Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Phille81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:50
Ik zou graag de verlichting op ons toilet willen aansturen met een bewegingsmelder via de Philips Hue app en bridge.

Bedoeling is om een dimbare Hue lamp te hangen zodat 's avonds de lamp bijvoorbeeld op 30% brandt i.p.v. 100%.
Dat kan netjes ingesteld worden in de settings van de Hue bewegingsmelder heb ik gezien.

Echter momenteel wordt het licht bediend met een enkelvoudige schakelaar aan de buitenkant van het toilet (naast de deur) : gewoon aan / uit.
Liefst zou ik de lamp geen constante voeding willen geven door de draden achter de schakelaar door te lussen. Mijn echtgenote wil de lamp ook altijd met de schakelaar kunnen bedienen...

Ik overweeg om een zigbee schakelmodule achter de schakelaar te plaatsen zodat de overige huisgenoten de lamp nog kunnen bedienen d.m.v. de schakelaar aan de buitenkant als ze dat willen.

In dat geval wil ik de bewegingssensor zodanig programmeren of instellen dat deze bij detectie van beweging eerst een "schakel aan" commando geeft naar de zigbee module zodat de lamp spanning krijgt en dat vlak daarna de aansturing gebeurt naar de gewenste intensiteit (overdag 100% / 's avonds bijv. 30%).

Kan er aan de bewegingssensor dergelijk dubbele commando gegeven of gekoppeld worden?

En bijkomende vraag : eender hoe de lamp aangestuurd of bediend wordt, zou deze na x minuten vanzelf terug uit moeten gaan.

Ik weet dat het waarschijnlijk een beetje overkill is wat ik er allemaal voor over heb, maar ik ben het zat dat ik bijna dagelijks moet vaststellen dat dit licht bijna de ganse dag door onnodig brandt.

Dus concreet de gevraagde zaken :
- lamp bedienbaar met schakelaar
- lamp bedienbaar met bewegingsmelder
- intensiteit in te stellen in 2 tijdzones (overdag vs 's avonds/'s nachts)
- lamp wordt uitgeschakeld na instelbare tijd (bijv. 5 minuten)

De Hue Bridge Pro heb ik al.
De apps die ik ga gebruiken zijn de Hue app (en Google Home)... geen Home Assistant of dergelijke.

Ik ben bereid een simpele Hue-lamp, bewegingsmelder en zigbee schakelmodule te voorzien.

Voor het armatuur dacht ik aan deze van Philips Hue zelf :
https://www.philips-hue.c...ine-plafondlamp/4115831P6

Of zijn hiervoor alternatieven die dimbaar/aanstuurbaar zijn via Hue maar goedkoper zijn?

Alle reacties

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom wil je de lamp niet aan de spanning houden?

• Phille81
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06:50
Als ik de draden achter de schakelaar permanent doorlus naar de lamp, kan de schakelaar zelf toch niet meer functioneren. Of zie ik dat mis?

Vandaar dat ik denk dat een schakelbare zigbee module een mogelijke oplissing is. De draden van de schakelaar kunnen als input naar die inbouwmodule waardoor de stroom naar de lamp wel/niet wordt doorgegeven.

Hiervoor dacht ik aan deze :
https://www.robbshop.nl/r...NoWVzVOzG4pRoCKnAQAvD_BwE

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:49

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De Hue oplossing hiervoor is de Hue Wall switch of een remote ophangen.

Na inschakelen van de spanning zal je altijd vertraging hebben voor je betrouwbaar kunt bedienen. Maakt meerdere intensiteiten hebben lastig.