Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe 55inch tv, en waarschijnlijk een Oled

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LeonieV
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-11 13:14
Hallo,

Ik ben op zoek naar een 55 inch televisie. Nu heb ik natuurlijk zelf al even rondgekeken in de winkel en beetje op internet, maar kom er niet helemaal uit.

Ik kom zoals velen hier op de gebruikelijke tv's uit denk ik, De LG C5 of G5 en de samsung S95 ( S90 kan ook maar heb je geen qd oled ). Panasonic komt ook heel goed uit de testen maar wat lastig te verkrijgen

Hoofdzaak van de tv is gewoon normale tv kijken via Ziggo. En vooral veel sport ook. Mijn man wil ook weleens gamen met een ps5 en daardoor vallen de miniled tv's eigenlijk wel af. volgens rtings zijn de Sony bravia 3 / 5 langzaam met pixels en kan je een waas zien op de ps5. de Samsung QN90F heeft dan weer dat zwart niet zwart is maar in de gamemode gewoon grijs is. Dus................ denk dat ze dan afvallen

Had wat vraagjes:

1 Wat voor scherm heeft de Samsung S90F in de 55 inch versie. Ik denk zelf het scherm wat de C5 van LG ook heeft of niet?

2 Welke tv is beste geschikt voor sport? Ik moet wel een vloeiend beeld hebben en geen haperingen zien of een waas achter een tennisbal enz. Zeer gevoelig voor. Daarin moet LG wat beter zijn, maar anderen zeggen dat je het eigenlijk bijna niet merkt omdat het een Oled is die al heel snel pixels verwerkt

3 Als je gewoon Ned 1 kijkt via Ziggo wat voor soort beeld krijg ik dan op deze 4k oled tv's? Ik denk dat de 1080 opgewaardeerd wordt op 1 of andere manier naar 4k via de processor. Maar heb je dan ook dat hij HDR aan de beelden toevoegd? Of is HDR alleen bij films enz die het ook echt hebben / ondersteunen ?

4 Dan zag ik ook nog een Panasonic Z80B oled, maar hier kan ik ook weinig info over vinden wat voor beeldscherm deze heeft. Als deze zelfde heeft als de C5 dan is het zeker ook een optie omdat de reviews van Panasonic wel heel goed zijn ook met bewegingsscherpte

5 LG heeft last van schuine strepen door het beeld die je soms kan zien of vaak geen idee. Men zegt alleen als je heel dichtbij het scherm zit. Maar is dit het geval dan in alle content of..........

6 Als LG die strepen heeft dan lijkt het me logisch dat een Panasonic of een Samsung die deze beeldschermen van LG gebruiken dit ook hebben?

Geen idee wat voor aanvulling ik hier nog meer kan geven. Als iemand nog aanvulling nodig heeft vraag gerust dan hoop ik dat ik een antwoord kan geven

Het is natuurlijk allemaal beetje persoonlijk wat je kiest dat weet ik ook wel. Iemand die een G5 heeft gekocht zegt dat dat de beste tv is en die een samsung heeft is dat de beste. Dus dat is lastig natuurlijk.

