Vraag

• KucingT
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:14
Hoi!
Mijn moeder heeft alzheimer, waarmee ze niet de enige is. Een simpel appje sturen lukt nog net. Ik wil nu een apparaat introduceren waarmee ik haar makkelijk een foto kan sturen en waarmee ze goed de tijd kan aflezen. Met een simpele tablet en wat software kom ik hiermee een eind. Zo vond ik: https://play.google.com/s...er.calendarclock&hl=en-US. Voor 100 euro per jaar. En dit leek mij wat overdreven voor vrij simpele functionaliteit. Ik wil ook best wat betalen voor goede software, mits reclamevrij. Wie heeft er suggesties?

Gewenste functies: klok, weer, bericht en een foto tonen, op afstand beheert (via browser of telefoon). Het is dus een fotolijstje+.

Wie heeft er suggesties?

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:06
Ik zie dat je rond het dementie onderwerp al langer bezig bent met oplossingen.
Nu snap ik het sentiment dat 100 Euro per jaar als best veel klinkt, maar als het half kan zou ik zeggen doen. Simpelweg geniet ervan zolang ze helder is en verspil geen energie in het zoeken naar een beetje besparing tenzij het echt niet anders kan. Samen tijd doorbrengen is veel waardevoller.

• KucingT
Oh absoluut. Er gaat op korte termijn voor haar een oplossing komen, waarschijnlijk met abo. Neemt niet weg dat ik graag eea vooraf uitzoek en 100 euro voor een zeer simpele dienst niet redelijk vindt. Maar die overweging is idd irrelevant ten opzichte van het doel.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Ik heb denk ik een betere oplossing...
Installeer https://www.amazon.nl/TFA...condewijzer/dp/B008GBS0UC
En vervolgens schaf je een uitvoering: Apple iPad (2025) 11", Wi-Fi, 128GB opslag Zilver aan als je echt nog fotos wilt sturen.

• KucingT
@99ruud99 ik begrijp je idee niet, wil je t uitleggen? Ik snap dat een losse klok kan aanschaffen (digitaal met mooie cijfers werkt voor haar het beste). Maar kan ik een iPad gebruiken als op afstand bestuurde foto lijst waar ik ook berichten op kan plaatsen?

• KucingT
Nb, ik wil zo lang mogelijk alles wat medisch aanvoelt fijner verpakken. Dus geen Alzheimer klok maar een gezellige fotolijst die heel fijn de tijd aangeeft.

Tijd geleden moest ze steunkousen, en dan krijg je van die vieze leverkleurige dingen mee, die niemand vrijwillig zou kiezen. Dus toen had ik gespeurd net zolang totdat ik wat vond dat ze zelf had kunnen kiezen: knalpaars, blauw, met strepen etc.

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:16
Gebruik zelf dit als foto lijst met klok, weet niet of de klok ook groter kan
https://docs.immichkiosk.app/

Maar dan moet je ook eerst ergens immich gaan draaien, dus waarschijnlijk niet de fijnste click&go optie

[ Voor 53% gewijzigd door fommas op 21-11-2025 10:13 . Reden: aanvulling ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb zelf een tablet met https://play.google.com/s...?id=com.snapwood.skyfolio als digitaal fotolijstje. Die is specifiek voor Onedrive, maar zelfde persoon heeft ook andere apps voor andere cloud diensten.

Hij is bedoelt om door je foto's te gaan, maar als je in de map die hij leest slechts één foto zet neem ik aan dat hij gewoon die zal pakken. Tijd en weer is zichtbaar en formaat is instelbaar, of dat groot genoeg is voor je moeder zal je moeten kijken.

Enige minpunt, hij stopt er soms mee. Ik heb de 'goedkope' betaalde versie, je hebt ook nog een duurdere versie voor bedrijven en die moet automatisch kunnen starten enzo. Maar ik heb geen idee of de app er soms mee stopt of dat de tablet zelf soms besluit dat er iets anders moet gebeuren waardoor de app stopt. Voor mij is het twee knoppen en hij doet het weer, voor je moeder zal dat niet ideaal zijn. (We hebben het dan om de paar weken / maanden dat het gebeurd). Nu zijn er natuurlijk ook weer andere automatisering dingen op Android die vast kunnen checken of een app nog loopt, en als niet dat hij weer start.

