Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe kan ik tv programma opnemen en extern bewaren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mila46
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 19-11 11:44
Goedendag,
Ik ben een complete leek en op zoek naar advies. Mijn kind acteert als hobby en komt volgende week in een tv programma op sbs6. Uiteraard willen we dat programma voor haar opnemen en extern (op pc) bewaren zodat zij vele jaren later dit nog terug kan kijken.

In mijn zoektocht vind ik dingen als opnemen op een humax bij Ziggo? Maar ik krijg niet helder of dit nog werkt. En hoe ik dit dan technisch moet doen.
- welke Humax moet ik dan hebben?
- klopt het dat ik die aansluit met een usb?
- hoe kan ik vervolgens het programma van de Humax op een pc krijgen?
Zelf trouwens geen Ziggo, maar misschien kan ik iemand in mijn netwerk vinden.

Jullie lezen het al... Ik ben niet heel technisch. Maar wil dit wel heel graag proberen te regelen voor mijn dochter. Kan iemand mij advies geven?
Alvast bedankt

Alle reacties

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Toen ik 20 jaar geleden mee deed aan een programma kreeg ik van de productiemaatschappij een dvd met de aflevering. Is dat niet de betere weg? Dan is het sowieso legaal en waarschijnlijk een stuk eenvoudiger te regelen.

blup

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Meest simpelste versie is denk ik je telefoon op je TV richten en opnemen. Het liefst op een statief en in een rustige kamer.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:01

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik raad je aan te kijken wat Zgemma op het moment aan modellen heeft. Humax is niet heel actief meer in de markt. Je kunt iedere ontvanger kopen die een DVB-C-tuner heeft.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:26
Kan je TV opnemen op een USB stick? Test wel even vooraf welk formaat daar uit komt.
Andere tips bij de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/tv/digitale-tv-opnemen

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Of in je familie / vrienden app groepen de vraag stellen of iemand dit al heeft staan, kunnen ze het voor je opnemen en jou het bestand geven.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is er geen contactpersoon van/bij het programma die een uitsnede kan maken van het deel waar jouw dochter in zit van de aflevering?

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 19-11-2025 08:43 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:33
Bijzonder om te beseffen hoe we er in de jaren zoveel op achteruit zijn gegaan. In het verleden was dit een super simpele vraag geweest.

Helaas gaan met veel screencap programma op de pc de "uitzending gemist" websites op zwart. Maar als je daaromheen kan werken is het wellicht ook nog een oplossing.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

LordSinclair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:46:
Helaas gaan met veel screencap programma op de pc de "uitzending gemist" websites op zwart. Maar als je daaromheen kan werken is het wellicht ook nog een oplossing.
Komt door de Widevine DRM, waar veel van dat soort streams mee voorzien zijn.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:00

m-vw

Dus?

@LordSinclair & @CH4OS met wat handigheid en yt-dlp kan je soms nog best wel wat bereiken.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

m-vw schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:55:
@LordSinclair & @CH4OS met wat handigheid en yt-dlp kan je soms nog best wel wat bereiken.
Al zie ik een leek dat niet doen.

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:00

m-vw

Dus?

CH4OS schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:57:
[...]
Al zie ik een leek dat niet doen.
Ik zou in dit geval ook gewoon contact opnemen met de bron. (Producent of SBS).

