Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIeuwe allround computer gezocht (pc óf laptop)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe computer die door mij en mijn dochter gebruikt gaat worden. Ik ben er nog niet over uit of ik voor mijn eerste zelf gebouwde pc ga, of juist opnieuw voor een laptop zal kiezen. Dat hangt mede af van de prijskwaliteitverhouding en het aanbod rond Black Friday. Het is de bedoeling om deze laptop uit 2016 te vervangen: uitvoering: Acer Aspire VN7-792G-761S

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Er zijn een aantal dingen waarvoor de computer echt goed moet zijn (hobbyniveau, maar wel soepel):

Need to have

Football Manager (power user).
Ik speel al 25+ jaar FM (nu 24, straks 26 en verder) en er zitten tienduizenden uren in die game. De basisgame stelt denk ik weinig voor qua systeemeisen, maar ik draai hem nooit “vanilla”. Ik gebruik vaak:
  • 10–20 speelbare landen
  • 20–40 competities
  • 80k–160k spelers in de database
  • 200–400 editor files
  • saves die tientallen of zelfs honderden seizoen duren
Ik speel de game zowel 'rustig dag voor dag' maar ook als simulation game. In het laatste geval gaat dat om meerdere uren per dag (8-20) of zelfs dagen achter elkaar, dus het is fijn als de nieuwe computer die simulaties goed aankan, zonder throttlelen, warmteproblemen, enz.

Ook zou ik graag de Engeland Level 10 database van lionelmessi (van de SI Games Community Forums) kunnen gebruiken. Mijn huidge laptop kan vrij makkelijk meerdere compeitites uit verschillende landen aan; maar wanneer er in de Engelse lower league heel veel parallelle divisies zijn, duurt alles verschrikkelijk lang en wordt de savegame vrijwel onspeelbaar.

Omdat ik zoveel tweak aan mijn gamesetup test ik mijn saves ook grondig door verschillende variaties voor 30-40 seizoenen te simuleren om te zien of alles stabiel draait. Hoe sneller dat verloopt, hoe sneller ik eindelijk kan spelen. Ook doorzoek ik geregeld de database met tools en dat moet ook soepel lopen.

Mijn huidige laptop doet bij normale spelen ongeveer 12 uur over een seizoen. Ik zou dit willen terugbrengen richting 8.

Beeldbewerking / fotobewerking.

Mijn dochter tekent heel graag. MSPaint en Paint3D kent ze inmiddels, en ze kijkt steeds vaker naar Inkscape, Krita, GIMP, enz. We hebben ook een pakket van Corel voor fotobewerking en tekenen. Ik wil graag dat die pakketten snel laden, filters direct/snel zichtbaar zijn en dat het gewoon leuk werkt. Ik verlang geen pro-creatorsysteem, maar wel eentje dat dit soepel aankan. Ikzelf ontwerp ook graag (ben ook meerdere keren per week in een atelier), dus als dit thuis goed kan, worden wij daar allebei heel blij van.

Programma's
  • MSPaint
  • Paint3D
  • Krita
  • Inkscape
  • GIMP
  • Corel.Painter
  • Corel Paint Shop Pro
  • enz
Office:

Volgend jaar gaat ze naar de middelbare school en dan moet Office natuurlijk fijn draaien. Ik verwacht daarbij geen enkel probleem met de nieuwe computer overigens, maar het is goed om gezegd te hebben. En ik wil zelf ook gewoon mijn dingen kunnen doen in Word en Excel.

Opslag en verbinding.
Ik gebruik een NAS en wil veel daarvan ook online hebben én een deel direct beschikbaar hebben op het nieuwe systeem en eenvoudig kunnen backuppen. Ik vermoed dat goede USB-C, WiFi en LAN op de meeste moederborden prima zijn. Ik weet nog niet of ik een LAN-verbinding beschikbaar heb op de plaats waar de eventuele pc komt, dus WiFi is wel erg belangrijk. (En als het toch een laptop wordt, evengoed natuurlijk)

Media.
Legale streams (Disney, Netflix, enz), Kodi, Spoitfy en mijn gebackupte cd's (in mp3 formaat) moeten zonder gedoe werken. Geen behoefte aan illegale fratsen. Ik heb een heleboel grote playlists in Spotify, dus als die niet gaat haperen omdat er duizenden liedjes gesorteerd worden is dat fijn.

