Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• rl302
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:22
Mijn vraag
Hallo allemaal!
Ik heb nas van synology met 2x 4TB schijven die samen 1 pool vormen. Deze pool is gecrashed in 2021, en heb sinds die tijd door peroonlijke reden niet meer de nas kunnen bereiken aangezien ik het wachtwoord en het ip niet wist. Vandaag ben ik erachteraan gegaan en heb het ip en het wachtwoord gevonden. Het status lampje knipperde altijd al oranje en er kwam een piep uit. Toen ik vandaag inlogde op het dashboard zag ik dat de pool gecrashed was en ik kom niet meer bij de bestanden. Bij de storage pool staat 3.6 TB, terwijl het naar mijn idee 7.2TB zou moeten zijn. Volume status is: Crashed.

Ik heb hier zelf heel weinig verstand van en ik hoop dat er iemand is om mij hiermee te helpen!
Storage pool 1 bestaat uit 2 drives van 3.6TB maar de totale opslag van storage pool 1 is ook 3.6TB, mijn vermoeden is dus dat 1 van de 2 drives kapot is, maar ik heb geen idee welke. Bij de drive info staat allocation status: normal, health status: normal.
.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DS718+
2x 4TB HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw opstarten.

Ik zal hieronder wat screenshots plaatsen van de dingen die ik in het panel zie. Er staan veel dierbare foto's op, dus ik hoop dat er iemand op dit forum verstand heeft van dit probleem!

Alvast heel erg bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFNVND4QNBfLA3jTJFXEMaYOE64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MxHtb1lix6eYAySjlRboWZ09.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZfiYdNhfNF6RgaWBIBahH6Do4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a6TkLROTuJdeH053RJHX4JWk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0E0nXGvHIivR_B9C7jzkXYU5xs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sLuGG6OmBAwITg0FKbgMu6ZP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/heDYeUzZ1SkJPTHJ2s6GYiB_8qQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/glGcyH7Vao8dgE39Hk5cxYlE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJlWkemyJeBflxG8AFbII2DCboI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DZNBasNRqRr2vn6ZTIRgByDT.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via rl302 op 19-11-2025 20:33)

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:03
@rl302
Als je er geen verstand van hebt, zou ik een support ticket inschieten bij Synology.
Wat ze nodig hebben is SSH toegang en een wachtwoord, maar ze geven je duidelijk uitleg wat ze nodig hebben om er op afstand bij te kunnen. Mijn ervaring met Synology Support is behoorlijk positief.

Meestal gaat een volume stuk doordat een disk uitgevallen is, kan power outage zijn geweest, of toch een disk failure, Synology Support kan in de logs goed analyseren waar de oorzaak lag, en misschien een herstelactie uitvoeren.
Dit staat bij Synology op de website: DSM 7.0: Go to Storage Manager > Storage to online assemble and convert a storage pool back to available status without restarting your system.
Als dat werkt, maak dan meteen een kopie van je data op een ander medium.
Mocht je je daar niet prettig bij voelen om te doen, laat Synology Support het dan doen.

En nogmaals: een NAS is geen backup, een backup is als je je data op 2 onafhankelijke datadragers hebt staan. En in jouw geval heb je 2 x 4 TB in een SHR, wat dus een redundantie geeft bij uitval van 1 disk. Effectief heb je iets van 3.5TB opslag.

Alle reacties

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Ik zou met een schone lei beginnen, want de schijven zelf lijken volgens SMART nog prima in orde en aangezien je dit hebt gezegd:
Er staan veel dierbare foto's op
neem ik aan dat je een backup hebt. Toch?

• rl302
Als het goed is werden er automatisch backups gemaakt, maar geen idee waar ik die kan vinden. Zoals ik al eerder zei, ik heb hier niet heel veel verstand van 😬.

Enig idee waar ik die kan vinden? Backup maken van 8tb is denk ik ook vrij moeilijk?

Acties:
  • Beste antwoord

• reinier68
@rl302
Als je er geen verstand van hebt, zou ik een support ticket inschieten bij Synology.
Wat ze nodig hebben is SSH toegang en een wachtwoord, maar ze geven je duidelijk uitleg wat ze nodig hebben om er op afstand bij te kunnen. Mijn ervaring met Synology Support is behoorlijk positief.

