Ervaring met huis via voortgetrokken erfenis, mijn positie

Pagina: 1
Acties:

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12 12:47
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:54

Zewatanejo

Fine Thanks!

Allereerst. Ik ben geen expert en IANAL, maar mijn gedachten hierover.
Members only: title

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-12 10:54
Er zijn 2 kanten die hierin belicht moet worden, zij en jij.

Om transparant te werken zou ik voorstellen een taxatie te doen per overdracht, waardebepaling van het huis. Mochten jullie uit elkaar gaan, dan krijg jij jou deel terug + overwaarde vanaf overdracht datum. Daarvoor is het dan de waarde van de familie. Nee dat is niet scheef, want je woont goedkoop. Als je echt 50/50 wilt doen zul je een ander huis moeten zoeken.
De investering in geld voor verbouwing/onderhoud zal altijd genoteerd moeten worden, dit krijg jij terug als overwaarde of je leent het aan 'haar' als ze het niet kan betalen in korting op de aflossing of waarde bij verkoop.

Terugvordering kan ik indenken, maar dit gaat op dezelfde manier als bovenstaand. De familie kan niet van jou verwachten dat je 20 jaar huurt en dan de sleutel inlevert. Dit zul je ook met een advocaat moeten bekijken en hoe de waarde bepaling dan gaat zijn.

Als je al getekend hebt is dit lastig opnieuw uit te onderhandelen. Wat als jullie kinderen krijgen, krijgen de kinderen dan het huis? Wat als de kinderen het huis niet willen, mogen zij het dan wel verkopen?

• nikos_cs
Bedankt voor jullie reacties.
Zewatanejo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:40:
Allereerst. Ik ben geen expert en IANAL, maar mijn gedachten hierover.
***members only***
Klopt dit is het geval bij ons. We zijn nog bezich met het opstellen van aanvullende huweljksvoorwaarden. Deze huwelijksvoorwaarden zijn echter ondergeschikt aan het dokument wat mijn partner verwacht wordt te tekenen bij de erfenis van het huis.
dr paaj schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
Er zijn 2 kanten die hierin belicht moet worden, zij en jij.

Om transparant te werken zou ik voorstellen een taxatie te doen per overdracht, waardebepaling van het huis. Mochten jullie uit elkaar gaan, dan krijg jij jou deel terug + overwaarde vanaf overdracht datum. Daarvoor is het dan de waarde van de familie. Nee dat is niet scheef, want je woont goedkoop. Als je echt 50/50 wilt doen zul je een ander huis moeten zoeken.
De investering in geld voor verbouwing/onderhoud zal altijd genoteerd moeten worden, dit krijg jij terug als overwaarde of je leent het aan 'haar' als ze het niet kan betalen in korting op de aflossing of waarde bij verkoop.

Terugvordering kan ik indenken, maar dit gaat op dezelfde manier als bovenstaand. De familie kan niet van jou verwachten dat je 20 jaar huurt en dan de sleutel inlevert. Dit zul je ook met een advocaat moeten bekijken en hoe de waarde bepaling dan gaat zijn.

Als je al getekend hebt is dit lastig opnieuw uit te onderhandelen. Wat als jullie kinderen krijgen, krijgen de kinderen dan het huis? Wat als de kinderen het huis niet willen, mogen zij het dan wel verkopen?
We hebben nog niet getekend. Wel een mondelinge toezegging dat we het huis willen, dit contract was toen nog niet genoemd. We mogen het contract ook nog aanpassen. En ja, we hebben 1 minderjarig kind.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Een soortgelijke situatie tussen mijn partner en mij. Alleen hebben wij kinderen en daardoor afgesproken dat komt mijn vrouw eerder te overlijden (hoop het uiteraard niet) dat het huis dan op mijn naam komt en na mijn overlijden naar de kinderen gaat. Zo blijft het in de familie. Ik weet niet of kinderen in jullie toekomst zit maar wellicht is dit iets om mee te nemen?

