[quote]
Donderstraaltje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:59:
[...]
Staat erin
Mag je dan ook met oud klanten geen contact meer hebben dan? Daarover staat er niks in.
Dit hebben ze bij mij geprobeerd, maar dat is eruit gesloopt door de advocaat. Concurrentiebeding is er ook uitgesloopt. Ik had dan heel wat jaren niet meer in mijn eigen vakgebied kunnen werken met beide bepalingen, onacceptabel.
Maar los van of het wel of niet mag gaat het om de informatie die je deelt met deze oud klanten en hoe je iets deelt. De manier waarop je dit hebt gedaan is niet 'handig' en ook hier gaat het weer om alle overige bepalingen die in een VSO opgenomen kunnen zijn, die daar betrekking op kunnen hebben.
Bespreek dit soort situaties met je advocaat en laat het je uitleggen.
Wel dat alle gemaakte werken eigendom blijven en ik niks mag meenemen dus ook het klantenbestand niet.
Maar je verwijst naar je nieuwe werk met je oude opdrachtgevers? Dan ben je deze bepaling eigenlijk niet nagekomen. Je had het open moeten houden, aan moeten geven dat je daar niet meer werkt en dus moeten verwijzen naar je oude werkgever. 'Ik kan weer gevonden worden aan de andere kant', past niet bij de bepaling dat je het klantenbestand niet mee mag nemen. Ik denk dat men hier terecht over valt, maar ook hiet ligt het weer aan hoe en wat er precies is opgenomen in de VSO.
Ik heb destijds een aantal scenario's besproken met de advocaat zodat ik bij voorkomende en te verwachten vragen wist hoe ik moest reageren en wanneer ik wat wel/niet kon zeggen, moest zwijgen, etc.
Je hebt niet zozeer een foute houding, maar je geeft zelf al aan dat je veel van de bepalingen in de VSO onvoldoende begrijpt. Sommige uitspraken naar opdrachtgevers van je ex-werkgever zijn mogelijk niet handig geweest en des te belangrijker om de bepalingen te gaan leren begrijpen, zodat je weet wanneer je wel en niet over de scheef gaat.
Stap naar je advocaat en laat het je uitleggen, je moet weten en begrijpen wat en waarvoor je hebt getekend om niet in de problemen te komen. Verwijs je ex-werkgever naar je advocaat en laat je begeleiden door een coach, of de poh ggz van de huisarts om je gevoel en je zelfvertrouwen ed weer de juiste kant op te krijgen.
Ik meld helemaal niets als mensen ernaar vragen, behalve dan dat ik toe was aan iets anders en ik niet meer op mijn plek zat en dus wat anders ben gaan doen. Niet veel anders dan dat ik vrijwillig naar een andere baan/werkgever zou zijn gegaan.
Pols overigens wel bij je advocaat of ze kosten in rekening brengen, zo ja hoeveel en hoe, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.