Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opbouw betonvloer op zand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FleskeGrolsch
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:46
Goedemiddag,

We willen op de benden verdieping vloerverwarming plaatsen. Nu ligt er een vloer opbouw van: ca 7cm beton—3cm PIR—6cm dekvloer. Dit geheel ligt op een zand ondergrond (geen kruipruimte)

Dit is niet heel veel qua isolatie voor een vloerverwarming lijkt me.

Nu gaan we ook nog met het leiding werk bezig af/aanvoer eiland etc. Dus komen in de vloer bezig

Wat zouden jullie doen? Alles er uithalen en het zand uitgraven, en vervolgens zo opbouwen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rp5KO8uD5sfCW_qrIr0vfPXwESc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6LpQjfCTyY6IwfgozScDURz.jpg?f=fotoalbum_large

Ca 70m2 vloer oppervlak

Hoor graag

[ Voor 88% gewijzigd door FleskeGrolsch op 19-11-2025 16:57 ]

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:12

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
In een ideale wereld wel. ik heb het zelf ook gedaan omdat ik een paar vervelende scheuren in de vloer had zitten en in de polder prut zit als jij op zand zit en de vloer heel is kan je overwegen om de opbouw te laten voor wat hij is het verlies is op droog zand namelijk helemaal niet zo groot wel doe je er dan verstandig aan om je huis rondom onder het maaiveld te isoleren.

als ik jou was zou ik een aantal offertes opvragen voor het geheel (of eens goed uitrekenen wat het totaal kost.) Dan kan je dat afwegen tegen het warmteverlies. ik ga het aan besparing waarschijnlijk nooit terug verdienen, zo oud wordt ik simpelweg niet ;) Voordeel van je huidige opbouw is dat hij sneller is omdat er gewoon minder massa boven de leidingen zit. je kan dus ook makkelijker nacht verlaging e.d. toepassen indien gewenst, wat de nadelen weer wat kleiner maakt.

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:21
Als je toch aan leidingen en al gaat beginnen, korte pijn en alles er uit.

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:47

DIY

Persoonlijk zou ik het beton vlinderen en de dekvloer laten vervallen. De vloerverwarming bind je direct op de wapingsnetten van het beton. Het scheelt je een dekvloer leggen en in de traagheid omdat het pakket 1/3 minder dik is. Ook hoef je 70mm minder uit te graven.

Je kunt met de pvc man overleggen of egaline dan nog nodig is of dat een gevlinderde vloer vlak genoeg is.

• FleskeGrolsch
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:46
DIY schreef op donderdag 20 november 2025 @ 03:58:
Persoonlijk zou ik het beton vlinderen en de dekvloer laten vervallen. De vloerverwarming bind je direct op de wapingsnetten van het beton. Het scheelt je een dekvloer leggen en in de traagheid omdat het pakket 1/3 minder dik is. Ook hoef je 70mm minder uit te graven.

Je kunt met de pvc man overleggen of egaline dan nog nodig is of dat een gevlinderde vloer vlak genoeg is.
Enige probleem is dan toch als je wat met je vloerverwarming krijgt dan moet je door de gewapende betonvloer lijkt me niet ideaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
FleskeGrolsch schreef op donderdag 20 november 2025 @ 08:15:
[...]

Enige probleem is dan toch als je wat met je vloerverwarming krijgt dan moet je door de gewapende betonvloer lijkt me niet ideaal.
Dat is een risicoberekening, ik ken niemand die ooit iets gehad heeft met zijn vloerverwarming. Echt niemand.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je de vloer opnieuw opbouwt, leg dan eerst het beton en dan de isolatie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
naftebakje schreef op donderdag 20 november 2025 @ 12:19:
Als je de vloer opnieuw opbouwt, leg dan eerst het beton en dan de isolatie.
Tenzij je dus net als hierboven de volgende opbouw doet:
- Gevlinderd beton
- - Met boven in je beton pakket de vloerverwarming
- - Bovenop je tweede net bijvoorbeeld.
- Isolatie
- Folie

Anders krijg je inderdaad
- Dekvloer
- - Met hierin je vloerverwarming
- Isolatie
- Beton
- Folie