• pordkert
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-12 21:04
KucingT schreef op donderdag 20 november 2025 @ 06:41:

Gewenste functies: klok, weer, bericht en een foto tonen, op afstand beheert (via browser of telefoon). Het is dus een fotolijstje+.
Mijn oma raakte haar telefoon steeds kwijt. Destijds hadden we een digitaal fotolijstje voor haar gekocht en op haar tafel neergezet, volgens mij van het merk Frameo. Werkte prima voor haar. Familie en vrienden konden foto's insturen en op het laatst kon ook het beheer worden gedaan via de telefoonapp. Een digitale klokweergave en het actuele weer stonden altijd in beeld.

Het lijstje speelde trouwens ook korte filmpjes af (15 seconden zo uit mijn hoofd). Dan kon je ook echt even iets zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door pordkert op 21-11-2025 10:30 . Reden: Toevoeging afspelen filmpje ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Sorry ik moest duidelijker zijn.
Die klok koos ik omdat hij makkelijk afleesbaar is. Niet om onaardig te zijn maar zo'n moderne klok met tandwielen is vaak moeilijk afleesbaar. En die digitale klokken met kalender zijn super medisch. Deze standaard (ouderwetse) klokken had je moeder waarschijnlijk ook in haar tijd in de keuken hangen.
De reden voor iPad: net wat groter dan mobiel, dus makkelijker klikken en lezen.
iOS heeft goede family modus, waardoor je fotos en berichten kan laten zien op het scherm als overlay.

• KucingT
@99ruud99 Klokken zijn een bijzonder verhaal. Een digitale wekker met hoekige cijfers is voor haar niet te doen. Een digitale klok met mooie, herkenbare cijfers gaat goed. Een analoge klok zit daartussen in. Bij haar is herkenning/interpretatie een probleem maar ze lijkt digitale klokken wel makkelijker te vinden. Bij analoog moet je preciezer kijken.
Dit uitpuzzelen; wat is nou de factor dat het een wel en het ander niet werkt, heeft mij veel tijd gekost.
@Sissors @fommas & @pordkert : De https://docs.immichkiosk.app/, frameo en snapwood skyfolio zijn goede mogelijkheden die ik verder ga onderzoeken. Dankjulliewel!
Helaas kan ik niet meerdere oplossingen als ' beste antwoord' markeren, want het lijken me drie goede routes naar hetzelfde doel.

[ Voor 9% gewijzigd door KucingT op 21-11-2025 11:16 ]

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-12 16:18
Wij hebben voor de grootouders een fotokader met Frameo op, en dat werkt gemakkelijk en zijn ze heel tevreden van.
Zoiets als dit: https://www.coolblue.be/n...rameo-pff-1037-zwart.html

• jordi1345
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-12 12:58
Inderdaad een losse klok naar keuze wat het beste werkt digitale weergave of ouderwetse analoog. Plus voor de fotos een fotolijstje van Frameo.

• fyr0
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:23
Wij hebben bij mijn oma een Komp gezet net voor Corona.
Dat was erg fijn tijdens corona om foto's te sturen. Je kan zelfs video bellen, maar dat is niks voor haar.

