Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schilderen over Renovlies: laten zitten of verwijderen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• furi00us
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-11 21:21
Ik heb onlangs de sleutels gekregen van mijn nieuwe woning (bouwjaar 2018). Op dit moment ben ik bezig met de voorbereiding van de muren om ze te kunnen schilderen. Ik had al gezien dat er Renovlies op de wanden zit. Mijn oorspronkelijke plan was om hier gewoon overheen te schilderen, omdat ik niet precies wist wat er onder het Renovlies zit.

Toen ik echter een plug uit de muur haalde, kwam er een stukje Renovlies mee. Achter dat stukje lijkt stucwerk te zitten, al weet ik niet zeker of dat ook echt zo is. Weet iemand wat er doorgaans onder Renovlies wordt aangebracht? En komt dit overeen met wat je op de foto ziet?

Daarnaast ben ik benieuwd: wat zijn eigenlijk de voordelen van Renovlies?
En als ik de muren wil schilderen, wat is dan verstandig om te doen? Kan ik het beste over het Renovlies heen schilderen, of is het beter om het te verwijderen? En als verwijderen de betere optie is: hoe pak je dat dan aan?

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Sy9DTEB2H4fXKCkzTArBhhTUJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89inci8VbkRitWKy19OFyq7f.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Renovlies bij nieuwbouw wordt vaak toegepast omdat er door de werking na de bouw nog schuren ontstaan in het stucwerk. Het stucwerk hoeft dan ook niet zo nauwkeurig opgeleverd te worden omdat het renovlies oneffenheden maskeert.
Als je het eraf haalt zul je dus waarschijnlijk opnieuw moeten stucen of in ieder geval veel bij moeten werken.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31

St@m

@ Your Service

Wat vaak gebeurt is dat bij een nieuwbouwwoning, die zich nog moet 'zetten' renovlies wordt gebruikt. Doe je dit niet, dan is de kans op scheuren in je stucwerk groot. Persoonlijk vind ik het niet mooi, dus ik zou het verwijderen en netjes laten stucen.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als het overal nog goed vastzit en je het niet storend lijkt zou ik het laten zitten en er overheen schilderen.
Dat stukje was je losgetrokken hebt kun je prima herstellen met een beetje behanglijm.

Het volledig verwijderen van renovlies is een ellendig karwei. En daarna kun je gaten en barsten en gaan smeren en vervolgens alle wanden gaan voorzien van een laag Fix & Finish (oftewel laat maar een stukadoor komen) en dan weer alles afwerken.

Aan de andere kant, als er ergens een moment is om dit te doen is het terwijl de woning leeg staat.
Ik laat in ieder geval nooit meer stukadoor komen als ik ergens al woon.