Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vliering zolder, bevestiging dakspanten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rik922
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 12:35
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het plannen van een vliering in mijn nieuwbouwwoning en ik twijfel of de dakspanten / keperbalken de extra belasting kunnen dragen.

Situatie:
• Nieuwbouw (2022/2023)
• Zolder met schuin dak
• Houten daksporen aanwezig (geen sandwichpanelen)
• Ik wil een vliering maken van ongeveer 4,86 m lang × 2,32 m breed
• Constructie zoals ik nu denk:
• 2 langsliggers (50×150 mm) langs de dakspanten
• 13 tussenbalken (50×150 mm, 2,32 m) haaks ertussen, h.o.h. 40 cm
• Afgewerkt met 18 mm underlayment

Hieronder een foto van de dakconstructie:
(foto toevoegen)

Vraag:
Is deze kapconstructie geschikt om een vliering over dit hele oppervlak te dragen, of moet dit eerst door een constructeur worden doorgerekend?
Het gaat niet om zware opslag, maar om een normale looppaden / lichte bergruimte.

Alle ervaringen, tips of waarschuwingen zijn welkom!
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYj1Hlon8DV5SifUD6ImtBc5pfQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQqQL0ArE3aPDOfIOCmCfwEL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FU2mmYVtpTx0NJ-JERkV0mpLNcw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rQT2vtgQpqgWQjJfIAhhDtYH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3TzwgF-2SC3UkJoNXOkvsSo5Vx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F4csy0kRbrgiE4W7ZNTHOc5R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76L4T7txQkoCYcBXxnJ40xhbcHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQSI3pURpKhTlkyT1kJ99bXI.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-11 23:24
Waarbij de belangrijkste vraag is wat het 'dak' van je dakkapel kan houden? Want daar heb je dus geen steun meer naar beneden en hangt je zolder aan een kant aan het dak... Op de foto's is volgens mij ook niet de uiteindelijke constructie van de kapel te zien.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:57
Het gaat om de ruimte in de nok, zodat het dak recht wordt met dat van de dakkapel?

Een constructie toevoegen die 12 m2 aan oppervlak + whatever zich daar in de loop van de jaren opstapelt gaat dragen, zou ik wel laten berekenen door een constructeur. De dakkapel zelf belast je dak namelijk ook al - dus zoals hierboven gevraagd, de constructie daarvan is ook niet onbelangrijk. Je gaat namelijk op precies het punt waar ook al de dakconstructie van je dakkapel vastzit aan jouw dak, nu extra de ene kant van de vliering vastzetten.

Zonnepanelen zijn ook belasting die vaak niet oorspronkelijk aanwezig was.

Het is ook goed mogelijk dat het best kan, maar alleen als je bv ondersteuning bouwt in de vorm van knieschotten of een tussenwand, die meteen ook de dakkapel extra steunt en afdraagt op de (verondersteld) betonnen verdiepingsvloer, die i.h.a. best wat kan hebben.

Maar ik vind het er allemaal best dunnetjes uitzien, en zou het er niet blindelings op gokken.

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Nee een vliering hoor je niet aan de kap te bevestigen. Gebruik je muren hiervoor en evt een draagmuur/pilaar in het midden.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
Zoals @Draakje5 al zegt, het beste is om het aan je muren te bevestigen en de kap zo min mogelijk te belasten.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:22

Pazo

Mroaw?

Wellicht als inspiratie, mijn versie van vliering, ook laatst nog in een ander topic aangedragen:
Pazo schreef op donderdag 6 november 2025 @ 12:06:
Ben je van plan ook een kamer te bouwen? Dus een extra muur met deur? Dan kunnen de dragende balken op die muur rusten, en aan de andere kant aan de bestaande stenen (buiten) muur.
Ik heb het destijds zo gedaan op mijn zolder:

Muur voor kamer bouwen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Draagbalken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

na afloop:

[Afbeelding]

Voordeel is dat de vliering dus niet aan de kap vast zit.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

• Rik922
  • Registratie: Mei 2022
Bedankt voor jullie toelichting. De vliering aan de muren bevestigen zou kunnen, gezien de overspanning van 480cm, adviseren jullie dan een andere houtzwaarte? Ik hanteer momenteel 50x150mm.

Overigens wordt dit ook nog lastig, als je het leidingwerk bekijkt op de 3e foto.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Vuistregel is 1:20. Dus 480 cm overspanning wordt 24 cm balk

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wordt het op zolder ook niet een ontzettend benauwende bedoening, als over het hele oppervlak het plafond zo laag komt te hangen? En je hebt het over "looppaden" op de vliering, maar dat worden op z'n best tijgergangetjes lijkt me?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

grimselman schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:48:
Vuistregel is 1:20. Dus 480 cm overspanning wordt 24 cm balk
@Rik922

AFAIK moeten die balken zwaarder zoals Grimselman al aangeeft, met die 150 kom je er niet

kijk hierbij ook naar je onderlinge balkafstand (bijvoorbeeld h-o-h).

https://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif

[ Voor 13% gewijzigd door Fraggert op 20-11-2025 12:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Pagina: 1