Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Ik heb nu een pc staan met een Core i7 8086K, Gigabyte H310M en had daarin een GeForce 1660 Super zitten. Afgelopen week heb ik een Intel Arc B580 besteld en gister geplaatst maar deze lijkt toch niet helemaal compatible te zijn. Mijn doel is om het gamen weer wat op te pakken, waaronder BF6, GTA en Flight sim in wat betere kwaliteit :)

Zodra de primaire output staat ingesteld in de BIOS op het PCIe slot dan krijg ik het Windows start scherm niet in beeld maar een aantal witte streepjes op het scherm. Maar zodra ik eerst naar de onboard HDMI poort switch en dan naar DisplayPort (van de Intel Arc) krijg ik wel Windows in beeld. Maar nu kwam ik er ook achter dat mijn moederbord geen ReBar ondersteunt wat wel kritisch blijkt voor deze videokaart.

Nu zat ik eraan te denken, omdat de boel toch al wat verouderd is, om dan de boel (mobo, cpu) te upgraden naar een Ryzen 7 5700X met AM4 socket en een Gigabyte B550M DS3H R2. Ik heb al 32GB DDR4 geheugen wat ik dan kan hergebruiken.

Dat is een niet al te kostbare upgrade. En ga er vanuit dat dit dan wel de features kan bieden die nodig zijn om het te laten werken. Of zou ik gewoon voor een AMD of Nvidia kaart moeten gaan ipv de Intel Arc zodat ik met de huidige setup door kan gaan wellicht?
Ben benieuwd naar jullie mening en input :)

[ Voor 11% gewijzigd door Meauses op 19-11-2025 11:07 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Buiten het ontbreken van Rebar zou het, volgens mij, wel gewoon moeten werken.
Misschien heb je op dit moment een software (driver) probleem.

Ik lees online dat MSI hun 300 series Intel borden voorzien heeft van bios update voor Rebar support.
MSI heeft het in dit geval wellicht dus beter voor elkaar blijkbaar.

Jouw bord heeft in 2021 voor het laatste een bios update bestand gekregen.
Je zou Gigabyte eens kunnen mailen hierover, wellicht hebben ze een BETA bios voor je.
W.b.t. AM4 is Gigabyte naar mijn mening heel erg goed en vlot met bios updates.

Ik weet dat Asrock vaak ook bios updates heeft die ze niet op de website hebben staan.

Download eens de nieuwste drivers voor de B580 en "DDU".
Als je dat gedownload hebt haal je even het internet van de pc.
Vervolgens verwijder je alle Intel én Nvidia grafische drivers via configuratiescherm.
Dan start je op naar safe mode en laat je DDU ook even alle Intel en Nvidia driver (restanten) verwijderen.

Vervolgens opnieuw opstarten naar normale modus en de nieuwste drivers, die je gedownload had, installeren.

Het ontbreken van REBAR kost je volgens mij wél prestaties en dat zal i.c.m. je oudere cpu ook niet echt helpen.
Intel heeft dit al enige tijd geleden behoorlijk verbeterd met nieuwe drivers maar je cpu is an sich al een bottleneck.
Zeker in BF6 en Flight Sim (de nieuwste?).

Ik speel zelf Battlefield 6 Redsec met een B580 en 3700x (stapje lager dan 5700x) en dat gaat eigenlijk heel prima.

Afijn je kan eerst eens zorgen om de kaart in je huidige systeem aan de praat te krijgen zodat je kan ervaren hoe het je nu bevalt.
Dan kan je altijd nog upgraden.

Kijk ook eens of je wellicht een bios update van je moederbord kan doen.
Als je wat dieper wilt gaan hobby'en dan zijn er ook nog truukjes om Rebar toe te voegen aan je installatie, met bios mods.

Nog iets wat mij wel opvalt... misschien kan je dat helpen w.b.t. de keuze voor een toekomstig moederbord.
Je huidige moederbord heeft een vrij karige stroomtoevoer (en zonder heatsink(s) voor de cpu...
Het B550M bord wat je gekozen hebt is al wat beter en lijkt mij voor een 5700X prima.
Misschien is het een idee om een MOBO + CPU tweedehands te kopen? ;)

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2025 11:57 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:15
Meauses schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:
Ik heb al 32GB DDR4 geheugen wat ik dan kan hergebruiken.
Ben benieuwd naar jullie mening en input :)
Hou er rekening mee dat geheugen dat in een intel systeem gewerkt heeft niet altijd goed werkt in een AMD systeem. (Denk aan XMP vs EXPO)
Dat zou heel vervelend zijn nu de geheugen prijzen behoorlijk hoog zijn.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Mocht je voor een nieuw systeem gaan zou niet over gaan op am4, aangezien we inmiddels al 2 generaties op am5 zitten. Dan zou ik eerder aanraden voor een 7500f oid gaan, dan kun je altijd nog upgraden naar een 9800x3d