Nice to have, maar alleen binnen een reëel budget

Minecraft met mods.
We spelen nu op de Xbox One, maar willen graag over naar pc. Met mods zoals Distant Horizons, Tectonic en Terralith wordt het al snel zwaarder. Hoeft niet ultra, maar wel soepel en mooi.

Andere games (graag speelbaar op 1080p of wanneer mogelijk op 1440p; medium/high is prima. Ik verwacht geen ultra)

Ik ben geïnteresseerd in verhaalgedreven avonturen (singleplayer vooral) en (rustige) simulaties, maar af en toe eens iets nieuws proberen is ook leuk.
  • Indiana Jones
  • GTA 6
  • Een Star Trek game, zoals Star Trek: Voyager - Across the Unknown/li]
  • City Builders
  • Park Builders
  • Roblox (voor mijn dochter)
  • Elite Dangerous
  • Euro Truck Simulator
  • Universe Sandbox
  • Flight Sim
  • Racen
Ik speedrun Duotrigordle (top 30 wereldwijd), maar dat stelt nauwelijks eisen en draait online. Soms neem ik schermopnames op; dat moet gewoon probleemloos kunnen en niet voor inputlag zorgen richting de website. Waarschijnlijk lukt dat probleemloos, maar ik noem het toch maar.

Creatieve AI

Stable Diffusion of vergelijkbare local-AI zou heel leuk zijn. Niet noodzakelijk, maar fijn als het kan zonder minutenlang wachten. Ik heb geen idee hoeveel GPU/VRAM LoRA’s vragen, maar enige groeiruimte is prettig. We willen daar allebei mee experimenteren, dus als het een beetje soepel kan is dat fijn.

Kaarten maken (Mapchart en GIS / CGIS).

Ik maak alternatieve wereldkaarten. Mapchart begint te hikken zodra ik 250–300 nieuwe regio’s heb toegevoegd. Laden kost minuten en wordt soms onwerkbaar. Ik vermoed dat veel RAM en een goede CPU helpt richting die website. Ook wil ik voorzichtig aan met GIS-software gaan rommelen, gewoon hobbymatig.

Overige wensen

Vroeger gebruikte ik wel eens een simpele DAW. Daar weer eens mee experimenteren is leuk.
Stellarium (met alle catalogi).
Videobewerking is geen must, maar als het vloeiend kan: fijn.

Ik denk dat ik hiermee wel alles heb beschreven: FM + creativiteit zijn het belangrijkst, Office moet gewoon soepel werken en de rest is een bonus als het binnen budget blijft.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Voor een laptop wil ik onder de 1400 euro blijven, maar liefst < 1200 euro.
Voor een pc inclusief monitor is mijn absolute max 1600 euro, maar liefst <1400. Komt het op 3 tientjes aan dan is dat oké, maar honderden euro's extra wil ik absoluut niet.

Ik wil daarom ook kijken naar alternatieve onderdelen die flink van de prijs afhalen, maar nog wel goede performance hebben. Als ik moet kiezen tussen prijs en performance, dan gaat de prijs voor.

Ik hoop op goede Black Friday-deals. AliExpress zie ik niet snel zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Bij een laptop: alles nieuw vanzelfsprekend.
Bij een pc: ik neem mijn huidige toetsenbord en muis mee. Verder heb ik niets, dus dan moet ook de monitor in het budget.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Een CPU die FM-seizoenen snel kan simuleren. Richting 8 uur per seizoen voor een normale game en nog minder tijd voor een simulatie zou mooi zijn.
Minimaal 32 GB RAM; 64 GB voelt prettiger - maar wellicht is dat onnodig.
Een 1440p-monitor. OLED zal denk ik buiten budget vallen, en ik weet niet of dat verstandig is met langdurige simulaties.
Goede balans tussen prestaties en energieverbruik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik sta open voor alles. Ik heb goede ervaringen met Acer en Medion.
Voor CPU/GPU neig ik naar AMD vanwege betere bang-for-buck.
Geen obscure merken; wel gewoon solide, gangbaar, en betaalbaar.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Laptop: minimaal 15", 17–18" is ook prima.
Pc: ATX-formaat, geen herrie, want hij staat in de woonkamer. Monitor rond 27" of groter, maar niet belachelijk groot. Liever zinnig dan extreem.

Ga je overklokken?

Nee. Hooguit een finetune of instelling als dat voor een moederbord of CPU zinnig is, maar anders niks

Wat verwacht je van ons?