Meestal gaat een volume stuk doordat een disk uitgevallen is, kan power outage zijn geweest, of toch een disk failure, Synology Support kan in de logs goed analyseren waar de oorzaak lag, en misschien een herstelactie uitvoeren.
Dit staat bij Synology op de website: DSM 7.0: Go to Storage Manager > Storage to online assemble and convert a storage pool back to available status without restarting your system.
Als dat werkt, maak dan meteen een kopie van je data op een ander medium.
Mocht je je daar niet prettig bij voelen om te doen, laat Synology Support het dan doen.

En nogmaals: een NAS is geen backup, een backup is als je je data op 2 onafhankelijke datadragers hebt staan. En in jouw geval heb je 2 x 4 TB in een SHR, wat dus een redundantie geeft bij uitval van 1 disk. Effectief heb je iets van 3.5TB opslag.

• rl302
@reinier68
Dankjewel voor je antwoord!
Ik heb een ticket aangemaakt. Wat raad je aan voor een backup? Als ik 7tb aan fotos/bestanden heb.
Ik hoop dat synology alles voor mij kan regelen en dan laat ik het aan hen over!
Nogmaals dank!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
Als iets je dierbaar is, lijkt me een backup (ook al is het 8TB) echt wel belangrijk. Hoe je dat doet is aan jou en uiteraard de keuze om het niet te doen is ook aan jou.
Ik heb ruim meer, maar wordt eigenlijk al sinds jaar en dag a 13 euro per maand via Crashplan opgeslagen in de cloud. Encrypted en wel.

Backup is op zijn minst buitenshuis, dus wellicht nog een NAS bij familie/vrienden en dat zij andersom kunnen backuppen? Dan heb je alleen aanschaf en opslag nodig.

• reinier68
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:37:
@reinier68
Dankjewel voor je antwoord!
Ik heb een ticket aangemaakt. Wat raad je aan voor een backup? Als ik 7tb aan fotos/bestanden heb.
Ik hoop dat synology alles voor mij kan regelen en dan laat ik het aan hen over!
Nogmaals dank!
Je hebt 2 drives van 4TB in je NAS, effectief ca 3.5TB aan data. Blijkbaar, als ik je goed begrijp, heb je ook elders nog foto's, en gezamenlijk is het 7TB.

Wat ik zou doen:
2 nieuwe disken (10TB of groter) in je NAS zetten en daar een SHR van maken. Daar je 1e kopie van je foto's op zetten.

Een externe disk erbij nemen van meer dan 8TB en daar een 2e kopie op zetten. Die disk ergens opslaan buiten je huis zodat bij brand of iets anders je data veilig is. Misschien bij goede buren of familie in de buurt.
De NAS hou je als actuele databron, en eens in het kwartaal ofzo vul je je externe disk aan.

Of je neemt een Cloud abonnement met voldoende opslag, en synchroniseer je je data daar ook heen.

Kijk maar eens wat jou het beste past.

• rl302
@reinier68 @Arunia
Dank voor het meedenken!
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp, ik heb hier heel weinig verstand van. Maar hoe kunnen 8tb aan hdds maar 3,5tb opleveren?
Die 7TB was meer een hok aangezien de nas bijna 90% vol zat en ik dacht 8tb te hebben. Maar dat is dus blijkbaar 3,5tb? Of is mogelijk 1 van de 2 hdds stuk?

Ik ben even aan het zoeken naar een cloud abonnement, maar dat is allemaal vrij duur. En waarom zou je nog een nas hebben, als je documenten veilig in de cloud staan en je daar gewoon bij kunt?
Een extra hdd is voor mij sowieso een optie.
Ik ga eerst even het antwoord van synology afwachten en daarna zo snel mogelijk op een van de twee manieren een backup proberen te maken!
Wat ik zou doen:
2 nieuwe disken (10TB of groter) in je NAS zetten en daar een SHR van maken. Daar je 1e kopie van je foto's op zetten.
Wat bedoel je hier met een SHR? De wereld is echt totaal nieuw voor mij :| :|

In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie antwoorden!

• reinier68
@rl302
Wacht eerst even op de reactie van Synology, maar als die niets kunnen betekenen is er een heel klein kansje: Run eenmemory test vanuit de SYnology assistant. https://kb.synology.com/e...y_test_on_my_Synology_NAS

In hele vreemde gevallen bleek het runnen van de memory test ook een impuls te geven tot herstel van een gecrashed volume. Ik noem het vreemd, omdat ik de relatie niet direct zie tussen een gecrashed volume en een memory scan die dat zou kunnen verhelpen. Wel kan een corrupt geheugen er een veroorzaken.

• reinier68
@rl302
SHR : dat is wat je nu al hebt/had op je NAS. Synology Hybrid RAID dus :-)

Dat is in een 2 disk versie een soort RAID1, dus de ene disk is een kopie van de andere.