• Meauses
  • Nu online
Danny Phantom schreef op woensdag 19 november 2025 @ 12:24:
Mocht je voor een nieuw systeem gaan zou niet over gaan op am4, aangezien we inmiddels al 2 generaties op am5 zitten. Dan zou ik eerder aanraden voor een 7500f oid gaan, dan kun je altijd nog upgraden naar een 9800x3d
Hmm goed dat je het zegt, daar was ik mij niet volledig bewust van. Het lijkt er wel op dat het dan allemaal een stuk duurder wordt, gezien de prijzen van de moederborden, cpu's en ook het DDR5 geheugen wat ik dan moet aanschaffen.
Ik krijg het gevoel o.b.v. de reacties, waarvoor dank, hier en als de pogingen met BIOS update en drivers niets uithalen ik wellicht toch beter voor een AMD of Nvidia GPU kan gaan om de levensduur van mijn systeem te verlengen en in wat hogere kwaliteit kan gamen.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:10

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan moet je echter wel wat meer budget in de hand nemen dan de €250-300 van een B580 want in dat segment zijn van zowel Nvidia als AMD de kaarten nogal meh. Ik zou dan meer naar een 16GB 9060XT van AMD kijken, ook omdat AMD drivers lagere overhead hebben op de CPU.

No offense trouwens, maar:
Sowieso trouwens een rare keuze, de allerbeste Coffee Lake CPU met een bord zonder overklokfeatures en matige VRM. Je CPU kan mogelijk niet eens zijn boostclocks halen en vasthouden, maar dat terzijde :)

I reject your reality and substitute my own

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
Meauses schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:56:

Nu zat ik eraan te denken, omdat de boel toch al wat verouderd is, om dan de boel (mobo, cpu) te upgraden naar een Ryzen 7 5700X met AM4 socket en een Gigabyte B550M DS3H R2. Ik heb al 32GB DDR4 geheugen wat ik dan kan hergebruiken.
Ik heb zelf een 2500K omgezet naar een AMD Ryzen 5 3600 en dat ging eigenlijk prima. Alleen moest ik het geheugen handmatig 100 Mhz trager zetten om het stabiel te krijgen. Sindsdien letterlijk nooit meer een crash oid gehad. Dus an sich kan je plan prima werken. Überhaupt is zo'n 5700X twee keer sneller dan de cpu die je nu hebt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:34
Je zou ook deze kaart kunnen overwegen: uitvoering: ASUS Prime GeForce RTX 5060 8GB OC Edition, die staat voor 283 in de pricewatch.

Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/review/zotac-geforce-rtx-5060-solo-8-gb/images/average-fps-1920-1080.png
Tevens een klap sneller en je hebt DLSS.

[ Voor 25% gewijzigd door sdk1985 op 19-11-2025 13:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

@Meauses Volgens mij gaat alles op niveau van de B580, ook van AMD of Nvidia (en alles boven dit segment) gebottlenecked worden in 2 van de games die je noemt.
De B580 heeft daar wellicht dan het meeste last van.

Goedkoper upgraden dan naar AM4, eventueel tweedehands (en dus je RAM behouden) kan eigenlijk (bijna) niet.
Je kan er ook een 3700x in doen; voor +/- €60-75 op V&A.

Geheugen issues met AM4 komen op B550 en een 5700X toch eigenlijk bijna niet meer voor?
Wel met 4 geheugenslots vol en soms boven de 3200mhz.

@sdk1985 Ik heb inderdaad met een 1600 en 2700x gehad dat het geheugen onder de 3200 of zelfs 3000 gezet moest omdat het anders raar gedrag vertoonde.
Dat zit dan volgens mij puur in de verouderde geheugencontroller van de cpu's.

[ Voor 4% gewijzigd door HugoBoss1985 op 19-11-2025 13:47 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:06
8086K op een H310 is een vreemde combinatie. Vraag mij af hoe het met de rest zit. Welk merk en type RAM en voeding heb je?

• Meauses
  • Nu online
Uszka schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:05:
8086K op een H310 is een vreemde combinatie. Vraag mij af hoe het met de rest zit. Welk merk en type RAM en voeding heb je?
Ja ik heb altijd weinig gekeken naar de mobo specs/requirements en match met cpu moet ik eerlijk toegeven, dus vandaar de gekke combi :D . Qua voeding heb ik een 600W van OCZ en RAM zou ik moeten checken.

Pagina: 1