Geld speelt een grote rol. Ik wil een goede prijs/kwaliteitverhouding, met opties om binnen budget te blijven en waar nodig kleine concessies te doen. Ik wil graag hulp bij het finetunen van de onderdelen: waar zit de sweet spot? Waar kan ik besparen zonder spijt? Welke alternatieven zijn veilig uitwisselbaar als Black Friday-deals voorbij komen?

Ik heb meerdere varianten per onderdeel bekeken, maar vind het lastig om te beoordelen wat het me real life kost of oplevert als ik een stap omhoog of naar beneden ga. Voor de kast denk ik aan de Montech uit de BBG, maar omdat ik ze niet goed kan beoordelen, heb ik die niet in het lijstje opgenoemen. Ook het beeldscherm is een placeholder, want daar kan ik ook nog wel hulp bij gebruiken.

Je ziet dat dit systeem nog véél te duur is, dus ofwel Black Friday moet een fantastisch feestje met veel besparing zijn; of ik moet flink snijden. Graag jullie hulp bij het zinnig kiezen/strepen in mijn lijstje.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 195,99€ 195,99
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 144,90€ 144,90
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 665,40€ 665,40
1MonitorsLG 32GS85Q-B Zwart€ 279,-€ 279,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 179,-€ 179,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 96,29€ 96,29
1Interne SSD'sLexar NQ790 4TB€ 227,37€ 227,37
Totaal€ 1.818,62
En dan zijn er nog de laptops die ik op het oog heb.
Deze lijken me nu het interessantste: https://tweakers.net/pric...;2259282;2241018;2277074/ Dat is nog een gigantische lijst waarin flink gestreept moet worden. Laptops die interessant zijn, maar nu geen prijs in de Pricewatch hebben, heb ik eruit gelaten.

Deze lijkt me fijn uitvoering: Lenovo Legion 5 15AKP10 (83F1003RMH) maar is nog veel te duur. Dus ook hier geldt: waar kan ik realistisch strepen om toch mijn wensen op een leuk niveau te kunnen doen?

En dan de hamvraag: met mijn budget toch maar voor een laptop gaan, want alles-in-1, compact, mobiel; of toch voor mijn eerste zelfbouw pc gaan?

[ Voor 105% gewijzigd door Jorgen op 19-11-2025 21:45 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:44
Laptop is alleen interessant als je echt van plan bent hem veel mee te nemen. Laptop nemen zodat je de optie hebt om die ene keer per maand is een keertje er mee in bed te zitten of zo is het gewoon niet waard aangezien je best een stap terug zet in performance.

Een 32" 1440p monitor zou ik niet zo snel doen ivm scherpte, 27" is dan een stuk interessanter. Bijvoorbeeld uitvoering: MSI G272QPF E2 Zwart

Voor lokale AI taken is Nvidia een heel stuk beter dan AMD maar ook meteen een stuk duurder, dus misschien iets om over na te denken.

Is er een reden dat je ATX wilt? (Je mist nog een behuizing in je lijstje trouwens ;)) mATX is in veel gevallen een stuk compacter zonder echt ergens op in te leveren.

Met een paar andere aanpassingen past het allemaal net in je budget
1MoederbordenASRock B850M-X WiFi R2.0€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenXFX Swift AMD Radeon RX 9070 XT Triple fan Gaming Edition€ 639,99€ 639,99
1BehuizingenAntec CX60M ARGB€ 59,15€ 59,15
1MonitorsMSI G272QPF E2 Zwart€ 139,-€ 139,-
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 96,29€ 96,29
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 122,90€ 122,90
Totaal€ 1.588,12

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Miyazono Dank voor je vlugge reactie! Wat maakt dat je voor juist deze monitor kiest?

En het klopt inderdaad dat ik nog geen behuizing had gekozen. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik die moet beoordelen, dus ik had de Montech uit de allround-BBG op het oog. Die was nog iets goedkoper dan jouw suggestie, maar wellicht niet beter / gewoon anders.

Mijn laptop gaat zelden nog het huis uit, maar in een klein appartement is het wel een fijne formfactor en kan ik hem op de salontafel laten staan.

Ik had overigens voor ATX gekozen omdat ik in de veronderstelling was dat je keuze dan groter was en een systeem over de gehele linie ook goedkoper wordt als 'klein' geen factor hoeft te zijn.

Ik ben me ervan bewust dat een Nvidia kaart in de meeste (?) gevallen beter is voor AI image generation dan een AMD kaart, maar volgens mij (maar dat kan ik verkeerd zien) is de AMD 9070XT op bijna alle andere vlakken te prefereren boven de Nvidia 5070, vandaar dat ik die koos. En omdat AI image generation een leuke hobby is voor erbij, maar géén noodzaak, heb ik ook voor AMD gekozen.

