Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

(Te groot?) pakket laten bezorgen (PostNL/DHL - Marktplaats)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Hallo,

Ik heb iets gevonden op Marktplaats dat te ver weg is om op te halen.
Nu biedt de verkoper ook de optie om het te verzenden.

Het pakket is ongeveer 62 × 62 × 20 cm en weegt nog geen 2 kg.

Bij PostNL mag een pakket maximaal 100 × 50 × 50 cm en maximaal 10 kg zijn (Gemiddeld pakket).
Voor een Groot Pakket (€14) is het maximaal 176 × 78 × 58 cm en maximaal 23 kg.

Bij DHL staat op de site: “maximaal 80 × 50 × 35 cm en 20 kg”, ongeacht of het een klein, middel of groot pakket is.

Aangezien het artikel dat ik op Marktplaats wil kopen maar €10 kost, vind ik een groot pakket via PostNL overdreven, vooral omdat het nog geen 2 kg weegt en je bij een groot pakket tot 23 kg mag gaan.

Mijn vraag:

Hoe precies zijn deze bezorgers wat betreft afmetingen en gewicht?
Bij DHL zou het pakket 12 cm te breed zijn, maar de lengte is wel 18 cm korter. Compenseert dit elkaar?

En als ze er een probleem van maken, wat gebeurt er dan? Is er een naheffing, of wordt het pakket geweigerd of teruggestuurd naar de verkoper?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
weet je, je zou deze vraag prima bij de oorsprong kunnen stellen.
Dus de klantenservice van de Dhl.

De kans dat je daar een beter en sneller antwoord krijgt, is velemalen hoger dan dat een dhl bezorger of ervaringsdeskundige hier een antwoord op gaat geven

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-11 16:15
Ik heb eens een klein pakket 34x28x12 verstuurd waarvan postnl hem te groot vond, kreeg toen een verzoek tot bijbetaling van €1,- omdat ik het label via de app had gekocht.

Je kunt de gok wagen of gewoon naar een postpunt gaan en hun het pakket laten inboeken.

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:31
Dinotrex schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:53:
Hallo,

Ik heb iets gevonden op Marktplaats dat te ver weg is om op te halen.
Nu biedt de verkoper ook de optie om het te verzenden.

Het pakket is ongeveer 62 × 62 × 20 cm en weegt nog geen 2 kg.

Bij PostNL mag een pakket maximaal 100 × 50 × 50 cm en maximaal 10 kg zijn (Gemiddeld pakket).
Voor een Groot Pakket (€14) is het maximaal 176 × 78 × 58 cm en maximaal 23 kg.

Bij DHL staat op de site: “maximaal 80 × 50 × 35 cm en 20 kg”, ongeacht of het een klein, middel of groot pakket is.

Aangezien het artikel dat ik op Marktplaats wil kopen maar €10 kost, vind ik een groot pakket via PostNL overdreven, vooral omdat het nog geen 2 kg weegt en je bij een groot pakket tot 23 kg mag gaan.

Mijn vraag:

Hoe precies zijn deze bezorgers wat betreft afmetingen en gewicht?
Bij DHL zou het pakket 12 cm te breed zijn, maar de lengte is wel 18 cm korter. Compenseert dit elkaar?

En als ze er een probleem van maken, wat gebeurt er dan? Is er een naheffing, of wordt het pakket geweigerd of teruggestuurd naar de verkoper?

Alvast bedankt! :)
Gebruik GLS.
Als je langste+kortste zijde op opgeteld 80cm weet te krijgen ipv 82cm, val je nog in maat M a €7,95.Anders €11,75.
(Fijne is dat je ook nog eens de bezorger live kan volgen én dat de verzekering inbegrepen is.)

Ter info: Als je het vraagt geeft DHL aan dat hun sorteerproces niet berekend is op grotere afmetingen.
PostNL bezorgt gewoon maar stuurt de verzender een naheffing (al weet ik niet hoe dat zou gaan als het label via marktplaats gekocht is).

[ Voor 7% gewijzigd door henri86 op 19-11-2025 17:49 ]

• ijsbeer1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:01
Mijn ervaring met DHL is dat pakketten altijd worden verzonden. 13 kg pakket met tot 10 kg label
Postnl scant en weegt!

[ Voor 11% gewijzigd door ijsbeer1 op 20-11-2025 09:44 ]

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:38
Ligt eraan hoe de verzender een label aanmaakt.
Digitaal dan krijgen ze een naheffing bij PostNL (DHL weet ik niet zeker, maar verwacht ik ook).

In persoon, dan is de kans groot dat het geweigerd wordt of gelijk in de duurdere categorie valt als het verzendpunt erop let.
Letten ze er niet op en wordt het gewoon verstuurd dan wordt aan de ontvanger een naheffing gevraagd.

Maar eerlijk is eerlijk, pakket mag dan wel licht zijn, het is wel groot dus neemt ruimte in.
Dus dan is het ook niet meer dan fair wel gewoon het tarief te betalen wat er voor staat.
Of anders een andere vervoerder zoeken zoals de hierboven genoemde GLS.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 19 november 2025 @ 16:04:
weet je, je zou deze vraag prima bij de oorsprong kunnen stellen.
Dus de klantenservice van de Dhl.

De kans dat je daar een beter en sneller antwoord krijgt, is velemalen hoger dan dat een dhl bezorger of ervaringsdeskundige hier een antwoord op gaat geven
Dit heb ik natuurlijk gedaan/geprobeerd.
Heb je al eens geprobeerd in contact te komen? Overal van die domme AI bots die niks snappen..
Kreeg ik eindelijk iemand bij DHL te pakken, verwijst die mij alleen door naar DHL zakelijk.. |:(
Morelleth schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:51:
Ligt eraan hoe de verzender een label aanmaakt.
Digitaal dan krijgen ze een naheffing bij PostNL (DHL weet ik niet zeker, maar verwacht ik ook).

In persoon, dan is de kans groot dat het geweigerd wordt of gelijk in de duurdere categorie valt als het verzendpunt erop let.
Letten ze er niet op en wordt het gewoon verstuurd dan wordt aan de ontvanger een naheffing gevraagd.

Maar eerlijk is eerlijk, pakket mag dan wel licht zijn, het is wel groot dus neemt ruimte in.
Dus dan is het ook niet meer dan fair wel gewoon het tarief te betalen wat er voor staat.
Of anders een andere vervoerder zoeken zoals de hierboven genoemde GLS.
Snap ik, maar zelfs bij de grootste/duurste verzendmethode bij DHL past het nog steeds niet.
Het is natuurlijk wel 62 x 62, dat is wel ongeveer even groot als 80 x 50.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
ijsbeer1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:43:
Mijn ervaring met DHL is dat pakketten altijd worden verzonden. 13 kg pakket met tot 10 kg label
Postnl scant en weegt!
Zelfde ervaring hier. DHL doet nooit moeilijk over iets afwijkende afmetingen of gewicht.

Bij PostNL krijg je áltijd naheffing.. die willen geen euro mislopen.
Pagina: 1