Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ventilator achter dimmer aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Madfred999
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-11 18:41
Mijn vraag
In mijn badkamer worden de 240VAC LED lampen middels een dimmer aangestuurd.
Nu wil ik ook een buisventilator samen met de verlichting schakelen.
Maar, dat werkt niet zomaar.
Als ik de ventilator direct aansluit, gaat de dimmer protesteren, het vermogen is teveel.
Als ik een relais aansluit op dezelfde aansluiting als de verlichting dan gaat het (mechanische) relais klapperen.
Zijn er schakelingen die ook ná een dimmer gebruikt kunnen worden?

Beste antwoord (via Madfred999 op 19-11-2025 18:38)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn dimmer die daar een extra contact voor hebben. Eerste die ik kon vinden: https://www.elektramat.nl...-dimmer-0-3-100w-4088123/

Anders er inderdaad een schakelaar voor zetten.

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Op de uitgang van een dimmer kan je geen ventilator hangen.
Is het een optie om op de warmwaterleiding een temperatuursensor te hangen, en deze de ventilator te laten schakelen? Of om een "slimme dimmer" te gebruiken, die je draadloos de ventilator laat inschakelen?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een normale aan/uit schakelaar vóór de dimmer zetten en daarachter dan ook de ventilator hangen? Schakel je daarmee zowel lampen als ventilator aan en uit en wil je de lampen dimmen dan geef je ook nog even een draai aan de dimmer?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:46
schakelaar ipv dimmer doen , vanaf de lampen de voeding regelen voor de afzuiger . Dan heb je ook gewoon ongeschakeld spanning . De tl's kun je evt schakelan met iets van klik aan klik uit welke je in de behuizingen plakt van de tl bakken ? Zoiets ?

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • Beste antwoord

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn dimmer die daar een extra contact voor hebben. Eerste die ik kon vinden: https://www.elektramat.nl...-dimmer-0-3-100w-4088123/

Anders er inderdaad een schakelaar voor zetten.

• Madfred999
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19-11 18:41
De dimmer met extra uitgang is precies wat ik nodig heb!
Deze is inmiddels besteld, morgen of overmorgen in huis.
Bedankt voor de tip!
Pagina: 1