• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een "Flashforge Creator PRO 2" 3d printer.
Ik heb die lange tijd naar tevredenheid gebruikt en ook wat prints laten zien in het daarvoor bedoelde topic, maar sinds een paar dagen, print hij niet meer goed.

Wat betekent niet meer goed printen? Het filament lijkt bij momenten niet meer door te komen waardoor dat er gewoon geen lagen geprint worden. Bij een print van 1u15, had ik ongeveer de eerste 15 tot 30 lagen, daartussen niets en dan weer de eind 15 lagen (ongeveer uiteraard). Soms print hij alleen het begin, soms helemaal niets.

Ik heb nieuw filament gekocht om er zeker van te zijn dat het daar niet aan lag, maar de printer doet het met alle soorten standaard PLA filament (ik heb nog nooit iets anders gebruikt als PLA)

Een paar maanden geleden heb ik ook een de extruder head (koperen kop waar het warme filament uitkomt) vervangen omdat die vrij vuil was, ik heb daarna nog gewoon kunnen printen.

De printen is duidelijk nog de bewegingen voor te printen aan het maken tijdens dat het fout loopt, dus er lijkt niets met de servo motoren aan de hand te zijn.

Ik kan het wel nog eens testen met de 2de printhead in de 3Dprinter, ik denk niet dat ik dat al gedaan had

Ik heb geen idee wat ik nog kan testen, buiten dan gewoon een vollgedig nieuwe print-head te kopen (als die nog beschikbaar zijn) en dat eens te proberen.

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:09
Foto's van de problemen kunnen helpen.
Maar zou de feeder het materiaal niet goed doorvoeren ?
Is de rol schoon, geen laag stof er op ?

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-12 00:05
Een beetje stof veroorzaakt dat niet.

Probeer inderdaad de tweede extruder eens. Waarschijnlijk het getande wieltje in de kop die vol is gelopen en schoongemaakt moet worden. Beetje een prutswerkje bij die Flashforge maar grote kans dat je dan na een uurtje alles weer werkend hebt.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ik heb dit gehad met een Bambu X1C, eerst dacht ik aan een verstopping en heb ik de nozzle eraf gehaald en schoongemaakt, maar bij een tweede keer ging het weer mis.

Hier lag het duidelijk aan het filament van een bepaald merk. Sinds we weer eSun gebruiken geen problemen meer.

Is al je PLA van hetzelfde merk? Wellicht een ander merk testen. Of PETG als je dat hebt liggen.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• X-DraGoN
Zonder foto's is het indedaad moeilijk en daarom onderstaande: Ik heb de printkop van zijn rails afgedaan om het geheel meer in detail te kunnen bestuderen, maar ik zie niet direct een probleem:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cSHO6yw.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vpxJodb.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qZs0ErH.jpeg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MRGzGvd.jpeg

Uiteraard stak hier nog een stuk filament in, maar dat is op zich geen probleem, ik was alleen vergeten die er even uit te halen en de stroom was er al af.

Zijn de tandjes van het wieletje versleten?
Kan ik nog iets anders nakijken?

Ik heb geen andere materiaal als PLA en ik heb van 2 verschillende merken reeds geprobeerd (het laatste wat ik geprobeerd heb was van Flashforge zelf, voorgaand was het van 'realfilament'.

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-12 15:52
Probeer eens, met een hete nozzle uiteraard, het filament met de hand door de nozzle te drukken, het moet er dan gewoon vloeiend uitstromen, wel even de tandwielen van de extruder vrij zetten.
Ook kun even kijken of het tandwieltje van de extruder niet toevallig los op de motor as is gaan zitten, want dan wordt het filament ook slecht of niet doorgevoerd.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-12 20:54
De temperatuursensor lijkt wel afgebroken.

• X-DraGoN
Het vreemde is, ik heb de kop eens helemaal uit elkaar gehaald en daarna weer in elkaar gestoken.
De volgende print die ik wou doen is gewoon gelukt, dus het probleem is voorlopig weg, maar ik heb geen idee wat doe oorzaak kan geweest zijn.
Ik moet ook nog eens de 2de kop op die manier uit elkaar halen om te zien of dat dan een verschil maakt.
Bedankt voor alle suggesties, ik noem het voorlopig 'opgelost'.

• jbhc
jbhc schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:37:
De temperatuursensor lijkt wel afgebroken.
Kun je dit nakijken? Hier kun je namelijk hele rare problemen van krijgen.

• X-DraGoN
jbhc schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:06:
[...]

Kun je dit nakijken? Hier kun je namelijk hele rare problemen van krijgen.
Daar lijkt niets mis mee, ik kan de temperatuur in de interface gewoon aflezen, dus dat lijkt geen probleem te zijn

• jbhc
Heb je je eigen foto wel eens goed bekeken?

Als die sensor niet goed contact meer maakt dan kan het zijn dat je hotend niet meer de juiste temperatuur is en kun je juist krijgen waar je nu last van hebt. (Als je hotend te koud is kan er namelijk geen fillament meer doorheen.)

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08-12 15:52
jbhc schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:05:
Heb je je eigen foto wel eens goed bekeken?

Als je hotend te koud is kan er namelijk geen fillament meer doorheen.
Wanneer de sensor geen goed contact maakt dan wordt het juist te heet omdat hij te lage temperatuur meet terwijl het heatblok zelf al wel op temperatuur is en dus door blijft verwarmen.

• Sme4gle
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-12 15:20
Hardy8 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 15:23:
[...]

Wanneer de sensor geen goed contact maakt dan wordt het juist te heet omdat hij te lage temperatuur meet terwijl het heatblok zelf al wel op temperatuur is en dus door blijft verwarmen.
Bij alle kapotte thermocouples/thermistors die ik op mijn 3D-printers heb gehad (De meeste draaiden dan wel Marlin of Klipper) resulteerde dit (gelukkig) in een thermal runaway. Ik mag toch hopen dat Flashforge op hun machines ook runaway protection heeft anders kan zo'n voorval heel desastreus aflopen.

Ik kan het op basis van de foto's niet goed beoordelen. En nogmaals, ik ben niet bekend met deze specifieke 3D-printer. Maar ik zou het probleem in de extruder zoeken. Bij een aantal van de plastic extruders is het een bekend probleem dat de tension lever naar verloop van tijd breekt waardoor er geen druk meer wordt uitgeoefend op de idler (het ongetande wieltje tegenover het getande wieltje op je extruder motor). Dubbelcheck deze even, Als deze in orde is kun je kijken of de extruder motor het doet zoals het hoort, klopt de bekabeling en werkt de extruder als je zelf een commando doorstuurt. En als laatste; het extruder wieltje.. Wellicht is de set screw hiervan naar verloop van tijd losgekomen en zit het extruderwieltje niet meer vast op het asje van de extruder motor.

TLDR:
- Check de bekabeling van je extrudermotor. Kijk of handmatige commando's goed worden uitgevoerd.
- Loop de set screw van je extruder gear even na. Wellicht zit die los.
Pagina: 1