Ik noem het altijd een beetje de instagram voor mijn oma, want alle kinderen en kleinkinderen kunnen foto's sturen.

https://komp.family/en/

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:32
Een lijst dat met frameo werkt kan je op afstand fotos toevoegen. Heeft volgens mij ook de optie om een klok te weergeven. Staat je verder niet zo blind op welke. Meestal is het verschil de lijst of het formaat van de fotolijst.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bij toenemende dementie zal het besef van tijd afnemen. Wij hadden voor onze (schoon)moeder een digitaal fotolijstje (Frameo). Dat werkte best goed, maar naarmate de dementie vorderde, nam de herkenning van actuele zaken (nieuwe klein en achterkleinkinderen) toch wel af en werd het leven meer bepaald zake uit (veel) verder verleden. Zelfs herkenning van haar eigen kinderen werd op den duur minder (maar nooit weg en ook afgewisseld door sterkere en mindere sterke mate van herkenning). Het korte termijngeheugen nam uiteindelijk af tot heel weinig/niets. Doe vooral iets wat simpel is. Telefoon bedienen zal op termijn mogelijk ook te complex worden (1 vaste knop voor het vaste contact, werkte wel een tijd).

De klok de ze had, was de analoge klok, vanaf haar trouwdatum, meer dan 60 jaar geleden. Daar keek ze nog wel op, voor wat dan ook de betekenis van tijd was. Op haar tafel een agenda met 'welke dag is het vandaag en wie komen er langs'. Tijd wordt erg relatief als je dementie hebt.

• arnieo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-12 10:19
Is een google nest hub geen idee?
Laat de tijd en het weer zien. En kan ook als digitaal foto lijstje gebruikt worden.
In de home app (even instellen onder een los google account) kan je bepalen welke albums getoond worden op het schermpje. Als je dus een los google account aanmaakt en die gratis storage gebruikt om een gedeeld foto album in aan te maken. Dan kan je jezelf uitnodigen en daar foto's aan toevoegen/verwijderen.
De hub vervolgens instellen als fotolijstje en ze ziet de foto's voorbij komen, en tegelijkertijd staat de tijd er op.
Deze functionaliteiten zijn gratis te gebruiken zonder abbonement. Zolang je niet over het gratis storage limiet van de foto's heen gaat. En opvolgende GB's zijn ook niet enorm duur. En goedkoper dan het abbonement wat je zelf linkt.

De tijd word standaard niet heel groot weergegeven in foto modus. Geen idee of dit aan te passen is.

Eventueel kan je ook gesprekken voeren via de hub zonder camera.

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik ben best voor het knutselen met eigen dingen, maar waarom kies je niet voor iets dat er echt voor gemaakt is zoals een Compaan (als ze nog iets kan) of een BBRain (als ze minder kan)

Ja, dat is nog duurder maar is een bewezen oplossing en biedt meer functionaliteit. Ook dagstructuur en herinneringen (de huisarts komt langs) kunnen hiermee opgelost worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik gebruik Fotoo: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bo.fotoo

Kun je gebruiken met verscheidene cloud diensten, maar ook met een NAS (zo gebruik ik hem zelf). Kan ook de tijd laten zien. De gratis versie is bruikbaar, maar heeft een ingebouwde "pauze". Zelf heb ik de betaalde versie omdat ik het een fijne app vindt en het een eenmalige betaling is.

Je kan de app ook instellen dat hij automatisch opstart na boot of met een bepaald schema. Dat maakt het wat foolproof.

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 21-11-2025 13:31 ]

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
MrSenne schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:21:
Wij hebben voor de grootouders een fotokader met Frameo op, en dat werkt gemakkelijk en zijn ze heel tevreden van.
Zoiets als dit: https://www.coolblue.be/n...rameo-pff-1037-zwart.html
Frameo werkt inderdaad heel eenvoudig. Het is Europees en gratis te gebruiken.

Wij zijn er erg tevreden over :)

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:41
Iemand in mijn omgeving heeft zoiets als dit:
https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=dementieklok

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

• michaa7
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12 15:57
Mogelijk is dit interessant: https://anne4care.nl/

• Repsa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:19
Tja,dit is zo’n trieste situatie. Jij als directe omgeving wilt je dementerende moeder helpen, en je hebt direct het gevoel dat je volledig uitgemolken wordt: Je snapt het, wij zijn ook in dat proces.