Bij meerdere disken, zeg 4, bevatten alle disken data, maar ook een stukje replicatie van elkaar. Als er 1 stuk gaat, kan je systeem gewoon doordraaien. Je vervangt de defecte disk, en je start de rebuild. Na een paar dagen is je hele dataset weer 100% in orde.

Leesvoer : https://kb.synology.com/e..._Synology_Hybrid_RAID_SHR

• rl302
@reinier68
Aha, kijk, leer ik ook weer wat!
Stel 1 van de 2 schijven is nu kapot/corrupt, dan is de kans dus groot dat de bestanden nog op de andere schijf staan?
Een backup voor brand/diefstal is voor mijn geval niet zo heel nodig, maar als het dus dupplicaties zijn, dan heb je in theorie al een backup?

Ik ga de memory scan even proberen!
Dank!

• Saekerhett
  • Nu online
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:49:
@reinier68 @Arunia
Dank voor het meedenken!
Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp, ik heb hier heel weinig verstand van. Maar hoe kunnen 8tb aan hdds maar 3,5tb opleveren?
Die 7TB was meer een hok aangezien de nas bijna 90% vol zat en ik dacht 8tb te hebben. Maar dat is dus blijkbaar 3,5tb? Of is mogelijk 1 van de 2 hdds stuk?
Nee, jij hebt 2x4TB in SHR (Synology Hybrid Raid). Dat is Synology's variant van RAID-1. En RAID-1 betekent dat je één harde schijf redundant hebt, m.a.w. alle data die je hebt, staat op beide schijven.

Afgerond is dat 3,6 TiB, want 4.000.000.000.000 bytes (4 terabyte) is 3,6 tebibyte, wat hier dus feitelijk bedoeld wordt.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:01
@rl302 De nog een NAS ergens buiten de deur was vanwege het niet goedkoop zijn van cloud opslag. ;)

Maar wat hij bedoeld is dat je overlap van data hebt op je schijven waardoor bij een crash van 1 schijf, je wel al je data nog hebt.
Het opslaan buiten de deur is omdat als je huis in de fik gaat, je alsnog alles kwijt bent.

@reinier68 legt het inderdaad ook goed uit.

Het gaat uiteindelijk om veiligheid en hoe belangrijk je data is voor je tegenover wat het kost. Dus kosten en risico wat je wilt nemen.

Ik heb bijvoorbeeld 16TB aan opslag in mijn server zitten. Maar, ik hoef echt niet van alles een backup te hebben. Enige wat ik de cloud/backup in schiet, is onze eigen gemaakte foto's en video's en wat bestanden in onze persoonlijke mappen. Alle andere meuk hoef ik niet veilig te stellen. Dat ruimt op als er iets mee gebeurd en kan ik opnieuw terughalen.
Daarnaast wordt er op die 16TB nog het één en ander gespiegeld aan data zodat ik ook niet perse terug hoef te grijpen naar de cloud backup wat toch ook tijd kost. Maar mocht het huis affikken, dan kan ik die data wel nog terug krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 19-11-2025 20:59 ]

• reinier68
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:56:
@reinier68
Aha, kijk, leer ik ook weer wat!
Stel 1 van de 2 schijven is nu kapot/corrupt, dan is de kans dus groot dat de bestanden nog op de andere schijf staan?
Een backup voor brand/diefstal is voor mijn geval niet zo heel nodig, maar als het dus dupplicaties zijn, dan heb je in theorie al een backup?

Ik ga de memory scan even proberen!
Dank!
Ik zou altijd mijn belangrijke data ook buitenshuis willen hebben staan, maar dat is ieders eigen keuze.

In IT land geld de basisregel : 1 is geen
Dus in het geval van data: altijd 2 kopietjes hebben, op verschillende mediums. Al zou ik voor mobiel gebruik eerder SSD's kiezen vanwege dat echte disken niet zo goed tegen tikken en stoten kunnen.

Misschien overkill, maar zo heb ik het:
ik heb 2 Synology's staan, de ene primair, de 2e secundair. Er zit 8 x 16TB aan opslag in. Om de dag maak ik full backups van al mijn systemen. Elke 2 weken repliceer ik alles van de primaire naar de secundaire NAS.
Er is ook een externe disk waar de echt relevante spullen op staan en die ligt ergens in een kluis. Om de zoveel tijd maak ik die externe disk weer up-to-date.