Heel erg bedankt voor eventuele reacties alvast

Groetjes ,

Leonie

Alle reacties

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:01

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
  1. De Samsung Q90F heeft volgens mij een QD-OLED-paneel in 55". Samsung gebruikt zowel eigen panelen als panelen van LG, dus het is een beetje mistig; maar met de gegevens die ik heb krijg je een Samsung QD-OLED-paneel, dus niet hetzelfde paneel als de C5.
  2. Er is geen voorkeur. Ik denk dat tussen Samsung en LG op dit moment leidend is in beeldverkwerking, maar sport goed weergeven is voor beide merken nul-komma-nul probleem.
  3. Als het signaal 1080i50 is, wat bij zowat alle televisiezenders zo is, dan zal de televisie het beeld de-interlacen. Volgens mij wordt het paneel aangestuurd op 100Hz en indien ingeschakeld (adviseerbaar) wordt bewegingsinterpolatie toegepast om er een vloeiende 100Hz van te maken. Omdat het paneel 4K is moet inderdaad opgeschaald worden naar 4K. HDR zie je in beginsel niet. Er zijn wat functies om niet-HDR-materiaal HDR-achtig weer te geven, maar in beginsel heb je HDR-beeldmateriaal nodig om HDR te kunnen zien.
  4. De Z80B heeft inderdaad een LG-paneel. Ik denk dat het een iets ouder paneel is dan in de C5 zit, want de C5 kan zijn paneel op 144Hz laten werken, terwijl de Z80B beperkt is tot 120Hz. Die extra hertzen zijn niet zo boeiend, maar het is een teken dat het paneel niet hetzelfde is.
  5. Geen idee, ik heb hier nooit van gehoord.
  6. Gezien andere merken ook LG-panelen gebruiken zou dat zo maar kunnen, maar zoals gezegd, niet ieder LG-paneel is hetzelfde.
Misschien dat de keus moeilijk lijkt, maar dat is 'ie eigenlijk niet. Voor jouw beoogd gebruik kun je eigenlijk geen miskoop doen. Dit zijn allemaal knalgoede toptelevisies en gewoon normaal televisie kijken kunnen ze als de beste. Ik zou de koop zelfs af laten hangen van niet-technische zaken, zoals of je de televisie esthetisch mooi vindt, of je de afstandsbediening prettig vindt en dat soort dingen.

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:37
Hallo Leonie,

Ik heb zelf de Lg G5 in 55 inch versie en ben tevreden over mijn aankoop. Alle tv's hebben zo hun nadelen maar dat blijf je toch houden.

1) De Samsung s90f is soms wat onduidelijk qua beeldscherm wat ze hebben. De 65 inch heeft sowieso de qd oled scherm. De 55 inch volgens mij in Amerika ook maar n Europa twijfel ik daarover!! Dus informeer daar even goed naar.

Zo niet dan zit er de c5 beeldscherm in

2 ik ben iemand die zelf wel wat met instellingen gaat klooien, maar ik heb op mijn Lg geen last van een vage waas achter een bal bij tennis of voetbal

Films kunnen op 24p content wel stotteren maar sommigen zien het niet of willen het juist zo, maar ook dit kan je aanpassen. Zijn wel instellingen op internet te vinden.

3) 1080p of 1080i en ook 720p wordt via de processor van de tv omgezet naar 4k. Dat is zonder Hdr. Zoals dmantione zegt kan het wel maar beeld is vaak dan totaal niet mooi.

Hdr vind ik alleen mooi bij hdr op youtube of een netflix film of games. Anders zou ik het uitlaten

4) gezocht maar niet gevonden wat voor scherm. Zeker zoals dmantione zegt geen c5 beeldscherm. Ik gok eerder op een c3 of g3 scherm. Deze zijn dus jaar of 2 oud. Hoeft niet gelijk probleem te zijn maar helderheid is normaal minder. Hoewel Panasonic wel redelijk wat kan aanpassen

5) heel soms kan je die diagonale strepen zien. Sommige zien ze niet. Als je echt op 30-50cm van scherm zit zou je ze kunnen zien. Maar dat is vooral in donkere scenes. Ook bij games zou het kunnen. Ik zie ze zelf soms wel als ik echt express dichtbij kijk om te kijken of het echt zo was. Maar heb ze zelf bij tv kijken op 1m tot 3 meter zelf niet gezien. En ook bij gamen niet opgemerkt. Als je soms tijdens een game op pauze drukt heb ik ze weleens gezien

6) vanaf de c4 modellen heeft LG deze diagonale lijnen. Bij de c5 en g5 vallen ze iets meer op omdat beeld meer helder is waarschijnlijk.