Verder betaal ik naast de hypotheek een bepaald bedrag maandelijks aan mijn vrouw die we notarieel hebben laten vastleggen waardoor ik voor mezelf langzaam ook deels eigenaar van het huis wordt, soort van extra hypotheek aan mijn vrouw zeg maar.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49
Dus in de ongelukkige situatie dat je partner overlijdt, wordt je niet alleen weduwnaar, maar wordt je ook nog eens je huis uitgezet door je schoonfamilie? Daar zou ik wel een probleem mee hebben….

En nog iets: je zegt dat je de hypotheek gaat betalen, maar ik denk dat de bank jou helemaal geen hypotheek gaat verstrekken als jouw schoonfamilie een recht claimt op het huis.

[ Voor 31% gewijzigd door upje op 19-11-2025 15:51 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-12 18:09

Fe2O3

Ja das roest

Belgie of NL?
Gemeenschap van goederen?
Gaan die ouders food binnen 6mnd na de schenking?
Wonen er mensen in dat huis? Wie?

Dum de dum

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In geval van scheiding krijg ik volgens afspraak 50% van de hypotheek terug plus een deel van de waardestijging van het huis, maar niet mijn investeringen in verbouwingen of onderhoud.
Als je een deel van de waardestijging terugkrijgt, dan krijg je toch juist een deel van je investeringen in verbouwing / onderhoud terug want zonder verbouwing / onderhoud heb je minder waardestijging. Volgens mij moet je het zien als een willekeurige aankoop van een huis waarin er een ongelijk deel wordt ingelegd: (Kort door de bocht:) De oorspronkelijke inleg blijft toegerekend aan de partij die heeft ingelegd, de rest gaat 50/50 of naar rato.
een clausule dat haar ouders het huis mogen terugvorderen als mijn partner overlijdt of wij scheiden
Hier zou ik wel even heel goed naar laten kijken. Het doel dat het niet jouw kant van de familie op erft maar aan haar kant blijft begrijp ik, maar de uitwerking van hoe je het hier hebt opgeschreven lijkt me nogal wat hardvochtig. Daar kan een knappe notaris vast een betere oplossing voor verzinnen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• nikos_cs
upje schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:42:
Dus in de ongelukkige situatie dat je partner overlijdt, wordt je niet alleen weduwnaar, maar wordt je ook nog eens je huis uitgezet door je schoonfamilie? Daar zou ik wel een probleem mee hebben….

En nog iets: je zegt dat je de hypotheek gaat betalen, maar ik denk dat de bank jou helemaal geen hypotheek gaat verstrekken als jouw schoonfamilie een recht claimt op het huis.
Ja dat was mijn idee ook al. Hypotheek is al rond, dus daar hebben we geen problemen.
Milo85 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:44:
Een soortgelijke situatie tussen mijn partner en mij. Alleen hebben wij kinderen en daardoor afgesproken dat komt mijn vrouw eerder te overlijden (hoop het uiteraard niet) dat het huis dan op mijn naam komt en na mijn overlijden naar de kinderen gaat. Zo blijft het in de familie. Ik weet niet of kinderen in jullie toekomst zit maar wellicht is dit iets om mee te nemen?

Verder betaal ik naast de hypotheek een bepaald bedrag maandelijks aan mijn vrouw die we notarieel hebben laten vastleggen waardoor ik voor mezelf langzaam ook deels eigenaar van het huis wordt, soort van extra hypotheek aan mijn vrouw zeg maar.
Dankje, dat is een goed idee!
Fe2O3 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:23:
Belgie of NL?
Gemeenschap van goederen?
Gaan die ouders food binnen 6mnd na de schenking?
Wonen er mensen in dat huis? Wie?
Duitsland
Ja, Gemeenschap van goederen
Ik hoop het niet
Wij huren momenteel het huis van mijn schoonouders
naitsoezn schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:19:
[...]

Als je een deel van de waardestijging terugkrijgt, dan krijg je toch juist een deel van je investeringen in verbouwing / onderhoud terug want zonder verbouwing / onderhoud heb je minder waardestijging. Volgens mij moet je het zien als een willekeurige aankoop van een huis waarin er een ongelijk deel wordt ingelegd: (Kort door de bocht:) De oorspronkelijke inleg blijft toegerekend aan de partij die heeft ingelegd, de rest gaat 50/50 of naar rato.

