Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ervaring met huis via voortgetrokken erfenis, mijn positie

Pagina: 1
Acties:

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:18
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Zewatanejo

Fine Thanks!

Allereerst. Ik ben geen expert en IANAL, maar mijn gedachten hierover.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• dr paaj
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-11 11:49
Er zijn 2 kanten die hierin belicht moet worden, zij en jij.

Om transparant te werken zou ik voorstellen een taxatie te doen per overdracht, waardebepaling van het huis. Mochten jullie uit elkaar gaan, dan krijg jij jou deel terug + overwaarde vanaf overdracht datum. Daarvoor is het dan de waarde van de familie. Nee dat is niet scheef, want je woont goedkoop. Als je echt 50/50 wilt doen zul je een ander huis moeten zoeken.
De investering in geld voor verbouwing/onderhoud zal altijd genoteerd moeten worden, dit krijg jij terug als overwaarde of je leent het aan 'haar' als ze het niet kan betalen in korting op de aflossing of waarde bij verkoop.

Terugvordering kan ik indenken, maar dit gaat op dezelfde manier als bovenstaand. De familie kan niet van jou verwachten dat je 20 jaar huurt en dan de sleutel inlevert. Dit zul je ook met een advocaat moeten bekijken en hoe de waarde bepaling dan gaat zijn.

Als je al getekend hebt is dit lastig opnieuw uit te onderhandelen. Wat als jullie kinderen krijgen, krijgen de kinderen dan het huis? Wat als de kinderen het huis niet willen, mogen zij het dan wel verkopen?

• nikos_cs
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:18
Bedankt voor jullie reacties.
Zewatanejo schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:40:
Allereerst. Ik ben geen expert en IANAL, maar mijn gedachten hierover.
***members only***
Klopt dit is het geval bij ons. We zijn nog bezich met het opstellen van aanvullende huweljksvoorwaarden. Deze huwelijksvoorwaarden zijn echter ondergeschikt aan het dokument wat mijn partner verwacht wordt te tekenen bij de erfenis van het huis.
dr paaj schreef op woensdag 19 november 2025 @ 11:17:
Er zijn 2 kanten die hierin belicht moet worden, zij en jij.

Om transparant te werken zou ik voorstellen een taxatie te doen per overdracht, waardebepaling van het huis. Mochten jullie uit elkaar gaan, dan krijg jij jou deel terug + overwaarde vanaf overdracht datum. Daarvoor is het dan de waarde van de familie. Nee dat is niet scheef, want je woont goedkoop. Als je echt 50/50 wilt doen zul je een ander huis moeten zoeken.
De investering in geld voor verbouwing/onderhoud zal altijd genoteerd moeten worden, dit krijg jij terug als overwaarde of je leent het aan 'haar' als ze het niet kan betalen in korting op de aflossing of waarde bij verkoop.

Terugvordering kan ik indenken, maar dit gaat op dezelfde manier als bovenstaand. De familie kan niet van jou verwachten dat je 20 jaar huurt en dan de sleutel inlevert. Dit zul je ook met een advocaat moeten bekijken en hoe de waarde bepaling dan gaat zijn.

Als je al getekend hebt is dit lastig opnieuw uit te onderhandelen. Wat als jullie kinderen krijgen, krijgen de kinderen dan het huis? Wat als de kinderen het huis niet willen, mogen zij het dan wel verkopen?
We hebben nog niet getekend. Wel een mondelinge toezegging dat we het huis willen, dit contract was toen nog niet genoemd. We mogen het contract ook nog aanpassen. En ja, we hebben 1 minderjarig kind.

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:09
Een soortgelijke situatie tussen mijn partner en mij. Alleen hebben wij kinderen en daardoor afgesproken dat komt mijn vrouw eerder te overlijden (hoop het uiteraard niet) dat het huis dan op mijn naam komt en na mijn overlijden naar de kinderen gaat. Zo blijft het in de familie. Ik weet niet of kinderen in jullie toekomst zit maar wellicht is dit iets om mee te nemen?

Verder betaal ik naast de hypotheek een bepaald bedrag maandelijks aan mijn vrouw die we notarieel hebben laten vastleggen waardoor ik voor mezelf langzaam ook deels eigenaar van het huis wordt, soort van extra hypotheek aan mijn vrouw zeg maar.

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-11 19:28
Dus in de ongelukkige situatie dat je partner overlijdt, wordt je niet alleen weduwnaar, maar wordt je ook nog eens je huis uitgezet door je schoonfamilie? Daar zou ik wel een probleem mee hebben….

En nog iets: je zegt dat je de hypotheek gaat betalen, maar ik denk dat de bank jou helemaal geen hypotheek gaat verstrekken als jouw schoonfamilie een recht claimt op het huis.

[ Voor 31% gewijzigd door upje op 19-11-2025 15:51 ]

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:01

Fe2O3

Ja das roest

Belgie of NL?
Gemeenschap van goederen?
Gaan die ouders food binnen 6mnd na de schenking?
Wonen er mensen in dat huis? Wie?

Dum de dum

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

In geval van scheiding krijg ik volgens afspraak 50% van de hypotheek terug plus een deel van de waardestijging van het huis, maar niet mijn investeringen in verbouwingen of onderhoud.
Als je een deel van de waardestijging terugkrijgt, dan krijg je toch juist een deel van je investeringen in verbouwing / onderhoud terug want zonder verbouwing / onderhoud heb je minder waardestijging. Volgens mij moet je het zien als een willekeurige aankoop van een huis waarin er een ongelijk deel wordt ingelegd: (Kort door de bocht:) De oorspronkelijke inleg blijft toegerekend aan de partij die heeft ingelegd, de rest gaat 50/50 of naar rato.
een clausule dat haar ouders het huis mogen terugvorderen als mijn partner overlijdt of wij scheiden
Hier zou ik wel even heel goed naar laten kijken. Het doel dat het niet jouw kant van de familie op erft maar aan haar kant blijft begrijp ik, maar de uitwerking van hoe je het hier hebt opgeschreven lijkt me nogal wat hardvochtig. Daar kan een knappe notaris vast een betere oplossing voor verzinnen ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1