Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe laptop opleiding / fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-11 10:54
In september (ja nog ver weg) ga ik starten met de deeltijdopleiding Cybersecurity. Vanuit de opleiding krijg ik weinig echte informatie dan wat basis specs waar ik het voor mijn gevoel niet helemaal mee eens ben:
• CPU: Intel Core i5 1021U of vergelijkbaar/hoger (kan ook AMD zijn)
• RAM: 8 GB of groter
• SSD: 250 GB of groter
• webcam, microfoon en luidsprekers (om deel te kunnen nemen aan het online onderwijs)
• Bij voorkeur: HDMI-aansluiting (zodat je je laptop kunt gebruiken voor presentaties)
• Bij voorkeur USB Type-C1 generatie 2
Zelf denk ik toch een 32GB ram en 512 liever 1 TB aan opslag geheugen. Extra extern geheugen komt er zo in zo bij voor backup.

De laptop gaat gebruikt worden voor de opleiding. Er zullen meerdere vm's draaien maar niet met erg grote belasting, maar meer om kwetsbaarheden binnen een netwerk aan te kunnen tonen en te onderbouwen. (Besturingssyteem Windows.)

Als er dan toch een laptop moet komen (nu enkel een oude laptop in bezit) wil ik graag ook weer wat fotobewerking oppakken. Voor namelijk lichtroom maar wel met wat zwaardere bestanden van een Nikon Z6III. Eventueel een game spelen voor wat afwisseling zo leuk zijn.

Qua budget zit ik te denken tussen de €1000,- en €1500,- op dit moment. Hebben we het over merken dan denk ik al snel richting DELL of Lenovo en zie ook wel wat MSI modellen voorbijkomen.

Nu heb ik dit model van Lenovo gezien. Ik ben benieuwd naar jullie mening en eventuele alternatieven. Het is toch een hoop geld en kan het maar 1 keer uitgeven.

https://www.lenovo.com/nl...1FgRFZEAQYASABEgLqm_D_BwE

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:23
Ik heb jouw laptop even toegevoegd aan een vergelijking die ik in een ander topic gemaakt heb:
De door jou gelinkte laptop heeft dezelfde prijs als de IdeaPad Pro in die vergelijking.

Hier mijn post met toelichting over die vergelijking.
Wild Chocolate in "Laptop | 17 inch | Dagelijks gebruik"

En hier nog even een vergelijking van de CPU's:
https://www.cpubenchmark....55U-vs-Intel-Ultra-7-255H

Dan zie je dat de door jou gelinkte Thinkpad er niet heel geweldig af komt qua specs t.o.v. de anderen. Enige pluspunt wat ik zie, is het lage stoomgebruik van de processor. Maar dat zie je ook wel duidelijk terug in de prestaties. Als je de hele dag op de accu moet werken, kan dat doorslaggevend zijn, dat wel.

Als ik voor hetzelfde geld even de IdeaPad Pro pak en vergelijk met de Thinkpad:
Ideapad heeft alu behuizing vs kunststof bij de Thinkpad (hoewel Thinkpads doorgaans wel stevig gebouwd zijn).
Ideapad heeft een Oled scherm, met hogere resolutie (lekker voor fotobewerking, betere kleurweergave ook), zal wel meer stroom gebruiken.
Thinkpad heeft Windows Pro Ideapad Home (kan je oplossen met een grijze licentie, of even kijken wat je via school betaalt voor een Windows Pro licentie). Ik zie trouwens dat je hem bij Lenovo zelf kan configureren, dan kost hij met Windows Pro €1484,84
Ideapad heeft plaats voor een 2e SSD, de Thinkpad niet.
De thinkpad kan je nog upgraden naar 64GB geheugen, de Ideapad niet. Je opmerking daarover kan ik echter niet volgen, omdat je het over backup hebt, dat heeft niets met je geheugen te maken.
De thinkpad heeft wel een jaar langer garantie, bij de Ideapad is de 2 jaar wel onsite. Je kan als het goed is upgraden naar 3 jaar, maar ik kan zo niet vinden wat dat kost.

Mocht de accuduur tegenvallen, zou je nog kunnen overwegen om een powerbank mee te nemen, daarmee verdubbel je je accucapaciteit:
uitvoering: Ugreen 145W Power Bank for Laptop
uitvoering: Anker 737 Power Bank (PowerCore 24K)
uitvoering: Xtorm Fuel Series 5, 67W, 27.000mAh, Zwart

Daarbij wel erg in hebben, dat die laatste 2 >100Wh zijn, die mogen niet mee als je gaat vliegen.

iRacing Profiel

• Bauke87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21-11 10:54
@Wild Chocolate

Bedankt voor je reactie. Ik ga het topic even doorlezen. Wat betreft geheugen doelde ik op extra extern geheugen voor de opslag van foto's en bestanden die niet wekelijks nodig zijn. De alu behuizing zou nog wel plus punt kunnen zijn gezien transport.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:23
Bauke87 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:03:
@Wild Chocolate

Bedankt voor je reactie. Ik ga het topic even doorlezen. Wat betreft geheugen doelde ik op extra extern geheugen voor de opslag van foto's en bestanden die niet wekelijks nodig zijn. De alu behuizing zou nog wel plus punt kunnen zijn gezien transport.
Ja, dat vermoedde ik al. Dan noemen we het alleen geen "geheugen", maar opslag of externe schijf/SSD/HDD. Om verwarring te voorkomen.

Qua geheugen zou 32GB volgens mij voldoende moeten zijn, zo lang je niet meer dan een paar VM's tegelijk gaat draaien. (Maar als dat nodig was zou school hopelijk geen 8GB aanraden :*) )

EDIT: Ik denk dat de goedkope optie uit dat lijstje ook al prima zou voldoen, is ook al ruim boven het gevraagde. Nadeel is wel dat die accu flink kleiner is, dus dan wordt het of aan de stroom, of een powerbank mee. Aangezien school daar niets over zegt, neem ik aan dat er ook wel stroomaansluitingen beschikbaar zullen zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Wild Chocolate op 19-11-2025 13:40 ]

iRacing Profiel