Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Monitor aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Joostjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 19:27
Beste Tweakers,

Al een tijdje overweeg ik de aanschaf van een nieuwe monitor. Ik heb momenteel een vrij eenvoudig 1080p 114hz scherm, en zou willen overstappen op een OLED 1440p montitor. Mijn oog is gevallen op de volgende monitors:

1. uitvoering: Gigabyte MO27Q28G Zwart
2. uitvoering: MSI MAG 271QP QD-OLED X24 Zwart

Beide schermen zijn mat, wat mijn voorkeur heeft omdat ik een felle bureaulamp boven mijn monitor heb staan. Optie 2 spreekt mij daarnaast aan omdat hij een betere HDR weergave zou hebben. De meerprijs is voor mij niet relevant.

Nu is het zo dat ik mijn setup ook gebruik voor mijn werk (programmeren) en privé browsen (ca 40 uur per week totaal). Ik begrijp dat OLED monitoren hier eigenlijk niet geschikt voor zijn door het risico op inbranders van de LEDjes. Nu lees ik ook her en der over software op de monitor die daar tegen bestand is (pixel cleaning?). Kunnen jullie mij adviseren welke van deze 2 monitoren of eventueel een ander het meest geschikt isvoor mijn situatie?

Mijn privé game specs zijn:
Intel 12700k CPU
RTX 3070 8GPU (mogelijk binnenkort een upgrade naar 5070ti super)

Voor mijn werk sluit ik een macbook aan op de monitor.

Bij voorbaat denk!

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05
De Gigabyte heeft betere HDR weergave. WOLED in het algemeen doet het met HDR beter dan QD-OLED. Ik zou eens een kijkje nemen bij YouTube: The Ultimate Value 1440p OLED - Gigabyte MO27Q28G Review en YouTube: 4th Gen Primary RGB Tandem OLED is here! – Gigabyte MO27Q28G review

Als je je zorgen maakt om inbranden dan is YouTube: Deliberately Burning In My QD-OLED Monitor - 18 Month Update ook interessant :)

• maxkranendijk
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:10
Ik overweeg ook de MSI (of deze versie: uitvoering: MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart)

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 271qpx en 271qp.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist? Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Koopadviesvragen horen in de koopadviesfora.

Move VB -> CKA

Oslik blyat! Oslik!

• Joostjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-11 19:27
maxkranendijk schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:23:
Ik overweeg ook de MSI (of deze versie: uitvoering: MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart)

Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk wat het verschil is tussen de 271qpx en 271qp.
De QPX heeft een glossy coating, de QP heeft een matte coating. Voor zover ik heb begrepen geeft de glossy coating beter beeld, mits je in een donkere omgeving zit. In een lichte omgeving is een matte coating fijner.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:05
Matte coating werkt als een diffusion layer, dus licht dat er door schijnt word verspreid. Dit zorgt ervoor dat als jij een lamp achter je hebt staan of er is veel licht in je kamer aanwezig, dan word dit licht verspreid over je scherm en heb je minder last van reflecties. Nu geld dit ook voor het licht van de monitor zelf. Matte coating heeft hierdoor minder mooie kleurweergave dan een glossy paneel.

Een glossy paneel daarintegen verspreid helemaal niks en zorgt er dus voor dat licht gereflecteerd word. Als je dus een lamp achter je hebt staan of een raam naast je etc dan werkt je scherm een beetje als een spiegel omdat alles door het glossy paneel gaat en vervolgens weer terugkaatst. Maar omdat het licht gewoon doorlaat zonder enige problemen heb je wel dat kleuren en dergelijke er mooier uit zien dan met een matte coating.

Dus beide hebben ze plus en minpunten, ik zou even kijken waar je monitor komt te staan en in hoeverre je licht hebt dat op je scherm kan schijnen. Als je dat niet echt hebt kan je altijd glossy overwegen. Zit er een raam achter je oid of ben je niet echt zeker van je omgeving dan gewoon lekker bij matte blijven

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:52
is een mini led geen optie?Want oled en lang en veel stilstaand beeld,is eigenlijk vragen om problemen(ondanks alle anti brun in technieken)
Verder is oled met tekst ook minder(verschild per scherm trouwens)

Ik heb zef een oled deze:

uitvoering: MSI MAG 271QPX QD-OLED E2 Zwart

Voor gamen geweldig,maar voor tekst bv is,zeker op een witte achtergrond veel minder leesbaar als mijn oude ips monitor,iets met werk wel op rekening mee te houden welke je kiest,mocht het een oled worden.

Een mini led,heeft dat nadeel niet en brand niet in
Pagina: 1