Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• bitstomper
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-11 21:03
Mijn vraag
Hallo! Ik betwijfel of mijn energieverbruik dat gemeten wordt door Next Energie klopt.
Ik ben in augustus 2 weken niet thuis geweest. Mijn normale energieverbruik is ong 175 kWh voor Augustus. Ik heb overal gemeten wat het totale sluipverbruik is van al mijn apparaten. Dat is 40 kWh per maand. Nu is de meting voor augustus 144kWh.
Wanneer ik 20 kWh daarvan aftrek voor sluipverbruik van de twee weken dat ik weg was blijft er 124 kWh over. Wanneer ik niet weggeweest zou zijn in augustus zou dat dus grofweg het dubbele moeten zijn en zou ik dus in een normale maand augustus 248 kWh hebben verbruikt. Dat is verre van reeel want mijn hoogste verbruik in een maand is 215 kWh en dat was in een wintermaand.
Iemand enig idee hoe dit kan? Zie ik iets over het hoofd?

Overigens: mijn gemiddelde (sluip)verbruik in de periode dat ik weg was zou 3.8 kWh per dag zijn. Mijn verbruik bij aanwezigheid is ongeveer 5.3 kWh per dag.
Dus volgens Next Energie meting heb ik ong. 53 kWh aan sluipverbruik over de twee weken dat ik weg was. Terwijl ikzelf maar 20 kWh heb gemeten.

Wanneer ik dus de 53 kWh aftrek van de gemeten 144 kWh kom ik uit op 91 kWh. Een stuk reëler voor een halve maand.

Maar hoe kan het dan dat ik maar 40 kWh per maand aan sluipverbruik meet?

13 kWh is best veel. Ter vergelijking: mijn koelkast verbruikt 22 kWh per maand.
...

Alle reacties

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:36
Dus als ik het goed begrijp zit er een verschil tussen wat next energie meet aan sluipverbruik en jij meet aan sluipverbruik. Dan klopt je eigen meting waarschijnlijk niet. Hoe doe je dat eigenlijk, sluipverbruik meten? Dacht dat je dan de gegevens van de energiemaatschappij gebruikte, maar jij hebt kennelijk een andere methode.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:23
Ik vraag me ook af wat @bitstomper als sluipverbruik ziet. Want als je bv een vriezer aan laat staan, die verbruikt aardig, maar zou ik geen sluipverbruik noemen.

@bitstomper Je bent 2 weken niet thuis geweest in augustus en hebt 30kWh minder verbruikt dan normaal in augustus. Waarom zou dat niet kunnen? Heb je die 2 weken de hoofschakelaar omgezet?
Wat zorgt normaal voor die 175kWh en wat heb je daarvan allemaal uitgezet?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:39

D4NG3R

kiwi

:)

Noteer de meterstand, en kijk over een week/maand/whatever wat jouw eigen meting en die van Next Energie (anders) zeggen, of juist niet?

Heeft Next Energie überhaupt toegang tot de slimme meter en gaat het hier niet om een schatting?

40kWh aan rustverbruik de maand, laat staan 20kWh, is overigens zeer laag. Kloppen die gegevens? Heb je in die 2 weken afwezigheid bijv ook apparatuur als de koelkast en vriezer uitgezet?

[ Voor 31% gewijzigd door D4NG3R op 20-11-2025 09:27 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:21
Wat geeft de meter aan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
Heb je zonnepanelen, een warmtepomp of een electrische auto? Je geeft wat weinig informatie. Hoe meet je je verbruik? Via je eigen P1 meter?

Mijn sluipverbruik is ongeveer 120kWh per maand. Dit meet ik door 's nachts te kijken hoeveel stroom er wordt verbruikt (als alle apparaten uit staan) en dat te vermenigvuldigen met het aantal uren in een maand. Je hebt het dan over de koelkast, router/netwerkapparatuur, apparaten die op standby nog wat stroom verbruiken (zoals mijn receiver die tijdens standby bereikbaar blijft via het netwerk). Even ter vergelijking.
Pagina: 1