• Miyazono
Keuze voor deze monitor is voornamelijk combinatie van prijs en goede reviews. Een 1440P OLED heb je op dit moment al voor 399, dus ik zou voor een non-OLED 1440p scherm nu eigenlijk niet zo snel meer dan 200 euro uitgeven.

Qua formfactor word alles duurder als je gaat kijken naar ITX, dus de echt super kleine builds. Tussen ATX en mATX zit meestal niet echt een verschil in het totale prijskaartje.
Montech behuizing uit de BBG is goed, maar mist wel een type c aansluiting en ondersteunt maximaal 305mm voor de videokaart. Dan gaan ineens alle 9070 XT's met een dikke koeler niet meer passen.
Voor de rest is de 9070 XT idd een stuk sneller dan de 5070 en bijna gelijk aan de 5070 Ti in gaming. Dus als AI gewoon een beetje hobby werk voor de lol is dan gewoon bij AMD blijven :)

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@Miyazono Dank voor je toelichting!

Ik vind AI echt heel erg leuk om afbeeldingen mee te maken - en mijn meisje kan er ook weer nieuwe creativiteit in kwijt. Draait het helemaal bagger op AMD, of gewoon langzamer?

Ik zal eens wat reviews van die monitor lezen!

Heeft het voor het moederbord nog zin om wat te schaven en bijv. dit ATX moederbord te kiezen? uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2 of juist toch 2 tientjes extra uit te geven aan dit ATX moederbord uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI? Of zal ik geen verschil merken?

En dan mATX... beperk ik me niet een klein beetje voor de toekomst als ik ooit wil upgraden? Eerlijk gezegd weet ik niet wat nu de meerwaarde of crux is als je voor mATX kiest ipv ATX.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je zelf met AI (afbeelding) generatie aan de slag wil, wil je simpelweg nvidia. Puur omdat alle grote opensource tools in de basis met de cuda van nvidia werken.

youtube.com/@hisrep

• Miyazono
Voor AI zou ik deze review: AI op AMD- en Nvidia-videokaarten - Taalmodellen, upscaling en imageg... eens doornemen. Zal een betere uitleg zijn dan dat ik kan geven :P

Eerste bord dat je linkt heeft geen wifi. Tweede bord is hartstikke goed. Verschil tussen ATX en mATX (buitenom het formaat) zit hem voornamelijk in de hoeveelheid pcie slots en dergelijke. Dus waar je je videokaart in steekt (of bijvoorbeeld een interne usb uitbreidingskaart of geluidskaart.)
Dus tenzij je van plant bent om 10 ssd's en een paar usb kaarten in je pc te stoppen of zo zit je met mATX vaak meer dan goed voor de toekomst.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

In aanvulling, ik zou dan toch proberen voor een build met een 5070 Ti te gaan (hoewel het eigenlijk krap is).
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,60€ 188,60
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 140,11€ 140,11
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 765,-€ 765,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,50€ 49,50
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1€ 98,97€ 98,97
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 148,90€ 148,90
Totaal€ 1.739,75
64GB ram is voor gaming niet nodig en 32GB kun je voor AI later als de prijzen gedaald zijn nog eens bij steken. 2TB SSD is voor nu voldoende. Dan heb je nog €60 over om zelf een mooi toetsenbord uit te kiezen ;)

youtube.com/@hisrep

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:14:
Voor AI zou ik deze review: AI op AMD- en Nvidia-videokaarten - Taalmodellen, upscaling en imageg... eens doornemen. Zal een betere uitleg zijn dan dat ik kan geven :P

Eerste bord dat je linkt heeft geen wifi. Tweede bord is hartstikke goed. Verschil tussen ATX en mATX (buitenom het formaat) zit hem voornamelijk in de hoeveelheid pcie slots en dergelijke. Dus waar je je videokaart in steekt (of bijvoorbeeld een interne usb uitbreidingskaart of geluidskaart.)
Dus tenzij je van plant bent om 10 ssd's en een paar usb kaarten in je pc te stoppen of zo zit je met mATX vaak meer dan goed voor de toekomst.
Ik denk dat ik hooguit belang zou hebben bij een 2e SSD, of een grote HDD en eventueel een geluidskaart als de onboard audio brak zou zijn.

