Loodgieterswerk badkamer (erg veel perskoppelingen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Marianne95
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14-12 21:59
Wij zijn ons huis aan het verbouwen, waarbij onder andere de badkamer.

We hebben al een keer eerder onze badkamer later verbouwen, maar dan was 1 groot fiasco.
Nu heb ik een andere partij, waar ik een goed gevoel bij had (ze hebben al flink wat elektra werk gedaan). Ze profileren zichzelf als aannemer en elektricien.

Nu heb ik foto's van het leidingwerk van de badkamer, maar ik ben er een beetje van geschrokken.
Vooral de hoeveelheid (in mijn ogen onnodige) koppelingen.

Wat zou jullie advies zijn in deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7vUcqJYX5UZYeYwuf9d103JBxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/853SnC2pMOqOLCRWAWEXXuSb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0JkbnpGV0zC4rZLAKg6Txu-TwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJjrMy5oleYhDxlk03s8MpSV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IrSTYmsW3ntNNkAdbErpDp2xDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j16jeH7DEFC3Q3oFSeDEeI6a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIwtBz1PDDt3jvXbQg0mobLywLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cSNrZfxolQhyxVJNhUqXQk6c.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Marianne95 op 20-11-2025 11:05)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-12 10:55
Ik zie zelf maar één echt overbodige koppeling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbB3gv_8MMFK2GxPQPNQ3Dys_sQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1b67zooAOJE2tA4RBsQp6zd9.png?f=user_large

Deze had misschien voorkomen kunnen worden maar dat hangt af waar die rode leiding naartoe gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-CIq-MrVyU2MJpN641nCRKiPAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tiQNPJP71cgSXqbNKrN3JsYZ.png?f=user_large

De overige koppelingen zijn mijns inziens wel nodig omdat je zo'n flexibele leiding niet om een scherpe hoek mag leggen.

En dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2vfkoRAwE4num7QhE-ihzFFP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KrWDuvb9mZihve1AwxzdLqdJ.png?f=user_large
kun je niet met minder koppelingen doen zonder de T-koppelingen precies boven de vloer uit te laten komen maar dat is practisch niet te doen omdat je het stuk leiding wat in de vloer zit niet kunt vastpakken.

Al met al denk ik zelf dat het wel mee valt, ik zou het grotendeels hetzelfde gedaan hebben denk ik.

Alle reacties

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02:11
flexibel gebruiken om vervolgens bochten niet te maken....
kijk als 't een dusdanig strakke bocht moet worden, dan kan 't soms niet anders.
Maar dit is onnodig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ctBEueT.png
En als dit in een koof komt, dan is dit ook onnodig:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LgDTaUh.png
En dit is oude restjes gebruiken die te kort zijn:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jwxEtOa.png

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:51
Is het ook een probleem wanneer alles waterdicht is afgemonteerd, er straks een acceptabele hoeveelheid water uit de kranen komt en je er niks meer van ziet na het tegelen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:15
Die koppelingen zijn duurder dan het stukje buis dat zal missen, ik gok dat dit gewoon de werkwijze is van de installateur, niet iedereen werkt hetzelfde.
Als alles gewoon dicht zit niet teveel zorgen om maken.

Acties:
  • Beste antwoord

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-12 10:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbB3gv_8MMFK2GxPQPNQ3Dys_sQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1b67zooAOJE2tA4RBsQp6zd9.png?f=user_large

Deze had misschien voorkomen kunnen worden maar dat hangt af waar die rode leiding naartoe gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-CIq-MrVyU2MJpN641nCRKiPAg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tiQNPJP71cgSXqbNKrN3JsYZ.png?f=user_large

De overige koppelingen zijn mijns inziens wel nodig omdat je zo'n flexibele leiding niet om een scherpe hoek mag leggen.

En dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m_2vfkoRAwE4num7QhE-ihzFFP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KrWDuvb9mZihve1AwxzdLqdJ.png?f=user_large
kun je niet met minder koppelingen doen zonder de T-koppelingen precies boven de vloer uit te laten komen maar dat is practisch niet te doen omdat je het stuk leiding wat in de vloer zit niet kunt vastpakken.

Al met al denk ik zelf dat het wel mee valt, ik zou het grotendeels hetzelfde gedaan hebben denk ik.