Technische oplossingen werken niet echt, de mensen zijn vaak te oud, of te ver in het pad van dementie, om ze te leren op de juiste “knopjes”, te drukken.
De mensen die het wel snappen hoe het zou kunnen, helaas die zitten in het zorgcircuit waar geld wordt verdient. Geld is daar secundair: zij sturen de rekening door en jij, jij hebt hoop maar wordt gebruikt voor hun welvaart. Welkom in zorgland Nederland anno 2025.

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15:24
Wij hadden ook een Frameo fotolijst voor onze steeds verder dementerende moeder, maar ze raakte erg in de war van foto’s die ze niet kon plaatsen. Even goed op letten.

• Johnny Goodbye
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-12 12:34
Mijn vader is ook dementerd en mijn moeder begint waarschijnlijk. Wij hadden voor hun ook een dementieklok gekocht met herinnneringsmogelijkheid (deze Alleen ze kunnen niet onthouden hoe het alarm uit moet.) En ik miste de optie om op afstand afspraken toe te kunnen voegen. Toevallig was ik een paar dagen geleden begonnen het in een website vorm te maken. (chatGPT is dan we erg handig en snel) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wq5p7U-SF-80xG6T9eevVHopCT8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EFcyM0QymPk3OqsvPJrKVhJV.png?f=fotoalbum_large
  • Het toont datum volledig uitgeschreven
  • ochten/middag/avond
  • komende 5 afspraken
  • roteert automatisch foto's, tijd is instelbaar
  • toont weerbericht
  • kleur achtergrond past zich aan van zonopkomst naar zonsonderganng
  • foto's en afspraken zijn via aparte pagina te beheren
  • nog geen beveiliging
  • alleen geschikt voor wat groter scherm 1920*1080
wil het wel ergens delen voor de liefhebbers

[ Voor 4% gewijzigd door Johnny Goodbye op 22-11-2025 15:39 ]

• KucingT
Goed, graag kom ik terug op wat ik heb geleerd! Ik ben erg enthousiast over wat ik heb gevonden en hoop dat anderen er ook wat aan hebben.

1) De fotoo software is prima om een fotolijstje op afstand te beheren. Doet wat het moet doen, een aanrader als je een oude tablet wil omzetten naar een fotolijstje.

2) De echte aanrader voor mij is https://nl.calendarclock.app/ Daarbij moet ik een foutje rechtzetten: ik had alle apps die dergelijke software bieden op een hoop gegooid, en dat was onterecht. Deze app kost in de premium-versie 50 per jaar en dat vind ik echt redelijk. En de basis functionaliteit is gratis zonder reclames en gedoe en biedt ook al veel mogelijkheden.
Het opzetten is simpel en werkt degelijk. Mijn tip is om bij het opzetten de synchronisatietijd terug te brengen naar 1 minuut zodat je tijdens het instellen snel de impact van je wijzigingen kan zien.
En toen ik toch een vraag had, reageerde de ontwikkelaar supersnel en heel erg behulpzaam.

Dementie is een nare ziekte, maar ik leer nu ook veel van mijn moeder. En ik zie veel mooie initiatieven om mensen te helpen. En nu kan ik, hoewel ik niet om de hoek woon, weer net wat makkelijker contact houden. Daarnaast probeer ik zo vaak mogelijk gezellige dingen te doen; want hoe goed de app ook is, het blijft natuurlijk een app. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ulbl0YW55FizWrX71jMMhtfqges=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mIlTkIIPvimpYliVoGepbzuZ.jpg?f=fotoalbum_large
<edit: tekstuele issues>

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die kan ik aanbevelen. Handig is dat de tijd automatisch radiografisch wordt bijgesteld (zomer/wintertijd en geen afwijkingen). De cijfers zijn goed afleesbaar voor mensen met slecht zicht. Sommige radiografische TFA klokken tikken (deze niet), dus kijk of je dat wil of niet.
En vervolgens schaf je een uitvoering: Apple iPad (2025) 11", Wi-Fi, 128GB opslag Zilver aan als je echt nog fotos wilt sturen.
Een iPad altijd aan vergt een 230V voeding anders houd die het niet lang vol.
Pagina: 1