Ja die review las ik onlangs ook inderdaad.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:19:
In aanvulling, ik zou dan toch proberen voor een build met een 5070 Ti te gaan (hoewel het eigenlijk krap is).
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 188,60€ 188,60
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 140,11€ 140,11
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 765,-€ 765,-
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 49,50€ 49,50
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1€ 98,97€ 98,97
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 148,90€ 148,90
Totaal€ 1.739,75
64GB ram is voor gaming niet nodig en 32GB kun je voor AI later als de prijzen gedaald zijn nog eens bij steken. 2TB SSD is voor nu voldoende. Dan heb je nog €60 over om zelf een mooi toetsenbord uit te kiezen ;)
Logitech toetsenbord (K850) en muis (M270) heb ik al ;)

Dank voor je mooie voorstel! 1800 euro is nog ruim boven mijn budget. Een zinnige upgrade van bijv 9070 naar 9070XT vind ik het bijv wel waard om enkele tientjes in de stoppen, maar ik wil verder echt ruim onder die 1600 euro blijven.

• Miyazono
Het mATX bord uit mijn lijstje heeft ruimte voor 2 M.2 SSD's en 4 SATA aansluitingen en geluidskaart kan natuurlijk altijd extern mocht er onder de videokaart net niet genoeg ruimte zitten :P

Maar als je ATX wilt kan je altijd dat Asus bord pakken en bijvoorbeeld uitvoering: DeepCool Matrexx 55 Mesh V4 C. Behuizing heeft ruimte voor grotere 9070 XT's, komt met 4 ARGB fans, en heeft een type c poort. Hij is wel een stapje groter dan de Montech behuizing met bijna 44L ipv 37L.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-11 23:07

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

"pc óf laptop" Echt?
Ik zou toch ook eens naar de mini pc's van minisforum/beelink/gemtek kijken.
Een verademing ten opzichte van die lompe bakken en performance is top.
Ze zijn er ook met een slot vrij voor een tweede SSD zodat je toch aan jouw 4TB komt.

weet het niet meer

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Jorgen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:46:
En dan de hamvraag: met mijn budget toch maar voor een laptop gaan, want alles-in-1, compact, mobiel; of toch voor mijn eerste zelfbouw pc gaan?
Ik denk dat juist als je naar je budget kijkt dat een laptop de minst verstandige keuze is want binnen dat budget krijg je maar een realtief 'eenvoudige' laptop. Qua hardware krijg je gewoon veel meer waar voor je geld en budget bij een desktop-pc en je trouwens ook zo'n systeem kan laten bouwen door de webshop.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:51:
Het mATX bord uit mijn lijstje heeft ruimte voor 2 M.2 SSD's en 4 SATA aansluitingen en geluidskaart kan natuurlijk altijd extern mocht er onder de videokaart net niet genoeg ruimte zitten :P

Maar als je ATX wilt kan je altijd dat Asus bord pakken en bijvoorbeeld uitvoering: DeepCool Matrexx 55 Mesh V4 C. Behuizing heeft ruimte voor grotere 9070 XT's, komt met 4 ARGB fans, en heeft een type c poort. Hij is wel een stapje groter dan de Montech behuizing met bijna 44L ipv 37L.
Ik was er (onterecht kennelijk) van overtuigd dat ik geen mATX zou willen, maar als ik jou zo hoor kan ik met jouw setup én een grote videokaart kwijt én heb ik nog steeds voldoende uitbreidingsmogelijkheden over. Als ook de VRM, Wifi en audio goed zijn, is dat bordje prima. Ik las wel wat kritiek op de audiochip, maar als dat opvallend zou zijn, kan ik inderdaad nog interne of externe geluidskaarten overwegen in de toekomst. Precies voor zulk advies kwam ik ook naar dit subforum. Ik kan me prima redden op mijn eigen stukje, maar hier mis ik gewoon de kennis/nuance om een goed oordeel te vellen. Dank voor je prettige uitleg dus! _/-\o_ Ik vind die Antec mooier en het moederbord klinkt goed, dus dat is zeker een optie voor op mijn wensenlijstje.