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:21
Ik zou persoonlijk geen perskoppelingen in het beton willen (al kan dat volgens de fabrikanten zonder problemen), verder zie ik geen gekke dingen

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-12 15:06

Tuxie

En WeL nU!

Dit valt an sich wel mee. Zoals iemand anders al aangeeft, waarschijnlijk werkwijze installateur. Ja, je kunt ze ook buigen met een buigveer maar meestal kost dat meer tijd, zeker als er aangesloten moet worden op bestaande leidingen (dit is een subjectief statement en niet van toepassing als je het zelf doet, maar dit is mijn ervaring met installateurs die alles opknippen en met meerdere mensen ergens aan werken).

Elke koppeling brengt wel weerstand in de leiding, maar als de waterdruk goed is en alles netjes dichtgemaakt wordt, niet iets om zorgen over te maken.
kieskes schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:44:
Ik zou persoonlijk geen perskoppelingen in het beton willen (al kan dat volgens de fabrikanten zonder problemen), verder zie ik geen gekke dingen
Dit zal ook mijn voorkeur hebben, echter lijkt me dit een gepasseerd station nu....

[ Voor 23% gewijzigd door Tuxie op 19-11-2025 15:11 ]

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05:09

Fanta

FordPerformance™️

peterpv schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]
Misschien had hij geen verloopknie meer in zijn bus liggen, maar wel een verloopsok. Dan doe je het zo..

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Marianne95
FabianGTI schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
Die koppelingen zijn duurder dan het stukje buis dat zal missen, ik gok dat dit gewoon de werkwijze is van de installateur, niet iedereen werkt hetzelfde.
Ik heb de monteur er inderdaad op aangesproken en hij geeft zelf aan dit al 8/9 jaar zo te doen. Daarbij heb ik aangegeven dat ik (na eerder fiasco) hier erg nerveus van word. Hij heeft wel aangegeven dat hij er sowieso voor garant staat en er 10 jaar garantie op geeft.. naja goed heb sowieso geen zin in het gezeik als het wel mis is, dus doe het liever in 1x goed.
Overigens snap ik ook niet waarom hij het niet gewoon in een bocht legt, die koppelingen zijn inderdaad het duurste onderdeel...

• Marianne95
PROnline schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:31:
flexibel gebruiken om vervolgens bochten niet te maken....
kijk als 't een dusdanig strakke bocht moet worden, dan kan 't soms niet anders.
Maar dit is onnodig:
[Afbeelding]
En als dit in een koof komt, dan is dit ook onnodig:
[Afbeelding]
En dit is oude restjes gebruiken die te kort zijn:
[Afbeelding]
Dit komt inderdaad in de koof, nu vind ik daar de koppelingen nog het minst erg. Maar er zitten er ook best een aantal in de vloer.

• Marianne95
Yaksa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:37:
Is het ook een probleem wanneer alles waterdicht is afgemonteerd, er straks een acceptabele hoeveelheid water uit de kranen komt en je er niks meer van ziet na het tegelen?
Nou hier heb ik dus ook m'n vraagtekens bij. Hij heeft de hele standleiding vernieuwd. Dit lijkt me een 20mm leiding. Vervolgens gaat hij direct naar 16mm om te vertakken. Dat lijkt me niet heel optimaal, maargoed dit is ''pas'' m'n 2e verbouwing ooit dus wellicht is er straks inderdaad niks aan de hand _/-\o_ .

[ Voor 10% gewijzigd door Marianne95 op 19-11-2025 19:56 ]

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 17:34

flexje

got-father

Let op, eigenlijk geen koppelingen in je dekvloer! Laat ook eerst een druktest uitvoeren

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Marianne95
peterpv schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit:
[Afbeelding]

Dank voor je reactie, dat stelt me gerust. Ik moet zeggen dat ik na een gesprek met hem erover er ook wat relaxter in sta. Overigens komt bij die aftakking een grote koof, dus mijn inziens hoeft het ook niet in zo'n strakke bocht...
Hij gaf ook wel eerlijk toe dat de koppeling in de rode waterleiding een foutje was die hij had gemaakt. Die gaat overigens naar de wastafel.

