Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Radiatoren vervangen: bestaand leidingwerk vreemde diameter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:05
Ik heb een warmtepomp laten plaatsen en ga volgende lente/zomer radiatoren vervangen (nu bijna overal T11, wordt overal T22, hoger, breder waar mogelijk. De plaatsing het leidingwerk is niet overal compatibel met de nieuwe maten, dus ik dacht om (meestal korte) stukjes 16mm pex buis te gebruiken en met knelkoppelingen te werken.

Nu ben ik vandaag eens de bestaande leidingen gaan opmeten, en die zijn overal 17mm, en twee radiatoren 21mm. Dus geen 16 of 22, wat ik tevoren had ingeschat. 17 en 21 mm knelkoppelingen bestaan niet :/ Ik heb met een schuifmaat dus de buitenmaat nabij de knoppen genomen. Ja, de leidingen zijn geverfd staal, maar het ziet er niet uit of dat om 1mm dikke laag gaat.

Is er wss toch sprake van 16 en 20mm leidingen of waren standaardmaten in 1990 (vermoedelijk installatiejaar) echt anders (17mm is 2/3", kan voor 21mm geen fractie vinden).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Beste antwoord (via Brent op 19-11-2025 13:42)

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Deze: https://www.warmteservice...f-klemring-1-2/p/40158125

Die kun je dan gebruiken ipv metalen knelringen. Ik heb ze ook op een aantal plekken zitten, waar ik te weinig ruimte had om draad te snijden. Dat laatste zou beter zijn. Maar moet je ook weer apart gereedschap voor hebben en genoeg ruimte om de buis heen.

Alle reacties

• sugarlevi01
  • Niet online
Klinkt als dikwandige cv buizen. Die hebben net een andere maat dan de dunwandige die overal liggen.

Als dat zo is moet je of draad gaan snijden, of aparte ringetjes gebruiken om een klemverbinding te kunnen maken.

[ Voor 36% gewijzigd door sugarlevi01 op 19-11-2025 11:20 ]

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:49
Een foto zou misschien kunnen helpen. Anders kan je nog een stukje verf vrij maken en daar op meten om zo de precieze diameter te weten. Na een paar lagen verven kan het zomaar een paar mm dikker lijken dan die is

• Brent
Het ziet et niet uit alsof er meerdere lagen op zitten, het lijkt netjes 1x gespoten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg2pBTFvsryYWggXwgaAvuJU_ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8UZ74hOKkoFbJllqKdmHaPT.jpg?f=fotoalbum_large

@sugarlevi01 wat voor soort ringetjes zijn dat? Linkje?

Acties:
  • Beste antwoord

• sugarlevi01
  • Niet online
Deze: https://www.warmteservice...f-klemring-1-2/p/40158125

Die kun je dan gebruiken ipv metalen knelringen. Ik heb ze ook op een aantal plekken zitten, waar ik te weinig ruimte had om draad te snijden. Dat laatste zou beter zijn. Maar moet je ook weer apart gereedschap voor hebben en genoeg ruimte om de buis heen.

• Brent
Kijk, die oude duimsmaten zijn m. Ruimte om draad te snijden zal er niet zijn. Nog iets waar ik op moet letten?

• sugarlevi01
  • Niet online
Even netjes opschuren. Maar verder komt er niet heel veel meer bij kijken.

YouTube: Geheime Overgang van Staal naar Koper of Flexibel met Anbo & Gebo gy...

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-11 19:39
Gaat altijd lekken na verloop van tijd. Beter draad overgang maken naar dunwandig cv buis of pex, dan pas nieuwe kraan en voetventiel. Installatie bedrijven gebruiken dat al jaren niet meer, vanwege lekkages. Gebruiken nu dikwandig perssysteem.

[ Voor 29% gewijzigd door Harry21 op 19-11-2025 19:20 ]

• Brent
Die overgang wil ik dus maken maar ik heb denk ik geen ruimte om draad erop de krijgen (het zit op een cm of 5 van de muur).

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:36

BCC

Als je hem doorzaagt kun je 2 meter gebruiken om te buigen of een stukje wand weghakken of nieuwe buis trekken. Netjes draad tappen op een oude roestige buis is niet heel eenvoudig.

[ Voor 29% gewijzigd door BCC op 19-11-2025 20:34 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Brent
Hoe bedoel je 2 meter?

Nergens steekt er een stuk van 2 meter boven de vloer uit iig.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Brent schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:29:
Die overgang wil ik dus maken maar ik heb denk ik geen ruimte om draad erop de krijgen (het zit op een cm of 5 van de muur).
Een beetje loodgieter heeft daar geen moeite mee, 5 cm van de muur tot hart buis is voldoende voor een kleine draadsnijkop (het lijkt me trouwens wel minder op de foto). Je buis is 21,3 mm, daar gaat 1/2" gasdraad op.

[ Voor 5% gewijzigd door guido66 op 19-11-2025 21:32 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 21:48
Draad tappen, of lassen. Of persen op dikwandig gaat ook heel mooi. Met het juiste gereedschap kan dat prima vlak aan de muur. Die Anbo ringen gaan eigenlijk altijd lekken/zweten.

[ Voor 13% gewijzigd door hesselbeertje op 19-11-2025 21:34 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Megapress verlopen er op.. Niet 't mooiste maar werkt wel..

404 Signature not found

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoals @SMSfreakie zegt is dit ook een optie: https://www.warmteservice...ling-recht-1-2/p/49335000

Niet de meest mooie oplossing. Wil je mooi dan vervang je het geheel maar dat is vaak erg lastig en ingrijpend.

• Brent
Alles vervangen is idd niet het klusje waar ik tijd voor heb, de radiatoren (10 stuks) is al zat. Bovendien ligt een deel in beton en weet ik niet waar. Misschien dat ik het koppelen dan toch maar aan de loodgieter moet overlaten, want wat voor tool heb ik dan nodig voor die megapress?

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:23

Ac0

Brent schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:30:
Alles vervangen is idd niet het klusje waar ik tijd voor heb, de radiatoren (10 stuks) is al zat. Bovendien ligt een deel in beton en weet ik niet waar. Misschien dat ik het koppelen dan toch maar aan de loodgieter moet overlaten, want wat voor tool heb ik dan nodig voor die megapress?
Een perstang met een Viega kop er op die past. Die tangen zijn wel behoorlijk aan de prijs (voorbeeldje hier voor €1750 https://www.vanwalraven.c...ga-pressgun-6-persmachine) dus huren is dan goedkoper.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gewoon alles in de koppelingen zetten... En dan even een tang met bek(ken) huren voor een dagje..

404 Signature not found

Pagina: 1