• Miyazono
@Vishari Beduk Ik vrees dat die voor dit gebruik niet echt geschikt gaan zijn. Maar hey, misschien doet GTA 6 het wel heel goed op Radeon 780M of 890M integrated graphics :P

@Jorgen het is een budget bordje dus de VRM's en geluidskaart zijn aan de mindere kant. Maar zolang je er geen Ryzen 9 in stopt of zo zit je helemaal goed. De uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI is dan weer een echt midrange bord wat je dus ook wel weer terug ziet in de betere VRM en geluidschip dus je kan dan overwegen die 2 tientjes extra uit te geven.
Enige is dan wel dat je een wat grotere computer hebt, of je moet weer wat meer geld bij leggen voor een compacte ATX behuizing die ruimte heeft voor grotere videokaarten. Zoals uitvoering: Jonsbo D41 MESH Zwart, deze komt wel zonder casefans dus daar moet je er dan ook nog een paar van aanschaffen, bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/The...oeveelheden/dp/B0BKFWZV46

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Roel1966 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:56:
[...]

Ik denk dat juist als je naar je budget kijkt dat een laptop de minst verstandige keuze is want binnen dat budget krijg je maar een realtief 'eenvoudige' laptop. Qua hardware krijg je gewoon veel meer waar voor je geld en budget bij een desktop-pc en je trouwens ook zo'n systeem kan laten bouwen door de webshop.
Daar was ik ook bang voor. En als er met BF al een 5070 laptop binnen bereik komt, dan is hij waarschijnlijk nog steeds veel zwakker dan een pc natuurlijk.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:05:
@Vishari Beduk Ik vrees dat die voor dit gebruik niet echt geschikt gaan zijn. Maar hey, misschien doet GTA 6 het wel heel goed op Radeon 780M of 890M integrated graphics :P

@Jorgen het is een budget bordje dus de VRM's en geluidskaart zijn aan de mindere kant. Maar zolang je er geen Ryzen 9 in stopt of zo zit je helemaal goed. De uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI is dan weer een echt midrange bord wat je dus ook wel weer terug ziet in de betere VRM en geluidschip dus je kan dan overwegen die 2 tientjes extra uit te geven.
Enige is dan wel dat je een wat grotere computer hebt, of je moet weer wat meer geld bij leggen voor een compacte ATX behuizing die ruimte heeft voor grotere videokaarten. Zoals uitvoering: Jonsbo D41 MESH Zwart, deze komt wel zonder casefans dus daar moet je er dan ook nog een paar van aanschaffen, bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/The...oeveelheden/dp/B0BKFWZV46
Die Ryzen 9 is toch buiten mijn bereik, dus daar hoeven we niet bang voor te zijn ;)
Als ik die Antec en de Jonsbo vergelijk, dan vind ik de Antec vele malen mooier. Zo'n setje casefans die jij linkt kosten gelukkig niet zo veel.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:14:

Ik heb dat artikel nog een keer bekeken, maar ik denk niet dat ik het waard vind om een 5070 of zelfs een 5070 ti aan te schaffen voor die paar seconden minder tijd. Het is een hobby en ik wil wel reëel blijven. Stel dat er een BF aanbieding is dat een ti evenduur is als een XT, dan kan ik het overwegen, maar anders blijf ik beter bij AMD denk ik zo.

• Miyazono
De laptop RTX 5070 zit idd wat meer in de buurt van een desktop RTX 5060 als ik niet verkeerd zit. Dus alles behalve langzaam. Maar voor de prijs die je er voor betaald valt het toch een beetje tegen.

De Antec behuizing komt al met 3 fans dus extra fans zijn daar iig niet nodig.
Mocht je graag een wat luxer bord met betere audiochip willen hebben dan kom je met mATX al snel bij uitvoering: ASRock B850M Steel Legend WiFi of uitvoering: ASRock B850M Riptide WiFi
Dus of genoegen nemen met een iets minder luxe moederbord, of een wat grotere pc :P
Er zijn nog wel meer compacte ATX behuizingen maar dan ga je of in prijs meer omhoog, of je levert weer in op andere features.

Ik zit hier zelf met een moederbord met ALC S1220A audio chip dus ik kan helaas niet veel zeggen over de ALC897 in de goedkopere moederborden. Kan natuurlijk best dat mensen die klagen over de audio kwaliteit het allemaal een beetje overdrijven. Maar daar durf ik niks over te zeggen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Miyazono op 19-11-2025 23:41 ]

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op woensdag 19 november 2025 @ 23:38:
De laptop RTX 5070 zit idd wat meer in de buurt van een desktop RTX 5060 als ik niet verkeerd zit. Dus alles behalve langzaam. Maar voor de prijs die je er voor betaald valt het toch een beetje tegen.

