• Walkingshadown
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-12 22:47
Hoi allemaal,

Ik zit te twijfelen om een elektrische auto te kopen, maar met de plannen van de nieuwe regering weet ik niet of dit op dit moment verstandig is.

Zijn er mensen die al wat meer duidelijkheid hebben over wat er gaat veranderen?
Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.
Is het slim om nu een EV te kopen, of is het beter om even af te wachten tot er meer zekerheid is?

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:14
Heb je al een TCO voor jezelf gemaakt?
Total cost of ownership.

Vanuit de bestaande situatie?
Dus volgend jaar meer belasting?

Mijn huidige werkgever geeft mensen 2 cent meer reiskosten vergoeding, welke belast worden.

Maar ik woon ook bijvoorbeeld over het maximaal aantal vergoede kilometers met een benzine auto.
Maar met een elektrische auto val ik er net weer in.
Extra vergoeding is namelijk 10 kilometer per dag.

Daarnaast is het onderhoud minder aan een elektrische auto dan aan een bezine auto.
Heb 5 jaar model 3 gereden in totaal 160.000 kilometer.
Enige onderhoudskosten die ik heb gehad zijn: banden, apk, 1 keer draag armen vervangen.
Daarnaast geen kosten gehad.

Ga vanuit daar weer verder rekenen.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-12 16:58

Qwerty-273

Meukposter

Je doelt op de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) die liep van 2020 tot en met 2024?

Wel is er een tariefkorting van 30% op de wegenbelasting in 2026-2028.
https://www.rvo.nl/onderw.../financiele-ondersteuning

Verder bieden Amsterdam en Eindhoven nog een subsidie als je een dieselauto laat slopen (niet direct gerelateerd aan het kopen van een nieuwe EV, maar als je nu een dieseltje rijdt die eigenlijk afgeschreven is neem je dat lekker mee)
https://nederlandelektris...g/subsidies-en-regelingen

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:06

Reptile209

- gers -

Er zijn zoveel variabelen (welke auto, nieuw/tweedehands, hoeveel km per jaar en per rit, welke tijden (spits heffing?), kan je thuis opladen met zonnepanelen, enz) en onduidelijkheden (hoe gaat de coalitie er uit zien, welke keuzes maken ze en per wanneer, enz) dat hier geen zinnig woord over te zeggen is zonder een ultra-max glazen bol.

Maar als je vraagt om een mening, dan denk ik dat je met een elektrische auto kan kiezen voor een milieubewust alternatief met meer comfort, waarbij me de kans erg klein lijkt dat je duurder uit bent over de komende 5 jaar dan als je voor een benzine-auto kiest (met vergelijkbare klasse, etc). Dus ik zou me niet blindstaren op overheidsbeleid, maar alleen op de dingen waar je wèl invloed op hebt.

Zo scherp als een voetbal!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:44
Ik had begrepen dat vanwege de afschrijving op elektrische auto's ze eigenlijk de afgelopen jaren net een paar tientjes duurder zijn in de maand dan een bezine auto.
Daar kan je het een en ander over vinden op de ANWB website.

Als het je om geld gaat is het een gok of een elektrische auto een "goede" investering is. Zeker de salderingsregeling maar ook wat de tweedehands markt met EV's gaat doen speelt mee.

Als je het voor het milieu en klimaat doet en eventueel comfort zou ik het gewoon lekker doen.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Op Tweakers verwachten we toch wel wat meer eigen inzet. Wat heb je gevonden? Heb je relevante topics binnen MOB gelezen? Etc. Deze gaat voor nu op,slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.