Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Update GPU, maar is CPU ook nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Lucif3r
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-11 23:38
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart

Wat is je budget?
400 (om en nabij)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
PC is heel wat jaren geleden door mijzelf samengesteld. Maar ivm gezinsleven zeer zeker niet op de hoogte gebleven van de nieuwste updates en hoe alles samenhangt. Nu ik na ruim twee jaar mijn spelletjes weer eens wil spelen (Destiny 2, Halo Infinite, COD etc.) merk ik dat de pc er aanzienlijk moeite mee heeft. Met name de GPU (RX480 4GB) heeft er echt moeite mee. Deze wil ik dus sowieso vervangen. De CPU is een Intel i5 6600K icm een Gigabyte Z170 Gaming K3 moederboard. Ik merk dat deze niet altijd aan zijn piek zit, maar zou het advies zijn deze toch te vervangen? Ik begrijp dat ik dan nagenoeg ook meteen een nieuw moederbord moet doen, dus als het niet echt nodig is liever niet (luiers voor de kids zijn duur man :P). Tips, tricks en advies is meer dan welkom!

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Van een 10j oud systeem nog iets maken wordt wel lastig, zeker omdat het ook al geen Windows 11 ondersteunt en er niet meer dan 4 cores mogelijk zijn, terwijl de wereld toch wel naar minimaal 6 is gegaan intussen. Een 6700K of 7700K is geen upgrade tenzij je er een onder de €50 kunt vinden.

Welke voeding heb je? Systeem al overgeklokt voor meer performance? Hoeveel en hoe snel RAM?

Je zult minimaal een voeding en videokaart moeten doen, want een 10j oude voeding gaat niet meer voldoen voor een hedendaagse videokaart. Je kunt die dan evt. meenemen naar een volgend systeem.

Normaal zou ik zeggen, pak een 9060XT en onderstaande voeding, maar dat gaat niet met het budget. Je kunt ook naar een tweedehands kaart kijken zoals een 6700XT, 6750XT of 7700XT. Een Arc B580 valt helaas af omdat Skylake geen ReBAR ondersteunt en dat een harde eis is. Zonder is het niet eens een echte upgrade.

uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 19-11-2025 21:46 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Lucif3r
nelizmastr schreef op woensdag 19 november 2025 @ 21:46:
Van een 10j oud systeem nog iets maken wordt wel lastig, zeker omdat het ook al geen Windows 11 ondersteunt en er niet meer dan 4 cores mogelijk zijn, terwijl de wereld toch wel naar minimaal 6 is gegaan intussen. Een 6700K of 7700K is geen upgrade tenzij je er een onder de €50 kunt vinden.

Welke voeding heb je? Systeem al overgeklokt voor meer performance? Hoeveel en hoe snel RAM?

Je zult minimaal een voeding en videokaart moeten doen, want een 10j oude voeding gaat niet meer voldoen voor een hedendaagse videokaart. Je kunt die dan evt. meenemen naar een volgend systeem.

Normaal zou ik zeggen, pak een 9060XT en onderstaande voeding, maar dat gaat niet met het budget. Je kunt ook naar een tweedehands kaart kijken zoals een 6700XT, 6750XT of 7700XT. Een Arc B580 valt helaas af omdat Skylake geen ReBAR ondersteunt en dat een harde eis is. Zonder is het niet eens een echte upgrade.

uitvoering: Cooler Master MWE Gold 750 V3 - ATX3.1
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Voeding is een Cooler Master RS-550
Maar begrijp dus dat deze inderdaad niet meer voldoende is voor de hedendaagse eisen.
Dan wordt het wat dieper in de buidel tasten, het is wat het is zeg maar :)

Nogmaals dank!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:25

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Misschien is een tweedehands systeem op de V&A een leuke optie. Meestal kun je voor rond de €1000 een stuk betere GPU en ram kopen dan wanneer je een systeem nieuw koopt voor €1000. Wel even opletten dat je een systeem met DDR5 koopt en niet met het verouderde DDR4, want anders kun je upgraden over 2-3 jaar ook vergeten.

youtube.com/@hisrep

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

franssie

Save the albatross

@Lucif3r aangezien de leeftijd van het systeem, werk je nog op een HDD of al op een SSD?
ALs die spelletjes twee jaar geleden nog wel te spelen waren zou een snellere schijf en een frisse installatie ook net even dat verschil kunnen uitmaken om even door te sparen voor een systeem dat weer 10 jaar oid mee kan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Lucif3r
franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 16:58:
@Lucif3r aangezien de leeftijd van het systeem, werk je nog op een HDD of al op een SSD?
ALs die spelletjes twee jaar geleden nog wel te spelen waren zou een snellere schijf en een frisse installatie ook net even dat verschil kunnen uitmaken om even door te sparen voor een systeem dat weer 10 jaar oid mee kan.
Ik maak gebruik van beide.
Een samsung SSD voor de OS en nog 2 HDD's voor de oudere bestanden en foto's etc.
Games staan (helaas?) ook op de HDD.
Pagina: 1