De Antec behuizing komt al met 3 fans dus extra fans zijn daar iig niet nodig.
Mocht je graag een wat luxer bord met betere audiochip willen hebben dan kom je met mATX al snel bij uitvoering: ASRock B850M Steel Legend WiFi of uitvoering: ASRock B850M Riptide WiFi
Dus of genoegen nemen met een iets minder luxe moederbord, of een wat grotere pc :P
Er zijn nog wel meer compacte ATX behuizingen maar dan ga je of in prijs meer omhoog, of je levert weer in op andere features.

Ik zit hier zelf met een moederbord met ALC S1220A audio chip dus ik kan helaas niet veel zeggen over de ALC897 in de goedkopere moederborden. Kan natuurlijk best dat mensen die klagen over de audio kwaliteit het allemaal een beetje overdrijven. Maar daar durf ik niks over te zeggen :P
Misschien is het wel net als met receivers en versterkers. Sommige mensen menen dat je allerlei verschillen kan horen, maar je kunt het niet meten. Enfin, als ik voor die bordjes zou kiezen dan kan ik net zo goed weer teurg naar mijn ATX opstelling met een goedkoper moederbord, lijkt me. Of zitten er nog andere voordelen aan om wél bij de mATX te blijven én die duurdere bordjes te kiezen?

• Miyazono
De duurdere mATX borden die ik net deelde komen dus voornamelijk met de betere audio chip, meer usb poorten, en betere VRM.

Na nog een beetje verder kijken kwam ik deze super compacte ATX behuizing tegen die je dus kan combineren met het ATX bord van Asus. uitvoering: Antec VCX300 ARGB. Deze heeft alleen geen type c aansluiting aan de voorkant zitten, maar voor de rest is die dus qua formaat heel leuk en komt inclusief 5 fans. Ook zou uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT er precies in moeten passen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:17:
De duurdere mATX borden die ik net deelde komen dus voornamelijk met de betere audio chip, meer usb poorten, en betere VRM.

Na nog een beetje verder kijken kwam ik deze super compacte ATX behuizing tegen die je dus kan combineren met het ATX bord van Asus. uitvoering: Antec VCX300 ARGB. Deze heeft alleen geen type c aansluiting aan de voorkant zitten, maar voor de rest is die dus qua formaat heel leuk en komt inclusief 5 fans. Ook zou uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT er precies in moeten passen.
Op zich een prima uiterlijk, voor een zeer mooie prijs. Ik kon zo snel geen reviews vinden - of de CX300 moet (vrijwel) dezelfde zijn. Ik ben in elk geval wel benieuw naar geluid en koeling.

Ja ik begreep dat die bordjes luxer zijn ;) maar ik bedoelde of hun meerprijs het waard is ten opzichte van mijn aanvankelijke moederbord uit de startpost.

• Miyazono
De behuizing is best nieuw zo te zien dus je gaat niet zo snel reviews vinden vrees ik.

Vergeleken met het Asus bord hebben deze twee mATX bordjes Wifi 7 ipv 6, Bluetooth 5.4 ipv 5.2, en pcie 5 ipv 4. Leuk om te hebben maar ik denk niet dat je er veel van gaat merken tegenover het Asus bord. Ja, het is in technisch gezien wel meer future proof, maar ik denk dat je met het Asus bord qua features gewoon goed zit. Een 5090 ziet hooguit 1 fps verschil tussen pcie 4 en 5 bijvoorbeeld ;)

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Jorgen schreef op woensdag 19 november 2025 @ 22:32:
[...]

Logitech toetsenbord (K850) en muis (M270) heb ik al ;)

Dank voor je mooie voorstel! 1800 euro is nog ruim boven mijn budget. Een zinnige upgrade van bijv 9070 naar 9070XT vind ik het bijv wel waard om enkele tientjes in de stoppen, maar ik wil verder echt ruim onder die 1600 euro blijven.
Oeps ik had het budget niet gelezen. Maar in dat geval is zou ik dus aanraden naar een RTX 5070 te gaan als je met AI wil gaan experimenteren, dan zit je meteen binnen budget. Je gaat echt spijt krijgen van een AMD kaart als je met AI wil gaan werken. Dat raakt ook een ander punt; een laptop 5070 is echt beduidend trager inderdaad, en bovendien moetje daar oppassen dat het geen 8GB modellen zijn, ook daar weer voor AI een knelpunt want je wil zoveel mogelijk Vram om grotere modellen te draaien.

youtube.com/@hisrep

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:18:
[...]

