Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

9950x3d is luchtkoeling voldoende

Pagina: 1
Acties:

• trucker0werner
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05:43
Zit met vraag/gedachten wat nu wijs is.
Heb het volgende
lian li a3-matx
9950x3d
rtx5090.
thermalright cooler voor nu. Met fan shroud voor en achter.

GPU is veel stiller dan ik had verwacht. Blijft netjes dan ook onder 80graden na lange tijd, zonder veel geluid van de fans. Dat terwijl er 600watt daar naar toe gaat.
Echter de fans van mijn luchtkoeler hoor je daar in tegen wel beter. Als dat stiller is, is dat tuurlijk ook aangenamer voor mij.
Voor blaast hij met 2x90mm lucht naar de koeler en tussen in 120mm en achteraan 120mm ventilator. Lucht was puur ivm het goedkoop was en te doen was. Als ik echt voor lucht ging kwam er een noctua of dark rock pro bijvoorbeeld in

Tijdens stress test blijft gpu 80 graden of lager.
CPU-stress test kan dan oplopen naar 95graden dan stop ik wel de test, Maar ja dan belast ik ook elke core op dat moment.
Bij games is 80graden max ook mogelijk, dan belast je maar 1 van de 2 cco eigenlijk.

Nu kan ik lucht eruit halen en een 360mm AIO neerzetten.
Heb in side panel dan ook 90-100mm hoogte beschikbaar.
Top panel heb ik al moeite met mijn 2x 140mm fan dat er zit. Daarnaast zou een 360mm ook niet passen ivm ik me SFX voeding maximaal boven in heb moeten zetten. zodat het voor de koeler als voor de GPU uit zou komen.

Als ik dan rond kijk kom je vaak uit bij arctic liquid freezer III pro 360.
Al is deze in zwart zonder fan wat moeilijker aan te komen. Tevens zegt de ene dat het geweldig is en andere weer slechtste. Dan bedoel ik resultaten in een review.
Maar andere kant zou ik ook koelvloeistoftemperatuur sensor bij integreren.
Zodat je pomp snelheid op de cpu belasting kan zetten, en dan ventilators op basis van de koelvloeistoftemperatuur.

https://pcpartpicker.com/b/RBrD4D

Wat zijn jullie adviezen daarin?
Wel focusen op de liquid temp sensor of niet.
arctic LF3 pro of toch ander optie beter

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
Ik heb er een Noctua NH-D15 op zitten en dat werkt prima. Ja als ie druk is moeten de fans werken. Dit is in een mini tower.

Je hebt een luchtkoeler in een heel klein kastje zitten. Je moet dan ook de casefans sturen met de cpu temperatuur.
Maar uiteindelijk is dit natuurlijk een high-power chip.

Ik denk dat water in zo’n kleine kastje kan helpen. Maar ik heb er geen ervaring mee.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
ligt er sterk aan welke koeler erop zit,de 9950x3d gebruikt richting de 200 watt,dat kan wat veel zijn voor eebnwat mindere luchtkoeler.

Artic freezer is mooi,maar kijk wel op de radiator wel in de behuzing past,deze zijn namelijk erg dik van arctic freezer

Die luchtkoeler die je hebt zou het moeten kunnen,echter check wel de mounting en ook of je genoeg thermal paste hebt gebruikt.

80c ingame is echt wel heet voor een 9950x3d,die van mij komt niet zo hoog in elk geval, het zal geen schade doen hoor, maar je zal wel wat performance missen.

Ik gebruik een lain li AIO.

Hoeveel watt vreet je 9950x3d met die stresstest?

[ Voor 43% gewijzigd door freaky35 op 19-11-2025 12:56 ]

• trucker0werner
Bij online test zie ik idd dat koeler hoog zit maar vraag me meer af wat ik idd moet verwachten.

Want kan aio gaan maar kan ook voor noctua nh-15s g2 gaan.
Alleen is de vraag waar spendeer je het beste 150 euro aan uit.