• Yaksa
  • Laatst online: 23:51
Marianne95 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:48:[...]Nou hier heb ik dus ook m'n vraagtekens bij. Hij heeft de hele standleiding vernieuwd. Dit lijkt me een 20mm leiding. Vervolgens gaat hij direct naar 16mm om te vertakken. Dat lijkt me niet heel optimaal.
Zolang er geen 2 Grohe grote regendouches en een jet stream op aangesloten moeten worden die tegelijkertijd gebruikt worden voorzie ik geen waterdrukproblemen.
Wat anderen ook al zeggen, wel eerst goed testen op lekkages alvorens je er niet meer bij kunt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Marianne95
Yaksa schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:52:
[...]

Zolang er geen 2 Grohe grote regendouches en een jet stream op aangesloten moeten worden die tegelijkertijd gebruikt worden voorzie ik geen waterdrukproblemen.
Wat anderen ook al zeggen, wel eerst goed testen op lekkages alvorens je er niet meer bij kunt.
Er word een regendouche, 2 wastafelkranen en een bad op aangesloten haha. Nou ik ga het vrijdag ff testen qua waterdruk. Ik zag dat hij er een tijdelijk kraantje opgezet heeft, dus als het niet goed is kan ik er dan altijd nog wat mee :).

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:03

Freakie1NL

Grote Baas

flexje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:48:
Let op, eigenlijk geen koppelingen in je dekvloer! Laat ook eerst een druktest uitvoeren
Waarom deze bangmakerij? Kan je dit ook onderbouwen?
Bijvoorbeeld Viega Smartpress is gewoon toegestaan in cementdek/beton.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59
Toegestaan ja, maar een koppelstuk blijft een punt van risico. Dat kan je eenvoudig kan beperken.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 16-12 09:13
Perskoppeling zou geen probleem moeten zijn. Knelkoppelingen daarentegen, zijn in een vloer of muur een tikkende tijdbom >:)

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:52
Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind juist dat ze het heel netjes gemaakt hebben. In plaats van slangen in allerlei halve onmogelijke bochten wringen. Inderdaad wel 1 of 2 koppelingen die wellicht weg hadden gekund, maar niet heel spannend.

Volgens mij is het bij perskoppelingen dat dicht=dicht. In tegenstelling tot knelkoppelingen die kunnen lostrillen. Ik heb vroeger altijd begrepen dat je in de muur e.d. altijd soldeerkoppelingen moet gebruiken, die zijn volgens mij vergelijkbaar met perskoppelingen.

Elke koppeling is natuurlijk een risico, maar het is niet te doen om zonder koppelingen te werken. Dus lijkt mij een acceptabel risico.

[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 20-11-2025 10:45 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-12 17:34

flexje

got-father

Mijn reactie is geen bangmakerij, aan de koppelingen (en slang) is duidelijk te zien dat dit Henco is, dus geen Viega Smartpress (RVS)

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:03

Freakie1NL

Grote Baas

flexje schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:55:
Mijn reactie is geen bangmakerij, aan de koppelingen (en slang) is duidelijk te zien dat dit Henco is, dus geen Viega Smartpress (RVS)
Misschien onderbouwen waarom je het beter denkt te weten dan de fabrikant?

https://www.henco.be/nl-NL/11PKW "Fittingen kunnen onbeschermd ingestort worden"

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Jiangtao.L
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 10-12 19:35
Henco kan prima in de vloer en makkelijk 6 tot 10 bar aan (dacht 6) en dat heeft niemand thuis anders vliegt je Grohe douchekop zo het raam uit. Toegeven Viage RVS is inderdaad hogere kwaliteit maar daar is de prijs ook naar.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:44
Ziet er prima uit. Iedereen lijkt er overheen te kijken dat het een verloop is van 20 naar 16 juist om flow te geven.

Een muurplaat 20 had duurder geweest.

Ja liggend een stuk verbonden is verkeerde zuinigheid installateur.

Verder niets te klagen. Afpersen en door!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Marianne95
Dank voor alle reacties! Ondertussen ligt de dekvloer erin en lijkt alles gewoon naar behoren te werken, dus ik heb me (gelukkig) om niks drukgemaakt haha ;)

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:26
FabianGTI schreef op woensdag 19 november 2025 @ 14:40:
Lijkt mij ook, plus hij moet hem weer persen met een eventueel "klein" risico wat meer tijd kost dan de flex verder te leggen.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-12 14:25

Wuursj

want worst is al bezet

Ik zou zelf wel een paar koppelingen minder gebruikt hebben maar dat heeft meer te maken met de prijs van die dingen dan dat ik bang voor lekkages ben :P

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1