Oeps ik had het budget niet gelezen. Maar in dat geval is zou ik dus aanraden naar een RTX 5070 te gaan als je met AI wil gaan experimenteren, dan zit je meteen binnen budget. Je gaat echt spijt krijgen van een AMD kaart als je met AI wil gaan werken. Dat raakt ook een ander punt; een laptop 5070 is echt beduidend trager inderdaad, en bovendien moetje daar oppassen dat het geen 8GB modellen zijn, ook daar weer voor AI een knelpunt want je wil zoveel mogelijk Vram om grotere modellen te draaien.
Als je naar de rest van ons computergebruik kijkt; waarbij AI een leuke pre is, maar géén eis; ga ik dan niet alsnog ook spijt krijgen als ik er geen AMD videokaart in stop? AI image generation stond even op een laag pitje omdat ik uitgekeken was op de online generators en ik vind het leuk als het weer kan, maar niet als alle andere dingen er minder goed door kunnen.

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Miyazono schreef op donderdag 20 november 2025 @ 00:43:
De behuizing is best nieuw zo te zien dus je gaat niet zo snel reviews vinden vrees ik.

Vergeleken met het Asus bord hebben deze twee mATX bordjes Wifi 7 ipv 6, Bluetooth 5.4 ipv 5.2, en pcie 5 ipv 4. Leuk om te hebben maar ik denk niet dat je er veel van gaat merken tegenover het Asus bord. Ja, het is in technisch gezien wel meer future proof, maar ik denk dat je met het Asus bord qua features gewoon goed zit. Een 5090 ziet hooguit 1 fps verschil tussen pcie 4 en 5 bijvoorbeeld ;)
@Miyazono Dank! Dan is het dus vooral en keuze voor 1 van die als ik voor mATX ga, of mijn aanvankelijke bordje als ik voor ATX ga.

Ik heb nu dit lijstje:
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 665,40€ 665,40
1MonitorsLG 27GS85Q-B Zwart€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 V3 - ATX3.1€ 93,04€ 93,04
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 122,90€ 122,90
Totaal€ 1.476,-
Ik heb verschillende reviews van de MSI monitor bekeken en hij is zeer interessant. Ik had alleen het gevoel dat de LG die ik nu heb geselecteerd over de gehele linie wat beter is. Op deze bedragen is dat misschien ook niet verassend als er een kwart prijsverschil is. Ik ben benieuwd wat beide prijzen dit weekend gaan doen.

Dan heb ik er zoals jullie zien nu even helemaal geen moederbord en behuizining in staan. Ik ben er inmiddels dankzij @Miyazono van overtuigd dat mATX ook een uitstekende keuze is, maar vind het wel lastig om een goede keuze te maken voor een ATX moederbord en bijpassende kast, of een mATX moederbord en kast, omdat ik de kennis mis te beoordelen welke goed genoeg zijn. Ik heb de Sapphire videokaart even teruggezet omdat die over de gehele linie goed presteert. Wellicht verandert daar dit weekend ook nog iets in de prijs.

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Kijk het is eigenlijk misschien een simpele vraag; wil je er wat meer budget voor uittrekken. Een 5070 heeft namelijk maar 12GB vram, wat voor AI wel een nadeel is. Het gaat wel, maar je moet dan vaak naar de gecomprimeerde modellen kijken en omdat 16GB zo'n gangbare grootte is worden veel modellen erop getraind om daar in te passen.

De RX 9070 XT is qua bang for the buck nu dé kaart die in jouw budget past. Ga je echter €150 meer uitgeven, dan krijg je met de 5070 Ti in games betere raytracing. Als het je dat waard is, heb je er als voordeel bovenop dat je dan voor AI ook echt een leuke kaart hebt.

Voor wat betreft je vraag over kast/moederbord: ik zou wel een moederbord nemen met de B650 chipset, goedkoper moederbord mist ook wel e.e.a. aan handige dingen namelijk. De best buy van tweakers is prima: uitvoering: ASRock B650M-HDV/M.2

Je kan nog wat besparen met de voeding, 750W is meer dan zat voor jouw setup. Voor de kast moet je dan vooral even goed zoeken of de lengte van de videokaart geen probleem is als je naar micro atx wil. Hou er echter wel ook rekening mee dat een kleinere kast simpelweg toch ook meer warmteproblemen geeft. Die ATX kast voor €50 die ik postte is inclusief veel fans wel lekker veel bang for the buck.

[ Voor 40% gewijzigd door DeNachtwacht op 20-11-2025 11:16 ]

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1