[...]

Hier zou ik wel even heel goed naar laten kijken. Het doel dat het niet jouw kant van de familie op erft maar aan haar kant blijft begrijp ik, maar de uitwerking van hoe je het hier hebt opgeschreven lijkt me nogal wat hardvochtig. Daar kan een knappe notaris vast een betere oplossing voor verzinnen ;)
Dat met de waardestijging is goed, die zichtswijze maakt het allemaal minder erg. De clausule is dan het enige probleem. Die is al door een notaris opgesteld en zelfs nog extremer dan ik heb opgeschreven. Terugvorderingen zijn bv. mogelijk bij scheiden, overlijden maar ook bij failliesement of als we een extra hypotheek opnemen. Dat laatste zit ons ook dwars. Als we willen verbouwen en een extra hypotheek nodig hebben moeten we bij de schoonouders een akkoord halen omdat bij terugvordering de hypotheek ook op hun over gaat.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-12 13:05
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:55:
[...]
Dat met de waardestijging is goed, die zichtswijze maakt het allemaal minder erg. De clausule is dan het enige probleem. Die is al door een notaris opgesteld en zelfs nog extremer dan ik heb opgeschreven. Terugvorderingen zijn bv. mogelijk bij scheiden, overlijden maar ook bij failliesement of als we een extra hypotheek opnemen. Dat laatste zit ons ook dwars. Als we willen verbouwen en een extra hypotheek nodig hebben moeten we bij de schoonouders een akkoord halen omdat bij terugvordering de hypotheek ook op hun over gaat.
Het is een totaal onredelijk bepaling.... zoiets zou voor mij echt onacceptabel zijn.
Ik zou er vriendelijk voor bedanken en bij je vriendin aangeven dat jullie op zoek moeten naar een ander huis.

En anders kan je met een eigen voorwaarden komen, iets in de strand dat zij het eerste recht van aankoop hebben bij een eventuele verkoop tegen taxatie/verkoopwaarde +10% ofzo. Maar daar heb je natuurlijk alleen wat aan als jij ook mede-eigenaar wordt, je geeft nergens aan voor welk deel jij eigenaar gaat worden?

[ Voor 22% gewijzigd door TweakGP op 21-11-2025 09:12 ]

• nikos_cs
TweakGP schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:07:
[...]

Het is een totaal onredelijk bepaling.... zoiets zou voor mij echt onacceptabel zijn.
Ik zou er vriendelijk voor bedanken en bij je vriendin aangeven dat jullie op zoek moeten naar een ander huis.
Vriendelijk bedanken voor zo'n grote schenking is wel lastig. We proberen nu uit te vinden of dit echt zo streng van mijn schoonouders komt of dat de notaris misschien iets te ver doorgeschoten is. Ons doel is om de clausule eruit te krijgen.

• TweakGP
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:12:
[...]

Vriendelijk bedanken voor zo'n grote schenking is wel lastig. We proberen nu uit te vinden of dit echt zo streng van mijn schoonouders komt of dat de notaris misschien iets te ver doorgeschoten is. Ons doel is om de clausule eruit te krijgen.
Een schenking met dit soort voorwaarden is natuurlijk helemaal geen schenking maar gewoon een zakelijk contract. En de schenking is ook niet aan jou terwijl jij wel onderdeel wordt van de overeenkomst.

Ik zou gewoon nooit instappen als je zelf niet voor een evenredig deel mede-eigenaar wordt. Je vriendin kan gewoon deze "schenking" als haar inbreng beschouwen en jij financiert jouw deel met een hypotheek. Daarna is het aan jullie beiden wat te doen met het huis en een eventuele latere verrekening. Ouders horen daar geen rol in te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door TweakGP op 21-11-2025 09:18 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-12 18:09

Fe2O3

Ja das roest

Duits recht dus ...

Houden alle posts hier ook rekening mee? :D

Dum de dum

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Feitelijk mag je dus inwonen bij je partner en je mag meebetalen aan onderhoud, vernieuwingen en hypotheek.