De samsung heeft dan weer af en toe dat het scherm meer en meer dimt langzaam. Daarnaast is de Samsung wel heel fel soms in de winkels althans. Dit is vast wel bij te stellen

Een kennis van mij heeft een Samsung Qled van vorig jaar volgens mij of misschien wel uit 2023 daar heb ik ook wat met tv instellingen zitten stoeien en deze heeft ook geen last bewegingsscherpte tijdens tennis en voetbal dus denk deze nieuwe Oleds van Samsung ook niet

Samsung heeft ook afstandsbediening waar je aan moet wennen volgens mij. Maar je kan altijd traditionele afstandsbediening kopen

Uiterlijk tv kan meespelen natuurlijk. Hangt ook af als je hem wilt ophangen of niet!!

En nu met Black Friday zijn er aardig wat prijsverschillen

Verschil tussen c5 en lg5 is trouwens qua helderheid wel redelijk verschil, maar ook weer geen dealbreaker. Zit andere technologie in

• Duster_42
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-11 10:44
De Samsung is er alleen in de 65inch QD-OLED (90F). De S95F is in alle formaten tot 77inch QD_OLED, maar wel met een mat scherm. Je kunt met je telefoon een macro foto maken van de 55inch om er zeker van te zijjn dat er wel/geen QD_OLED paneel in zit. Een QD_OLED heeft een duidelijk rood-groen-blauw (RGB) driehoekje. In alle overige merken zit bijna altijd een LG paneel. Ik denk dat je met punt 5 of 6 vertical banding bedoeld. Bijna geen enkele OLED heeft een perfect uniform beeld. Als je op Youtube een 5% grijs vlak opzoekt zul je op elke OLED deze hele lichte 'verticale strepen' zien. Sommige mensen storen zich hier aan en zien het beter dan andere. Dit is vooral te zien bij bewegende beelden op een donker en laag contrastrijk beeld. Een LG OLED is het meest af en werkt gewoon goed. Denk dat jullie heel blij worden van een LG 55C5 Oled.

• rickb23
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:37
Nou ze bedoelt niet de banding.

https://www.reddit.com/r/...hat_dithering_looks_like/

Dit bedoelt ze. Daar hebben alle LG panelen last van sinds de c4 series. Dat hebben de qd oleds niet.

Maar normaal gesproken mag je dit niet opmerken tijdens tv kijken en gamen. Wel als je heeeel dicht op beeld gaat zitten zoals bij een pc monitor. Maar goed sommige mensen zeggen ze ook op 2m afstand te zien. Ik zie ze niet op mijn tv bij normaal gebruik anders had ik me allang geirriteerd!!

De c5 is prima keus inderdaad. 1299 nu en dan nog 100 euro cashback

Let wel als je lager als 55 ich neemt het beeldscherm wel gelijk is maar is het vaak minder qua kleuren / helderheid

• LeonieV
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-11 13:14
Dank voor de reacties !!!

bedoel inderdaad dat Dithering. Denk dat ik gewoon voor de LG c5 zal gaan. Ga deze week nog even bij wat winkels kijken en dan voor dat black friday is afgelopen de aankoop doen. scheelt wel beetje nu op sommige tv's volgens mij.

Kan hem nog altijd 2 weken proberen en als ik toch die strepen zie of bevalt me niet kan hij nog terug volgens mij

Maar dank voor uitgebreide reacties tot nu toe. Veel aan gehad

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:41

Nox

Noxiuz

Black friday zal niet heel veel schelen, veel tv's zijn al gezakt in prijs en gaan daarna niet opeens duurder worden, dat is wat ik bij voorgaande modellen zag in ieder geval.

uitvoering: LG OLED evo C4 55" Bruin
uitvoering: LG OLED evo C3 55" (C35) Zwart
uitvoering: LG OLED evo G4 55" (G45LW, geen voet) Zwart

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Pagina: 1