Als ik voor een aio ga dan wil ik stiekem ook graag de liquid temp zien. Of is het aio pump op max zetten dat je zelf het fijnst vind. Bijvoorbeeld 70% kom je boven de 80graden cpu dat je dan de aio pomp naar 100% bijvoorbeeld stuurt.
Is dat betere keuze dan pomp op 50% zetten en als koelvloeistof naar 45 graden gaat 70% of zelf 100% al

@freaky35
Tijdens de gpu stress test 600watt.
Cpu stress test 200watt.
Arctic freezer is zelf 63mm en heb nu bijna 100mm ruimte. Voordeel van nieuwe positie.

Tevens zit ik ook te kijken om gpu volledig met wand af te zonderen van de retst van de kast.
En de kast op zijn zijkant leggen.
Alleen maar voordeel dat warmte stijgt en dat de aio pomp zeker onder de radiateur zit.

Edit:
@jeroen3
welke temperaturen haal je eigenlijk met noctua en in welke kast heb je het zitten?

Vannacht toch even de koeler opnieuw erop gezet met nieuwe pasta (zelfde thermal grizzly krynaut, als eerst)
Blijkbaar werkt het toch wel iets.
in games liep temperatuur tegen de 85-90graden aan en stresstest ging naar 95graden.
Nu in games 75-80graden en in stress test piekte het even naar 92graden, maar daarna wordt hij op 4.9ghz gehouden en zakt temperatuur naar 85graden zelf en dat met 200watt verbruik.
Heb nu de cpu fan gelijk gehouden en voor en achter 10-15% langzamer latren draaien. Gevolg temp ging van 85 naar 88graden maar zo kon het 15min draaien.

De grote vraag is wel. Nu is het goed maar in de zomer dat betwijfel ik dan sneller.
Als kamertemperatuur 10graden hoger ligt wat zal het dan allemaal doen

[ Voor 30% gewijzigd door trucker0werner op 20-11-2025 04:53 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Nadeel van een luchtkoeler is,dat de warmte tussen de gpu en cpu koeler blijft hangen,omdat er zo weinig ruimte tussen de koeler zit en en de gpu.zeker met zo'n stroomvreter als een 5090 en de 9950x3d lust ook wel wat.

k heb dat zelf gehad met mijn 4090 en merk doordat de hete lucht niet gevangen zit met een AIO de luchtstroom beter is.
Ik merkte gewoon dat de window van mijn case gewoon warm werd met toevallig een noctua D15.
En ik heb genoeg case fans erin zitten

Ik zou met die cpu en gpu gaan voor een AIO

voorbeeld van mijn 4090 en 9950x3d,ik zit op 70 tot 75 c ingame.

Maar die temp die je nu hebt zijn al veel beter,dus je kan het ook zo laten,blijkbaar toch de pasta of mount die niet goed was,maar mooi dat het nu veel beter is :) 10c verschil is een heel stuk :)

Verder een tip om de warmte beperken,voor zowel de 5090 en 9950x3d,undervolten, dat scheelt je iets van 100watt warmte wat niet afgevoerd hoeft te worden

[ Voor 38% gewijzigd door freaky35 op 20-11-2025 13:20 ]

• trucker0werner
AIO is zeker idd niet van de tafel. Vooral ivm het met water rond pompen al voldoende de warmte wegbrengt. Temperaturen zijn wat meer stabieler en je bent niet direct afhankelijk dat ventilator op basis van CPU temperatuur constant omhoog en omlaag gaat tijdens gebruik.
kijkend naar de zomer is dat dan ook een idee.
Al zijn sommige reviews wel gek ene praat over 130watt en koeler is 90graden en andere praten over 320watt en dan is dezelfde koeler 85graden

https://pcpartpicker.com/b/RBrD4D
Heb op pcpartspicker wel een foto staan van de fanshroud.
Idee is dat deze verse lucht door de kast blaast en dus nergens anders echt opgewarmd wordt. Ivm GPU veel ruimte in beslag neemt blaast deze voornamelijk de wame lucht via de zijkant uit.
De twee 140mm top fans daar komt nauwlijks echt warmte vanaf.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:56
trucker0werner schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:21:
@jeroen3
welke temperaturen haal je eigenlijk met noctua en in welke kast heb je het zitten?
uitvoering: Fractal Design Define 7 Mini Black Solid
Met prime95 small fft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCDtJD1-wZ7SB-uQ39Y7_TEGLq8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AsjxWPa5FIeTsjKadpRS0AD3.png?f=user_large
Pagina: 1