Wat je ervoor terugkrijgt is woongenot, onzekerheid over de situatie na een evt. overlijden van je partner en hoe de familie dan handelt en een beetje overwaarde wat niet duidelijk is.

Ga jij dood dan gaat alles naar partner/familie.

Ik zou mijn geld lekker in iets anders beleggen.

• TweakGP
Fe2O3 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:21:
Duits recht dus ...

Gewoon een contract... voorwaarden bepalen, land is niet zo relevant of je moet naar de rechter willen om de inhoud van je contract aan te vechten.

En anders kom jij toch even met de relevante Duitse aspecten?

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-12 23:21
nikos_cs schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:24:
Members only:
Members only:

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• nikos_cs
Fe2O3 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:21:
Duits recht dus ...

Het recht, Hypotheek etc. is ook niet direct belangrijk. De hypotheek is door de schenking klein en daar hopen we binnen 10 jaar vanaf te zijn.

Waar mijn vraag vooral om gaat is het gevoel en hoe ik de zaken in een huwelijkscontract kan vastleggen en het overname/erfenis contract kan opstellen/aanpassen.
Wolly schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:25:
Feitelijk mag je dus inwonen bij je partner en je mag meebetalen aan onderhoud, vernieuwingen en hypotheek.

Wat je ervoor terugkrijgt is woongenot, onzekerheid over de situatie na een evt. overlijden van je partner en hoe de familie dan handelt en een beetje overwaarde wat niet duidelijk is.

Ga jij dood dan gaat alles naar partner/familie.

Ik zou mijn geld lekker in iets anders beleggen.
Mijn belegde geld is echt weinig voor zo'n schenking en huis, dat maakt het lastiger.
TweakGP schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:26:
[...]

Gewoon een contract... voorwaarden bepalen, land is niet zo relevant of je moet naar de rechter willen om de inhoud van je contract aan te vechten.
Precies dit.

En ik wil weten of ik dankbaar moet zijn en me niet aan moet stellen of dat mijn gevoel klopt.
Waarschijnlijk zit het ertussenin.
In het slechtste geval ja, maar dan wel met de helft vande hypotheek, die valt onder gemeenschap van goederen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:23
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:12:
[...]
Het is sowieso geen schenking, het is een erfenis. En je zou natuurlijk ook voor die geldsom kunnen gaan, en naar een ander huis gaan kijken.

[removed]

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:06
TS stelt dat de hypotheek al rond is en daarom 'geen probleem is'. Maar het contract met zijn schoonouders stelt dat zij het huis mogen terugvorderen bij faillisement, en ik verwacht dat de bank daar toch echt andere ideeën over heeft. Ik zou nog eens heel goed de hypotheekvoorwaarden doornemen.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-12 15:50
Als iemand die ongeveer in dezelfde situatie zit als jouw vriendin:
Ik heb eigen geld, en een stuk geld van mijn ouders in mijn huis zitten.
Hoe ik het heb geregeld is "simpel".

Ze draagt wel bij aan de hypotheek, dus wij hebben schriftelijk geregeld dat zij zich "inkoopt" op de overwaarde. Oftewel, ze betaald 1/3e van de hypotheek dus heeft ze recht op 1/3e van de overwaarde als het stuk loopt.

Zo voelt het niet als huur, en wordt ze ook een stukje eigenaar op de gezamenlijke woning.

• TweakGP
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:55:
[...]
En ik wil weten of ik dankbaar moet zijn en me niet aan moet stellen of dat mijn gevoel klopt.
Waarschijnlijk zit het ertussenin.
In mijn optiek zit het er helemaal niet tussen...... het is gewoon onredelijk.

Prima dat ouders schenken en dat zij deze schenking alleen willen laten toekomen aan hun eigen kind. Maar daar houdt het op. Niet schenken en dan de controle over de schenking willen blijven houden.

Het woord terugvorderen is hierbij al helemaal bizar natuurlijk, daar hoort iets te staan als recht op eerste aankoop met daarbij nog wat voorwaarden over hoe dan de prijs tot stand komt.

