan de omgeving. Het viel me laatst op dat bij mijn vriendin (die een moderne condensdroger heeft) het na het drogen flink vochtig en warm is op de zolder. Misschien is dat een overweging als de droger in een kleine ruimte staat die niet geventileerd kan worden.

• SaraNostra
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-11 21:00
PhilipsFan schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:10:
Warmtepompdrogers drogen bij lagere temperatuur dan condensdrogers. Dat heeft voor- en nadelen.

Voordelen:
  • Er kunnen meer soorten stof in de droger
  • Het energieverbruik is (flink) lager
  • Er is minder temperatuurschade aan de was
Nadelen:
  • Het drogen duurt langer
  • Daardoor treedt meer mechanische slijtage op aan de was
Ik heb een Asko warmtepompdroger en die doet er niet superlang over, maar wel langer dan een vergelijkbare condensdroger. Het blijft een afweging. Als je meerdere wasjes achter elkaar wilt doen die allemaal in de droger moeten, dan loop je al gauw tegen deze beperking aan.

Ik heb nog niet gemerkt dat de was niet droog wordt. De luxere modellen hebben een sensor die de vochtigheid meet, dat scheelt ook een flinke bak energie omdat de droger dus nooit voor niks draait, dus ik zou altijd voor zo'n model gaan.

Een ander voordeel van de warmtepompdroger is dat hij ook weinig warmte (en vocht) verliest aan de omgeving. Het viel me laatst op dat bij mijn vriendin (die een moderne condensdroger heeft) het na het drogen flink vochtig en warm is op de zolder. Misschien is dat een overweging als de droger in een kleine ruimte staat die niet geventileerd kan worden.
Super dank, dat wordt gewaardeerd! Dus als ik het goed hoor: de was die komt er wel droog uit, als je maar lang genoeg draait?
Knul schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:00:
Heb een Bosch warmtepompdroger. Drogen kan wel even duren (echt goed droog is hij wel een uur of 4 bezig), maar het komt er wel droog uit.
Dank! Eigenlijk dezelfde vraag als hiervoor: het komt er dus wel gewoon droog uit, als je maar lang genoeg draait?

Welke Bosch serie hebben jullie, als ik vragen mag?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:58
Yep! Met dekbedden is het wel spannend, die eten vaak de rest van de was op. Dat probleem is echter niet voorbehouden aan warmtepompdrogers...

Wij hebben de Bosch WTH8300SNL serie 4 (hele mond vol...)