Ik heb 2 keer een noodgreep moeten doen voor recovery, en dat heeft de hele setup al dik terugverdiend. Al hoop ik dat niemand dat ooit hoeft mee t e maken.

[ Voor 26% gewijzigd door reinier68 op 19-11-2025 21:04 ]

• Saekerhett
  • Nu online
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:56:
@reinier68
Dit is dus absoluut géén backup! Het enige dat je nu hebt, en dat is op zich wel fijn, is dat je een defecte schijf (één tegelijk) kan permitteren, zonder dat je hele pool weg is. Defecte schijf eruit, nieuwe schijf erin, rebuilden, klaar. Als jij om wat voor reden datacorruptie krijgt, of alles wordt per ongeluk gewist of wat dan ook, ben je het kwijt, ook met SHR. Uiteraard met brand en diefstal ook zoals je zei.

• rl302
Dank voor al jullie reacties, ik ben dan inderdaad van plan om alles op een ssd als backup te zetten. Ik zit even te zoeken en vond deze:
https://www.coolblue.nl/p...9KiPo5yRYleBoCZ8wQAvD_BwE

Is zoiets geschikt voor dit doel einde?

Ik hoef het niet heel vaak te updaten, ik heb op de nas vooral oude fotos/bestanden opgeslagen. Fotos vanaf 2019 staan allemaal in google fotos.

• reinier68
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:04:
Dank voor al jullie reacties, ik ben dan inderdaad van plan om alles op een ssd als backup te zetten. Ik zit even te zoeken en vond deze:

Ik hoef het niet heel vaak te updaten, ik heb op de nas vooral oude fotos/bestanden opgeslagen. Fotos vanaf 2019 staan allemaal in google fotos.
Zoiets kan prima. Na de reviews gezien te hebben maar even laten liggen....
@Saekerhett : scherp gezien !

Maar nogmaals: leg hem dan buitenshuis. Dan is hij bij een calamiteit buiten de gevarenzone.

[ Voor 5% gewijzigd door reinier68 op 19-11-2025 21:11 ]

• Saekerhett
  • Nu online
rl302 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:04:

Ik zou die SSD heel erg links laten liggen aan de reviews te zien: uitvoering: Samsung Portable SSD T7 Shield 4TB Zwart

Beter haal je een T9: https://www.coolblue.nl/p...rtable-ssd-4tb-zwart.html

• rl302
Dankjulliewel! Ik ga er naar kijken.
Om nog even terug te komen op die memory scan, in de synology software staat bij een van de 2 schijven ready en bij de ander not configured.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0y4fyIXlXTo3p6VwR2iUK0mKzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hhXTxZAK1DaetDLUesobrPus.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PSEZNVJEnG1gC83HmT5jI1bcUM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GvSoHljoSa3oGCkiPfvDeuZe.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uIT7vBVdDh-Sv5yOnwvmCv8YGIY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F0og8f0vULcm6AWKBnrRPCa5.png?f=fotoalbum_large

• reinier68
@rl302
Hmm, vreemd.
In je eerste screenshot staat toch echt een SHR met 1 disk redundant. En used drives = 2

Lijkt erop dat 1 drive in de problemen is geraakt en uit de pool is gegooid.
Ik zou eerst even wachten tot Synology in je logs gekeken heeft om te zien wat de oorzaak is geweest.

Als je NAS weer opgestart is, zie je dan wel je data? Of blijft hij onbenaderbaar?

[ Voor 12% gewijzigd door reinier68 op 19-11-2025 21:33 ]

• rl302
Na het opnieuw opstarten van de nas staat er bij beide weer ready.
Dank voor al jullie hulp tot nu toe! Ik wacht het antwoord van synology rustig af.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:48
Je disks zijn goed. De hardware lijk in orde.
Je pool is goed. Dus de redundancy lijkt ook in orde.
Je volume is kapot. Dus het bestandssysteem lijkt kapot.

De kans is dat hij bij de laatste unsafe shutdown corrupt is geraakt en reparatie nodig heeft. Dat kan niet via de webpagina’s. Wacht op Synology, na het fixen is er waarschijnlijk niets verloren.

• rl302
@jeroen3 Dankjewel voor je antwoord!
toch blij met een wat duurdere nas met goede service, anders had ik nu wel een probleem

• rl302
Even een update, inmiddels antwoord van synogly Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbBQMgakG4qd60ochN2wnhsLyN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s7NulOVERlNJQpyMfTxt8Xm7.png?f=fotoalbum_large

Heb ze nu remote acces gegeven, en hoop dat ze op die manier iets kunnen betekenen.
Pagina: 1