Voor jou is het als je niet zonder beperkingen mede-eigenaar wordt gewoon een hele slechte deal. Je ruilt feitelijk je huurcontract met je schoonouders in voor een huurcontract met je vriendin tegen een toekomstige belofte dat je wat van je maandlasten kan terugkrijgen als ze je zat is of er wat anders onverwachts gebeurt (even gechargeerd).

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 21-11-2025 10:08 ]

• nikos_cs
redwing schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:01:
[...]

Het is sowieso geen schenking, het is een erfenis. En je zou natuurlijk ook voor die geldsom kunnen gaan, en naar een ander huis gaan kijken.
Daar was ik niet duidelijk, het is een schenking aan beide zussen. Maar het deel van mijn partner gaat direct in het huis van de voorgetrokken erfenis (haar zus heeft haar deel al gekregen). Daardoor hoeven we een kleine hypotheek te nemen om haar zus uit te betalen. Dit gedeelte is gechecked en klopt allemaal, daar zijn we ook allemaal mee eens.

• nikos_cs
GreatDictator schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:03:
TS stelt dat de hypotheek al rond is en daarom 'geen probleem is'. Maar het contract met zijn schoonouders stelt dat zij het huis mogen terugvorderen bij faillisement, en ik verwacht dat de bank daar toch echt andere ideeën over heeft. Ik zou nog eens heel goed de hypotheekvoorwaarden doornemen.
Dit onderwerp kunnen we afsluiten, de hypotheek is rond.

• nikos_cs
LTwinter schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:04:
Als iemand die ongeveer in dezelfde situatie zit als jouw vriendin:
Ik heb eigen geld, en een stuk geld van mijn ouders in mijn huis zitten.
Hoe ik het heb geregeld is "simpel".

Ze draagt wel bij aan de hypotheek, dus wij hebben schriftelijk geregeld dat zij zich "inkoopt" op de overwaarde. Oftewel, ze betaald 1/3e van de hypotheek dus heeft ze recht op 1/3e van de overwaarde als het stuk loopt.

Zo voelt het niet als huur, en wordt ze ook een stukje eigenaar op de gezamenlijke woning.
Bedankt, zoiets moeten we gaan doen, en dan de terugvordering clausule uit het contract halen natuurlijk

• Paul
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:55:
In het slechtste geval ja, maar dan wel met de helft van mijn inverstering in de hypotheek, die valt onder gemeenschap van goederen.
Dat is maar een klein pleistertje, ik vermoed dat dit onder de 50k zit en is dus hopeloos ontoereikend om iets anders te gaan kopen, dat gaat op aan huur totdat je iets nieuws hebt, overdrachtsbelasting (als ze dat in DE ook hebben), notariskosten, etc. Als je iets anders wil gaan kopen in dat geval heb je 90%+ hypotheek nodig. Als je ook de helft van de waardestijging krijgt is het al iets beter (dat gaat vaak harder dan hypotheek aflossen).

Geen idee hoe/waar je nu woont, als je nu huurt zou ik het alsnog doen, als je er je huidige huis voor moet verkopen en dat geld gaat naar de zus dan zou ik goed vastleggen hoeveel dat is.

Ik weet niet hoe jullie relatie is, hoe oud jullie zijn, en of je vrouw risico loopt op vroegtijdig overlijden, maar mogelijk is een overlijdensrisicoverzekering iets? Haar verzekeren met jou als begunstigde?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• nikos_cs
TweakGP schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:05:
[...]

In mijn optiek zit het er helemaal niet tussen...... het is gewoon onredelijk.

Prima dat ouders schenken en dat zij deze schenking alleen willen laten toekomen aan hun eigen kind. Maar daar houdt het op. Niet schenken en dan de controle over de schenking willen blijven houden.

Het woord terugvorderen is hierbij al helemaal bizar natuurlijk, daar hoort iets te staan als recht op eerste aankoop met daarbij nog wat voorwaarden over hoe dan de prijs tot stand komt.