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
^^ dat, of leen of koop een oude humax voor weinig, liefst een 5200c. smartcard is niet nodig.
neem het programma op bij iemand die coax en ziggo heeft.
sluit de humax thuis aan op je netwerk, en stel ftp en content share ( nederlands ? ) in. noteer het ip adres dat de humax krijgt en het ingevoerde wachtwoord.
download en installeer een ftp client. zoals bv filezilla. voer het genoteerde ip adres, user is HumaxFTP, en het door jou opgegeven wachtwoord en druk op quickconnect ( nederlands? ).
in het rechter paneel verschijnt de opname, die kun je naar het linker paneel slepen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mila46 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:09:
Ik ben een complete leek en op zoek naar advies. Mijn kind acteert als hobby en komt volgende week in een tv programma op sbs6. Uiteraard willen we dat programma voor haar opnemen en extern (op pc) bewaren zodat zij vele jaren later dit nog terug kan kijken.
Tja, tegenwoordig kan je niet meer iets zelf bewaren, wat vroeger zo gewoon/eenvoudig was.
Maar niemand die daar bij stil staat tegenwoordig.
Enige manier om van de moderne KPN/Ziggo Next kastjes op te nemen is via een HDMI grabber/capture apparaat.
Vrijwel niet te doen als je daar geen/onvoldoende ervaring mee hebt.
"Kastje / USB stick voor HDMI uit server naar laptop"
Videohelp: Recording Content Saved On Your Cable Companies DVR (USB HDMI capture)
mila46 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:09:
In mijn zoektocht vind ik dingen als opnemen op een humax bij Ziggo? Maar ik krijg niet helder of dit nog werkt. En hoe ik dit dan technisch moet doen.
Zelf trouwens geen Ziggo, maar misschien kan ik iemand in mijn netwerk vinden.
Beste is inderdaad uitbesteden aan een Ziggo kennis (tweaker?) die de mogelijkheid heeft om het op te nemen?
Om welk SBS6 programma gaat het eigenlijk?
Ik heb hier ook diverse Humaxen staan. :)

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
LordSinclair schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:46:
Bijzonder om te beseffen hoe we er in de jaren zoveel op achteruit zijn gegaan. In het verleden was dit een super simpele vraag geweest.
Inderdaad. Bij elke electronica-zaak kon je allerlei verschillende recorders kopen en zelf bepalen wat je deed met de opnames.
Nu DVB-C (nagenoeg) compleet afgebouwd en lineaire tv nu dichtgetimmerd door de ISP's en content eigenaren en je hebt het maar te doen met de opnames in de cloud die na een (maximaal) een jaar of wat verwijderd worden.
Ik heb hier dankzij de Humax opnames van jaren geleden nog, (soms dierbare) uitzendingen die ik anders nooit meer had kunnen terug bekijken.
TweakPino schreef op woensdag 19 november 2025 @ 08:34:
Kan je TV opnemen op een USB stick? Test wel even vooraf welk formaat daar uit komt.
Andere tips bij de consumentenbond: https://www.consumentenbond.nl/tv/digitale-tv-opnemen
Let wel; in de regel kun je opnames die een TV maakt op een USB-stick/schijf alleen terugkijken op dezelfde TV. En dan bedoel ik dus niet een ander van hetzelfde type maar exact dezelfde TV die de opname heeft gedaan. Compleet dichtgetimmerd dus.
PetervdM schreef op woensdag 19 november 2025 @ 19:13:
^^ dat, of leen of koop een oude humax voor weinig, liefst een 5200c. smartcard is niet nodig.
Met een kleine toevoeging; slechts sinds een maand geen smartcard meer nodig voor SBS6 in HD: https://www.totaaltv.nl/n...ca-ook-ongecodeerd-in-hd/

Maar verder eens met de tips van de Tweakers hier:
- Zoek iemand met een Ziggo aansluiting (of zeldzamer; iemand met een aansluiting van Delta die nog met coax werkt of de enkele aanbieder op glasvezel die DVB-C ondersteunt (Plinq en TriNed).
Maar dan heb je het qua ISP's met DVB-C geloof ik wel gehad in Nederland.
- Koop een Humax van Marktplaats. Ze staan er zat (wat niemand wil ze meer).
Voor een paar tientjes heb je er een inclusief harde schijf.
- Sluit aan bij de persoon met Ziggo en stel de opname in.
- Opname kun je daarna eenvoudig op je PC/NAS veilig stellen.

Maar wat @The_Doman hierboven ook al zegt; welk programma hebben we het over? (dag/tijdstip etc.?)
Kunnen we hier desnoods ook wel even opnemen; heb je eventueel nog wat achter de hand. :P
Pagina: 1