Voor jou is het als je niet zonder beperkingen mede-eigenaar wordt gewoon een hele slechte deal. Je ruilt feitelijk je huurcontract met je schoonouders in voor een huurcontract met je vriendin tegen een toekomstige belofte dat je wat van je maandlasten kan terugkrijgen als ze je zat is of er wat anders onverwachts gebeurt (even gechargeerd).
Ja, ik denk dat het probleem vooral in die clausule zit. Dat met eerste aankoop ga ik bespreken, dat is een goed idee. Bedankt

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GreatDictator schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:03:
Misschien zijn de schoonouders ook wel de hypotheeknemer?

• nikos_cs
Paul schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:08:
[...]
Dat is maar een klein pleistertje, ik vermoed dat dit onder de 50k zit en is dus hopeloos ontoereikend om iets anders te gaan kopen, dat gaat op aan huur totdat je iets nieuws hebt, overdrachtsbelasting (als ze dat in DE ook hebben), notariskosten, etc. Als je iets anders wil gaan kopen in dat geval heb je 90%+ hypotheek nodig. Als je ook de helft van de waardestijging krijgt is het al iets beter (dat gaat vaak harder dan hypotheek aflossen).

Geen idee hoe/waar je nu woont, als je nu huurt zou ik het alsnog doen, als je er je huidige huis voor moet verkopen en dat geld gaat naar de zus dan zou ik goed vastleggen hoeveel dat is.

Ik weet niet hoe jullie relatie is, hoe oud jullie zijn, en of je vrouw risico loopt op vroegtijdig overlijden, maar mogelijk is een overlijdensrisicoverzekering iets? Haar verzekeren met jou als begunstigde?
Klopt, we huren het huis waar we nu wonen van mijn schoonouders, dit is ook het huis waar het om gaat en wat we kopen. We zijn tegen de 40 en geen kansen op vroegtijdig overlijden bekend. Dat met de overlijdensrisicoverzekering is zeker een goede optie.

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:25

pistole

Frutter

Ik snap de clausule 'ergens' wel - het enige doel zoals ik het lees is het voorkomen dat het huis uit de familie verdwijnt. Vanuit de ouders van je partner geredeneerd kan ik dat prima begrijpen.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik een verjaring op de clausule laten zetten. Mag ik vragen hoe lang jullie al samen zijn, en hoe lang daarvan getrouwd?

Ik frut, dus ik epibreer

• Paul
Als je nu huurt, er niet voor hoeft te verhuizen, je maandlasten omlaag gaan, en je vermogen opbouwt dan zou ik het doen, zelfs als je die clausule er niet uit krijgt / niet verzacht krijgt (bijvoorbeeld dat je minimaal een jaar de tijd krijgt nadat je vrouw zou overlijden).

Blijft geen leuke clausule, maar met deze extra informatie ga je er op alle fronten op vooruit, zelfs wanneer die clausule nodig zou zijn (behalve dan dat je vrouw dan zou zijn overleden, maar dat zou ze dan helaas ook zijn als je dit aanbod niet aanneemt).

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Members only:

• nikos_cs
pistole schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:19:
Ik snap de clausule 'ergens' wel - het enige doel zoals ik het lees is het voorkomen dat het huis uit de familie verdwijnt. Vanuit de ouders van je partner geredeneerd kan ik dat prima begrijpen.

Als ik in jouw situatie zou zitten dan zou ik een verjaring op de clausule laten zetten. Mag ik vragen hoe lang jullie al samen zijn, en hoe lang daarvan getrouwd?
Het is precies zoals je het schrijft, ik begrijp het ook wel. Ben heel blij met alle reacties en tips hier.

We zijn 15 jaar samen en net pas getrouwd, maar alleen vanwege het feit dat geregistreerd partnerschap etc. hier niet gaat en het voordeliger is met de belasting.
Paul schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:20:
Als je nu huurt, er niet voor hoeft te verhuizen, je maandlasten omlaag gaan, en je vermogen opbouwt dan zou ik het doen, zelfs als je die clausule er niet uit krijgt / niet verzacht krijgt (bijvoorbeeld dat je minimaal een jaar de tijd krijgt nadat je vrouw zou overlijden).

Blijft geen leuke clausule, maar met deze extra informatie ga je er op alle fronten op vooruit, zelfs wanneer die clausule nodig zou zijn (behalve dan dat je vrouw dan zou zijn overleden, maar dat zou ze dan helaas ook zijn als je dit aanbod niet aanneemt).
Bedankt, ja zodra de hypotheek is afbetaald woon ik er natuurlijk bijna voor niks, zou wel goed moeten zijn. Ik hoop dat we de clausule eruit krijgen of bijvoorbeeld met verjaring.

• TweakGP
nikos_cs schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:31:
[...]
Bedankt, ja zodra de hypotheek is afbetaald woon ik er natuurlijk bijna voor niks, zou wel goed moeten zijn. Ik hoop dat we de clausule eruit krijgen of bijvoorbeeld met verjaring.
Tja.... anders woon je nog steeds in het huis van iemand anders. En als ze al met zo'n clausule komen zullen ze zich vast ook met alles rondom het huis willen blijven bemoeien. Het is immers van hun familie en niet van jou.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:34
Ik zie iedereen hier meteen in de aanval gaan, maar wacht ff. Dit is gewoon een gegeven paard en daar is een spreekwoord over. Wees blij dat je schoonouders vooruit denken en jouw partner daarvan laten profiteren. Waarom is het dan zo belangrijk dat je meeprofiteert? Zeker vergeleken met de huidige situatie waarin je huurt.
En ik neem aan dat het wel de bedoeling is dat het huis op dezelfde manier straks naar jullie kind(eren) gaat en ik denk dat dit ook het moment dat je dat bij de notaris gaat regelen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 10:36
Members only:

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:43
pistole schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:19:

Het is wel een voorbeeld van over je graf regeren. Vaak met de beste bedoelingen, maar met ongewenste uitwerking.
Het legt ook weer druk op je partner om het huis voor de familie te behouden. Als later geen enkel kleinkind interesse heeft, was alle moeite voor niets.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:16

Rmg

Mijn partner en ik krijgen een huis aangeboden van haar ouders. Het gaat om een voortgetrokken erfenis: mijn partner en haar zus krijgen beiden een geldsom, en mijn partner krijgt daarnaast het huis. Wij moeten haar zus uitbetalen, maar dankzij de schenking blijft er een klein bedrag over waarvoor we een hypotheek nemen. Financieel/belastingtechnisch en juridisch is alles geregeld, daar heb ik geen vragen over.
Jouw partner erft het huis, Jouw partner moet haar zus uitkopen.

Jij 'koopt' het de helft van het huis van Jouw partner, al dan niet met een hypotheek, welke je zelf betaalt.

Jullie zijn beiden 50/50% eigenaar.

Als partner dood gaat, gaat het huis naar de ouders, waar jij een 50% eigenaar van bent, die kunnen jou op dat moment uitkopen of aan jouw verkopen.

Volgens mij ben je er dan toch?

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30
Ik vind het persoonlijk een rare constructie (ook al komt het zoals ik lees vaker voor).
Jullie zijn al ruim 12 jaar samen, dus het risico van net samen wonen is er dus niet.

Ja, het zal in nieuwe situatie voordeliger zijn. Maar wat nou als de relatie stukloopt vanwege de wederhelft? Dan moet TS in feite dus oprotten, vanwege de clausule en dus snel nieuw onderdak regelen.
Of als partner komt te overlijden kunnen schoonouders fijn het huis komen opeisen.

Ik lees ook dat je wel lekker mag investeren in de woning, maar dat daar dus bij scheiding/overlijden niet naar wordt gekeken.
En misschien belangrijker, gaan schoonouders na verkoop ook niet stiekem dingen doordrukken die over het huis gaan? Tenslotte hebben ze een hele grote vinger in de pap.

Mocht je toch instemmen met deze constructie. Vraag dan goed na (en laat dit ook zwart op wit zetten) hoe je schoonouders je willen uitkopen. Gaat dat op basis van woz, taxatie of komt er een verkoop ronde waarbij ze het hoogste bedrag matchen?

[ Voor 18% gewijzigd door champion16 op 21-11-2025 15:24 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:26
Het aller belangrijkste: Ga alleen akkoord met een overeenkomst waar jullie je beiden goed bij voelen.

Een gift die teruggevorderd kan worden komt een beetje overeen met de uitsluitingsclausule in NL giften. Blijft die clausule van kracht als haar ouders overleden zijn? Het klinkt allemaal een beetje alsof ouders van 2 walletjes willen eten: Een gift om belasting te besparen maar eigenlijk wordt het geen echte gift.

Als je hiermee akkoord zou gaan regel dan dat je beiden van de waardestijging/daling profiteert. Als je niet alles in gemeenschap van goederen behandelt en jij meer aan het woongenot betaalt dan zij lijkt me dat jij tegen een realistisch bedrag kunt worden uitgekocht en dat is NIET de waarde op schenkingsdatum.

Het lijkt mij dat je je het beste kunt laten adviseren door een Duitse specialist op het gebied van dit soort constucties - niet de specialist die de schoonouders gebruiken. En denk eraan: Een contract moet acceptabel zijn voor alle partijen anders kun je beter wachten tot schoonouders uit de tijd zijn en hun dochter "gewoon" erft. Je wilt niet met een molensteen om je nek leven. En hoe staan beide dochters hierin? Dat hoef je niet persee hier te delen maar is wel belangrijk voor toekomstige omgang tussen die 2.

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Heb nog niet alles gelezen, doe ik later maar:
Er komt ook een overdrachtsdocument met een clausule dat haar ouders het huis mogen terugvorderen als mijn partner overlijdt of wij scheiden, het doel daarvan is dat het huis niet verder geërft wordt in mijn familie maar het aan hun zijde blijft.

Hier zal ik zelf nooit mee ingaan, als je vrouw sterft ben je en je geliefde kwijt en je thuis.
Bij ons speelde ook zoiets en ik heb er toen voor gekozen om er in ieder geval een koude kant constructie in te bouwen(voor als we om wat voor reden zouden scheiden) alles voor haar is. De schoonouders kwamen toen wel zelf met het idee dat als mijn vrouw komt overlijden alles voor mij is. We hebben wel kinderen die sowieso dan recht hebben op de erfenis.

Festina lente

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:26
O ja, en vraag je ook af: WIl je dat huis echt hebben, heeft het wat jullie voor de lange termijn willen want verkopen en gaan verhuizen zit er waarschijnlijk (emotioneel) nooit meer in.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:40
Aangezien dit door lijkt te gaan: investeer je besparing in woonlasten in een eigen fonds wat jouw versie van je koophuis is, in de vorm van een ETF spaarpotje oid.

Dat je je investering in onderhoud kwijt bent vind ik niet zo vreemd, je woont er immers, verbouwing is waardestijging en komt zo weer terug volgens mij. Wat je verder bespaart aan woonlasten kun je dan in een eigen fonds parkeren? Wie weet wat er gebeurt, of hoe lang je hier wilt blijven wonen.

Voor nu klinkt het als een mooie ontwikkeling.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• nikos_cs
Update:

Gisteren gesprek met de notaris gehad. Uit het overdrachts contract van de voorgetrokken erfenis is de terugvorderingsclausule verwijderd. Via ons huwelijks contract gaan we nu regelen dat ik deel eigenaar wordt van het huis. De voorgetrokken erfenis gaat per direct in dus het huis is nu van ons. Eind goed, al goed.

Bedankt voor alle reacties en inzichten, het heeft mij erg geholpen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:23
nikos_cs schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 14:03:
Update:

Gisteren gesprek met de notaris gehad. Uit het overdrachts contract van de voorgetrokken erfenis is de terugvorderingsclausule verwijderd. Via ons huwelijks contract gaan we nu regelen dat ik deel eigenaar wordt van het huis. De voorgetrokken erfenis gaat per direct in dus het huis is nu van ons. Ein goed, al goed.

Bedankt voor alle reacties en inzichten, het heeft mij erg geholpen.
Klinkt als een heel mooie oplossing, gefeliciteerd met jullie huis :)

[removed]

Pagina: 1